14
contingentering, enz., zijn veel gehoorde geluiden tegenwoordig. Wie zijn oor te luisteren
legt bij een deskundige ter zake of kennis neemt van hetgeen op dit punt wordt geschre
ven, weet dat deze ontwikkelingen niet zullen kunnen worden voorkomen. Het politieke
draagvlak voor de betaling van geproduceerde overschotten verdwijnt. Natuurlijk mede
onder invloed van de schaarser geworden middelen. Ondanks de grote verschillen van
mening binnen de Europese Gemeenschap over deze zaken, verschillen van mening die
voornamelijk voortkomen uit politieke belangen van deelnemende landen, tekent zich de
hiervoor geschetste trend onmiskenbaar af.
Mijnheer de voorzitter, welke invloed zal nu de hierboven genoemde'ontwikkeling
hebben op de economische en daarvan afgeleid op tal van andere situaties in onze ge
meente? Naar de mening van onze fractie een uitermate negatieve. Wie kennis neemt van
de aard van de werkgelegenheid binnen onze gemeente, moet tot de conclusie komen dat
die voor een belangrijk deel is afgestemd op de agrarische sector. Teruglopen van pro-
duktie in die sector zal zonder twijfel gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in Fries
land en in onze gemeente. Naar de mening van onze fractie is die ontwikkeling reeds in
gang gezet.
Wat betekent dat nu voor onze gemeente? Het zal betekenen dat de positie van onze
provincie, die toch al achterbleef, nog verder zal worden verzwakt. Dat betekent dat de
werkgelegenheid nog meer onder druk komt te staan en naar onze mening in ernstige ma
te.
Voorzitter, het gaat nu om structurele aspecten. Gingen onze provincie en onze stad
reeds gedurende lange tijd gebukt onder structurele achterstand, aangevuld met conjunc
turele problemen, nu komt daar nog eens in de structurele sfeer de nodige ellende bij.
Naar onze mening kan de situatie die ontstaat, zij het dat het wellicht meer geleidelijk zal
komen, worden vergeleken met de situatie die indertijd in Zuid-Limburg is ontstaan bij de
sluiting van de mijnen. Naar onze mening zullen er op korte termijn maatregelen moeten
worden voorbereid, die de gevolgen van deze ontwikkelingen kunnen voorkomen dan wel
indammen. Dat zal zeer veel inventiviteit, zeer veel inspanning en zeer veel doorzettings
vermogen van zowel de raad, het college van b. en w. alsmede de burgers vergen. Er
zullen tijdig, naar onze mening vanaf nu, bij voortduring contacten moeten worden opge
nomen en onderhouden met instanties op regeringsniveau alsmede met vertegenwoordigers
van de volksvertegenwoordiging. Samenwerking met het provinciaal bestuur, die dit alles
ook in hoge mate aangaat, is onontbeerlijk. In dit verband beoordelen wij de recente uit
spraken van gedeputeerde staten van Friesland, dat meer dan in het verleden aandacht
aan Leeuwarden als centrumplaats moet worden gegeven, als uitermate positief. Van een
ieder, ook van de afzonderlijke fracties in deze raad, kan worden gevraagd bij voortdu
ring hun invloed aan te wenden bij de landelijke gremia van hun partij. Al die inspannin
gen zullen moeten leiden tot impulsen voor onze gemeente. Impulsen waardoor de dreigen
de teruggang wordt opgevangen. Gedacht kan worden aan verbetering van de infra
structuur, weg- en spoorverbindingen, waterverbindingen, een regionale luchthaven.
Overigens, de uitgangspunten voor onze gemeente, met name vergeleken met andere ge
meenten in Friesland, zijn bepaald niet slecht. Wie kennis neemt van de Notitie Stadsge
west zal dit beamen. Gaarne zal onze fractie op hetgeen ik zoëven stelde een reactie ver
nemen.
