36 De heer Buurman: Ik kan kort reageren. Ik heb mogen vaststellen dat beide wethou ders correct zijn ingegaan op hetgeen ik naar voren heb gebracht. Wethouder Timmermans is nog even ingegaan op de kwestie met betrekking tot het voorbereidingsbesluitEen en ander loopt als ik de wethouder goed heb begrepen synchroon met de door mij gemaakte opmerkingen. Eerst wordt dus een voorbereidingsbesluit genomen, (tan wordt er een bouwplan gemaakt, waarna een bezwarenprocedure ex artikel 50, lid 8, van de Woningwet kan worden gevoerd. Als ik het niet goed heb begrepen dan hoor ik dat nog graag Over de moties kan ik ook kort zijn. Ten aanzien van motie I van D66 heeft mevrouw Vlietstra een toezegging gedaan. Dat is mij voldoende. De andere moties worden door het college ontraden, waarmee ik kan instemmen. Ik zal dan ook aan deze moties mijn steun niet verlenen. De heer Van der Wal: Wethouder Timmermans heeft in zijn beantwoording een paar keer naar voren gebracht dat alles snel moest gaan, reden waarom een en ander niet tot de laat ste komma kon worden geregeld. Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Bij de dekking van een investering van 22 miljoen gulden gaat het echter wel om laatste komma's. De houding van de PvdA-fractie op dit punt gaat mijn pet eerlijk gezegd te boven. In de verkiezings tijd ging deze fractie prat op een financiële vertaling van de programmawensen. Dat ging dan om bedragen van enige tienduizenden guldens. Een bedrag van 2 miljoen kwam er niet in voor; kennelijk kon men dat niet overzien. Het PAL-programma werd een ongedekte cheque genoemd. Nou, als men iets een ongedekte cheque wil noemen, dan is het datgene wat hier op tafel ligt. Ik begrijp dan ook niet dat er zo gemakkelijk met zulke enorme bedragen - 2 miljoen per jaar - wordt omgesprongen. Geen enkele dekking wordt aangegeven. De wethou der maakt zich er met .een Jantje van Leiden af en zegt dat alles later nog wel eens wordt geregeld. Hij geeft geen enkel globaal overzicht waar het geld vandaan moet komen. In de commissievergadering heeft hij het nog geprobeerd door te zeggen dat er ook extra inkom sten zijn. In het Plan van aanpak wordt dit echter onderuit gehaald, want dat blijkt maar f. 40.000,— per jaar te zijn. Kortom, er is geen dekking, het is dus een ongedekte cheque. En daar doen wij niet aan mee! Dan nog even in het kort iets over de verschillende projecten. Het Fonteinland. De wethouder ontraadt de door ons hierover ingediende motie. Er ontstaat inderdaad een te kort aan parkeerplaatsen. Ik heb aangegeven hoe dat tekort kan worden opgeheven. Het alternatief van MKV levert een versnipperde situatie op, aldus de wethouder. Dat zal ik niet helemaal bestrijden, maar het gaat ook maar om een tijdelijke situatie. Het wordt daar een kale toestand, zegt wethouder Timmermans. Dat is mijns inziens nog wel op te lossen en tijdelijk gezien ook nog wel acceptabel. Het grote voordeel van onze motie is dat er geen on zekerheid wordt gecreëerd, want er staat in dat MKV op termijn het Fonteinland moet ver laten. Alleen, op deze manier wordt MKV wel in een veel betere onderhandelingspositie ge plaatst. Het thans voorliggende voorstel houdt in dat MKV weg moet van het Fonteinland. Er worden wel enige zachte garanties gegeven, bijvoorbeeld de garantie dat MKV recht heeft op een gelijkwaardige accommodatie. Een exclusief recht wordt echter niet geboden, hetgeen betekent dat een en ander nooit gelijkwaardig kan zijn aan de situatie waarin MKV nu ver keert, want nu heeft men speelvrijheid. Tevens worden MKV en de andere clubs gedwongen binnen een bepaald krediet te blijven. De meerderheid van de Commissie voor Sport en Recreatie twijfelde er aan of een en ander wel haalbaar is. Kortom, de motie is helemaal niet bedoeld om de kool en de geit te sparen, integendeel. De motie gaat er vanuit dat MKV op termijn van het Fonteinland verdwijnt. In de tussentijd kunnen daarvoor echter goede rege lingen worden getroffen. Dus geen onzekerheid, alleen meer tijd om de garanties waar te kunnen maken. Ik vrees dat daarvan in het b. en w.