aanpak geen enkele hint in die richting. Vandaar dat ik een motie heb gemaakt die als volgt luidt. Motie IV. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 23 juni 1986, behandelende het Plan van aanpak parkeervoorzieningen (bijlage nr. 250), besluit dat de aanleg van een parkeervoorziening in twee lagen aan de Amelandsstraat te zijner tijd zal plaatsvinden in combinatie met woon/ winkelbebouwing. Deze motie is eveneens mede-ondertekend door de heer Duijvendak. Tulpenburg. Met de Klanderijbuurt hebben wij ons al eerder akkoord verklaard. Tul penburg wordt als tijdelijke oplossing genoemd ter vervanging van de parkeerplaatsen Klan derijbuurt als het parkeerdek daar gebouwd wordt. Ik sluit mij kortheidshalve aan bij hetgeen de woordvoerder van de PvdA hierover heeft gezegd. Acht ton voor een dergelijke voorziening die maar zo kort hoeft te functioneren vinden wij veel te veel. Wij voelen ook meer voor een halve tijdelijke voorziening voor bijvoorbeeld een jaar op het terrein Tulpen burg in combinatie met het bovendek van de parkeergarage op het Wilhelminaplein, onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat dit laatste alleen voor piektijden geldt. Dat zal in de praktijk inhouden dat er 20-s van de tijd geen auto op het Wilhelminaplein staat. Deze voorziening wordt dus alleen gebruikt als buffer in de piektijden en ook als de parkeergarage vol is. Dan kom ik bij het moeilijkste punt, namelijk de voorgestelde parkeervoorziening op het Oldehoofsterkerkhofde "kerker". De heer Ybema heeft ook al gememoreerd - de bedragen lopen een klein beetje uiteen - dat volgens het Plan van aanpak een investering nodig is van f. 9.355.000,voor 160 parkeerplaatsen. Dit komt neer op f. 58.500,per parkeerplaats. Een astronomisch bedrag. Ergens anders staat echter dat voor ondergronds parkeren onge veer f. 22.000,— per parkeerplaats moet worden gerekend. In dit geval is een parkeerplaats dus twee en een half keer duurder dan normaal. Volgens het rapport is er een jaarlijks te kort van maar liefst f. 523.000,Een en ander is dus duidelijk te duur. Dit kan de gemeen te Leeuwarden in de slechte financiële situatie waarin zij verkeert niet dragen. Het hele plaatje is uiteraard te duur, maar dit is wel de meest kostbare voorziening. Ook hiervoor hebben wij een motie gemaakt, die als volgt luidt. Motie V. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag, 23 juni 1986, behandelende het Plan van aanpak parkeervoorzieningen (bijlage nr. 250), overwegende dat - de voorgestelde parkeervoorzieningen in totaal een investering vergen van f. 21.800.000,(bladzijde 36 Plan van aanpak); - hier tegenover staat aan extra parkeeropbrengsten in 1991 van per saldo f. 40.000,per jaar; - de voorgestelde parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof een investering vergt van circa f. 9.355.000,— (bladzijde 36) voor 160 parkeerplaatsen extra (bladzijde 33) oftewel f. 58.500,per par keerplaats; - het jaarlijks tekort van deze parkeergarage wordt begroot (blad 21 Studie vervangende parkeervoorzieningen Oude Veemarkt) op circa f. 522.000, - gezien de slechte financiële positie van de gemeente Leeuwarden deze onrendabele investering haar draagkracht te boven gaat - volgens het Plan van aanpak circa 150 tijdelijke parkeerplaatsen langs de Groeneweg kunnen worden aangelegd, besluit in plaats van de voorgestelde parkeergarage onder het Oldehoof sterkerkhof de Groeneweg en omgeving zodanig te reconstrueren dat al daar 150 a 160 permanente parkeerplaatsen extra aangelegd kunnen worden. De motie is mede-ondertekend door de heer Duijvendak. Uiteraard zijn wij ook geen voorstander van het realiseren van parkeren langs de Groe neweg. Als wij echter kijken naar de enorme kosten die deze investering vergt, de ervaring 23 die wij hebben met prognoses over jaarlijkse tekorten van parkeergarages - een en ander zal eerder nog negatiever uitvallen - en het ontsierend karakter dat de aanleg van een parkeer dek op het Oldehoofsterkerkhof ten gevolge heeft - alle niveauverschillen die er zijn omdat de terp afloopt zouden dan recht getrokken moeten worden -dan leveren wij het ontsierend element dat parkeren langs de Groeneweg heeft maar in. Deze voorziening moet dan echter wel definitief zijn en mag uiteraard ook meer geld kosten. Over de invulling van zo'n plan moet dan natuurlijk nog nader worden gesproken. Daarbij zou ook de Arendstuin, die grenst aan de Groeneweg, en omgeving kunnen worden betrokken, terwijl bovendien - ik volg maar even de suggestie van de heer Ten Hoeve want dat komt mij deze keer mooi uit - de Aegon parkeergarage een rol zou kunnen spelen, want die zit in dezelfde omgeving. Ik doe dit voorstel ook omdat, over dit punt sprekend in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting, de