20 kelijk dat het gemeentebestuur de plicht heeft goede reserves aan te kweken. Indien het bovenstaande gestalte krijgt, kan ook Leeuwarden de toekomst best met wat meer optimis me tegemoet gaan. Waardering heeft de VVD-fractie voor opzet en indeling van de gepresenteerde plan nen. Het is een goed leesbaar geheel geworden. Ook de behandeling in de afdelingsver gaderingen toont een stijging van kwaliteit, al worden nog vaak zijpaden betreden en lijkt de vraagstelling meer op het afleggen van een visie op bepaald gebied. Misschien dat hierover nog eens een gedachten wisseling plaats kan vinden. Zoals gezegd, de opzet van de plannen is prima leesbaar en het valt dé VVD-fractie op dat in een aantal hoofd stukken VVD-uitgangspunten van de laatste jaren duidelijk gestalte gekregen hebben! Het stelt ons wel teleur dat u niet wat uitvoeriger op de nieuwe regio-indeling bent ingegaan. Juist hierdoor hadden wij kunnen tonen dat de status stadsgewest voor ons wel een belang van eerste orde is, doch dat ook het samenwerken met andere gemeenten in onze regio van even groot belang is. Leeuwarden stadsgewest betekent voor de VVD dat onze stad een voortrekkersrol kan vervullen in de nieuwe regio. Dat wij in de regio in de eerste plaats streven naar samenwerking spreekt voor ons vanzelf. Polarisatie en het uitdragen van extreme standpunten daarbij zullen de goede verhoudingen, die tot nu toe heersten, absoluut verstoren. Aan de VVD zal het niet liggen, zij zal die goede ver standhoudingen over en weer blijven nastreven. Dat de status stadsgewest ook vanuit Den Haag moet worden gehonoreerd is begrijpelijk, doch die status legt onszelf ook grote verplichtingen op. Ook daarin moet dezelfde visie tentoon gespreid worden, zoals ik in het begin van mijn betoog benadrukte. De versterking van het hoger onderwijs in onze stad zal zeker bijdragen aan de uit bouw van onze centrumfunctie. Friesland is nog altijd in hoofdzaak een agrarische pro vincie. Wij willen dit nogmaals naar voren brengen, daar naar onze mening Leeuwarden in het verleden een deel van haar welvaart zeker te danken heeft gehad aan dit „groene front". Laten wij dit niet veronachtzamen en in Leeuwarden voldoende aandacht schenken aan zaken die met deze sector of zijn vertakking te maken hebben. In het hoofdstuk omtrent „een nieuw college" brengt u nog eens de twee hoofdpunten van uw beleid naar voren, namelijk: le. solidariteit met de zwakkeren; 2e. gelijke'verdeling, arbeid, kennis, inkomen en macht. Over het eerste heb ik al gezegd dat in onze visie die aandacht in de eerste plaats een stimulerend karakter moet hebben. Het tweede aspect heeft in z'n geheel een nivelle rende aard. Naar onze mening kan dat niet goed werken. De overige in dat hoofdstuk aangehaalde aspecten zal ik later, waar nodig, bij andere aandachtspunten in beschou wing nemen. Wel wil ik nog eerst dit zeggen: Wij delen de mening van het college dat de stadsvernieuwing tot de absolute hoofdprioriteiten behoort. Echter, de geloofwaardigheid van het begrip hoofdprioriteit neemt in onze ogen sterk af, als aan teveel onderwerpen het predikaat „hoofdprioriteit" wordt toegekend. De financiële situatie. Zoals gezegd hoeft de financiële situatie niet direct onvoorspelbaar te zijn, omdat de regering haar doelstelling in het bestuursakkoord heeft weergegeven. Het is voor ons duidelijk dat een herwaarderingsoperatie noodzakelijk is. Nu zijn wij van mening dat, naast de financiële aspecten in deze, meer aandacht besteed moet worden aan onze eigen manier van beleid voeren. De methode van optimistisch ramen blijkt ons van de wal in de sloot te brengen. Nu de rekeningen van de afgelopen jaren, gelukkig, vroegtijdig ter be schikking komen, blijkt zonneklaar dat er over het jaar 1985 een tegenvaller van 4,3 mil joen gulden ontstaan is. Hoewel het een voorlopige rekening is, blijven de voorspellingen somber. Wij blijven daarom van mening dat het financieel reilen en zeilen in onze gemeen te duidelijk te kort schiet. Beter beheer, betere bewaking van de rekening, is in alle sectoren geboden. De soms luchthartig aandoende wijze, waarop tekorten worden gepre senteerd, wekt geen bewondering. Reeds jaren is dit de kern van onze kritiek. Helaas, wij kregen maar al te vaak gelijk. Het spreekt voor de VVD-fractie vanzelf dat hierbij alle collegeleden een taak te ver vullen hebben. De politieke ambtsdragers dienen meer aandacht te hebben voor de bud get-bewaking. Daarom zei ik hiervoor al dat herwaardering niet alleen een financieel as pect moet hebben, doch er moet ook aandacht geschonken worden aan de uitvoering van het beleid, het beheer dus, en de bewaking van de rekening. Ik neem overigens aan dat gesignaleerde tegenvallers over 1985 in een later stadium zeker nog definitief aan dé orde zullen komen. Voor de VVD is het wederom