-voor stel weinig of niets terecht komt. Over de moties die met betrekking tot MKV zijn ingediend het volgende. Onze eigen motie handhaven wij, omdat op die manier een concreet probleem dat zeer acuut is ontstaan wordt opgelost. De VVD-motie vind ik wat minder concreet. Er kan uit worden opgemaakt dat MKV ook op termijn op het Fonteinland zou kunnen blijven zitten. Ik heb intussen overigens begrepen dat dat niet helemaal de bedoeling is. Er wordt in ieder geval meer onderhandelingsruimte gecreëerd, terwijl MKV in een betere onderhandelingspositie komt te zitten. In dat licht gezien zullen wij die motie dan ook steunen. De motie van D66 komt mij, ook na de uitleg van de heer Ybema, als tamelijk overbodig voor en wij zullen die motie dan ook niet steunen. Oldehoofsterkerkhof. De wethouder creëert een verschil tussen de motie van D66 en die van PAL. Het was mijn bedoeling om in de pauze met de heer Ybema te overleggen om die moties in elkaar te schuiven. Dat maakt het echter op dit moment alleen maar ingewikkelder. De wethouder gaat wel een heel eind mee met de strekking van de D66-motie. De motie die ik heb ingediend is op onderdelen wat concreter - de overwegingen zijn wat uitvoeriger -, maar de strekking is praktisch gelijk. De wethouder ontraadt overigens beide moties. Wij zullen onze motie handhaven. Ik heb al gezegd dat ik er niets van begrijp dat de grote 37 fracties zo gemakkelijk over het financiële verhaal heen stappen. Als wij nu als uitgangspunt nemen de Groeneweg te reconstrueren en daar 150 parkeerplaatsen realiseren, dan is dat natuurlijk niet een kwestie van een paar lijntjes trekken en klaar is Kees. Dat moet goed op papier komen te staan en mag dan ook meer kosten, maar het komt altijd neer op een klein- voud van wat het parkeerdek moet kosten. Onze motie beoogt dus beslist niet een en ander maar even met een paar lijntjes op de Groeneweg te regelen. Met betrekking tot Tulpenburg/Wilhelminaplein heeft de wethouder een toezegging gedaan. Daar komen wij te zijner tijd wel op terug. De Amelandsstraat. Er wordt wat deze lokatie betreft in een wat vage volzin door de wethouder naar voren gebracht dat een en ander later in een totale integrale afweging moet worden bekeken. Maar daar koop je natuurlijk helemaal niets voor. Er wordt wel sympathiek over gesproken, maar de wethouder vindt dat een en ander nu nog maar niet moet worden geregeld. Terwijl het stedebouwkundig gezien zeer wenselijk is om het zo te doen! Ik zal er nu maar niet meer woorden aan vuil maken; wij handhaven onze motie, omdat op dit moment moet worden vastgelegd dat een goede stedebouwkundige invulling aan dit kwetsbare gebied, dat al jarenlang aan sloop en verkrotting is overgeleverd, moet worden gegeven. In de tus sentijd kan wel worden gezocht naar een tijdelijke oplossing, maar wat ons betreft moet het op deze manier gebeuren. De heer Dubbelboer: Na uw vermanende woorden neem ik met enige schroom het woord, mijnheer de voorzitter. Ik moet zeggen dat ik erg positief verrast ben door de opstelling van de wethouder. Ik ben bijna geneigd om het op een misverstand te houden, maar toch denk ik dat hij bepaalde dingen vanavond met een andere intonatie heeft gezegd dan in de