14 contingentering, enz., zijn veel gehoorde geluiden tegenwoordig. Wie zijn oor te luisteren legt bij een deskundige ter zake of kennis neemt van hetgeen op dit punt wordt geschre ven, weet dat deze ontwikkelingen niet zullen kunnen worden voorkomen. Het politieke draagvlak voor de betaling van geproduceerde overschotten verdwijnt. Natuurlijk mede onder invloed van de schaarser geworden middelen. Ondanks de grote verschillen van mening binnen de Europese Gemeenschap over deze zaken, verschillen van mening die voornamelijk voortkomen uit politieke belangen van deelnemende landen, tekent zich de hiervoor geschetste trend onmiskenbaar af. Mijnheer de voorzitter, welke invloed zal nu de hierboven genoemde'ontwikkeling hebben op de economische en daarvan afgeleid op tal van andere situaties in onze ge meente? Naar de mening van onze fractie een uitermate negatieve. Wie kennis neemt van de aard van de werkgelegenheid binnen onze gemeente, moet tot de conclusie komen dat die voor een belangrijk deel is afgestemd op de agrarische sector. Teruglopen van pro- duktie in die sector zal zonder twijfel gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in Fries land en in onze gemeente. Naar de mening van onze fractie is die ontwikkeling reeds in gang gezet. Wat betekent dat nu voor onze gemeente? Het zal betekenen dat de positie van onze provincie, die toch al achterbleef, nog verder zal worden verzwakt. Dat betekent dat de werkgelegenheid nog meer onder druk komt te staan en naar onze mening in ernstige ma te. Voorzitter, het gaat nu om structurele aspecten. Gingen onze provincie en onze stad reeds gedurende lange tijd gebukt onder structurele achterstand, aangevuld met conjunc turele problemen, nu komt daar nog eens in de structurele sfeer de nodige ellende bij. Naar onze mening kan de situatie die ontstaat, zij het dat het wellicht meer geleidelijk zal komen, worden vergeleken met de situatie die indertijd in Zuid-Limburg is ontstaan bij de sluiting van de mijnen. Naar onze mening zullen er op korte termijn maatregelen moeten worden voorbereid, die de gevolgen van deze ontwikkelingen kunnen voorkomen dan wel indammen. Dat zal zeer veel inventiviteit, zeer veel inspanning en zeer veel doorzettings vermogen van zowel de raad, het college van b. en w. alsmede de burgers vergen. Er zullen tijdig, naar onze mening vanaf nu, bij voortduring contacten moeten worden opge nomen en onderhouden met instanties op regeringsniveau alsmede met vertegenwoordigers van de volksvertegenwoordiging. Samenwerking met het provinciaal bestuur, die dit alles ook in hoge mate aangaat, is onontbeerlijk. In dit verband beoordelen wij de recente uit spraken van gedeputeerde staten van Friesland, dat meer dan in het verleden aandacht aan Leeuwarden als centrumplaats moet worden gegeven, als uitermate positief. Van een ieder, ook van de afzonderlijke fracties in deze raad, kan worden gevraagd bij voortdu ring hun invloed aan te wenden bij de landelijke gremia van hun partij. Al die inspannin gen zullen moeten leiden tot impulsen voor onze gemeente. Impulsen waardoor de dreigen de teruggang wordt opgevangen. Gedacht kan worden aan verbetering van de infra structuur, weg- en spoorverbindingen, waterverbindingen, een regionale luchthaven. Overigens, de uitgangspunten voor onze gemeente, met name vergeleken met andere ge meenten in Friesland, zijn bepaald niet slecht. Wie kennis neemt van de Notitie Stadsge west zal dit beamen. Gaarne zal onze fractie op hetgeen ik zoëven stelde een reactie ver nemen. In dit verband, mijnheer de voorzitter, wil onze fractie het college vragen in hoever re onze gemeente is benaderd met betrekking tot de vestiging van de heli-haven. Welke zijn ter zake de mogelijkheden en welke zijn de bezwaren, met name uit milieu-technisch oogpunt? In dit verband merkt onze fractie reeds nu op dat het zeer de vraag is of wij het ons, anders dan om werkelijk dwingende redenen, kunnen permitteren dergelijke im pulsen van werkgelegenheid (plan 1.200-1.400 arbeidsplaatsen) aan ons te laten voorbij gaan. Naar mijn mening acht ik dat in het licht van het zoëven door mij gehouden betoog niet acceptabel. Ik wil daarbij ook nog wijzen op de repercussies die een eventuele wei gering op niet steekhoudende gronden zal hebben als het gaat om andere van rijkswege te verstrekken werkgelegenheidsimpulsen. Het zal duidelijk zijn dat wij aan de zojuist door mevrouw De Haan ingediende motie geen behoefte hebben. Voor alle duidelijkheid wil ik hierbij nog opmerken dat wij hiermee niet willen zeggen dat wij voor de heli-haven zijn, maar wij willen een en ander eerst graag onderzocht hebben. Voorzitter, na dit bepaald niet opwekkende betoog, wil onze fractie van het college graag vernemen of het college de mening van onze fractie deelt. In het geval van een bevestigend antwoord, zou onze fractie het college willen uitnodigen op korte termijn met een actieplan danwel met actiepunten te komen die gebaseerd op een bepaalde strategie zullen moeten worden uitgevoerd. Thans, voorzitter, zal ik ingaan op een aantal onderwerpen, waarbij ik de volgorde van het collegeprogram aanhoud. Automatiseringsbeleid. Gelet op diverse ervaringen in het nabije verleden, is de CD A-fractie van mening dat 15 de diverse gestarte of voorgenomen automatiseringsactiviteiten zullen