4
De heer Herrema: In de voorstellen met betrekking tot emancipatie-activiteiten vallen twee
dingen op. In de eerste plaats de verdere verschuiving van activiteiten van buurtniveau
naar stedelijk niveau, zowel wat betreft het aantal aanvragen als het bedrag. Een dergelijke
verschuiving viel ook vorig jaar reeds te constateren. De wethouder kon in de commissie
vergadering weinig over de ontwikkeling zeggen en evenmin over de gevolgen daarvan voor
het bereik van de emancipatie-activiteiten naar vrouwen toe. Wij zullen daar nu niet verder
op ingaan. Wel is het zaak dat daarover een overzicht komt en de oorzaak en wenselijkheid
van de verschuiving te betrekken bij het nieuwe Sociaal-cultureel Plan.
Het tweede punt betreft de stijging van het geraamde bedrag voor activiteiten. Het be
drag wordt geheel uit eigen gemeentelijke middelen aangevuld. Gezien onze hoofdprioriteit
emancipatie is dat een positieve ontwikkeling.
In de commissievergadering hebben wij ten aanzien van drie subsidie-aanvragen een
voorbehoud gemaakt. Het gaat om de aanvragen van de Stichting Sappho, de Vrouwengroep
NVIH-COC en het Lesbisch Archief. Ik wil beginnen met een opmerking te maken over de
twee aanvragen ten aanzien waarvan wij akkoord kunnen gaan met het voorstel van het
college
Sappho. De stichting heeft zich zelf in een erg lastig parket gebracht door op eigen
houtje de documentatiehoek onder te brengen in de ruimte van de Stichting Vrouwenemanci
patie Friesland (SVEF) en tevens door de documentatiehoek tot een documentatiecentrum te
maken. Hierdoor krijgt de voormalige kleinschalige documentatiehoek een veel grootser ka
rakter, wat niet in onze bedoeling heeft gelegen. Overigens heeft de SVEF ook zelf een taak
op dit terrein. Financiering van een provinciaal documentatiecentrum uit de SVEF-middelen
zou veel meer voor de hand liggen. De handelwijze van Sappho verdient beslist geen schoon
heidsprijs. Vaste subsidiëring van de huisvestingslasten die daarvan het gevolg zijn wijzen
wij dan ook af. Om Sappho toch de gelegenheid te geven naar andere mogelijkheden te zoe
ken kunnen wij wel instemmen met het voorstel om voor een halfjaar een bijdrage te leveren.
Het college noemt zelf de mogelijkheid van de Openbare Bibliotheek. Het zou een goede zaak
zijn wanneer het bestuur van de Openbare Bibliotheek bereid is om in de bibliotheek een
vrouwendocumentatiehoek in te richten. Een dergelijke documentatiehoek in de Openbare
Bibliotheek krijgt daardoor een veel groter bereik dan nu het geval is. Graag blijven wij via
de Commissie voor Emancipatie-aangelegenheden op de hoogte van de uitkomsten van het
overleg met het bestuur van de Openbare Bibliotheek.
De aanvraag van de Vrouwengroep NVIH-COC. De activiteiten van deze vrouwengroep
worden nu betrokken bij het overleg in het voorjaar met het COC op basis van de rekenings-
cijfers 1986. Het college gaat er vanuit dat het bestuur van de NVIH-COC bereid is voldoen
de middelen voor vrouwenactiviteiten vrij te maken. Tevens biedt het college ruimte als dat
niet zo mocht zijn. Wij zijn het eens met dit standpunt. Het college gebruikt in dat verband
de term "niet of niet in voldoende mate tegemoet komen aan redelijke eisen van de vrouwen
groep". Een dergelijke opmerking heeft nogal wat elastiek in zich. Wat verstaat het college
precies onder "niet in voldoende mate" en onder "redelijke eisen"? Uitgangspunt daarbij
dient te zijn de ingediende aanvraag van de vrouwengroep. Wij moeten in dat verband wel
beseffen dat het activiteitenniveau van de vrouwengroep een tijdlang laag is geweest. Het is
dus van belang wat onder "redelijke eisen" wordt verstaan. Wij zouden graag via de Commis
sie voor Emancipatie-aangelegenheden de uitkomsten van het beraad vernemen.
Tot slot het Lesbisch Archief. Het college stelt voor om f. 4.000,ter beschikking te
stellen ten behoeve van de activiteitenkosten van het Lesbisch Archief. Gelukkig is op aan
drang van de commissie de norm van 40% verlaten en is nu weer een afkoopsom ingevoerd.
