20 ook gesproken. Ook de Abva/Kabo is het daar niet mee eens. Ook instellingen die kleiner zijn of die gelden ontvangen van mensen die daar een cursus volgen mogen niet a priori aan een vacaturestop ontsnappen. Wat dat betreft moet bij de komende bezuinigingsronde de discussie open liggen. Ik hoop dat wij het daar met elkaar over eens zijn. Dan de twee moties die ik heb ingediend. Ik moet zeggen dat ik wel enigszins verbaasd ben over de reacties. Ook vind ik dat er slecht is gediscussieerd over deze punten. In de commissie is er ook amper over gediscussieerd. Ik moet toegeven dat op heel late termijn opnieuw brieven van de betreffende organisaties binnen zijn gekomen. Ik heb echter de in druk dat in de discussie nog zoveel misverstanden een rol spelen dat ik mij afvraag - dat geldt zeker voor de Werkgroep Stedelijke Activiteiten - in hoeverre het wijs is daar nu, zoals b. en w. voorstellen, een besluit over te nemen. Wat betreft de speel-o-theken het volgende. Een aantal wijken in onze stad en een enkel dorp in onze gemeente hebben een speel-o-theek die ook gesubsidieerd wordt. Het is te ge makkelijk om dan maar te zeggen dat de speel-o-theken maar moeten worden bekostigd uit de wijkbudgetten. Dat zou er namelijk toe leiden dat wijken die geen speel-o-theek hebben meer geld over houden voor buurtactiviteiten of andersoortige activiteiten dan wijken die wel een speel-o-theek hebben. Daarom kijken wij ook per speel-o-theek en subsidiëren wij per speel- o-theek. Wat is er dan logischer om, wanneer het aantal speel-o-theken toeneemt, ook het totale bedrag te laten stijgen? Dat is geen nieuw beleid en daarom ook niet pas volgende week bespreekbaar. Deze zaak moet nu aan de orde komen. Het aantal speel-o-theken is de afgelopen tijd gestegen van zes naar tien. Het is dus logisch dat er een kleine aanvulling aan het bedrag wordt toegevoegd. Dat is ons voorstel. Daarnaast zeggen wij dat het centrale budget wel wat naar beneden kan en wel met f. 1.000, Het is overigens niet zo dat mijn opmerking in de richting van de PvdA bedoeld was als "jullie zijn immers zo verzot op bezuinigingen". Ik heb alleen willen aangeven dat het hier om een activiteit gaat die decentraal, op wijk- en buurtniveau, wordt aangepakt. De wethouder heeft gelijk dat uitvoering van de motie f. 3.500,meer kost. Het aantal speel-o-theken is echter ook uitgebreid en deze verhoging lijkt ons dan ook reëel. Op de zelfde wijze gaan wij bijvoorbeeld om met de uitbreiding van peuterspeelzalen. Dan de motie met betrekking tot de Werkgroep Stedelijke Activiteiten. Hier speelt volgens mij het probleem van de onvoldoende informatie nog sterker. De wethouder reageerde in de zin van dat op dit moment de bijdrage van de wijken en de buurten zou gaan afnemen. Volgens mij is er heel wat anders aan de hand. Er heeft namelijk een decentralisatie plaatsgevonden van de Werkgroep Stedelijke Activiteiten naar de wijken en buurtenDaardoor is de bijdrage van de wijken en buurten in de centrale begroting gewoon niet meer zichtbaar. Die bijdrage is echter nog even groot als in voorgaande jarenEr is dus geen sprake van dat wijken en buurten nu minder zouden bijdragen. Daarom is het ook flauwekul om percentagegewijs te kijken wat de wijken, de buurten en de gemeente doen, want dan zou je ook de deelbegro tingen van de verschillende wijken er bij moeten nemen. Ik vind de argumentatie van de wethouder dan ook weinig consistent. Ik stel voor om dit besluit nu niet nemen, maar daar over in de commissie opnieuw met elkaar te praten omdat ik de indruk heb dat er nu niet op voldoende basis over gepraat kan worden. De PAL-motie kan natuurlijk ook worden aange nomen, want daarin wordt het budget gewoon gehandhaafd op het niveau van dit