8
Leeuwarden (MCL) en waarbij de gemeente wordt verzocht haar invloed aan te wenden,
zodat meer aandacht wordt besteed aan de groep buitenkerkelijken in de ziekenhuizen.
De heer Duijvendak: Wij hebben een paar vragen naar aanleiding van de voor de
raad ter inzage gelegde concept-antwoordbrief aan het bestuur van de Gemeenschap
Leeuwarden van het Humanistisch Verbond. B. en w. schrijven daarin dat bij nieuwe
mutaties in het personeelsbestand bij dit onderdeel gestreefd moet worden naar de aan
stelling van niet-christelijke geestelijke verzorgers. De vraag is welke afspraken er
liggen in het kader van de fusie met het Bonifatius Hospitaal en het Diakonessenhuis
over de aanstelling van geestelijke verzorgers uit rooms-katholieke en protestants-chris
telijke hoek. Als die afspraken er zouden zijn en daarmee een claim gedaan wordt op
een aantal posten, dan is er misschien wel heel erg weinig ruimte voor verzorgers die
uit een andere hoek komen. Welke afspraken zijn er dus ter zake gemaakt en welke ruim
te is er om geestelijke verzorgers uit een andere hoek aan te stellen?
Het Humanistisch Verbond heeft het college gevraagd zijn standpunt nadrukkelijk
onder de aandacht te brengen van het bestuur van het MCL en wel in positieve zin.
Op die vraag wordt niet direct geantwoord. Wij nemen aan dat b. en w. wel op dat ver
zoek in willen gaan, maar misschien zou dat wat duidelijker in het antwoord naar voren
kunnen komen.
De heer Heere (weth.): Ik kan de afspraken waar de heer Duijvendak op doelt op
dit moment niet zo maar uit mijn mouw schudden. Gelet ook op de gewenste zorgvuldig
heid van de beantwoording lijkt het mij het beste dat ik dat antwoord in een later sta
dium in de commissie geef. Ik neem aan dat de heer Duijvendak daarmee akkoord kan
gaan.
Wat betreft het aansluiten bij het standpunt van het Humanistisch Verbond heeft
het college de indruk dat daar voldoende nauw bij is aangesloten.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de
toezegging van de wethouder.
Sub J7.
De Voorzitter: Aan de orde is thans de brief van 2 juli 1986 van de Socialistische
Partij (SP), afdeling Leeuwarden, inzake de Noordenkorting.
Mefrou WestraDe SP leit yn har brief de besteging fan de saneamde "Noordenkor
ting" oan üs foar. De koarting fan sawat ien sint per m3 soe rjochtstreeks trochberek-
kene wurde moatte oan de lytsferbrükerB. en w. stelle de ried üt hjir net mei yn
te stimmen, om't de "Noordenkorting" sjoen wurde moat as in algemiene stimulearrings-
maatregel. Wy fine it punt dat no oan de oarder is net sa mar in hammerstik, want it
giet hjir om in mooglikheid de wenlêsten te ferminderjen. Noch yn de foarige riedsgear-
komste haw we wy fêststeld dat it ferminderjen fan de wenlêsten tige needsaaklik is.
It tapassen fan dizze mooglikheid kin de konsumint al gau sa'n 25,skele. Mar oan
de oare kant giet it hjir ek om oardel miljoen güne dêr't de gemeente Ljouwert it grut-
ste part fan krijt. It brief fan de SP stiet net op himsels. Ek yn de reaksjes op de
gemeentlike wenlêstennota waard de "Noordenkorting" al neamd en waard yn syn alge-
mienheid krityk utere op it grutte ferskil tusken de gaspriis dy't oan de konsumint
berekkene wurdt en de werklike kostpriis fan it gas.
Wy rinne hjir oan tsjin in dilemma yn it wenlêstenbelied. Men kin kieze foar direk-
te maatregels om de wenlêsten te ferminderjen - dat bepleitet de SP ek -, want de wen-
konsumint hat dan in goed ynsjoch yn de gong fan saken. Yn bygelyks de enerzjyrek-
ken binne dan gjin posten ferwurke dy't mei it enerzjyferbrük op himsels neat fan dwaan
hawwe. Sa'n oanpak is lykwols ek net hiel doelgericht, want dy jout gjin mooglikheid
om krekt dy groep te üntsjen foar wa't it beteljen fan de wenlêsten hieltyd in grutter
probleem wurdt. En foar de gemeente wurdt de romte om mei algemiene middels in ei
gen belied te fieren lytser.
Wat de "Noordenkorting" oanbelanget binne wy der foarearst noch net fan oer-
tsjüge dat hjir sunder mear rjochtfeardige is om de opbringst fan de koarting op te nim-
men yn de algemiene middels. Wy binne der net wis fan dat der wier gjin mooglikhe-
den binne om dy koarting, al wie it mar foar in part of by need yn ferskate fazen,
oan de konsumint troch te berekkenjen. Sa't b. en w. yn it konsept-antwurd al oan-
jouwe kin de bestimming dy't yn 1963 oan de "Noordenkorting" jün is ferskillend üt-
lein wurde. Is de maatregel bedoeld foar de konsumint, is it de bedoeling om de ierd-
gasomset te stimulearjen of giet it om in algemiene stimulearringsmaatregel dy't yn prin-
sipe frij bestege wurde mei? Wy achtsje üs seis noch net genóch ynformearre om dêr-
oer in stanpunt yn te nimmen.
