40 zeer bepleite preventieve actie met name ook in de richting van het onderwijs. Genoemd onderzoek is een heel goede zaak en is een van de eerste dingen die nu al wordt opge pikt en uitvoering krijgt. De heren Bilker en Ybema hebben gevraagd hoe het nu verder gaat ten aanzien van de bemoeienis van de gemeente met dit geheel. De ontwerp-statuten voor de nieuwe stichting die de basisvoorziening straks gaat beheren zijn sinds kort in mijn bezit. In deze ontwerp-statuten wordt niet voorzien in rechtstreekse deelname in het bestuur dooi de gemeente. Ik vind dat ook juist. Ook ten aanzien van deze nieuwe instelling moeten wij de normale verhouding van subsidiënt-gesubsidieerde hanteren, maar dat neemt niet weg dat, in verband met de samenhang met andere instellingen op dit terrein, overleg uiteraard wel noodzakelijk is. Dat overleg is er nu ook al. Er is een platform, waarin de stuurgroep, het CAD en straks ook het bestuur van de basisvoorziening zeer regel matig met mij en mijn ambtelijke medewerkers overleg plegen over allerlei praktische za ken. Wij gaan ongetwijfeld met dat overleg door en zullen alle dingen aanpakken die dan blijken nodig te zijn. Genoemd overleg lijkt ons voldoende en daar zullen wij het dan ooi verder bij laten. Het onderzoek naar het gebruik van drugs door sommige leden van etnische groepen en de problemen die zich daarbij voordoen is vrij ver gevorderd. Ik heb de eerste con cepten van de rapportage al gezien en ik hoop binnenkort met nadere mededelingen daarover te kunnen komen. Voor zover er projecten zijn op het gebied van werk en an derzins kunnen zij ook daar reeds nu aan deelnemen. De projecten hebben echter een heel beperkte omvang en zetten nog niet erg veel zoden aan de dijk. Het voorgaande brengt mij meteen op een opmerking van de heer Ybema die zegt dat een aantal zaken, zoals wonen en werken, een nadere uitwerking, ook op financieel ge bied, behoeven. Ik ben dat met hem eens, maar ik ben het ook met hem eens dat het daar niet zo rooskleurig mee is gesteld. Het zal nog wel de nodige tijd kosten voordat wij de financiën in dat verband hebben gevonden. Er is al enige malen overleg gevoerd met de woningbouwcorporaties of men bereid is mee te doen aan projecten in de sfeer var. begeleid wonen en dergelijke. Wij hebben bij de corporaties positieve medewerking ont dekt, alleen ook daar loopt men tegen de vraag op wie het een en ander betaalt. Wij zijn dan weer bij het probleem terug. Tot slot heeft de heer Ybema gezegd dat hij voortaan graag de nota, het resultaat van de daarop gepleegde inspraak en de reactie van het college in één keer wil hebben, Ik hoop dat dat voor dit soort activiteiten niet meer hoeft, maar bij een volgende gele genheid zullen wij met dat verzoek rekening houden. Ik wil nog wel zeggen dat het niet een ongebruikelijke methode is om eerst de nota uit te brengen en daarna afzonderlijk het resultaat van de inspraak en de reactie van het college. Wij zullen echter, daar waai mogelijk, rekening houden met de opmerking van de heer Ybema. Ik wil het hierbij laten, mijnheer de voorzitter. De heer E.M. Janssen: Ik heb niets meer toe te voegen aan dat wat de heer Heere heeft gezegd. Eigenlijk wil ik hem graag ondersteunen, want ik vind dat er wat onte rechte kritiek is geuit. Ik vind de nota niet vaag. Dat het woord "tweesporenbeleid" een aantal keren wordt genoemd komt omdat de problematiek nu eenmaal genuanceerd is en b. en w. die genuanceerd wensen te benaderen. Ik vind dat met name de heer Buurman deze materie wel erg eenzijdig heeft bena derd. Ik mis in zijn benadering de positie van de problematisch verslaafden. Ook de problematisch verslaafden zijn mensen en ook voor hen moet men oog hebben. Een ander punt is het gegoochel van de heer Buurman met de wetten