jaar. Mefrou Westra: Alderearst oer de Frouljusgroep NVIH-COC. De wethalder hat ferwiisd nei de öfspraken dy't dêroer mei it bestjoer makke binne om pas op rekkenbasis te sjen wat it COC oan kosten hat en hoefolle jild men seis oerhaldt. Wy wolle fansels net oan dy öfspra ken mei it bestjoer komme, dat kinne wy ek hielendal net. Wy fine it ek in goede saak dat it bestjoer sein hat dat men yn prinsipe de aktiviteiten fan de frouljusgroep wol betelje wol. Lykwols hawwe wy as fraksje op dit momint de politike ütspraak dwaan wollen, öfsjoen fan de finansjele öfspraken dy't mei it bestjoer makke binne. Nei üs betinken binne de aktivitei ten fan lesbyske froulju subsidiabel üt de post emansipaasje-aktiviteiten. It Lesbysk Argyf. De wethalder hat sein dat it delkomt op it meitsjen fan in kar: wat hawwe wy oer foar de aktiviteiten fan"it Lesbysk Argyf. Hy hat ütlein dat it kolleezje him by it bepalen fan it bedrach foaral liede litten hat troch wat yn it ferline oan it argyf be- skikber steld is. Ik ben fansels net folslein op'e hichte fan hoe't de diskusjes yn it ferline ferrün binne oer subsydzjes oan it Lesbysk Argyf, mar as ik de ferhalen begrepen haw is it wol sa dat der faak om fjochte wurde moast. Hiel stadich is it subsydzje foar it Lesbysk Argyf ferhege. Foar üs is it bedrach fanüt it ferline fan f. 4.000, nammentlik 40% van f. 10.000, gjin mjitstêf. Wy wolle üs ek liede litte troch de begrutting foar 1987. Sadwaan- de komme wy üt op in heger bedrach dat nei üs betinken nedich is wol it Lesbysk Argyf goed funksjonearjeDêrom hawwe wy mienskiplik mei de PvdA in moasje yntsjinne. As léste noch de frouljusdokumintaasje/ceomer. Foar alle düdlikheid sis ik it sa mar even. Yn it ferline wie it in hoeke, mar de froulju hienen it seis oer in sintrum. Mar wêr giet it feitlik om. De froulju geane fan in hoeke yn in winkel nei in keammerke by de SVEF. As it wurd "sintrum" brükt wurdt, dan is dat foar guon oanlieding om dér hiel wiidse foarstellings by te hawwen, as soe hjir no in geweldige feroaring oan'e han wêze. Ut de ynformaasje dy't 21 ik dêroer haw sprekt dat eins net. It giet om oare romte om de wurksitewaasje fan dizze yn- stelling te ferbetterjen en hooplik ek om it sintrum tagonkliker te meitsjen. Mar dat is dan ek alles wat der oan'e han is. Nochriswy fine dat de argumintaasje fan ben wnet doochtOare partijen hawwe yn- stimd mei dy argumintaasje, wy wolle üs dér fan distansjearjeAs der bygelyks praat wurdt oer in oerlaping mei it Lesbysk Argyf dan fine wy dat men net yn ien kear sa'n argumint te foarskyn helje kin. As it al sa is dat it Lesbysk Argyf en it frouljusdokumintaasjesintrum nei elkoar tagroeid binne yn de ófrüne tiid, dan sille wy nei beide kanten sjen moatte. It is net sa dat wy ynienen ien fan beide organisaasjes mei dat argumint konfrontearje kinne. Ofsjoen fan de argumintaasje dy't it kolleezje brükt, giet it der fansels om hokker ta- komst it kolleezje sjocht foar it dokumintaasjesintrumIt fait my op dat de measte fraksjes yn dizze ried net folie belang takenne oan it dokumintaasjesintrum as in ynfrastrukturele foar- sjenning op emansipaasjemêdwant dat is it nei üs betinken. As it no sa wie dat der yn Ljouwert te folie emansipaasje-organisaasjes binne, dan soe it wat oars wêze, mar dat "te folie" is neffens üs net sa. Wy fine it boppedat wat te maklik om te ferwizen nei it Lesbysk Argyf. Wy soenen wol ris ünderboud sjen wolle oft it no echt sa is dat der sprake is fan it- selde materiaaloanbodIs it echt sa dat beide organisaasjes foar deselde froulju tagonklik binne of binne der dochs noch wol ferskillen? It kolleezje jout gjin ynhaldlike ünderbouwing. De fraksjes dy't mei it ütstel fan it kolleezje ynstimme dogge dat likemin. Wy besjogge hüs- festing