20
dan kom ik op een totale investering tot 1991 van f. 21.800.000, De exacthei.i van die ge
tallen moet een beetje met een korreltje zout worden genomen, maar ik ga er gemakshalve
maar even vanuit. Als van het genoemde bedrag af gaat de f. 4.000.000,die wij voor de
grond van Aegon beuren, dan houden wij nog altijd ter dekking over een bedrag van
f. 17. 800. 000, Dat levert volgens de uitgangspunten van het Plan van aanpak in totaal
een jaarlijks bedrag aan rente en afschrijving op van 1,8 miljoen gulden. Als daarbij worden
opgeteld de jaarlijks terugkerende variabele lasten van f. 175.000,dat is nog aan de lage
kant geschat -, dan blijft er een bedrag van f. 1.975.000, oftewel 2 miljoen gulden, waar
voor per jaar dekking moet worden gevonden. Daar tegenover staat een opbrengst, begroot
op bladzijde 35 van het Plan van aanpak, van zegge en schrijve f. 40.000,per jaar. De
parkeerplaatsen die verdwijnen en er weer bij komen geven dus op prijspeil 1986 en 1991 een
positieve opbrengst van f. 40.000,per jaar. Dat bedrag moet worden afgezet tegen de 2
miljoen gulden per jaar, die deze operatie volgens het voorstel gaat kosten. Men kan dus rustig
stellen dat de opbrengst te verwaarlozen is, want die dekt bij lange na niet de kosten. Er zit in
deze plannen dus een gat van 2 miljoen per jaar, zonder dekking. Ik moet er niet aan den
ken wat er zou gebeuren als PAL bij het beleidsplan een voorstel zou indienen van 2 miljoen
per jaar, zonder dekking. Ik zie de heer Pruiksma al uit de banken opveren! De wethouder
Financiën zou, ietwat gematigder en in een wat andere stijl maar toch op hetzelfde neerko
mend, het plan van tafel maaien! En terecht. (De heer Pruiksma: Je hebt een hoop bijge
leerd!). Wij hebben natuurlijk ook nooit zo'n plan ingediend! Nu stellen b. en w. dit plan
voor en tot mijn grote verbazing wordt er vanuit de CDA-hoek helemaal niet over de finan
ciële consequenties gesproken en blijft de heer Pruiksma lekker op zijn achterste bankje zit
ten. Ook vanuit de PvdA wordt er nauwelijks op ingegaan. Men volstaat met te zeggen: Dat
zien wij wel. Uit het Plan van aanpak is echter duidelijk een jaarlijks tekort van 2 miljoen
gulden te destilleren. Hoe wordt dat gedekt? Onze fractie vindt het onaanvaardbaar dat het
plan op deze manier, dus zonder financiële dekking, wordt voorgesteld. Ik kom daar zo met
een, als ik de concrete projecten langs loop,,nog wel op terug. Het is voor ons wel duidelijk
dat er wat moet gebeuren. Vandaar dat wij ook, zij het onder voorbehoud, akkoord zijn ge
gaan met de Studie vervangende parkeervoorzieningen Oude Veemarkt. De snelheid - ik heb
daar in het begin van mijn betoog ook al op geduid - is duidelijk ten koste gegaan van een
zorgvuldige procedure. Aanvankelijk is er een nogal gebrekkige voorlichting geweest, met
name naar de sportverenigingen toe. Mij werd in de Commissie voor Sport en Recreatie,
waar ik op de publieke tribune aanwezig was, niet duidelijk hoe dat later verder is gegaan.
Door de snelheid - een en ander is ook al door de andere sprekers aangehaald - zijn er dui
delijk fouten gemaakt; in ieder geval wordt niet de schoonheidsprijs verdiend.
