14 Dus niet zonder meer maar creëren en aan de vraag voldoenmaar proberen toch zoveel mogelijk door goede voorzieningen voor openbaar vervoer en fietsers het autoverkeer naar de binnenstad te beperken en dus ook het aantal parkeerplaatsen. Het blijft wat dit betreft naar onze mening inspelen op de ontwikkelingen en per onderdeel bekijken hoe ver wij gaan. Dat zal wat onze standpuntbepaling betreft straks blijken bij het verstrekken van volgende kredieten. In dit verband wil ik nog een opmerking maken over normen. Er zijn uitvoerige bereke ningen gemaakt. Hoe die precies tot stand zijn gekomen kunnen wij niet nagaan. Er zullen voor een deel aannames in zitten. Wij willen er voor waarschuwen dat die normen niet taak stellend zijn, terwijl wij tevens vraagtekens zetten bij de normen op zich. Wij hebben dat in het verleden gezien bij de parkeernorm in de binnenstad die beslist 1 moest zijn, hetgeen heel veel moeite kostte, terwijl die norm later teruggeschroefd werd naar 0,5. Dat leek mini maal, maar toch is nu te constateren dat een aantal parkeerterreinen, met name binnenter reinen, niet optimaal wordt gebruikt, om het maar eufemistisch uit te drukken. Dus wat dat betreft hebben wij vraagtekens bij de normen en de cijfers. Wij willen ook wat dit betreft een volgend beleid voeren. Een ander punt is het volgende. Uit de berekeningen blijkt duidelijk dat er een tekort ontstaat wat het parkeren betreft in de piekuren, met name op zaterdag. Nogmaals willen wij het college vragen om in onderhandeling te treden met de provincie, die onder haar gebouw een grote parkeerkelder heeftterwijl ook onder het gebouw van Rijkswaterstaat een derge lijke kelder is gesitueerd. Deze kelders worden juist niet in de piekuren gebruikt. Door de overheid is hierin veel geld geïnvesteerd en het zou van goed koopmanschap getuigen als ook in de onrendabele uren van deze dure overheidsvoorzieningen gebruik zou worden ge maakt. Overigens geldt deze opmerking tevens voor de bedrijven in de Langemarktstraat die ook zo'n 300 parkeerplaatsen onder hun bouwwerken hebben. Bovendien beschikken wij straks over het Ago-gébouw aan het Oldehoofsterkerkhof. Daar zou een zelfde gedragslijn moeten worden gevolgd, want ook die kelder is in het rapport niet opgenomen. Over enige tijd zouden wij ook graag van het college een algemeen verhaal willen heb ben over de tarifering van het parkeren. Wat deze tarieven betreft moeten alle terreinen op elkaar zijn afgestemd. Mogelijk kan een nieuw tarievenstelsel worden opgezet in samenhang met het hele kostenplaatje. Een en ander komt in het rapport tamelijk onduidelijk naar voren. Wij kunnen constateren dat er veel geld nodig ismaar waar het vandaan moet komen weten wij nog niet. Dus graag over enige tijd een samenhangend financieel verhaal. Dan wil ik nog een opmerking maken over de tijdelijke voorzieningen die in deze opzet nodig zijn. Onze fractie onderschrijft dat, wanneer in één keer de plaatsen op de Oude Vee markt verdwijnen, er een aantal tijdelijke voorzieningen moet komen. Wij willen echter graag zo weinig mogelijk van die tijdelijke voorzieningen en voorzover ze nodig zijn moeten ze zo sober mogelijk worden aangelegd. Ik kom dan meteen op de lokatie Tulpenburg, een tijdelijke voorziening voor een jaar; kosten; f. 1.000.000,Onze fractie geeft er toch de voorkeur aan om voor dat ene jaar te parkeren op het Wilhelminaplein en, omdat op het Wilhelminaplein maar 200 plaatsen kunnen worden gerealiseerd, een halve tijdelijke voorziening te creëren op het terrein Tulpenburg. Wij realiseren ons dat in dat jaar extra verkeersdruk in de buurt van het Wilhelminaplein zal ontstaan. Ook zal de markt moeten worden verplaatst. Wij zien hierin echter de volgende voordelen: een financieel voordeel van een