M Stf .94 en dan een keuze moeten maken. (De heer Bijkersma: Ja, maar nogmaals, de tekorten wor den op de hele bevolking verhaald.) Precies en desalniettemin zullen wij als gemeenteraad moeten uitspreken welke dingen wij belangrijker vinden dan iets anders. Daar zit u, mijnheer Bijkersma, zelf bij en u doet daar in feite in elke raadsvergadering net zo hard uitspraken over. Organisatiecultuur. Wie zou de schuldige zijn? Ik ben het eens met de interventie van mevrouw De Haan dat uiteindelijk de raad hiervoor de verantwoordelijkheid draagt. Ik heb in mijn eerste termijn gezegd dat wij, als wij het hebben over de organisatiestructuur, ook de organisatiecultuur niet moeten vergeten. Dat was de enige relevantie van mijn opmerking. De heer Duijvendak. Ik neem aan dat wij bij de herwaardering nog zullen discussiëren over het Echo-platform en ga daar dan nu ook niet verder op in. Overigens was PAL het dacht ik in grote lijnen eens met de financiële beschouwingen die van de kant van het college naar voren zijn gebracht. De heer Ybema van D66 is het niet helemaal eens met de financiële beschouwingen van het college. Hij vraagt zich af of het college wel goed op de hoogte is van de financiële situ atie. Het antwoord daarop is keihard ja, hetgeen niet wegneemt dat op dit moment onduidelijk is of het rekeningstekort 1985 een incident dan wel structureel is. Wij moeten daar zo snel mogelijk uitsluitsel over krijgen. Wat dat betreft doen wij ook ons best om zo rondde komen de zomervakantie inzicht te krijgen in de rekeningscijfers 1986, zodat wij een en ander kun nen meenemen bij het beleidsplan 1988-1992. Wij zijn nog lang niet toe aan een artikel 12-situatie, dat klopt. Gemeenten die al in een artikel 12-situatie verkeren hebben heel pijnlijke beslissingen moeten nemen. In Alkmaar zijn zwembaden gesloten, in Enschede is het schoolzwemmen afgeschaft, in Amsterdam is het op bouwwerk gedeeltelijk afgeschaft en in sommige gemeente is er geen sprake meer van een aanvullend pakket GCO of hoe dat daar dan ook moge heten. Zo ver zijn wij in Leeuwarden inderdaad nog niet. Misschien komt dat moment nog wel eens, maar nu in ieder geval niet. De twijfels zouden voor wat betreft de D66-fractie kunnen komen op het moment dat er conser vatief geraamd gaat worden. De heer Ybema heeft het over een tekort van 20 miljoen gulden. Ik vind dat bedrag wel wat erg hoog. Je kunt natuurlijk, als je conservatief gaat ramen, het tekort hoger maken want dat is helemaal niet zo'n groot probleem. Wij kunnen ten aanzien van allerlei zaken dubbele zekerheden inbouwen en dan komen wij tot een hoger tekort. Wil je dat niet een loos verhaal laten zijn, dan zal dat tot feitelijke bezuinigingen aanleiding moeten ge ven. Wij zijn op dit moment nog niet zo ver om dat type maatregelen te nemen, want dat heeft uiteindelijk toch ingrijpende consequenties voor de manier waarop de Leeuwarder bevolking- van overheidsvoorzieningen gebruik kan maken. (De heer Ybema: Ik wil graag even interrum peren, mijnheer de voorzitter. Ik heb niet gesuggereerd om over te gaan op het systeem van conservatief ramen om daarmee binnen de kortste keren een tekort van 20 miljoen gulden op tafel te leggen. Ik heb dat systeem alleen genoemd als onderbouwing van mijn stelling dat de financiële situatie zeer ernstig is. Je kunt dat door het volgen van die systemiek heel gemak kelijk aantonen.) Ja, dat klopt. Als dat de bedoeling was van uw opmerking dan kan ik die onderschrijven. De discussie over de terminologie optimistisch ramen en realistisch ramen met een vleugje optimisme vind ik niet relevant. Ik heb in eerste termijn een poging gedaan om aan te geven dat ik het woordgebruik "realistisch ramen met een vleugje optimisme" juister vind, maar dat is overigens niet het enige argument dat ik toen naar voren