in 126" /2S ken en dat er vele miljoenen overgaan naar volgende jaren. Bovendien vallen de rente en de ontwikkelingen met betrekking tot de bouwkosten mee. Vandaar dat wij wel akkoord kunnen gaan met deze structurele verlaging van 100.000, Zoals ook in onze motie is verwoord stellen wij een verlaging van de post representa tie voor van 25.000,Bij de bijstelling 1986 hebben wij ook al kritiek op dat punt ge leverd. Het ging toen om een eenmalige overschrijding. Nu is er een budgetbewaker in gesteld. Er moet onzes inziens gemakkelijk 25.000,kunnen worden bezuinigd op het verhoogde bedrag. Wij zijn dan weer terug bij het oorspronkelijke bedrag dat in de be groting 1986 stond, namelijk 50.000,B. en w. kunnen wat dit betreft een zeer goed voorbeeld geven, want als er één post is waar zij rechtstreeks invloed op hebben dan is het deze post wel. Ook b. en w. moeten wat ons betreft de tering naar de nering zetten. Dan het punt in de incidentele herwaardering, de eenmalige verlaging van de storting in het Fonds Stadsvernieuwing, waarover ook al door andere fracties is gesproken. Het gaat om 1,5 miljoen gulden. Hierbij komt ook het woord onderuitputting aan de orde. Bij de aanname van de 100 miljoen operatie werd er van uitgegaan dat tot 1993 meer werd uitgegeven dan er werd gestort. Aanvankelijk was begroot dat tot het jaar 2008 nog een dikke drie miljoen gulden moest worden gestort om quitte te spelen. Door het zakken van de rente en de gunstige ontwikkelingen met betrekking tot de bouwkosten is dat „break- evenpoint" verschoven naar het jaar 2001. Door deze eenmalige verlaging van de storting in het fonds zou dat „breakevenpoint" twee jaar later plaatsvinden, dus in 2003. Dat is een stuk eerder dan het jaartal waarover aanvankelijk werd gesproken. Het gevolg van deze eenmalige verlaging is echter wel dat langer moet worden doorbetaald, terwijl het ons per saldo 1,5 miljoen gulden extra kost. Dat is een groot bezwaar. Hiermee worden in feite de problemen naar de toekomst verschoven; wij zitten tot voorbij het jaar 2000 aan deze verplichting vast. Zoals ik zojuist al heb aangegeven is die termijn korter geworden dan aanvankelijk was gedacht en daarom zullen wij dan ook voor deze ene keer - met de nadruk op „deze ene keer" - akkoord gaan met deze incidentele verlaging van de storting in het Fonds Stadsvernieuwing. Het is immers zo dat, als de bouwkosten weer gaan oplo pen - het jaar 2003 is nog behoorlijk ver weg en het is moeilijk te overzien hoe de zaken er dan voorstaan - en de rente weer omhoog gaat, dat „breakevenpoint" in negatieve zin verschuift. Wij willen de komende generaties niet nog langer opschepen met de aflossing van de inhaalmanoeuvre ten aanzien van het Fonds Stadsvernieuwing, die op zich zeer terecht was en waarop ik ook geen kritiek heb. Vandaar dat wij voor deze ene keer ak koord kunnen gaan met dit voorstel. De Voorzitter: Ik wil toch nog een aanvang maken met de beantwoording in eerste termijn. Er is gevraagd aan te geven of de elementen in de door de PvdA ingediende mo tie naar de mening van het college uitstelbaar zijn. Het was plezierig dat wij de concept motie in ons bezit hadden, zodat wij ons op deze vraag konden beraden. Wij zijn tot een indicatie gekomen van posten die niet uitstelbaar zijn, a. omdat - daarover eigenlijk al be sluitvorming heeft plaatsgevonden, of b. omdat de voorbereiding zo ver is gevorderd dat wij in een besluitvormingsstadium zijn terecht gekomen. Dat