een bewijs dat ook een gemeentebestuur over goed opgebouwde reserves moet beschikken. Helaas heeft het daaraan in onze gemeente de laatste jaren ontbroken. De reserves zijn voor een deel aangetast door oneigenlijk ge bruik en wij blijven dat veroordelen. Wij vinden daarom uw idee de benaming „risico-re serve" te veranderen in „algemene reserve" onverstandig. Door de betiteling „risico-re- serve" te laten verdwijnen, zal bij het opmaken van begrotingen een lichtvaardiger op 21 stellen zeker een rol spelen en zal de reserve gemakkelijker aangewend worden voor an dere zaken. Om juist het dragen van risico's aandacht te geven, willen wij u voorstellen de nieuwe benaming der reserves te laten luiden: „algemene- en risico-reserve". Hierbij gaan onze gedachten uit naar een invulling, waarbij het risicogedeelte bestaat uit een bo dembedrag. Niet te ontkennen valt dat personeelslasten een zwaarwegend deel vormen van onze uitgaven. In het verleden hebben wij als uitgangspunt genomen dat er bij ons geen ge dwongen ontslagen zullen vallen. Zonder nu direct op een discussie vooruit te lopen, meen ik dat het toch raadzaam is nog eens onder ogen te zien of dit standpunt nog steeds onderschreven moet worden. Graag, wil ik nu per sector aan een aantal beleidsvoornemens aandacht schenken. Openbare orde en veiligheid. Wij hebben begrepen dat u onder ogen wilt zien dat er meer activiteiten dienen te geschieden ten aanzien van de bestrijding der kleine criminaliteit. U begrijpt dat de uit voering hiervan door ons allen zal worden toegejuicht, al zal de begrenzing van alleen de kleine criminaliteit niet hoeven. Al vaker hebben wij bepleit ook eigen middelen in deze sector aan te wenden. Wij doelden daarbij op versnelde vestiging van de politie in de binnenstad. Het met de regering gesloten bestuursakkoord geeft aan dat de regering de komende jaren weer extra middelen aan de gemeenten ter beschikking stelt (de zogenaam de investeringsimpuls). De VVD stelt voor deze middelen aan te wenden voor inrichting en uitbouw van de politiepost in het centrum van onze stad. Wij blijven van mening dat zo'n post een bittere noodzaak is. Bovendien blijkt dat de inwoners van deze stad zo'n streven ondersteunen. Als het deze raad werkelijk ernst is meer veiligheid aan de bin nenstad te willen schenken, kan dat nu gebeuren. Om aan een en ander gestalte te ge ven, dienen wij de volgende motie in: Motie III. „De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 december 1986, behandelende begroting/beleidsplan 1987, kennisgenomen hebbende van de brief der Vereniging van Neder landse Gemeenten dd. 10-11-1986, kenmerk AJZ/69426, verwijzende naar de bijlage bij deze brief pnt. II-2-b (investe ringsimpuls) en waarbij 50 miljoen gulden wordt toegevoegd aan het gemeentefonds, draagt het college van b. en w. op de onze gemeente hierdoor toekomende middelen aan te wenden voor de uitbouw van de poli tiepost in de binnenstad." De motie is mede-ondertekend door de heer De Beer. Verkeer, vervoer en waterstaat. De VVD-fractie onderschrijft uw visie dat bij de verkeersafwikkeling prioriteit aan doorgaande wegen en busroutes wordt gegeven. In het beleidsplan geeft u aan dat geen verlaging op het onderhoud van de wegen, straten en pleinen behoeft te worden doorge voerd. In de herwaardering komt u daarop terug. Ik zal dat punt dan ook daar behande len. Economische Zaken. De algemeen voorzichtig doorzettende economische groei, nu ook in het midden- en kleinbedrijf, is een belangrijke factor voor het dalen van de werkloosheid. Desondanks blijft een begeleidend en meedenkend beleid, in goed overleg met de gehele ondernemers sector, een voorwaarde. Met instemming bespeuren wij dan ook in uw beleidsplan een streven naar het bevorderen van een cliëntgerichte opstelling en het uitbreiden van pro motie en acquisitie; weer zo'n aandachtspunt waarover wij al jaren hebben gesproken en dat nu uiteindelijk via het beleidsplan naar voren komt, waarvoor wij u dankbaar zijn. Promotie en acquisitie is ook van groot belang voor het stimuleren van de verkoop van onze industrieterreinen met een korting van 25%, waarmee wij in ieder geval nog één jaar willen doorgaan. Eindelijk vinden wij in dit beleidsplan terug waarop wij al jaren hebben aangedron gen, namelijk het via (globale) bestemmingsplannen afgrendelen van gedeelten van de stad waar detailhandel in strijd zou zijn met de distributie-planologische ontwikkeling. Helaas moest de gemeente wel door schade en schande wijs worden. De bereikbaarheid van winkels, kantoren en ambtelijke bedrijven, waar zowel zelfstandig als in loondienst enkele tienduizenden werkzaam zijn, vinden wij van groot belang, zowel voor de aan- en afvoer van goederen als voor de bezoekers/klanten van onze stad.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 11