12 4 Hi De motie is mede-ondertekend door de heer Van der Wal. Een en ander betekent in tijd een uitstel van 4 a 4j maand, dus dat kan nooit een ramp zijn. U ziet dat wij ook hier de dekking hebben aangegeven voc. het niet laten doorgaan van deze incidentele bezuinigingsoperatie. De heer Bijkersma: Ik ben het met de heer Koopmans eens dat er wat verwarring is ontstaan. Tijdens het gesprek dat de fractievoorzitters gisteren met elkaar hebben gehad is een aantal afspraken gemaakt. Ik begrijp wel hoe de heer Janssen tot zijn standpunt dat hij nu naar voren heeft gebracht komt. Hij maakt een duidelijke splitsing tussen de herwaardering, die zijns inziens nu kan worden doorgevoerd, en nieuw beleid, waarover op een later tijdstip moet worden besloten. Ik heb daartegen principieel gezien toch wel bezwaar. Een en ander is ons als totaliteit aangeboden. Het kan best zijn dat een fractie - in onze fractie is dat ook het geval - een aantal zaken van herwaardering afwijst waar voor in het nieuwe beleid compensatie kan worden gevonden, maar daarover wil men pas op een later tijdstip besluiten. Als het nieuwe beleid vooruit wordt geschoven en de her waardering nu wordt doorgevoerd, dan wordt ons de mogelijkheid om bepaalde punten van herwaardering te compenseren uit nieuw beleid ontnomen. Daarom zijn mijns inziens de moties van D66 en PAL wel realistisch. Daar ga ik straks nog op in. Omdat ik toch ons standpunt naar voren wil brengen, zij het met vraagtekens, loop ik thans snel de herwaardering door, terwijl over het nieuwe beleid de andere leden van mijn fractie ieder op zijn werkgebied zal reageren. De heer Janssen heeft gezegd dat de structurele herwaardering, zoals die hier ligt, in grote lijnen door de PvdA-fractie wordt aanvaard. Dat is met mijn fractie niet zo. Er zijn enkele vraagtekens en er is een aantal voorstellen waar wij tegen zijn. Als ik de punten noem waar wij tegen zijn, dan moet mij op grond van de zojuist gegeven argumen tatie niet worden gevraagd waar ik de dekking in wil zoeken, want ik had die willen zoe ken in nieuw beleid. Ik hoop dat daarvoor begrip is. In punt 1, onderhoud gemeentelijke gebouwen, wordt gestreefd naar een bezuiniging van 250.000,p.m. Tevens is er het voornemen een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar de mogelijkheden van verdergaande vormen van zelfbeheer en/of privatise ring de gemeentelijke gebouwen betreffend. Ik had het toch beter gevonden als de uit komst van dat onderzoek hier ook bij was geweest. Nu zijn er voor de toekomst weer grote vraagtekens, want het is immers niet eens bekend hoe een en ander geconstrueerd wordt. De manier waarop deze kwestie nu naar voren wordt gebracht is niet gedegen en wij zetten daarbij dan ook vraagtekens. Op zich kunnen wij het met de besparing wel eens zijn, maar de vraagtekens blijven omdat wij denken dat een groot gedeelte van deze post wellicht niet kan worden gerealiseerd. Met betrekking tot punt 4, kantines, wordt gesproken over uitbesteding aan een ca- teringsbedrijfWat betreft deze privatisering zal er van onze kant niet veel tegenstand zijn. Een vraag is wel hoe het met het personeel komt. Kantinepersoneel is vaak gespeci aliseerd personeel en dat zal toch weer een andere functie moeten hebben. Anders komt de bezuiniging niet tot zijn recht en heeft het geen zin dit bedrag op te voeren. In punt 6, tarieven belastingen en retributies, wordt voorgesteld van de verlaging van de belastingtarieven met 0,5% af te zien. Eigenlijk zou het realistischer zijn deze ver laging wel door te voeren, omdat verhogingen ook worden doorgevoerd. Ten opzichte van de gemeenschap is het niet eerlijk dat verlagingen niet worden doorgevoerd. Ik weel wel dat het maar om een klein bedrag gaatmaar principieel gezien is deze manier van han delen onjuist. Wij zouden die post dan ook geschrapt willen zien, omdat wij de eenmaal vastgestelde gedragslijn graag willen handhaven. Wij staan niet achter de bezuiniging met betrekking tot punt 13, verkeerslichten. Ik ga daar nu niet verder op in, want daarover is reeds gesproken in de afdelingsvergade ring. Voorgesteld wordt het onderhoud op de begraafplaatsen, punt 21, te verminderen. Het is natuurlijk zo dat de grafrechten enz. zijn gebaseerd op hetgeen wordt uitgevoerd. Het is dan ook niet reëel dat de vermindering met betrekking tot de post onderhoud niet in de tarieven wordt verwerkt. Dat moet uiteraard wel, want de kosten voor onderhoud zijn verwerkt in de grafrechten. Aan de rechthebbenden zal in ieder geval moeten wor den gegarandeerd dat het onderhoud op dezelfde wijze zal worden uitgevoerd. De besparing met betrekking tot punt 22, toiletinrichtingen, vind ik een gevaarlijke zaak. De heer Duijvendak en meerdere mensen hebben reeds gezegd dat deze voorzienin gen in onze stad niet reëel zijn. Dit waren onze reacties op de herwaardering. Ik heb daarbij de posten waaruit wij een en ander willen dekken niet naar voren kunnen brengen, omdat het nieuwe beleid op een later tijdstip aan de orde komt. 125" /Zi, De heer Koopmans: Ik wil slechts één punt uit de herwaarderingsvoorstellen naar vo ren