Deze afkoopsom dient echter wel een relatie te hebben met de opgevoerde kosten. Het lijkt
erop dat voor het college het bedrag van f. 4.000,doel op zich is geworden en niet een
uitvloeisel van een redenering. De aanschaf van tijdschriften is duidelijk gespecificeerd tot
een bedrag van f. 2.650, In het voorstel van het college zou slechts f. 1.350,ruimte
overblijven voor de aanschaf van boeken. Wij vinden het Lesbisch Archief, gezien in het
licht van het homobeleid, een belangrijke voorziening en vinden het derhalve van belang dat
er voldoende middelen beschikbaar blijven om de functie naar behoren te vervullen. Een
meerderheid van mijn fractie is van mening dat dit bedrag te laag is en vindt dat dat moet
worden verhoogd tot f. 6.000,welk bedrag een betere relatie heeft met de ingediende be
groting. Een minderheid vindt het bedrag van f. 4.000,reëel voor de activiteitenkosten
van het Lesbisch Archief. Wij zouden het college willen vragen alsnog een bedrag van
f. 6.000,ter beschikking te stellen. Wil het college daar niet aan voldoen dan hebben wij
nog iets achter de hand.
De hear Bilker: It Programma Sosjaal-Kultureel Wurk 1987 hat mei de Neiere Stünpunt-
bepaling twa kear yn de Kommisje foar Emansipaasje-oangelegenheden en de Kommisje foar
Wolwêzensoangelegenheden wiidwéidich oan'e oarder west. Wy sille üs dêrom no ta inkelde
punten beheine.
Alderearst it sosjaal-kultureel wurk yn it algemien. Yn de ynlieding stiet it kolleezje stil
5
by de üntjouwingen op it mêd oangeande de besunigingen op de Ryksbydrageregeling Sosjaal-
kultureel Wurk. It liket der op dat de besunigingen trochgeane, omdat de trije grutste poli-
tike partijen yn de Twadde Reamer allegearre in oar stanpunt ynnimme. De gelegenheids-
koalysje CDA-PvdA, dêr't wethalder Heere yn de Kommisje foar Wolwêzensoangelegenheden
sa op hope, sil sa't it skynt net ta stan komme kinne. Wy fine dat spitich. Us fraksje is fan
betinken dat de oankundige besunigingen net yn ien kear en mei sa'n gigantysk bedrach
ütfierd wurde moatte. Wy stelle üs op it stanpunt dat de strukturele besunigingen troch it
ryk timpere en temporisearre wurde moatte. Mar, lykas ik sei, wy binne wat pessimistysk
wurden omdat it der op liket dat gjin inkeld alternatyf yn de Twadde Keamer in mearderheid
krijt
De fraach moat dan steld wurde: hoe no fierder? Wy sille net al te lang wachtsje moatte
mei de strukturele gefolgen foar üs gemeente ris te bestudearjenIt kolleezje stelt yn de
ynlieding dat, as der tekoarten yn 1987 op sosjaal-kultureel mêd üntsteane troch de ferleging
fan de ryksbydrage, dy dan ynsidinteel opfongen wurde moatte yn de totale gemeentebegrut-
ting. Dêr wolle wy it yn begjinsel wol mei iens wêze. Mar as wy sjogge nei de finansjele po-
sysje fan üs gemeente, dan soe dat wolris fragen oproppe kinne. De hear Schade wiisde dêr
ek al op. Wy moatte dêr dus deksels mei ütsjen. Wol is it sa dat de besunigingen dy't aan-
sens op it sosjaal-kultureel wurk plakfine net allinne yn dy sektor seis socht wurde moatte.
Ien en oar sil yndied yn syn gehiel besjoen wurde moatte. Wy hearre graach hoe't it kolleezje
tinkt oer it finansierjen foar 1987, benammen dan taspitst op de totale finansjele situaasje
fan üs gemeente. Der sil net al te lang wachte wurde moatte mei it ündersykjen hoe't de
finansjele konsekwinsjes fertaald wurde moatte nei de ynstellings fan it sosjaal-kultureel
wurk ta. Nimmen sil te lang yn it ünwisse litten wurde meie. Ik wol dan no graach inkelde
punten fan it programma behannelje en doch dat suksessyflik oan'e de han fan it programma
seis.
