12 4 Hi
De motie is mede-ondertekend door de heer Van der Wal.
Een en ander betekent in tijd een uitstel van 4 a 4j maand, dus dat kan nooit een
ramp zijn. U ziet dat wij ook hier de dekking hebben aangegeven voc. het niet laten
doorgaan van deze incidentele bezuinigingsoperatie.
De heer Bijkersma: Ik ben het met de heer Koopmans eens dat er wat verwarring is
ontstaan. Tijdens het gesprek dat de fractievoorzitters gisteren met elkaar hebben gehad
is een aantal afspraken gemaakt. Ik begrijp wel hoe de heer Janssen tot zijn standpunt
dat hij nu naar voren heeft gebracht komt. Hij maakt een duidelijke splitsing tussen de
herwaardering, die zijns inziens nu kan worden doorgevoerd, en nieuw beleid, waarover
op een later tijdstip moet worden besloten. Ik heb daartegen principieel gezien toch wel
bezwaar. Een en ander is ons als totaliteit aangeboden. Het kan best zijn dat een fractie
- in onze fractie is dat ook het geval - een aantal zaken van herwaardering afwijst waar
voor in het nieuwe beleid compensatie kan worden gevonden, maar daarover wil men pas
op een later tijdstip besluiten. Als het nieuwe beleid vooruit wordt geschoven en de her
waardering nu wordt doorgevoerd, dan wordt ons de mogelijkheid om bepaalde punten
van herwaardering te compenseren uit nieuw beleid ontnomen. Daarom zijn mijns inziens
de moties van D66 en PAL wel realistisch. Daar ga ik straks nog op in. Omdat ik toch
ons standpunt naar voren wil brengen, zij het met vraagtekens, loop ik thans snel de
herwaardering door, terwijl over het nieuwe beleid de andere leden van mijn fractie ieder
op zijn werkgebied zal reageren.
De heer Janssen heeft gezegd dat de structurele herwaardering, zoals die hier ligt,
in grote lijnen door de PvdA-fractie wordt aanvaard. Dat is met mijn fractie niet zo. Er
zijn enkele vraagtekens en er is een aantal voorstellen waar wij tegen zijn. Als ik de
punten noem waar wij tegen zijn, dan moet mij op grond van de zojuist gegeven argumen
tatie niet worden gevraagd waar ik de dekking in wil zoeken, want ik had die willen zoe
ken in nieuw beleid. Ik hoop dat daarvoor begrip is.
In punt 1, onderhoud gemeentelijke gebouwen, wordt gestreefd naar een bezuiniging
van 250.000,p.m. Tevens is er het voornemen een haalbaarheidsonderzoek uit te
voeren naar de mogelijkheden van verdergaande vormen van zelfbeheer en/of privatise
ring de gemeentelijke gebouwen betreffend. Ik had het toch beter gevonden als de uit
komst van dat onderzoek hier ook bij was geweest. Nu zijn er voor de toekomst weer
grote vraagtekens, want het is immers niet eens bekend hoe een en ander geconstrueerd
wordt. De manier waarop deze kwestie nu naar voren wordt gebracht is niet gedegen en
wij zetten daarbij dan ook vraagtekens. Op zich kunnen wij het met de besparing wel
eens zijn, maar de vraagtekens blijven omdat wij denken dat een groot gedeelte van deze
post wellicht niet kan worden gerealiseerd.
Met betrekking tot punt 4, kantines, wordt gesproken over uitbesteding aan een ca-
teringsbedrijfWat betreft deze privatisering zal er van onze kant niet veel tegenstand
zijn. Een vraag is wel hoe het met het personeel komt. Kantinepersoneel is vaak gespeci
aliseerd personeel en dat zal toch weer een andere functie moeten hebben. Anders komt
de bezuiniging niet tot zijn recht en heeft het geen zin dit bedrag op te voeren.
