108 {0 welke taken de afdeling Personeelszaken op dit moment reeds bezig is, dan lijkt het ons beter dat eerst die zaken tot een goed einde worden gebracht. In de loop van volgend jaar zal een en ander wel klaar komen en dan kan via de Overlegcommissie voor de Werk gelegenheid of de Commissie voor Economische Zaken en Bedrijven nog wel eens over dit onderwerp worden gesproken. Ook kan een en ander worden besproken in het georgani seerd overleg. Op dit moment steunen wij de motie dus niet. De heer Ybema: Mijn fractie is met het college van mening dat de mogelijkheden tot het werken in deeltijd voldoende bij het personeel bekend zijn. Wij vinden dan ook dat er op dit moment onvoldoende reden is om extra activiteiten in die richting te ontplooien. Voor ons is wat dat betreft genoeg genoeg en wij voelen niets voor extra beslag op de beperkte ambtelijke capaciteit. Van onze kant dus geen steun voor deze motie. De heer Koopmans: Het collegeprogram kennend en de wethouder gehoord hebbend verklaar ik dat wij geen steun aan deze motie zullen verlenen. De heer Kessler (weth.): Mevrouw Westra doet het een beetje voorkomen alsof het college het belang van deeltijdarbeid en arbeidstijdverkorting niet onderschrijft. Dat is niet juist. Een en ander is met name in de vorige collegeperiode al opgepakt. Mevrouw Westra verwijst naar onderzoeken in de gemeente Tilburg. Ook binnen de gemeente Leeu warden is een uitgebreide enquête gehouden omtrent de belemmeringen die er zijn bij werken in deeltijd. Mevrouw Westra wil graag de belangrijkste argumenten horen. Uit de enquête in de gemeente Leeuwarden komt naar voren dat uiteindelijk het financiële argu ment het belangrijkste motief is voor mensen om niet in deeltijd te werken. Simpelweg is het zo dat men minder gaat verdienen en dat is voor de meeste mensen toch altijd nog een heel belangrijke zaak. Ik vind het ook niet terecht om te zeggen dat, nu de discus sie landelijk verstomd is, de gemeente er ook maar niet mee doorgaat. Mijns inziens gaat het er om wat het meest tactische moment is om zo'n onderzoek met enige kans op succes uit te voeren. Als op dit moment tot zo'n onderzoek zou worden overgegaan, dan lijkt mij de uitkomst vrijwel zeker. Het zou uiterst onverstandig zijn om als gemeente Leeuwarden nogmaals een verkorting van 4 uur door te voeren en alle banen aan te bieden voor 32 uur, omdat dan de kloof tussen de landelijke ontwikkelingen en het gemeentelijk beleid zo ver uit elkaar liggen dat men zichzelf uit de markt prijst. Ook dat zijn belangen die in het geheel moeten worden meegewogen. Het leek ons dan ook het meest verstandig om met zo'n onderzoek te starten in de tweede helft van de collegeprogramperiodeomdat dan een bijstelling van de werktijd van 36 uur in neerwaartse richting de meeste kans heeft. De Voorzitter: Ik breng thans de door mevrouw Westra ingediende motie in stemming. De motie van mevrouw Westra en de heer Van der Wal wordt verworpen met 32 tegen 3 stemmen. (Voor de motie stemmen de leden van de PAL-fractie. Hoofdfunctie 1. Openbare Orde en Veiligheid. De Voorzitter: Een vertegenwoordiger van de PAL-fractie zal spreken over de wijze van (niet-)beantwoording van vragen inzake het politie-optreden in de Schoolstraat c.a. in 1985 en de opstelling van de gemeente inzake de voorstellen tot schikking. De heer Duijvendak: Ik zal proberen om in mijn toelichting op onze moties zo kort mogelijk te zijn in verband met de nog lange agenda, hoewel de voorgeschiedenis met be trekking tot dit punt wel lang is. De gebeurtenissen in de Schoolstraat en omgeving liggen al meer dan een jaar achter ons. Het geval waarover wij willen praten speelde zich met name af in het weekeinde van 13 en 14 september 1985. Ook de schriftelijke vragen van de PAL-fractie van 25 septem ber 1985 wachten al meer dan een jaar op beantwoording. Het is niet de bedoeling van dit geclaimde punt om nu inhoudelijk op de zaak in te gaan. Wat wij met name aan de or de willen stellen is het feit dat de vragen nog steeds onbeantwoord zijn, kijken hoe het komt dat de burgemeester deze vragen nog steeds niet heeft beantwoord en een voorstel doen om als gemeente in te gaan op schikkingsvoorstellen die van de kant van de advo- kaat van de gedupeerde aan de gemeente zijn voorgelegd. Tot tweemaal toe heeft de bur gemeester geweigerd in te gaan op een schikkingsvoorstel van de kant van de gedupeer de dat een alleszins redelijk schikkingsvoorstel lijkt te zijn. Uit onze inlichtingen blijkt dat het om een schadebedrag van ten hoogste 2.500,zal gaan - dat is echt het aller hoogste terwijl de kosten