is eigenlijk het toetsingscri terium geweest dat een rol heeft gespeeld. Voorzover de collegeleden nog behoefte heb ben hierbij nog een kanttekening te maken, dan gebeurt dat wel in eerste termijn. Ik loop even de rij langs. Tot de lichtinstallatie S.C. Cambuur is reeds besloten. De gemeentelijke kinderopvang wordt geacht niet uitstelbaar te zijn, hetgeen eveneens geldt voor de beleidsmedewerk sters emancipatiewerk. De parkeervoorziening in verband met Aegon is wel uitstelbaar. (De heer E.M. Janssen: Mag ik u even in de rede vallen? In onze motie verzoeken wij het college van b. en w. aan te geven wat de gevolgen van opschorten van de genoemde voorstellen zijn. Wat u nu doet is zeggen wat volgens b. en w. onuitstelbaar is en wat niet, maar dat hebben wij niet in de motie gevraagd.) Het is, dacht ik, altijd mooi om een eerste indicatie te hebben. (De heer E.M. Janssen: Het eind van de motie luidt dat wij aan de hand van de informatie van b. en w. per voorstel willen beslissen of de dis cussie over honorering al dan niet opgeschort moet worden. Als u van een voorstel zegt dat het niet uitstelbaar is, dan hebben wij natuurlijk nog geen informatie over wat daar dan achter zit.) Ik heb al gezegd dat in de eerste termijn de andere leden van het colle ge desgewenst nog nadere informatie en adstructie kunnen geven bij datgene wat nu wordt gevraagd. Ik wilde u eerst een „overall" beeld geven, dan kunt u voor u zelf al vast over een aantal dingen nadenken. Wij zijn ook nog lang niet aan de besluitvorming toe; die vindt pas morgenavond plaats. Ik ga dan nu verder met de punten uit de PvdA-motie. Uitstelbaar zijn de verkeers luwe gebieden, hetgeen eveneens geldt voor de onderwijsvoorrangsactiviteiten en de Stichting Lesbisch Archief Leeuwarden. Tot uitvoering van de Nota Werkgelegenheid is reeds besloten. Het gastouderproject en het Kinderdagverblijf zijn niet uitstelbaar. De bejaardenalarmering is wel uitstelbaar. Basisvoorziening drugshulpverlening/-preventie niet uitstelbaar. Fonds onderwijs en emancipatie wel uitstelbaar. Project Mensen zonder werk - incidenteel - niet uitstelbaar. Hiermee heb ik dus een totaalbeeld gegeven, maar er wordt u nog veel meer aange zegd. Ik geef nu nog het woord aan de heer Kessler. Na zijn betoog zal het wel zo onge veer half 12 zijn. Ik stel voor dan de vergadering te schorsen en morgenavond verder te gaan. De heer Kessler (weth.): Ik zal de verschillende sprekers in dezelfde volgorde beant woorden als waarin zij hebben gesproken. De PvdA-fractie wijst er op dat het voorstel met betrekking tot leasing wellicht als mosterd na de maaltijd komt. De VNG heeft te kennen gegeven dat men het niet eens is met het feit dat de WIR-premie voor dit soort investeringen wordt ingetrokken. Het kabi net moet nog op een en ander reageren. De PvdA-fractie stelt met betrekking tot punt 3, vacaturebeleid/afstoten van taken, voor ook efficiencymaatregelen mee te nemen. Dat is in principe akkoord. Als wij tegen projecten aanlopen die naar ons gevoel efficiënter kunnen, dan wordt daar natuurlijk iets aan gedaan. De voorzitter is reeds in zijn algemeenheid op de voorstellen voor nieuw beleid inge gaan. Ik wil de op mijn portefeuille betrekking hebbende onderwerpen graag iets nader toelichten Gemeentelijke kinderopvang. Indachtig het feit dat daarover vanavond een beslissing zou worden genomen hebben er reeds enkele voorbereidingen plaatsgevonden. De 3 plaat sen die de gemeente