der logica en het aanhalen van deskundigen. De wethouder heeft in dat verband een heel vriendelijke uitleg gegeven en gezegd dat de geleerden het daar niet helemaal over eens zijn. Je kunt ook zeggen: daar zijn de geleerden het helemaal niet over eens. Ik kan empirisch onderbouwen dat meer dan 90% van de harddrugsverslaafden met roken is begonnen. Ik vraag mij af welke consequenties de heer Buurman daaraan verbindt. De heer IJestra: Ik heb in eerste instantie niet gezegd of wij voor of tegen de ba sisvoorziening zijn. Wel, wij zijn daar voor en vinden het belangrijk dat binnen enkele jaren een integratie plaatsvindt met het CAD. De hear Bilker: It antwurd fan de wethalder hat noch mear ferdüdlike. Hy is posi- tyf yngongen op de fragen fan üs kant, benammen ek op üs fraach oer de foarljochting op skoallen dêr't wy sterk foar pleite hawwe yn earste ynstansje. Ik haw begrepen dat dér no wat mear fan op de hispel komt en dat fine wy posityf. De heer Buurman: Ik wil toch wel even benadrukken dat ik wel degelijk oog heb voor de problemen van de harddrugsgebruiker. Ik meen dat dat ook wel degelijk in mijn betoog tot uitdrukking is gekomen. Ook heb ik een paar voorbeelden genoemd. Waarom 41 zou dat niet kunnen? Ten aanzien van de methadonverstrekking staat bijvoorbeeld in een brief van 14 maart van de Raad voor de Maatschappelijke Dienstverlening Friesland on der meer: "Noch het drugsvrij worden noch het brengen van regelmaat in het leven van een problematisch harddrugsgebruiker moet als enig mogelijke doel worden gesteld." Ik sta daar van te kijken en zet daar grote vraagtekens bij. Ik geloof ook dat er aan roken wel degelijk bezwaren zijn verbonden. Voor de een geldt dat bezwaar echter wel en voor de ander niet. Als je bij een medicus informeert dan zal die tegen de een zeggen: ik verbied u te roken, en tegen de ander: roken is voor u geen probleem. De drugsproblematiek heeft volgens mij toch wel betrekking op een heel andere categorie. De heer Heere (weth.): Er zijn geen vragen gesteld, mijnheer de voorzitter. Ik hoef dan ook geen antwoord te geven. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punten 31 t.e.m. 41 (bijlagen nrs. 269, 270, 268, 279, 282, 286, 277, 264, 300, 293 en 301). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. De heer Pruiksma heeft inmiddels de vergadering verlaten. Punten 43 en 44 (bijlage nrs. 280 en 285). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 45 (bijlage nr. 302). De Voorzitter: Dit punt luidt: Wijzigen van de gemeentebegroting en van de begro ting van de Dienst Stadsontwikkeling voor het dienstjaar 1986. Gemeentebegroting De heer Buurman: Ik wil geacht worden te hebben gestemd tegen punt 12, betref fende het verzoek van de NVIH-COC en de Stichting Lesbisch Archief Leeuwarden om een aanvullend subsidie. De heer Bijkersma: Ik wil ook een opmerking maken over punt 12, betreffende het verstrekken van een aanvullend subsidie van 500,aan de NVIH-COC en de Stichting Lesbisch Archief Leeuwarden. Mijn fractie is het daar niet mee eens en ik zal daar de reden van geven. In een begroting zitten altijd posten waarvan je je moet afvragen of die wel of niet realiseerbaar zijn. Het gaat thans om een overschrijding van de begro ting voor wat betreft zaalhuur en een aantal andere zaken. Een en ander had heus wel beter bekeken kunnen worden. Wij vinden dat hier sprake is van onzorgvuldig beheer en van onzorgvuldig omspringen met de begroting. Dat is de reden waarom wij het aan vullend subsidie afwijzen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de fracties van VVD en GPV/RPF/SGP wensen te worden geacht te hebben gestemd tegen onderdeel 12 van de gemeeentebegroting. De Voorzitter sluit, om 23.35 uur, de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 21