It Lesbysk Argyf. Wy ferklearje üs, lykas oare jierren, akkoart mei it bedrach fan de
aktiviteitenIt wurk foldocht oan de kritearia oangeande de emansipaasje-aktiviteiten
Sappho. Wy binne it iens mei wat it kolleezje yn de riedsbrief oer Sappho stelt. Der moat
sa tinkt üs yn syn algemienheid let wurde op oerlapingen, benammen as wy tinke oan de om-
bügings dy't yn it sosjaal-kultureel wurk aansens op üs öfkomme.
COL/SSKWL. De diskusje dy't hjiroer yn de Kommisje foar Wolwêzensoangelegenheden
plakfün hat hoecht fansels net wer oerdien te wurden. Dat troch COL/SSKWL nochal wat
oeren fan buert- en wykwurk oerhevele wurde nei it stedswurk is net sa'n lokkige üntjou-
wing. Wy binne it mei it kolleezje iens dat it ien net lije moat under it oar. Sokke grutte
ferskowingen binne foar it buert- en wykwurk net geunstich. De definitive ofweaging sil
dan sadwaande plakfine moatte, sa seit it kolleezje, by it fêststellen fan it Sosjaal-kultureel
Plan 1988-1991. Wy binne it dêr mei iens, benammen omdat dat romte jout om de saken goed
troch te praten wat no spitigernöch net bard is.
De Feriening Wolwêze. Om formele redenen binne wy it iens mei it ütstel fan it kolleezje
dat de subsydzje-oanfraach fan de studinteferiening Wolwêze net honorearre wurdt. De yn-
stelling hat, sa wurdt sein, gjin iepen karakter. Yn de Kommisje foar Wolwêzensoangelegen
heden haw ik sein - ik sis dat no wer - dat der dochs in oplossing komme moat. Yn it ramt
fan de studintefoarsjennings sil dizze feriening besjoen wurde moatte. Ljouwert as studinte-
stêd hat dêr in taak yn. De ynstellings foar it heger ünderwijs, de provinsje, de gemeente
en oare ynstellings - lykas sportferieningen en kulturele ynstansjes - sille mei-inoar it be
lied oangeande studintefoarsjennings meitsje moatte. Dêr past ek de Feriening Wolwêze yn.
En as sadanich sil der no ek ris düdlikheid komme moatte. Miskien kin de wethalder fan
Underwiis it ferlossende wurd sprekke, want net allinnich de Feriening Wolwêze mar ek de
studinten yn üs stêd moatte witte wêr't hja oan ta binne. Yn it antwurd fan it kolleezje wurdt
de keppeling lein mei de üt te bringen Nota Studintefoarsjennings. Wy binne tige benijd wat
dêr ütkomtfoaral ek wat de studinteferiening Wolwêze oangiet.
Projekten foar minsken sunder wurk. Yn de kommisje binne ünder oaren fragen steld
oer de wachtjildregeling dêr't yn de Neiere Stanpuntbepaling, de siden 121 en 124, oer
skreaun wurdt. As reden om inkelde meiwurkers net fêst oan te stellen wurdt de wachtjild-
ferplichting neamd. Wy hawwe dêr ek brieven oer krigen. It bliuwt neffens üs in riskante
saak om inkelde meiwurkers gjin arbeidsoerienkomst foar in tiid oan te bieden. Yn de kom-
misjegearkomste waard net düdlik oft dit no wol of net yn striid is mei de CAO-Wolwêzen
Yn de riedsbrief stiet itselde ferhaal dat yn de diskusje yn de kommisje troch de wethalder
nei foaren brocht waard. Der wurdt dochs wat in rjochtsüngelikens ynboud. Fan de oare
kant kinne wy üs de foarsichtichheid fan it kolleezje ek wol yntinke. Ommers, de gemeente
kin mei it each op de besunigingen op it sosjaal-kultureel wurk gjin spikerhurde garansjes
mear jaan foar alle meiwurkers. Ek dêr leit in grut diel fan de ferantwurdlikheidWy wolle
graach de gedachten fan de wethdlder hjiroer hearre. Miskien kin hy dy fraach ek beant-
wurdzje as it giet om it personielsbelied oangeande it sosjaal-kultureel wurk yn de takomst.
Ik wol ien en oar dan ófweagje tsjin myn ynliedende opmerkings oangeande de oankundige
besunigingen op dit mêd en tsjin de konsekwinsjes dêrfan nei de ynstellings ta. It is üs