half miljoen, meer gewenning in het gebruik van de parkeerkelder en het feit dat het maar voor een jaar is. Mogelijk maakt een en ander ook de weg vrij om te komen tot herinrichting van het Wilhelminaplein. Daarom een verzoek aan de wethouder. Straks beslissen wij over het krediet, waarbij gesproken wordt over voorbe- reidingskosten. Wij willen graag dat in dat kader wordt bekeken of dit voorstel toch op deze manier kan worden gerealiseerd en dat nog eens precies op een rij wordt gezet wat de effec ten van een en ander zijn. Ik kom dan bij het Oldehoofsterkerkhof. Wij denken dat daar op een acceptabele manier een parkeerkelder kan komen, in samenhang met bebouwing aan het Heer Ivostraatje, maar daar is een toezegging over gedaan. Wij hebben gezegd dat het een stedebouwkundig verant woorde oplossing moet zijn en daar komen wij op zich niet op terug. Nogmaals wil ik bena drukken dat het naar onze mening mogelijk lijkt ook aan de Groeneweg te parkeren. In de definitieve vorm moeten er echter niet 150 parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Wij huldigen het standpunt dat de Groeneweg op den duur wordt heringericht en gedimensioneerd. Daar in past ook dat er een aantal parkeerplaatsen wordt gecreëerd. Een deel van onze fractie had liever gezien dat die nu meteen in de definitieve vorm waren opgenomen. Het grootste deel van onze fractie vindt dat wij toch eerst maar moeten overgaan tot het voorlopig inrich ten van de Groeneweg. Dat kan met niet al te veel kosten. Daardoor wordt voorkomen dat, wanneer straks het Oldehoofsterkerkhof moet worden ontruimd voor het inrichten van de parkeerkelder, in het noordelijk deel van de binnenstad te weinig parkeerplaatsen zijn. Het Fonteinland. Ook die keuze is een aantal weken geleden gemaakt. Nu blijkt echter dat een groot deel van de MKV-leden zich overrompeld voelt. Ik kan mij dat voorstellen, de besluitvorming is ook snel gegaan. Natuurlijk is het heel moeilijk om een plaats waar je ge 15 vestigd bent en waar je verenigingsleven zich afspeelt te verlaten. Wij hebben waardering voor het alternatief dat door MKV is ontwikkeld. Toch is het zo dat, wanneer wij alles op een rij zetten - wij willen daar eerlijk in zijn -, wij voor parkeren kiezen op het Fonteinland. Het alternatief dat is ontwikkeld blijkt toch een vijftigtal plaatsen minder te kunnen dragen dan het in behandeling zijnde plan. Er zijn 30 plaatsen bijgerekend die nu eigenlijk ook al worden gebruikt. Verder zal er een heel vervelende verkeerssituatie ontstaan, ook voor de Westerparkwijk. Er ontstaat een rommelig beeld van het Fonteinland, dat wordt omgeven door blik en waarin geen groen voorkomt. Alles wordt erg krap. Een ander argument dat in de discussie nog niet zo veel naar voren is gekomen, maar dat toch op ons afkomt, is de ont wikkeling van de economisch-technische cluster van het hoger beroepsonderwijs (hbo), de hts, en de ruimte die hiervoor in de toekomst nodig is. Wij hebben ons steeds sterk gemaakt voor een sterk hbo in Leeuwarden. Ook daarvoor moeten wij de kansen creëren. Daarom moet naar onze mening de beslissing op dit moment niet worden weggeschoven en nog twee jaar worden doorgekwakkeld en dan weer zien, maar moet nu een beslissing worden genomen en voor MKV een goede oplossing worden gezocht. MKV mag er niet op achteruit gaan, die ga rantie moet er zijn. Ik heb overigens uit alle onderhandelingen die er de laatste tijd zijn ge weest begrepen dat er zeker over dit punt kan worden gesproken, dat er toezeggingen zijn gedaan naar MKV toe en dat het ook met andere bestaande verenigingen en de Leeuwarder Bedrijfsvoetbalvereniging mogelijk is om te komen tot een goede verdeling en opzet van de sport in de nieuwe situatie. Dus niet op het Fonteinland. Onze fractie begrijpt dat