In punt 6, tarieven belastingen en retributies, wordt voorgesteld van de verlaging
van de belastingtarieven met 0,5% af te zien. Eigenlijk zou het realistischer zijn deze ver
laging wel door te voeren, omdat verhogingen ook worden doorgevoerd. Ten opzichte van
de gemeenschap is het niet eerlijk dat verlagingen niet worden doorgevoerd. Ik weel wel
dat het maar om een klein bedrag gaatmaar principieel gezien is deze manier van han
delen onjuist. Wij zouden die post dan ook geschrapt willen zien, omdat wij de eenmaal
vastgestelde gedragslijn graag willen handhaven.
Wij staan niet achter de bezuiniging met betrekking tot punt 13, verkeerslichten. Ik
ga daar nu niet verder op in, want daarover is reeds gesproken in de afdelingsvergade
ring.
Voorgesteld wordt het onderhoud op de begraafplaatsen, punt 21, te verminderen.
Het is natuurlijk zo dat de grafrechten enz. zijn gebaseerd op hetgeen wordt uitgevoerd.
Het is dan ook niet reëel dat de vermindering met betrekking tot de post onderhoud niet
in de tarieven wordt verwerkt. Dat moet uiteraard wel, want de kosten voor onderhoud
zijn verwerkt in de grafrechten. Aan de rechthebbenden zal in ieder geval moeten wor
den gegarandeerd dat het onderhoud op dezelfde wijze zal worden uitgevoerd.
De besparing met betrekking tot punt 22, toiletinrichtingen, vind ik een gevaarlijke
zaak. De heer Duijvendak en meerdere mensen hebben reeds gezegd dat deze voorzienin
gen in onze stad niet reëel zijn.
Dit waren onze reacties op de herwaardering. Ik heb daarbij de posten waaruit wij
een en ander willen dekken niet naar voren kunnen brengen, omdat het nieuwe beleid op
een later tijdstip aan de orde komt.
125" /Zi,
De heer Koopmans: Ik wil slechts één punt uit de herwaarderingsvoorstellen naar vo
ren brengen, namelijk de rateltikkers. In de afdelingsvergadering hebben wij ook al ge
zegd dat het ons niet juist lijkt daarop te bezuinigen. Ik zou het college dan ook willen
vragen deze kwestie bij de komende herwaardering mee te nemen. Voor de rest sluit ik
mij graag aan bij de woorden van de heer Janssen met betrekking tot de in overleg tot
stand gekomen motie. Ik wacht graag het oordeel van het college af over de punten die
daarin zijn genoemd, waarna besluitvorming kan plaatsvinden. Mijn fractie heeft aan de
andere moties, onder welke omstandigheid dan ook, geen behoefte.
De heer Buurman: Het lijkt mij ook een goede zaak dat de herwaarderingsvoorstellen
afzonderlijk van de voorstellen voor nieuw beleid in stemming worden gebracht.
Ten aanzien van de verschillende punten die genoemd staan in de herwaardering sta
ik even stil bij punt j op bladzijde A-8, de fiscalisering van de parkeerboetes. Het feit
dat de netto-opbrengst hiervan met ingang van 1988 vooralsnog op 400.000,is gesteld
vind ik een typisch voorbeeld van optimistisch ramen.
In punt 10 in het overzicht van de voorstellen tot structurele herwaardering gaat het
over de bestratingen. Mijn fractie heeft nu enige jaren achtereen te kennen gegeven gro
te moeite te hebben met het bezuinigen op het onderhoud van straten en pleinen. B. en
w. willen nu exacter aangeven wat niet meer kan worden onderhouden. Ik teken voorlopig
bezwaar aan tegen deze post voor 1988 van 150.000,
Punt 13, verkeerslichten. Het inbouwen van rateltikkers ten behoeve van blinden en
slechtzienden verdient prioriteit. Het gaat om een besparing van 12.000,in 1987 en
52.000,in de gehele beleidsperiode. Mijn fractie ondersteunt deze post niet. Het colle
ge heeft te weinig beseft dat deze zaak voor gehandicapten emotioneel gezien bijzonder
gevoelig ligt.