moeten worden sa mengebracht onder de koepel van een integraal gemeentelijk automatiseringsplan, waarvan de sociaal-organisatorische paragraaf (inclusief het opleidingsplan) een wezenlijk onder deel uitmaakt. Daarmee kan onder meer de basis worden gelegd voor een automatiserings beleid dat niet alleen tijdig en adequaat kan voorzien in uiteenlopende informatiebehoef ten, maar ook passend antwoord heeft op de personele en organisatorische effecten van de automatisering. Om tot een dergelijk automatiseringsbeleid te komen, acht de fractie van het CDA het van belang dat de notitie Hoofdlijnen informatie- en automatiseringsbe leid voor de gemeente Leeuwarden, die onlangs diepgaand is doorgesproken in de Com missie voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken, spoedig ter behandeling en be sluitvorming aan de gemeenteraad wordt aangeboden. Personeel/Organisatie Af en toe worden raadsleden via de Commissie Organisatie-, Personeels- en Informa tiezaken summier geïnformeerd over de overall-organisatie van het gemeentelijk apparaat. Verder dan af en toe mededelingen over bepaalde besluiten zijn er niet. Onze fractie meent dat uitgangspunt van de evaluatie dient te zijn een integrale visie op hetgeen men wil. Aan de hand: daarvan zal ook de vorengenoemde commissie zich over die visie kunnen buigen. Daarmee kan worden voorkomen dat er ontwikkelingen in gang worden gezet, die later door de raad als minder gewenst worden beschouwd. Bij Personeel behoort ook het volgende, hoewel dit ook onder het hoofdstuk Emanci patie zou kunnen vallen. Onze fractie zou graag het oordeel van het college horen over de mogelijkheden het ouderschapsverlof uit te breiden. Tot dusverre bestaat er ter zake een niet formele regeling. In hoeverre is het college bereid die uit te breiden? In de eer ste plaats zou dit de mogelijkheden voor met name vrouwen in allerlei opzicht bevorderen, terwijl aan een dergelijke regeling ook werkgelegenheidsaspecten zitten. Immers, tijdens het ouderschapsverlof zou aan tijdelijke arbeidskrachten plaats geboden kunnen worden. Met het oog op eventuele financiële repercussies zou ik mij kunnen voorstellen dat dit punt bij de herwaarderingsvoorstellen wordt meegenomen. Openbare orde en veiligheid. In de afdelingsvergadering is, zij het op beperkte schaal, ingegaan op het beleids plan van de politie. In januari 1987 zal in de Commissie Openbare Orde daarover verder worden gesproken. Voorzitter, dat concept-beleidsplan geeft naar onze mening een goede aanzet tot een organisatorisch goed werkend politie-apparaat. Een politie, die weer het vertrouwen gaat krijgen van de burgerij. Naar de mening van onze fractie zal dat nood zakelijk zijn. In dat verband wil ik nog het volgende opmerken. Het staat naar de mening van onze fractie vast dat het niet aangaat dat er vanwege de politie bij de uitoefening van haar taak ernstige fouten worden gemaakt. Gebeurt dit wel, dan dienen daartegenover maatregelen te staan. Overigens, de politie treedt op in een maatschappij waarin de burgers steeds meer gebruik maken van hun rechten. Bij voorbeeld, het recht om te demonstreren, enz. Op zich een goede ontwikkeling. Evenwel, het legt een flinke druk op het politie-apparaat en op de individuele politiefunctionaris. Maar, voorzitter, het mag ook niet zo zijn dat de politie, met name in de raad, onder werp is van voortdurende kritiek. Terughoudendheid is daarbij geboden. Dit spreekt te meer, omdat de politie werkt onder grote spanning. Met inachtneming van hetgeen ik zo even heb gezegd, past daarbij, ook vanuit de raad, een stuk rugdekking. Naar onze me ning worden daardoor frustraties voorkomen en wordt het klimaat waarin de politie werkt verbeterd en heeft dat een gunstige invloed op de prestaties van het korps, zowel kwan titatief als kwalitatief. Overigens kan men zich afvragen waar de grenzen liggen van de demonstratievrij heid. In dit verband wil ik herinneren aan de opening van de Thorbecke Academie op 1 oktober jl. in de Grote Kerk van Leeuwarden. De Thorbecke Academie, met de komst waarvan wij allemaal blij zijn. Dat blijkt onder meer uit de ruime financiële steun die aan dit instituut werd gegeven. Vervolgens komt dan de opening. Daaraan werd de nodige publiciteit gegeven. Het werd een opening waaruit diende te blijken hoe belangrijk dit in stituut werd gevonden. Welnu, voorzitter, Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Claus was aanwezig, voorts de minister van Onderwijs en Wetenschappen, de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken, de Commissaris der Koningin, de burgemeester van Leeuwarden, en kele wethouders en daarenboven diverse andere illustere functionarissen. Buiten de kerk staan demonstranten hun misnoegen te betuigen tegen het beleid van de onderwijsminis ter. Op zich niets op tegen. Mits binnen bepaalde grenzen. En toen bleek tijdens de ma nifestatie dat sprekers binnen de kerk niet waren te verstaan vanwege het lawaai van de demonstranten. Kijk, voorzitter, daar werden grenzen overschreden. Dat vervolgens bij het verlaten van de kerk naar genodigden met allerlei viezigheid wordt gegooid, dan wor den grenzen overschreden. En de naar mijn mening alom postvattende gedachte dat dit normaal is, wordt door onze fractie verworpen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 8