9
Ik wol der noch op wize dat foar de gemeente Tytsjerksteradiel dit brief fan de
SP oanlieding west hat om de saak neier te ündersykjen. Wy binne fan betinken dat
wy yn de rjochting fan de wenkonsuminten ferplicht binne om dizze saak ek goed üt
te sykjen. Wy wolle hjiroer graach, foardat in antwurd ferstjoerd wurdt, yn de kom-
misje wiidweidiger prate en hoopje dat dat fersyk yn willige wurde sil.
De heer Buurman: Nogal lakoniek deelt het college mee "dat een resterend gunstig
effect van de Noordenkorting op het bedrijfsresultaat van de N.V. Frigas doorwerkt naar
de winstuitkering aan de deelnemende gemeenten, hetgeen in de praktijk veelal betekent
dat het kortingsvoordeel langs indirecte weg alsnog ten goede komt van de burgers."
Reeds meerdere malen heeft mijn fractie de winstuitkering van de NV Frigas aangevoch
ten, onlangs nog met het oog op de zogenaamde meetverschillen die mijns inziens terecht
dienen te komen bij de verbruikers. Het is in feite een verkapte belasting. Het college
heeft mij toen geantwoord dat het het beste zou zijn deze zaak nog maar eens aan te
kaarten bij de behandeling van de begroting. Dit zou ook kunnen met de Noordenkorting.
En daar houd ik het maar op.
De hear Miedema (weth.): Mefrou Westra is nochal wiidweidich yngongen op de "Noor
denkorting". Hja wol dêroer yn de kommisje nochris mei-inoar prate. Ik wol mefrou Wes
tra graach tasizze dat hja dêr ek de kans ta krijt. It kolleezje sil dizze saak ris op de
wurklist fan de kommisje pleatse. Mefrou Westra hat dan in kapstok dêr't hja alles oan
ophingje kin.
Ik wol dochs op dit stuit al in pear opmerkings meitsje nei oanlieding fan de suggest-
jes dy't mefrou Westra dien hat. Hja seit dat Ljouwert in grut part fan de oardel miljoen
güne krijt en dat dat jild miskien yn fazen trochberekkene wurde kin oan de konsumint.
Wêrom is de "Noordenkorting" ynfierd? De basis hat west it brief dy't minister De Pous
yn 1963 skreaun hat oan de Twadde Keamer en dêr't hy yn seit dat hy ree wie de gebie-
ten dêr't it gas fün waard te stimulearjen. Der is ütdruklik by oanjün dat de "Noorden-
korting" oan de grutferbrükers trochjün wurde moast, sadat de bedriuwen op dy wize eat
van de ynfrastruktuer fan it Noarden dwaan koene. Yn dat ramt hawwe de gasbedriuwen/
de gemeente/de oandielhalders fan de gasbedriuwen dit probleem ek altyd opfette. Yn
it ferline - mar h]oed de dei bart dat ek noch - is der nochal in grut oantal ünrendabele
perselen oansluten. Dêrom is de oanslutingstichtheid hjir ek oanmerklik grutter dan yn
oare dielen fan it lan. It gasbedriuw subsidiearret foar in part de oansluting fan de ün-
dabele perselen, mar dat docht ek de gemeente, dy't de subsydzje betellet üt de ynkom-
sten fan de "Noordenkorting". Ien en oar jout de mooglikheid om yn it Noarden, dêr't
wy te krijen hawwe mei in tige ferspraad wenningbesit en klantenbestan, de ünrendabe
le oanslutingen ta stan te bringen. It niisneamde hat de bedoeling west fan de "Noorden
korting". Wy hawwe dy maatregel fan 1963 óf oant no ta op dy wize ütfierd. Ik kolleez
je is fan betinken dat de minister en Twadde Keamer harren yn bedoelde jierren goed
opsteld hawwe en dat wy op dy wize trochgean moatte.
De heer Buurman spreekt over de winst op energiebedrijven en zegt dat dat niet zo
hoort te zijn. Wij kunnen hem daarin voor een groot deel volgen. Het college geeft de
heer Buurman graag de gelegenheid om bij de begrotingsbehandeling op deze kwestie te
rug te komen. Wij zullen dan echter eerst wel moeten vaststellen wanneer iets winst of
bedrijfsreserve is. De heer Buurman zal bij de begrotingsbehandeling nog op meer inte
ressante punten ingaan. Wat de Noordenkorting betreft staan het college en de directies
van de energiebedrijven op het standpunt dat de opvatting van de toenmalige minister
en Tweede Kamer ten principale moet worden gehandhaafd. Wat de financiële kant van
de zaak betreft nog het volgende. Ik zal daarover met mevrouw Westra nog een keer
praten in de commissie en met de heer Buurman tijdens de begrotingsbehandeling.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming
van de toezegging van de wethouder.
Sub K1
Het bezwaarschrift is om advies in handen gesteld van de Raadsadviescommissie voor
de Beroep- en Bezwaarschriften.
Sub LU
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w.