heb gebracht. Het punt van de hoogte van de reserves komt niet binnenkort in de Commissie voor de Financiën aan de orde. Ik heb al gezegd dat wij dit punt bij de tussentijdse herwaarderings operatie als expliciet keuze-moment voor de raad naar voren zullen brengen. De heer Ybema heeft ook gevraagd om welk bedrag het gaat bij de tussentijdse herwaar deringsoperatie. Wij moeten dat bedrag nog vaststellen, maar het is natuurlijk niet het bedrag van het rekeningstekort 1985. Wij zullen, zoals wij dat altijd doen, alle mee- en tegenvallers op een rijtje zetten. Daar komt een bepaald saldo uit. Ik heb gisteren al gezegd dat ik ver wacht dat dat saldo eerder in de buurt van vijf miljoen gulden dan in de buurt van één mil joen gulden zit. Wij moeten daar als college echter nog een nader standpunt over bepalen. Ik ben het eens met de opmerking dat het actieplan erg ambitieus is. Het streven is erop gericht om dat plan tegelijkertijd met de aanvullende herwaarderingsoperatie in de raad aan de orde te stellen. Mocht het resultaat van het onderzoek ter zake de toets der kritiek niet kunnen doorstaan, dan zullen wij de beslissing daarover moeten uitstellen. Ik vind echter wel dat wij, dat is ook de intentie van de motie, zo snel mogelijk met het actieplan moeten komen. Overigens ben ik wel van mening dat, als er eenmaal een actieplan op hoofdlijnen is vastge steld, op gezette tijden moet worden nagegaan hoe het ermee staat, wat er is gelukt en wat er nog meer moet worden gedaan. Ik neem aan dat die zaak dan ook op gezette tijden in de Commissie voor de Financiën en misschien zelfs wel in de raad aan de orde komt. De heer Buurman heeft het gehad over het criterium voldoende geschiktheid en artikel 3 van de Grondwet. Hij zegt dat een en ander indruist tegen de letter en de geest van de Grondwet. Ik ben dat niet met hem eens. Als dat het geval geweest zou zijn, maar dat is een beetje een bewijs vanuit het ongerijmde, dan waren er in Nederland allang allerlei processen op dit gebied aangespannen. Bovendien is het zo dat het feit dat iedereen op gelijke voet be noembaar is nog niet betekent dat iedereen benoemd hoeft te worden. De voorzitter heeft dat argument ook in eerste instantie naar voren gebracht. Je kunt dan nog wel degelijk kiezen op grond van allerlei argumenten, waarbij te denken is aan het argument dat wij alleen men den willen hebben die in Leeuwarden willen wonen. Ook is het mogelijk dat men in bepaalde delen van het land bij benoemingen vooral mensen zoekt met een christelijke signatuur, hoe wel dat tegenwoordig misschien iets minder voorkomt dan vroeger. Ook een dergelijke keuze kan een college/een raad maken. Wat wij hebben gedaan is een expliciete keuze maken voor vrouwen en wij komen daar in advertenties nadrukkelijk en eerlijk voor uit. En iedereen kan zelf kiezen of men gelet op hetgeen staat in de advertentie nog bereid is te solliciteren. Er is gevraagd of er bij het Gewestelijk Arbeidsbureau bestandvervuiling optreedt. Dat is inderdaad het geval en dat is ook een van de oorzaken dat het arbeidsbureau steeds meer op een wat andere lijn overschakelt. Het arbeidsbureau probeert niet meer de werkzoekende bij de werkgever te brengen maar andersom, namelijk proberen degene die werk aanbiedt dat heel nadrukkelijk in het arbeidsbureau te laten presenteren. Alle werkzoekenden kunnen daar dan zelf komen kijken of er voor hen een baan bij is. Men gaat dus over op een wat an dere systemiek. Overigens is dat een punt dat niet in de raad aan de orde moet komen, want het gaat hier om een punt van het arbeidsbureau zelf. Het jeugdwerkplan. Je kunt van mening verschillen over de vraag of, als het niet gaat om een volwaardige baan, dat als een voorliggende mogelijkheid moet worden gezien die al dan niet tot sancties leidt. Het college is