van de juridische bijstand voor de gemeente nu al de 10.000,-- naderen of overschreden hebben. Onze vraag hoeveel de kosten tot nu toe 109 fog voor de gemeente zijn geweest kon niet precies worden beantwoord. Misschien kan de burgemeester deze vraag nu tijdens de raadsvergadering wel beantwoorden. Daar komt bij dat de eigenlijke civiele procedure nog moet starten. Als de gemeente - eigenlijk moet tot nu toe worden gesproken over de burgemeester - volhardt in deze principestrijd, dan zit het er dik in dat deze kwestie ook nog in hoger beroep wordt gebracht. De totale pro ceskosten voor de gemeente komen dan waarschijnlijk ruim boven de 20.000, Het is duidelijk dat het financiële argument een argument is nu wij drastisch moeten bezuinigen. Daarnaast is het zo - voor mijn fractie een veel principiëler argument - dat door het doorgaan van de civiele procedure de politieke verantwoording die de burgemeester ver plicht is af te leggen aan deze gemeenteraad maar steeds niet plaatsvindt. Het politieke debat over deze zaak is een jaar na dato nog steeds niet in de raad aan de orde geweest en aan die termijn dreigt op zijn minst nog 1 of 2 jaar te worden toegevoegd. Dat vinden wij politiek gezien een heel slechte zaak. Daar komt bij dat ook de president van de rechtbank naar de gemeente toe heeft geopperd om wel in te gaan op het aanbod tot be talen van de schade, waarbij in het midden zou kunnen worden gelaten of de gemeente wel of geen fouten heeft gemaakt en of de politie wel of geen fouten heeft gemaakt in het weekeinde van 13 en 14 september 1985. Vandaar ook dat wij vinden dat nu moet worden ingegaan op het schikkingsvoorstel. De vraag of er eventueel verwijtbaar gedrag aan de kant van de gemeente is geweest is daarbij niet interessant. Ook de rechtbank heeft aan gegeven dat deze zaak uit deze geblokkeerde situatie kan worden gehaald zonder dat de ze vraag aan de orde hoeft te komen. Het is zo dat de gemeente gedagvaard wordt. De raad is het hoofd van de gemeente en moet dus kunnen beslissen over eventuele schik kingsvoorstellen. De raad draait ook voor de kosten van zo'n schikkingsvoorstel op. Die worden immers uit de gemeentebegroting betaald en staan in geen verhouding tot de schadeclaim. De burgemeester is geen lid van deze gemeenteraad. Hij hoeft niet mee te stemmen en hij hoeft dus ook niet in te stemmen met onze motie. Met andere woorden, ook de burgemeester zal naar aanleiding van deze motie geen fouten hoeven te erkennen die eventueel wel of niet gemaakt zijn. Die vraag is niet aan de orde. De raad moet wel over onze motie stemmen. Ook de precedentwerking is zeer onwaarschijnlijk, gezien de juridische voorgeschiedenis. Gelet op al deze overwegingen hebben wij de volgende motie gemaakt. Motie I. „De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 16 december 1986, behandelende het door de PAL-fractie geclaimde punt over de wijze van (niet-)beantwoording van vragen inzake het politie-op treden in de Schoolstraat c.a. in 1985 en de opstelling van de ge meente inzake de voorstellen tot schikking, overwegende dat: - de gemeente na de voorlopige getuigenverhoren over het poli tie-optreden op 13/14 september 1985 in de Schoolstraat e.o. door gedupeerde(n) gedagvaard zal worden teneinde de (rela tief lage) schade te verhalen op de gemeente Leeuwarden; - tot tweemaal toe een schikkingsvoorstel door de burgemeester is afgewezen; - de kosten voor de gemeente van rechtskundige bijstand veel hoger zullen uitvallen dan de geclaimde schadevergoeding; - de aan te spannen civiele procedure voor lange tijd de politieke verantwoording aan de raad over het bewuste politie-optreden zal blokkeren, besluit in te stemmen met een volgend redelijk schikkingsvoorstel inzake schadevergoeding ten gevolge van de gebeurtenissen in de Schoolstraat e.o. op 13/14 september 1985." De motie is mede-ondertekend door de heer Van der Wal. Stel dat de raad besluit niet op deze motie van PAL in te gaan, dan heb ik nog een tweede motie achter de hand, want daaruit zou de burgemeester kunnen opmaken dat hij door de raad gesanctioneerd wordt in zijn weigering om alle PAL-vragcn te beantwoorden. Dus ook al wordt onze motie afgewezen, dan nog vinden wij het belangrijk dat de ge meenteraad uitspreekt dat de burgemeester in ieder geval die vragen moet beantwoorden die niets, maar dan ook niets te maken hebben met de zaken die onder de rechter liggen. Ook daarover hebben wij een motie gemaakt. Motie II. „De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 16 december 1986,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 55