22
Sport en recreatie.
Om schadeclaims en andere narigheid te voorkomen wil mijn fractie graag, voordat er
een nieuwe indeling voor de sporthallen gemaakt wordt, de problemen die zich de afgelo
pen jaren hebben voorgedaan bij het gebruik van de sporthal in de Frieslandhal opgelost
zien, zodat er duidelijkheid komt over de mogelijkheden van deze sporthal.
Met verbazing hebben wij kennis genomen van de negatieve benadering omtrent een
idee van onze fractie, naar voren gebracht in een afdelingsvergadering, om aan de wa
terrecreanten, bij het innen van de zogenaamde havengelden, informatie over onze stad
te verstrekken. Het wil er bij ons niet in dat deze bedoelde folder, als die wordt samen
gesteld met de VVV en bijvoorbeeld de City-Club, niet kostendekkend zou kunnen zijn.
Bovendien zien wij geen organisatorische problemen. Dit zou nu acquisitie van de eerste
soort zijn. Om toch aan genoemd idee gestalte te geven, wil mijn fractie de volgende mo
tie indienen:
Motie IV.
„De raad der gemeente Leeuwarden, bijeen op 15 december 1986,
behandelende begroting/beleidsplan 1987,'
kennisgenomen hebbende van het verslag der afdelingsvergade
ring Hoofdfunctie 5 pnt. functie 560.06,
van mening zijnde dat promotie en acquisitie van Leeuwarden een
zaak van wezenlijk belang is,
draagt het college van b. en w. op, in samenwerking met de VVV
en het bedrijfsleven een promotie- en informatiefolder omtrent
Leeuwarden te ontwerpen en deze folder bij het innen van de zo
genaamde havengelden te doen uitreiken aan de waterrecreanten."
Deze motie is mede-ondertekend door de heer Burg.
Onderwijs
In de komende jaren zullen nog veel fusies plaats vinden. In het verleden werd te
weinig aandacht geschonken aan de rechtspositie van het personeel, hetgeen vaak geleid
heeft tot spanningen en vertragingen. Bij fusiebesprekingen zou de VVD-fractie graag
zien dat hieraan in een vroeger stadium aandacht wordt besteed.
Zorgen maken wij ons omtrent het voortbestaan van de basisschool in Hempens. Om
andere mogelijkheden te onderzoeken beveelt de VVD-fractie aan hiermee niet te lang te
wachten.
Mijn fractie betreurt het dat in 2 van de 4 gevallen van meerhoofdige schoolleiding de
poging is mislukt. Als het evaluatierapport bekend is moeten wij bekijken waar de proble
men hebben gelegen en wat wij er in de toekomst aan kunnen doen.
U bent van plan om bij wijze van experiment op enkele scholen het continurooster in
te voeren in overleg met enkele scholen. Wie en wat wordt daarmee bedoeld? De ouders,
het personeel, de leerlingen? Graag uw antwoord.
Wat de huisvesting van het speciaal onderwijs betreft zou ik graag van u willen we
ten hoe het staat met de nieuwbouw van de Grewelschool.
Wat de studentenhuisvesting betreft vinden wij dat u hiermee beslist niet langer kunt
wachten. Willen wij hieraan daadwerkelijk iets doen, dan kunnen wij niet langer wachten.
Cultuur en welzijn.
Vorig jaar heb ik het al in mijn beschouwingen genoemd: deze sector is in zwaar
weer verzeild geraakt. Het was geen voorspellende blik, maar kwam voort uit realiteits
zin. De op handen zijnde extra bezuinigingen van regeringswege trekken een zware wis
sel op het sociaal-cultureel werk. Het laat mijn fractie niet onverschillig te moeten con
stateren dat deze sector onder druk is komen te staan. Reeds eerder heb ik opgemerkt
dat deze sector toch in de eerste plaats zelf de problemen zal moeten oplossen. Wij den
ken daarbij aan het volgende:
a. De ingediende begrotingen dienen meer gedetailleerd te zijn, waarbij ze door ons
op hun waarde dienen te worden getoetst.
b. Er dient intensief overleg plaats te vinden, waarbij door ons wordt aangegeven
waar en hoe kan worden bezuinigd.
c. Overschrijdingen worden niet geaccepteerd.
d. Er dient een onderzoek te worden ingesteld om na te gaan waar zich doublures
voordoen. Combinaties moeten dan worden overwogen.
e. Vooraf dienen de subsidie-aanvragers te weten welke korting op hen zal worden
toegepast
Bij het uitwerken van een en ander zai niet tot het najaar van 1987 gewacht moeten wor
den. Er moet zo spoedig mogelijk mee worden begonnen.
In de loop van het programmajaar 1987wanneer er meer duidelijkheid zal bestaan
23
over de aard en omvang van verdere bezuinigingen, zullen wij als gemeente goede afwe
gingen moeten maken en prioriteiten moeten stellen, daar kunnen wij niet omheen. Het
programma en de daarop gebaseerde subsidietoekenningen zullen aangepast moeten worden
aan de dan te ontvangen rijksbijdrage. Ik heb daarop reeds gewezen.