Nu naar de concrete projecten. Over het terrein van de Oude Veemarkt is een brief bin
nengekomen - sub O van de mededelingen - van de verzekeringsfondsen. In de Commissie
voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting werden wij, in ieder geval ik, nogal verrast
door de dreigende taal die sprak uit hetgeen daar naar voren werd gebracht en dat later ook
bij brief aan de raad is herhaald. De verzekeringskantoren langs de Langemarktstraat eisen
min of meer dat er voldoende openbare parkeerplaatsen op de Oude Veemarkt blijven. Omdat
zij te weinig machtsmiddelen hebben en die eis kracht bij te zetten verzoeken zij de raad een
voorbereidingsbesluit te nemen waarna de normale procedure kan worden gevoerd. Op zich
is dat een logische en ook vrij zuivere gang van zaken. Ik wil het college dan ook vragen
waarom die weg niet wordt gevolgd. In de commissievergadering heb ik begrepen dat er tijdis
ingeruimd in de procedure om deze bezwaren op te kunnen lossen. In ieder geval is onze
fractie tegen het nog weer ter discussie stellen, laat staan aanpassen, van het bestemmings
plan Langemarktstraat. Een en ander staat buiten deze discussie en bovendien is het plan op
verzoek van diverse verzekeringsmaatschappijen al keer op keer aangepast. Een zeer betreu
renswaardige gang van zaken overigens, maar dat staat verder niet ter discussie. Wij zijn
in ieder geval tegen een nog verder aanpassen van het oestemmingsplan Langemarktstraat.
Het Fonteinland. Gesteld kan worden - ook andere sprekers hebben dit gememoreerd -
dat MKV, de meest betrokken voetbalvereniging, overrompeld is door het voorstel de vereni
ging te verhuizen en van het grootste gedeelte van het terrein een parkeerterrein te maken.
Verontruste leden van MKV hebben een alternatief plan ingediend. Na doorrekening van dit
plan door de Dienst Stadsontwikkeling (DSO) blijkt dat dit een capaciteit oplevert van 150
parkeerplaatsen. Bovendien is het een stuk goedkoper dan het plan van b. en w. In een re
actie op het alternatieve plan in de commissie heeft de wethouder een aantal bezwaren ge
noemd, onder andere de capaciteit. Bovendien hangen er nog ontwikkelingen in de lucht,
zoals de uitbreiding van de hts, de clustering en dergelijke, er moeten nogal wat extra re
serve plaatsen komen en wie weet welke andere ontwikkelingen zich nog langs de Tesselscha-
destraat voordoen. Ik noem wat dit betreft de bouw van kantoren. Dat alles overwegende
lijkt het onze fractie verreweg het beste dat wij vooralsnog tijdelijk - dat zeg ik er uitdruk
kelijk bij - het alternatieve plan van MKV wel uitvoeren. Dan zal MKV nog 2 a 3 jaar kunnen
blijven voetballen op het Fonteinland. In die tussentijd wordt duidelijk welke consequenties
de uitbreiding van de hts voor dit gebied heeft. Bovendien kunnen wij ons in een rustiger
tempo buigen over te verwachten andere ontwikkelingen in dit gebied, terwijl last but not
least degelijk kan worden onderzocht of het b. en w.-voorstel om MKV in het Nijlan te huis
vesten wel zo rooskleurig is als nu wordt voorgesteld. Er wordt uitgegaan van een gelijk
waardige accommodatiemaar in de Commissie voor Sport en Recreatie is overduidelijk gewor
den dat MKV één heel belangrijk voordeel van het Fonteinland sowieso moet inleveren, name
lijk de speelvrijheid. Die zal men nooit in dezelfde mate als nu terugkrijgen op het sportter-
re.ncomplex Nijlan. Als wordt gesproken over een gelijkwaardige vervanging, dan moet dit
aspect van de speelvrijheid ook zeker worden meegenomen. Het is mij uit de discussie in de
commissie duidelijk geworden dat deze speelvrijheid in het complex Nijlan niet aanwezig is.
Overigens twijfelde ook de meerderheid van de commissie aan de haalbaarheid van deze ver
huizing. Ik geef trouwens onmiddellijk toe dat ik niet al te zeer deskundig ben op dit gebied.