van mening dat dat niet tot sancties zal moeten leiden. Ik neem er kennis van dat de heer Buurman een andere mening heeft. (De heer Buurman: Ik geef een andere interpretatie.) Ik heb in eerste instantie de zaak al proberen uit te leggen. Het gaat om niet volwaardige banen. Je kunt daarvoor kiezen. De argumenten om dat niet tot sancties aanleiding te laten zijn liggen betrekkelijk voor de hand. Ik vind dat je pas tot san- ties moet overgaan wanneer er reguliere, gewone banen worden aangeboden. Als men die ba nen weigert, dan is er volgens mij reden voor sancties. Tot slot de financiën. Ik heb al genoeg gezegd over het optimistisch ramen. Ik neem de opmerking van de heer Buurman dat een reserve van drie miljoen gulden te laag is voor ken nisgeving aan. Zoals gezegd zal daarover nog in het college worden gediscussieerd. Die dis cussie zal overigens ook nog in de raad plaatsvinden bij het vaststellen van de incidentele herwaarderingsoperatie 1987 en volgende jaren. Ik wil het hierbij laten, mijnheer de voorzitter. De heer Miedema (weth.): Van alle kanten is er instemming betuigd met het feit dat de bewuste folder een gemeentelijke folder moet zijn. De heer Koopmans is nog even teruggekomen op de economische situatie waarin wij ver keren en heeft gezegd dat die optimale aandacht verdient. Ik heb gisteren al gezegd dat het college met een aantal afdelingshoofden al een aantal jaren belangrijke zaken bespreekt en die tracht in goede banen te leiden. Het is duidelijk de intentie van het college dat op termijn de voorzitter van de raad overleg met de fractievoorzitters gaat voeren op welke wijze daar een structureel karakter aan kan worden gegeven. De raad kan dan meedenken, zelf initiatieven nemen en initiatieven van het college zo mogelijk ondersteunen. Een aantal raadsleden heeft opnieuw over de prijs van de industriegrond gesproken. De heer Koopmans zegt dat het argument niet sterk is maar dat zijn fractie de verdere gang van zaken afwacht. De heer Bijkersma zegt dat je alert moet blijven en dat je desnoods de prijs moet aanpassen. De heer Buurman vraagt zich af of het oplopen van de verliezen niet eerder is doorzien. Wij weten dat de rente die steeds wordt bijgeteld - dat geldt niet alleen voor in dustrieterreinen, maar ook voor terreinen voor de woningbouw - een bijna niet te dragen last is. Wij hebben nu het initiatief genomen tot een kortingsregeling. Natuurlijk realiseren wij ons dat die regeling geld kost en dat daar dekking voor gevonden moet wordenmaar dat hangt ook af van de respons die overigens redelijk is. Nu moeten wij een oplossing zoeken voor de dekking van datgene wat wij schenken. Wel, daar wordt over nagedacht en voörstel- len ter zake zullen worden meegenomen in de herwaarderingsoperatie van april/mei. De inten tie dat wij in de markt moeten blijven is duidelijk, maar het financiële verhaal dient in dat verband heel duidelijk te worden afgewogen. De raad zal daar te zijner tijd besluitvorming over moeten plegen. De heer Ybema is opnieuw teruggekomen op een aantal zaken dat ook in de afdehngsver- gadering aan de orde is geweest, onder andere het tipgeld en de markt op de Nieuweburen. De heer Ybema is een promotor van het hoofdwinkelcentrum, dat mag hij zijn. Het college is van mening dat de markt op de Nieuweburen heel duidelijk een ondersteuning dient te zijn en te blijven van het gedeelte Voorstreek van onze winkelbanaan. In dat kader hopen wij het komende kwartaal een voorstel aan de raad te doen. De heer Ybema heeft ook nog iets gezegd over de aansluiting van Leeuwarden op het glasvezelnet. Hij zegt dat de mededeling plezierig is, maar dat er nu wel wat moet gebeuren. Wij zijn dat-met hem eens. De gemeentelijke overheid moet het voortouw nemen om hiermee aan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 48