i5cr fifi dat het abonnementsgeld verhoogd moet worden, dan is het misschien verstandiger het nemen van een besluit over deze post in het kader van nieuw beleid niet uit te stellen tot het voorjaar, omdat wij wellicht dan toch ook moeten besluiten tot het alsnog verstrekken van subsidie. Kan de wethouder hier nog iets over zeggen? De heer Heere (weth.): Het is inderdaad zo dat de gemeente garant staat voor een aantal leningen die de Stichting SMAL in verband met investeringen is aangegaan. Dat betekent dat wij op enig moment op exploitatietekorten kunnen worden aangesproken. Op dit moment beschik ik niet over signalen die ertoe leiden dat de conclusie moet zijn dat dat voor mei al het geval zou zijn. Ik denk dan ook dat wij verantwoord handelen dat de ze zaak zolang wordt uitgesteld. De vraag of dan tot subsidiëring zal moeten worden overgegaan laat ik aan de raad over. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over voorstel 21. Bejaardenalarmering. Uitstel van voorste! 21 wordt aangenomen met 31 tegen 4 stemmen. (Tegen uitstel stemmen de leden van de VVD-fractie. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over voorstel 23. Basisvoorziening drugs hulpverlening, het voorstel Fonds onderwijs en emancipatie en het voorstel Project Mensen zonder Werk. Uitstel van voorstel 23 wordt verworpen met algemene stemmen. Uitstel van het voorstel Fonds onderwijs en emancipatie wordt aangenomen met 32 te gen 3 stemmen. (Tegen uitstel stemmen de leden van de PAL-fractie. Uitstel van het voorstel Project Mensen zonder Werk wordt verworpen met algemene stemmen. De Voorzitter: Dan is nu aan de orde de stemming over motie IV ingediend door PAL met betrekking tot het nu niet besluiten over de bezuinigingsvoorstellen voor 1987 enz. Motie IV van de heren Duijvendak en Van der Wal wordt verworpen met 32 tegen 3 stemmen. (Voor de motie stemmen de leden van de PAL-fractie.) De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over motie V ingediend door PAL met be trekking tot de Echo-middelen. Motie V van de heren Duijvendak en Van der Wal wordt verworpen met 32 tegen 3 stemmen. (Voor de motie stemmen de leden van de PAL-fractie.) De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over agendapunt le Voorstellen voor her waardering en nieuw beleid zoals gecorrigeerd na verwerking van de moties waar zojuist besluitvorming over heeft plaatsgevonden. De heer Bijkersma: De VVD-fractie is voor wat betreft de voorstellen tot structurele herwaardering 1987-1991 tegen voorstel 6. Tarieven belastingen en retributies en voorstel 13. Verkeerslichten. Ik heb daarover in eerdere instanties al opmerkingen gemaakt. Wat betreft de voorstellen tot incidentele herwaardering 1987-1991 het volgende. Wij willen graag opgenomen zien in de notulen dat wij een kanttekening hebben geplaatst bij het feit dat de investeringsimpuls niet wordt aangewend ten behoeve van het nieuw beleid in de komende jaren. Bovendien willen wij graag onze kanttekening omtrent de reserves opge merkt zien. De heer Duijvendak: Onze fractie wil de aantekening dat wij op dit moment tegen de voorliggende voorstellen tot herwaardering zijn, dus inclusief de Echo-middelen. Wij stem men natuurlijk voor de spaarzame voorstellen voor nieuw beleid. De heer Buurman: Ik heb al eerder gezegd dat ik tegen de structurele herwaardering van het punt verkeerslichten ben. De heer Ybema: Ook mijn fractie is tegen het herwaarderingsvoorstel op het punt van de verkeerslichten. 15-1 De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. met inachtneming van de aangenomen motie en de besluitvorming over de daarin genoemde voorstellen, de toezeggingen van het college en de door de heren Bijkersma, Duijvendak, Buurman en Ybema gewenste aantekeningen. Punt 1d (bijlage nr. 304). De Voorzitter: Dit punt luidt: Vaststellen van het beleidsplan 1987-1991. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de aangenomen moties en de door het college gedane toezeggingen. Punt 1f. De Voorzitter: Aan de orde is het vaststellen van de gemeentebegroting en de begro tingen van diverse takken van dienst en bedrijven voor het dienstjaar 1987 De heer Bijkersma: Wij gaan akkoord met het voorstel met inachtneming van de door mij in de afgelopen dagen gemaakte kanttekeningen en aangevoerde bezwaren. De heer Buurman: Hetzelfde geldt voor mij, mijnheer de voorzitter. De Voorzitter: Eigenlijk geldt dat voor alle fracties. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de door de raad gemaakte kanttekeningen. Punt 2 (bijlage nr. 451). De Voorzitter: Dit punt luidt: Wijzigen c.q. vaststellen van de verordeningen onroe rend goedbelastingenreinigingsrechten en rioolrechten met ingang van 1 januari 1987 in het kader van het beleidsplan 1987-1991. De heer Schade: Namens mijn fractie wil ik enige opmerkingen maken met betrekking tot de door het college voorgestelde extra verhoging van de afvalstoffenheffing met 0,50 per maand. Deze extra verhoging is noodzakelijk om, zoals in de raadsbrief staat, de te genvallende inkomsten uit de onroerend goedbelastingen deels te kunnen compenseren. Door de koppeling van de limieten van de onroerend goedbelastingen aan de algemene uit kering uit het Gemeentefonds wordt een tegenvaller verwacht van ongeveer 1,7 miljoen gulden. Mijnheer de voorzitter, hoewel de afgelopen dagen tijdens de algemene beschouwingen door een ieder de zorgelijke financiële situatie van onze gemeente is benadruktwil ik toch de volgende kritiek op het voorliggende voorstel laten horen. De rechtvaardiging van dit voorstel wordt gevonden in de argumentatie van het college dat de totale woonlas ten door een verlaging van de onroerend goedbelastingen slechts met 2,17% zullen stijgen. Ik vind die suggestie niet helemaal juist, want een en ander geldt alleen voor 1987. In de raadsbrief meldt het college verder dat, als de koppeling wordt losgelaten tussen de on roerend goedbelastingen en de algemene uitkering uit het Gemeentefonds, dan extra in haalmanoeuvres/verhogingen van de onroerend goedbelastingen zullen plaatsvinden. De woonlasten zullen dan ook procentueel sterker gaan stijgen. Wij vinden de koppeling tussen de onroerend goedbelastingen en de afvalstoffenhef fing ook niet juist, dus het afhankelijk van elkaar laten zijn. Inkomsten uit de onroerend goedbelastingen vallen tegen in verband met de door mij reeds genoemde omstandigheden. Dus dan maar de afvalstoffenheffing extra verhogen! Nogmaals, wij vinden deze koppeling niet juist. Wij willen het college dan ook vragen of het mogelijk is dat deze extra verho ging van 0,50 ongedaan gemaakt wordt als de onroerend goedbelastingen ruimte bieden om andere inhaalmanoeuvres dan in de raadsbrief op bladzijde vier zijn vermeld te plegen. Onze vraag komt er op neer of het mogelijk is dat in de toekomst de oneigenlijke koppe ling weer ongedaan gemaakt wordt. De heer Van der Wal: De afgelopen dagen is met betrekking tot de onroerend goedbe lastingen al het een en ander gezegd over de lagere limieten ten gevolge van een lagere uitkering uit het Gemeentefonds. Het gaat om een tegenvaller van ongeveer 1,7 miljoen gulden. Het college denkt die tegenvaller deels te kunnen dekken door een verhoging van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 76