In de zojuist door mij genoemde 2 a 3 jaar kan de raad dan ook duidelijk worden gemaakt of
de verhuizing haalbaar is en of - daarover bestond ook geen duidelijkheid in de commissie -
het plan Vierhuis nu definitief van de baan is in verband met prognoses betreffende terug
loop van buitensporten, terwijl tevens kan worden bekeken of het laatste in Leeuwarden niet
of in veel mindere mate geldt. Kortom, tijd om de procedure zo zorgvuldig mogelijk te bewan
delen. Daarvoor - ik heb dat ook al in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuis
vesting aangekondigd - heb ik de volgende motie gemaakt.
Motie lil.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op
maandag, 23 juni 1986,
behandelende het Plan van aanpak parkeervoorzieningen (bijlage nr.
250),
overwegende dat
- het door leden van de voetbalvereniging MKV ingediende alternatief
voor extra parkeergelegenheid rondom het Fonteinland volgens een
studie van de DSO minstens 150 parkeerplaatsen oplevert;
- dit alternatief aanzienlijk goedkoper uitvalt dan het door b. en w.
voorgestelde plan, waar plaats is voor 210 parkeerplaatsen;
- de betrokken sportverenigingen nogal overrompeld zijn door de voor
gestelde verplaatsing van MKV naar het sportpark Nijlan;
- het op zijn minst wenselijk is meer tijd uit te trekken voor het ver
plaatsen van MKV naar een andere lokatie,
besluit
- het door leden van MKV ingediende plan als uitgangspunt te nemen
voor het creëren van circa 150 extra parkeerplaatsen rond het Fon
teinland, zodat MKV vooralsnog van het Fonteinland gebruik kan
blijven maken;
- de ontbrekende circa 60 parkeerplaatsen onder te brengen in de om
geving van de Oude Veemarkt;
- tot definitieve inrichting van het Fonteinland en omgeving over te
gaan als er meer duidelijkheid bestaat over de ontwikkelingen van dit
gebied.
De motie is mede-ondertekend doormijn fractiegenoot, de heer Duijvendak.
Op de in de motie genoemde ontwikkelingen ben ik al ingegaan. Er wordt natuurlijk met
een gevallen over hetgeen bij het tweede gedachtenstreepje onder het besluit staat, namelijk
dat wordt besloten de ontbrekende circa 60 parkeerplaatsen onder te brengen in de omgeving
van de Oude Veemarkt. Hierbij denken wij aan een drietal mogelijkheden. Ten eerste het tijdelijk
toestaan van lang parkeren aan de Langemarktstraat. Ten tweede het toch in onderzoek ne
men van de mogelijkheden van het Frico-terrein als tijdelijke oplossing, waarbij ik denk aan
een termijn van 2 a 3 jaar. Voorts is ons duidelijk geworden dat de Aegon niet zo snel van
start gaat dat a la minute het hele terrein nodig is. Sowieso is het meest westelijke gedeelte
van de Oude Veemarkt bestemd als parkeren voor 400 auto's. Een deel van dat terrein zal
ook wel gebruikt worden voor het plaatsen van bouwketen en het opslaan van bouwmaterialen,
maar samen met het parkeren in de Langemarktstraat en op het Frico-terrein worden met ge
mak de tekort komende 60 parkeerplaatsen gehaald.
De Amelandsstraat. Bij de behandeling van de Studie vervangende parkeervoorzieningen
Oude Veemarkt hebben wij ons akkoord verklaard met de tijdelijke oplossing. Op lange ter
mijn stelde deze studie - het Plan van aanpak borduurt daar op voort - de bouw van een par
keervoorziening in twee lagen voor. Op zich hebben wij daartegen geen bezwaar, als het
maar in combinatie gaat met wonen en winkelbebouwing in die buurt. De verhoudingen laten
wij even in het midden, maar een en ander moet binnenstadsvriendelijk worden aangepakt.
Hoewel de wethouder de mogelijkheden duidelijk heeft open gelaten, staat er in het Plan van