Leeuwarden eventueel, als de raad daartoe beslist, afneemt zijn in gepland in een grotere groep waaraan nog eens 9 plaatsen van andere bedrijven zijn ver bonden. In die zin is het nodig dat er zo spoedig mogelijk duidelijkheid komt over het doorgaan hiervan. Als tot uitstel wordt besloten ontstaan er problemen bij het in gang zetten van het project. Er is reeds personeel aangetrokken, er is ruimte gehuurd en er is geïnvesteerd. Dat betekent niet dat de principiële keus het project al dan niet door te laten gaan niet meer bestaat, maar wij achten het wel verstandig morgenavond een beslis sing te nemen. Beleidsmedewerksters emancipatiewerk. Wat deze post betreft zou ik een zelfde soort verhaal kunnen houden. Wij zijn enigszins op de beslissing van de raad vooruitgelopen, in die zin dat een medewerkster, die tot voor kort bij de sector Cultuur werkzaam was en op de interne vacature heeft gesolliciteerd, is benoemd en alvast met de werkzaamhe den in de emancipatiesfeer is begonnen. Ook dit is dus een punt waarover morgenavond moet worden beslist. Wat betreft het Lesbisch Archief is de afweging niet op die manier gedaan. Het lijkt ons mogelijk de uiteindelijke besluitvorming 4 maanden uit te stellen. Over de Nota Werkgelegenheid en het Project Mensen zonder Werk heeft de voorzitter al gesproken. Vorige week maandag is de raad tijdens de behandeling van het programma Sociaal-cultureel Werk 1987 min of meer indirect al op dit laatste punt vooruitgelopen. Het niet honoreren van deze voorstellen zou betekenen dat wij met het Project Mensen zonder Werk weer terug moeten. De motie van de heer Ybema, waarin hij het college opdraagt vóór 1 maart 1987 met een nieuw realistisch dekkingsplan voor het beleidsplan 1987-1991 te komen, wijzen wij af. Het zal al een hele klus zijn een en ander per 1 mei te realiseren en ik zie dan ook echt geen mogelijkheid binnen een periode van twee maanden met een dergelijk dekkingsplan te komen De heer Duijvendak zegt dat uitstel van voorstellen niet tot afstel mag leiden. Hij dient een motie in die ik op zichzelf opmerkelijk vind, in die zin dat PAL de afweging maakt om nieuw beleid te betalen uit belastingverhoging. Ik heb waardering voor de dui delijke keus. Inhoudelijk gezien hebben wij als college grote moeite met een dergelijk voorstel, omdat wij hebben gesteld dat belastingverhoging tot de laatste mogelijkheid moet behoren om financiële gaten op te vullen en dit is indirect toch een financieel gatWij wijzen die motie dus af. PAL wil, als de PvdA-motie wordt aangenomen, ook de herwaarderingsvoorstellen uit stellen. Ook de motie die de heer Duijvendak dienaangaande heeft ingediend wijzen wij af. Onzes inziens bieden de nu gepresenteerde herwaarderingsvoorstellen voldoende mogelijk heden om tot besluitvorming te komen. De PAL-fractie neemt een afwijzend standpunt in ten aanzien van de incidentele be zuiniging op de Echo-gelden. Een en ander komt tot uiting in een motie met een tweetal besluiten. Ook die motie wijzen wij af. Het is zo dat in 1986 op het gebied van de niet- traditionele kunstbeoefening op basis van ad hoe beslissingen 120.000,is uitgegeven. Als dat beleid in 1987 wordt voortgezet blijft er 150.000,over voor bezuiniging. Ik realiseer mij terdege dat dat voor het niet traditionele kunstklimaat in Leeuwarden jammer is en eigenlijk niet zou moeten gebeuren. Er liggen wel deereliik voorstellen om daarvoor

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 64