brengen, namelijk de rateltikkers. In de afdelingsvergadering hebben wij ook al ge zegd dat het ons niet juist lijkt daarop te bezuinigen. Ik zou het college dan ook willen vragen deze kwestie bij de komende herwaardering mee te nemen. Voor de rest sluit ik mij graag aan bij de woorden van de heer Janssen met betrekking tot de in overleg tot stand gekomen motie. Ik wacht graag het oordeel van het college af over de punten die daarin zijn genoemd, waarna besluitvorming kan plaatsvinden. Mijn fractie heeft aan de andere moties, onder welke omstandigheid dan ook, geen behoefte. De heer Buurman: Het lijkt mij ook een goede zaak dat de herwaarderingsvoorstellen afzonderlijk van de voorstellen voor nieuw beleid in stemming worden gebracht. Ten aanzien van de verschillende punten die genoemd staan in de herwaardering sta ik even stil bij punt j op bladzijde A-8, de fiscalisering van de parkeerboetes. Het feit dat de netto-opbrengst hiervan met ingang van 1988 vooralsnog op 400.000,is gesteld vind ik een typisch voorbeeld van optimistisch ramen. In punt 10 in het overzicht van de voorstellen tot structurele herwaardering gaat het over de bestratingen. Mijn fractie heeft nu enige jaren achtereen te kennen gegeven gro te moeite te hebben met het bezuinigen op het onderhoud van straten en pleinen. B. en w. willen nu exacter aangeven wat niet meer kan worden onderhouden. Ik teken voorlopig bezwaar aan tegen deze post voor 1988 van 150.000, Punt 13, verkeerslichten. Het inbouwen van rateltikkers ten behoeve van blinden en slechtzienden verdient prioriteit. Het gaat om een besparing van 12.000,in 1987 en 52.000,in de gehele beleidsperiode. Mijn fractie ondersteunt deze post niet. Het colle ge heeft te weinig beseft dat deze zaak voor gehandicapten emotioneel gezien bijzonder gevoelig ligt. Met betrekking tot de incidentele herwaardering moet de besparing op kapitaallasten van routine-investeringen, waarbij het met name gaat om vervangingsinvesteringen, in ho ge mate worden betreurd. Hetzelfde geldt voor het opschuiven van investeringen. Be paald moeite heeft mijn fractie met de post eenmalige verlaging van de storting in het Fonds Stadsvernieuwing van 1,5 miljoen. Onderuitputting gaat bij ons werken als een ro de lap op een stier. Wat de posten van nieuw beleid betreft sluit ik mij aan bij de punten die de PvdA in eerste instantie heeft genoemd, namelijk lichtinstallatie trainingsveld S.C. Cambuur, uit voering Nota werkgelegenheid, gastouderproject, Kinderdagverblijf en project Mensen zonder werk. Ik heb er bepaald moeite mee als de posten parkeervoorziening in verband met Aegon, verkeersluwe gebieden en basisvoorziening drugshulpverlening/-preventie niet zouden doorgaan. De heer Van der Wal: Wij zijn akkoord met de punten die niet zijn behandeld en die de heer Duijvendak ook niet heeft behandeld. Het gaat daarbij voornamelijk om herwaar deringsvoorstellen en om een enkel incidenteel herwaarderingsvoorstel. Met betrekking tot punt 10 van de voorstellen tot structurele herwaardering, bestra tingen, het volgende. U weet dat onze fractie daar al jaren vraagtekens bij zet en eigen lijk vindt dat de bodem bereikt is. Er worden allerlei onderzoeken gedaan, ook wat be treft het groenonderhoud, dus dat neem ik meteen mee. Dergelijke onderzoeken vinden wij zeer nuttig, maar wij vinden het te ver gaan om daarbij nu al een taakstellend bedrag van 150.000,— te noemen. Wij zouden daarvoor p.m. willen invullen, want wij achten het niet onmogelijk dat uit zo'n onderzoek zelfs een verhoging voortkomt. Punt 13, verkeerslichten/rateltikkers. B. en w. stellen voor een en ander te beperken tot de binnenstad. Het oorspronkelijke bedrag ging er van uit dat alle verkeerslichtenin stallaties in de bebouwde kom met rateltikkers zouden worden uitgerust. Bepaalde ver keerslichtinstallaties, met name op autowegen, kunnen inderdaad wel zonder rateltikker; ik noem bijvoorbeeld het Oostergoplein. Wij zouden het er mee eens kunnen zijn om bij voorbeeld die installatie te laten vallen. Er zijn echter andere verkeerslichtinstallaties buiten de binnenstad waar zeer druk gebruik van wordt gemaakt, bijvoorbeeld bij de kruising Huizumerlaan/Schrans en zo zijn er nog wel meer te noemen. Een alternatieve veilige route is voor gehandicapten, in dit geval visueel gehandicapten, moeilijk te vin den. Vandaar dat wij de herwaardering van 52.000,willen verlagen met 20.000, tot f 32.000,Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat dit een schatting is, omdat juiste cijfers daarover moeilijk zijn te verkrijgen. Het gaat echter om het idee en ik denk dat deze schatting wel aardig in de juiste richting gaat. Voor punt 17, extensivering onderhoud parken, plantsoenen en ander openbaar groen, geldt eigenlijk hetzelfde. Daarbij gaat het om 170.000,Wij vinden het onder zoek prima, maar vinden dat het effect p.m. moet worden geraamd. Punt 24, verlaging van de storting in het Fonds Stadsvernieuwing. Het is reeds dui delijk geworden dat wij het geld dat in dit fonds wordt gestort per jaar lang niet opma-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 63