het een bittere pil is voor MKV, maar gelooft toch dat er straks een acceptabele oplossing mogelijk is. Wat de Klanderijbuurt betreft zijn wij akkoord. Park en Ride vinden wij een prima zaak. Aandacht vraagt uiteraard de verkeersoplos sing in Huizum-West. De afwikkeling van het verkeer in Huizum-West mag zich niet afspelen in Huizum-West zelf, maar moet aan de rand plaatsvinden. Ik denk echter dat dat steeds het uitgangspunt is geweest. Tenslotte de Amelandsstraat. Wij zijn akkoord met 200 voorlopige plaatsen op de plaats van St. Jozef. Dit geldt echter niet voor de definitieve situatie. In dit gebied kunnen voor lopig 200 tijdelijke plaatsen worden gecreëerd .Verder zijn er heel veel ontwikkelingen in dit gebied. Er zijn eventueel mogelijkheden voor parkeren in de Amelandsstraat zelf, op het Hoeksterend, op het Frigas-terreinin de Arendstuin, op het Cambuursterpad en bij de ka zerne. Wij vinden dat de zojuist genoemde 200 plaatsen nu eerst moeten worden gerealiseerd en dat dan moet worden bekeken waar de definitieve plaatsen moeten komen en hoeveel dat moeten zijn. Zojuist heb ik al gedoeld op het in sommige gevallen wegschuiven van beslis singen om te zien hoe bepaalde verwachtingen uitwerken. Dat kan ook hier uitstekend. Daar voor is het wel nodig dat er snel stedebouwkundige randvoorwaarden en richtlijnen komen, maar daarover is al eerder gesproken. Het lijkt mij dat ook door het creëren van parkeer plaatsen in dit gebied - dat is ook belangrijk voor de winkeliers aan de Voorstreek - waar nu stukken kaal liggen een prachtig nieuw stukje stad kan ontstaan. De heer Ybema: Op 21 april 1986, toen de raad nog in de oude setting bijeen was, is gesproken over het dikke rapport Studie vervangende parkeervoorzieningen Oude Veemarkt. Wij zijn nu twee maanden verder en nu ligt reeds het Plan van aanpak parkeervoorzieningen voor ons. Wat dat betreft eerst een woord van waardering voor de snelheid waarmee is ge werkt. Ook de presentatie van een en ander is erg logisch en is voor een leek - dat ben ik op dit terrein - vrij goed te volgen. Ik begin met de inhoudelijke kant van het plan. Wij missen hierbij de inbedding - zo zal ik het maar noemen - van de parkeerproblematiek in een totaal visie op de gewenste verkeers- ontwikkeling. Ik denk dan met name aan de gewenste toestroom van het autoverkeer naar de binnenstad en dat dan weer in relatie tot de stimulering van het fietsverkeer en het gebruik van het openbaar vervoer. Dat zijn elementen die in het plan helemaal niet worden genoemd, hetgeen wij een tekortkoming vinden. De vraag naar parkeervoorzieningen is heel nadrukke lijk het uitgangspunt en het gaat er in wezen om hoe de parkeerplaatsen die op de Oude, Veemarkt verdwijnen zo goed mogelijk kunnen worden gecompenseerd. Het ter discussie stel len van die vraag komt eigenlijk niet aan de orde. Wat betreft dit punt staat in het nieuwe collegeprogramma:"Bij het opstellen van verkeersplannen wordt hoge prioriteit gegeven aan het langzaam verkeer en het openbaar vervoer." Tevens is er sprake van bevordering van selectief autogebruik. Dat zijn toch zaken die, althans in onze visie, heel nadrukkelijk sa menhangen met de problematiek die hier aan de orde is. Als die elementen niet in de discus sie worden betrokkendan kan op dit punt al worden geconstateerd dat het collegeprogram ma een "dode letter" is. Als een belangrijk element in de discussie missen wij tevens een bewuste beperking van het benodigde aantal parkeerplaatsen, om daarmee het rendement van de bestaande parkeer plaatsen te verbeteren. Ik denk dan met name aan de mogelijkheden die er liggen om het ren dement van de parkeergarage aan het Wilhelminaplein te verbeteren. In 1985 zitten wij daar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 8