Commissie voor Ruimtelijk Ordening. En dat is niet alleen bij mij zo overgekomen. Maar nog maals, positief! De wethouder zegt dat het college regelmatig op bestuurlijk niveau overleg wil plegen met de directies van de bedrijven aan de Langemarktstraat. Dat is een prima zaak. Mijns inziens is dat ook de reden van de brief geweest. Er zal beslist geen enkele behoefte zijn geweest aan het vechten met het college via de pers. Alleen, als je het als college zo ver laat komen dat mensen zulk soort verhalen gaan houden in openbare commissievergaderingen waar de pers op dat moment aanwezig is, dan krijg je dit soort reacties. Ik ga er vanuit dat de wethouder heeft toegezegd dat de rechtsbescherming die een ontwerp-bestemmingsplan biedt geboden wordt aan de bedrijven die in dat gebied zijn gevestigd en dat er op korte termijn - althans zo interpreteer ik de woorden van de wethouder - vanuit het college een uitnodi ging naar deze bedrijven gaat voor overleg op bestuurlijk niveau om tot overeenstemming te komen. Ik moet zeggen dat ik daar erg gelukkig mee ben. Naar aanleiding van hetgeen door mevrouw Vlietstra naar voren is gebracht het volgen de. Door de wethouder van Ruimtelijke Ordening is toegezegd dat zijn collega met een inte graal plan zal komen vóór de vergadering van vandaag. Ik constateer dat dat plan er niet ligt. Er moet nog overleg worden gepleegd, hetgeen binnen een bepaald krediet en binnen een bepaalde ruimte moet plaatsvinden. Als op die manier door vrije tijds-/amateurbestuur ders van een sportvereniging overleg moet worden gepleegd met een professioneel college, dan worden eerstgenoemde bestuurders in een achterstandspositie geplaatst, hetgeen zeker deze wethouder niet zou moeten doen. Haar partij beweert immers altijd dat mensen niet in een achterstandspositie moeten worden geplaatst en dat zijals zij daar wel in zittener uit moeten worden gehaald. Het mag niet zo zijn dat er, als partijen rond de onderhandelings tafel zitten, wordt gezegd: Er mag met ons worden onderhandeld maar het moet binnen die ruimte en het mag ook niet meer kosten. Op die manier moet er niet worden onderhandeld. Onze motie gaat daar ook vanuit. Wij vinden heel nadrukkelijk dat het kostenverhaal er op dit moment buiten kan blijven. In de richting van de heer Van der Wal wil ik nog opmerken dat onze motie er in de eerste volzin vanuit gaat dat MKV weg moet van het Fonteinland. Ik heb ook heel nadrukkelijk gezegd dat het Fonteinland parkeerland wordt. Wat dat betreft staat het besluit dat op 21 april is genomen volstrekt overeind. Wij handhaven onze motie. Wij vinden dat MKV recht op meer zekerheid heeft. Over de overige moties kan ik kort zijn. Gelet op hetgeen ik in eerste instantie heb gezegd zal onze fractie aan deze moties geen steün verlenen. De heer Timmermans (weth.): Ik loop de sprekers maar even na. Als ik de heer Sijbes- ma goed heb begrepen dan heeft hij gezegd dat zijn fractie met betrekking tot de Groeneweg de ruimte voor heroverweging over de toekomstige inrichting open laat. In dat geval ver schillen wij hierover niet van mening; wij zullen elkaar daarover nog wel eens treffen. De heer Sijbesma heeft geen bezwaar tegen mijn toezegging ten aanzien van het Wilhel- minaplein wat betreft de vraag of dit plein in eerste instantie al moet worden aangewend als tijdelijke parkeervoorziening. Hij heeft wel duidelijk aangegeven dat zijn fractie op voorhand toch wel grote bezwaren heeft tegen het mogelijk parkeren op het Wilhelminapleinwaarvan ik kennis heb genomen. De heer Ten Hoeve wil iets nadrukkelijker de toezegging dat via een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 19