Dat wij bezwaren hebben tegen het totaal aanpassen uit de algemene middelen moge
duidelijk zijn. De lokale overheid heeft wel de plicht zoveel mogelijk algemene voorzienin
gen in stand te houden. Dit vergt van ieder veel inventiviteit.
Mijn fractie volgt met belangstelling de beleidsontwikkelingen omtrent de niet-traditio-
nele kunstbeoefening: het besteden van de Echo-gelden en het functioneren van de Har
monie als cultureel centrum.
Bij dit onderwerp passend, wil ik graag memoreren dat onze stad vorige week ver
rijkt is met een fraai beeld van Piet Paaltjens. Over kunst kunnen meningen zeer ver
schillen, doch mij persoonlijk spreekt het erg aan dat dit beeld niet alleen mooi, maar ook
duidelijk herkenbaar is.
Maatschappelijke hulpverlening.
Het KRIC heeft in Leeuwarden een bewezen belangrijke plaats verworven. Een goed
pand voor deze voorziening, welke door vrijwilligers gerund wordt, is echter wel voor
waarde. Gelukkig wordt daar nu aan voldaan.
Maatschappelijk werk.
Een nieuwe periode van onzekerheid omtrent subsidieverantwoordelijkheid voor de
maatschappelijke dienstverlening lijkt te zijn aangebroken nu uit de laatste ontwikkelingen
blijkt dat wordt afgezien van het streven naar een wettelijk kader, waarin de decentrali
satie wordt geregeld. Door de bezuinigingen zullen in deze sector prioriteiten gesteld
moeten worden, waardoor het toch mogelijk moet zijn het werkveld te bedienen.
Minimabeleid
Minimabeleid is een overheidsbeleid. Ik wil er alleen dit van zeggen dat de netto mi
nimumuitkeringen in Nederland ongeveer een derde hoger üggen dan het gemiddelde netto
minimum in de ons omringende landen. Wij hoeven ons niet te schamen dat met het netto
minimum ook in 1986 pas op de plaats gemaakt werd. Wij sluiten onze ogen er niet voor
dat daardoor toch mensen in moeilijkheden geraakt zijn. In het kader van het minimabe
leid zal aan de schuldenproblematiek aandacht moeten worden besteed en waar nodig ge
zocht moeten worden naar oplossingen, welke niet direct een structureel karakter moeten
krijgen.
Volksgezondheid
De ontwikkelingen rond de verdere integratie van de drie MCL-instituten vervullen
de VVD-fractie met grote zorg. Het is van groot belang dat de interne problemen op een
adequate wijze opgelost worden. Het is voor het goed functioneren van het personeel en
het welzijn van de patiënt een voorwaarde dat de rust terugkeert. Bovendien kan het
wegtrekken van goed personeel naar andere instellingen het gevolg zijn van de nu aan
wezige onzekerheden en onrust, hetgeen de reputatie van het MCL niet ten goede komt.
Emancipatie
Het spreekt ons liberalen zeer aan dat er een duidelijke koers is uitgezet voor een
herverdeling van arbeid en een grote verzelfstandiging van de positie van de vrouw op
allerlei terreinen, met name de economische zelfstandigheid. De beleidsdoelstelling zoals
de rijksoverheid dit formuleert neemt u als koers waarop gevaren wordt. Wij vinden dat
juist. Wel willen wij u er voor waarschuwen dat wij nuchter te werk moeten gaan in het
te voeren emancipatiebeleid en zaken niet moeten overtrekken.
Kinderdagverblijven en naschoolse opvang.
Een goede accommodatie is voorwaarde voor het optimaal functioneren van de voorzie
ning. Mijn fractie wil daarbij een eigen bijdrage die kostendekkend is voor voeding en
overblijfkosten. Efficiënt gebruik is een noodzaak, terwijl een accommodatie-uitbreiding
kritisch bekeken moet worden.
Werkgelegenheid en acquisitie.
Hoewel de ontwikkelingen in Leeuwarden op het gebied van de werkloosheid en werk
gelegenheid op zich geen ongunstig beeld laten zien, blijft het een zorg van de eerste
orde. U schrijft in het hoofdstuk werkgelegenheidsbeleid dat het beleid erop gericht is
werkgelegenheid te bevorderen en het bestrijden van werkloosheid onverminderd voort te
zetten. Het klinkt wat ironisch, maar wij hadden ook niet anders verwacht.
Ouderenbeleid
Als uitgangspunt voor het ouderenbeleid zijn wij van mening dat ook elke oudere in
principe recht heeft op persoonlijke vrijheid en ontplooiing zonder betutteling. Zoals ik
vorig jaar al heb opgemerkt zou voor de VVD-fractie het ouderenbeleid dan ook deze en
de komende jaren een belangrijk aandachtsterrein moeten zijn, waarvoor ondanks alle