Met betrekking tot de incidentele herwaardering moet de besparing op kapitaallasten
van routine-investeringen, waarbij het met name gaat om vervangingsinvesteringen, in ho
ge mate worden betreurd. Hetzelfde geldt voor het opschuiven van investeringen. Be
paald moeite heeft mijn fractie met de post eenmalige verlaging van de storting in het
Fonds Stadsvernieuwing van 1,5 miljoen. Onderuitputting gaat bij ons werken als een ro
de lap op een stier.
Wat de posten van nieuw beleid betreft sluit ik mij aan bij de punten die de PvdA in
eerste instantie heeft genoemd, namelijk lichtinstallatie trainingsveld S.C. Cambuur, uit
voering Nota werkgelegenheid, gastouderproject, Kinderdagverblijf en project Mensen
zonder werk. Ik heb er bepaald moeite mee als de posten parkeervoorziening in verband
met Aegon, verkeersluwe gebieden en basisvoorziening drugshulpverlening/-preventie niet
zouden doorgaan.
De heer Van der Wal: Wij zijn akkoord met de punten die niet zijn behandeld en die
de heer Duijvendak ook niet heeft behandeld. Het gaat daarbij voornamelijk om herwaar
deringsvoorstellen en om een enkel incidenteel herwaarderingsvoorstel.
Met betrekking tot punt 10 van de voorstellen tot structurele herwaardering, bestra
tingen, het volgende. U weet dat onze fractie daar al jaren vraagtekens bij zet en eigen
lijk vindt dat de bodem bereikt is. Er worden allerlei onderzoeken gedaan, ook wat be
treft het groenonderhoud, dus dat neem ik meteen mee. Dergelijke onderzoeken vinden
wij zeer nuttig, maar wij vinden het te ver gaan om daarbij nu al een taakstellend bedrag
van 150.000,— te noemen. Wij zouden daarvoor p.m. willen invullen, want wij achten het
niet onmogelijk dat uit zo'n onderzoek zelfs een verhoging voortkomt.
Punt 13, verkeerslichten/rateltikkers. B. en w. stellen voor een en ander te beperken
tot de binnenstad. Het oorspronkelijke bedrag ging er van uit dat alle verkeerslichtenin
stallaties in de bebouwde kom met rateltikkers zouden worden uitgerust. Bepaalde ver
keerslichtinstallaties, met name op autowegen, kunnen inderdaad wel zonder rateltikker;
ik noem bijvoorbeeld het Oostergoplein. Wij zouden het er mee eens kunnen zijn om bij
voorbeeld die installatie te laten vallen. Er zijn echter andere verkeerslichtinstallaties
buiten de binnenstad waar zeer druk gebruik van wordt gemaakt, bijvoorbeeld bij de
kruising Huizumerlaan/Schrans en zo zijn er nog wel meer te noemen. Een alternatieve
veilige route is voor gehandicapten, in dit geval visueel gehandicapten, moeilijk te vin
den. Vandaar dat wij de herwaardering van 52.000,willen verlagen met 20.000, tot
f 32.000,Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat dit een schatting is, omdat juiste cijfers
daarover moeilijk zijn te verkrijgen. Het gaat echter om het idee en ik denk dat deze
schatting wel aardig in de juiste richting gaat.
Voor punt 17, extensivering onderhoud parken, plantsoenen en ander openbaar
groen, geldt eigenlijk hetzelfde. Daarbij gaat het om 170.000,Wij vinden het onder
zoek prima, maar vinden dat het effect p.m. moet worden geraamd.
Punt 24, verlaging van de storting in het Fonds Stadsvernieuwing. Het is reeds dui
delijk geworden dat wij het geld dat in dit fonds wordt gestort per jaar lang niet opma-