wethouder de ruimte daarvoor heeft gecreëerd. Hij heeft duidelijk gezegd dat er parkeercapaciteit in die omgeving moet komen; hoe dat wordt opge lost is vers twee. Ook in dat licht gezien en omdat nu al kan worden geconstateerd dat de parkeervoorziening op het Oldehoofsterkerkhof te duur is, stellen wij voor parkeerplaatsen langs de Groeneweg te creëren. Dan is in ieder geval dat probleem opgelost. De wethouder heeft in de commissie ook een toezegging gedaan over een onderzoek naar het parkeergeleidingssysteemdus daar hoef ik verder niet op in te gaan. Ik wil nog wel een toelichting geven op het door mij mede-ondertekenen van de D66 moties. Hoewel ik het met één daarvan wel eens ben, hoeft het mee-ondertekenen van deze moties niet te betekenen dat ik het altijd met de inhoud eens ben. Als een en ander vaker voorkomt is dat een proforma kwestie en dan hoef ik dat niet iedere keer uit te leggen. De heer Dubbelboer: Op 21 april jl. is deze rag.d akkoord gegaan met de Studie vervan gende parkeervoorzieningen Oude Veemarkt. Over alle terreinen heeft onze fractie toen haar standpunt kenbaar gemaakt. De raad heeft toen een door ons ingediende motie over het Ol dehoofsterkerkhof afgewezen. Onze fractie legt zich daarbij, zij het node, neer. Wij volgen de raadsbeslissing zoals die op 21 april 1986 is genomen, De raad heeft vervolgens aange drongen op een tussenoplossing. Dat stuk ligt er nu. De heer Ybema heeft al gezegd dat het een prima zaak is dat dit stuk er op zo korte termijn ligt. Ik heb in de commissie die waarde ring naar het ambtelijk apparaat toe al naar voren gebrachtmaar ik wil hier graag in het openbaar herhalen dat het een prima zaak is dat het stuk er op zo korte termijn ligt en dat het tevens goed is dat de tijdelijke oplossingen zijn gezocht in de richting van de definitieve oplossingen. Van de punten waarover ik geen opmerkingen maak mag gevoeglijk worden aan genomen dat onze fractie het daarmee eens is. Er zijn enkele onderdelen waarmee wij het niet eens zijn. In het Plan van aanpak wordt uitgegaan van een tijdelijke parkeervoorziening op de Groeneweg. Bij de behandeling van deze voorziening in de Commissie voor Ruimtelijke Orde ning en Volkshuisvesting heeft de wethouder gezegd dat naar een situatie zou kunnen wor den gestreefd - die suggestie is hier vanavond ook gedaan - waarin de tijdelijke voorziening ook de definitieve voorziening zou kunnen zijn. Uit stellingnamen van onze fractie in het verleden is bekend dat wij geen voorstander zijn van een al te rigoureuze aanpak - lees ver smalling - van de Groeneweg. Wij gaan wel akkoord met de aanleg van 150 tot 160 parkeer plaatsen die daar als tijdelijke situatie worden gecreëerd, maar wij behouden ons het recht voor om daarover op elk moment, als er onverhoeds een voorstel in de raad mocht komen tot herinrichting van de Groeneweg, een nader standpunt in te nemen. Het doet mij deugd dat de CDA-fractie bij monde van de heer Sijbesma hetzelfde standpunt ongeveer anderhalf uur geleden heeft verkondigd. Een tweede punt van bezwaar betreft de tijdelijke inrichting van het Fonteinland. Wij zijn het met het college eens dat het alternatief dat door MKV is ingediend onvoldoende is. Om des tijds wille sluit ik mij voor wat betreft de argumenten aan bij de heer Ten Hoeve. Waarom hebben wij dan toch problemen met het Fonteinland? Het Fonteinland moet, zo hebben wij besloten op 21 april jl. parkeerland worden. Tevens is er op 21 april door de wethou der in deze raad gezegd: "Voor MKV moet er in elk geval een volwassen oplossing komen." Wat zien wij echter? Er ligt geen oplossing, laat staan een volwassen oplossing. Er wordt, zo luidde de toezegging, op korte termijn overleg gepleegd met de sportorganisaties. Dan komt er een verwarrende discussie in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en olkshuisvesting waarin de wethouder van Ruimtelijke Ordening toezegt dat zijn collega van Sport en Recreatie met een "panklaar" plan zal verschijnen in deze raad. Wij zaten dus allemaal in spanning te wachten hoe dat plan er uit zou zien. Het enige dat er in staat is dat MKV verhuist naar het Nijlan. Het overleg dat door de wethouder van Ruimtelijke Ordening in de commissievergade ring is toegezegd met alle betrokkenen - ik heb gezegd dat hierbij bijvoorbeeld zelfs de postduivenvereniging op het Hemrikterrein hoort - is .niet gepleegd. Er wordt wel overleg gepleegd, maar dan op basis van onjuiste gegevens die door de Dienst voor Sport en Recre atie zijn verstrekt (nota 10322 van 11 juni 1986). Er worden alternatieven gepresenteerd waar sportverenigingen bij betrokken zijn die zelfs niet op de hoogte zijn en vervolgens dus

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 12