yn de Iepenbiere Bibleteek amper as reëel. Myn ünderfining is dat, as jo dêr in af- fysje ophingje wolle, dan op heech nivo beoardield wurde moat oft dat ynhaldlik wol kin. Ik sjoch dus net sa goed hoe't de Iepenbiere Bibleteek in groep froulju tastean sil om yn it gebou in eigen dokumintaasjehoeke yn te rjochtsjen. Mar goed, dy saak kin men ferskillend besjen Wêr't lykwols yn it ütstel fan it kolleezje op fuortbreide wurdt is dat it eins in provin- sjale taak is om te foarsjen yn de hüsfesting fan it sintrum. As it kolleezje dat fan betinken is, dan kin it it oan it dokumintaasjesintrum en oan de provinsje oerlitte wat hja in geskikte hüsfesting fine. It moat dan lykwols wol sa wêze dat it dokumintaasjesintrum de oerstap raeitsje kin fan de gemeentlike nei de provinsjale subsydzjejouwster en dêr binne bepaalde prosedueres en tiidskema's foar. De provinsje praat net earder as ein 1987 opnij oer subsyd- zje-oanfragenDêrom is it nei üs betinken needsaaklik om dy oergongsperioade mei in heal- jier te ferlingjen. Dêrmei haldt it foar üs dan ek op, om't ek wy fan betinken binne dat it foar in part in provinsjale oangelegenheid is. Wy leauwe dat dit in reëlere opsje is foar it dokumintaasjesintrum en hanthavenje dêrom üs moasje. De heer IJestra: Mijn fractie heeft in tweede instantie alleen behoefte om te reageren op de moties. De VVD-fractie deelt het standpunt van de wethouder en dus dat van het college wat betreft motie 1. Wat betreft motie 2 kunnen wij ons vinden in de benadering van het college. Wij wijzen beide moties af. Motie 3 vinden wij overbodig. Aan motie 4 hebben wij geen behoefte. De heer Heere (weth.): De heer Schade heeft nog een nadere vraag gesteld over de timing van het plan en de discussie over de herwaardering en daarbij gevraagd of het moge lijk is om de zaak in ieder geval zo te regelen dat, voordat de herwaardering plaatsvindt, op hoofdlijnen over het plan kan worden gepraat in verband met het stellen van prioriteiten. Die toezegging doe ik. Wij zullen regelen dat dat in ieder geval gebeurt, maar of een en ander dan finaal is afgerond moeten wij verder dan nog maar eens bekijken. De heer Schade heeft ook nog gevraagd of de subsidie-aanvraag van de Stichting van Turkse en Marokkaanse Gemeenschap in de commissie aan de orde komt. De aanvraag is geen nagekomen verzoek, want de zaak wordt in feite nu gehonoreerd. Het lijkt mij wel ver standig om de aanvraag nog even op zijn merites te bekijken. De heer Schade heeft het over tweeërlei uitleg wat betreft de buurtorganisaties die nog geen aanvraag hebben ingediend. Hij heeft eigenlijk wel gelijk, maar ik houd alleen even rekening met de mogelijkheid dat de aanvragen, wanneer die worden ingediend, niet over eenkomen met de ramingen zoals wij die nu in het programma hebben opgenomen. Wij zijn namelijk uitgegaan van de cijfers van 1986. Het kan best zijn dat de organisaties met een heel andere aanvraag komen. De beoordeling daarvan zal mee in de commissie moeten plaats vinden. Dat is de reden waarom ik er zo over gesproken heb. De heer Duijvendak is nog ingegaan op het politieke verhaal in verband met de kortingen en zegt dat een en ander afhankelijk is van het feit met welke coalitiepartner wordt gere geerd. Dat is inderdaad wel van belang, maar ik constateer dat dat mijn opvatting over de aangelegenheid in het geheel niet beïnvloedt. Ik denk dat dat de heer Duijvendak ook wel duidelijk is. De kwestie van de Vereniging Wolwêze. De heer Duijvendak vraagt of het mogelijk is dat wij, als de doelstelling van de vereniging verandert, in 1987 alsnog een subsidie toe kennen in het kader van het sociaal-cultureel werk. Als men de belemmering van het momen-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 11