In dit verband, mijnheer de voorzitter, wil onze fractie het college vragen in hoever
re onze gemeente is benaderd met betrekking tot de vestiging van de heli-haven. Welke
zijn ter zake de mogelijkheden en welke zijn de bezwaren, met name uit milieu-technisch
oogpunt? In dit verband merkt onze fractie reeds nu op dat het zeer de vraag is of wij
het ons, anders dan om werkelijk dwingende redenen, kunnen permitteren dergelijke im
pulsen van werkgelegenheid (plan 1.200-1.400 arbeidsplaatsen) aan ons te laten voorbij
gaan. Naar mijn mening acht ik dat in het licht van het zoëven door mij gehouden betoog
niet acceptabel. Ik wil daarbij ook nog wijzen op de repercussies die een eventuele wei
gering op niet steekhoudende gronden zal hebben als het gaat om andere van rijkswege
te verstrekken werkgelegenheidsimpulsen. Het zal duidelijk zijn dat wij aan de zojuist
door mevrouw De Haan ingediende motie geen behoefte hebben. Voor alle duidelijkheid wil
ik hierbij nog opmerken dat wij hiermee niet willen zeggen dat wij voor de heli-haven
zijn, maar wij willen een en ander eerst graag onderzocht hebben.
Voorzitter, na dit bepaald niet opwekkende betoog, wil onze fractie van het college
graag vernemen of het college de mening van onze fractie deelt. In het geval van een
bevestigend antwoord, zou onze fractie het college willen uitnodigen op korte termijn met
een actieplan danwel met actiepunten te komen die gebaseerd op een bepaalde strategie
zullen moeten worden uitgevoerd.
Thans, voorzitter, zal ik ingaan op een aantal onderwerpen, waarbij ik de volgorde
van het collegeprogram aanhoud.
Automatiseringsbeleid.
Gelet op diverse ervaringen in het nabije verleden, is de CD A-fractie van mening dat
15
de diverse gestarte of voorgenomen automatiseringsactiviteiten zullen moeten worden sa
mengebracht onder de koepel van een integraal gemeentelijk automatiseringsplan, waarvan
de sociaal-organisatorische paragraaf (inclusief het opleidingsplan) een wezenlijk onder
deel uitmaakt. Daarmee kan onder meer de basis worden gelegd voor een automatiserings
beleid dat niet alleen tijdig en adequaat kan voorzien in uiteenlopende informatiebehoef
ten, maar ook passend antwoord heeft op de personele en organisatorische effecten van
de automatisering. Om tot een dergelijk automatiseringsbeleid te komen, acht de fractie
van het CDA het van belang dat de notitie Hoofdlijnen informatie- en automatiseringsbe
leid voor de gemeente Leeuwarden, die onlangs diepgaand is doorgesproken in de Com
missie voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken, spoedig ter behandeling en be
sluitvorming aan de gemeenteraad wordt aangeboden.
Personeel/Organisatie
Af en toe worden raadsleden via de Commissie Organisatie-, Personeels- en Informa
tiezaken summier geïnformeerd over de overall-organisatie van het gemeentelijk apparaat.
Verder dan af en toe mededelingen over bepaalde besluiten zijn er niet. Onze fractie
meent dat uitgangspunt van de evaluatie dient te zijn een integrale visie op hetgeen men
wil. Aan de hand: daarvan zal ook de vorengenoemde commissie zich over die visie kunnen
buigen. Daarmee kan worden voorkomen dat er ontwikkelingen in gang worden gezet, die
later door de raad als minder gewenst worden beschouwd.
Bij Personeel behoort ook het volgende, hoewel dit ook onder het hoofdstuk Emanci
patie zou kunnen vallen. Onze fractie zou graag het oordeel van het college horen over
de mogelijkheden het ouderschapsverlof uit te breiden. Tot dusverre bestaat er ter zake
een niet formele regeling. In hoeverre is het college bereid die uit te breiden? In de eer
ste plaats zou dit de mogelijkheden voor met name vrouwen in allerlei opzicht bevorderen,
terwijl aan een dergelijke regeling ook werkgelegenheidsaspecten zitten. Immers, tijdens
het ouderschapsverlof zou aan tijdelijke arbeidskrachten plaats geboden kunnen worden.
Met het oog op eventuele financiële repercussies zou ik mij kunnen voorstellen dat dit
punt bij de herwaarderingsvoorstellen wordt meegenomen.
Openbare orde en veiligheid.
In de afdelingsvergadering is, zij het op beperkte schaal, ingegaan op het beleids
plan van de politie. In januari 1987 zal in de Commissie Openbare Orde daarover verder
worden gesproken. Voorzitter, dat concept-beleidsplan geeft naar onze mening een goede
aanzet tot een organisatorisch goed werkend politie-apparaat. Een politie, die weer het
vertrouwen gaat krijgen van de burgerij. Naar de mening van onze fractie zal dat nood
zakelijk zijn. In dat verband wil ik nog het volgende opmerken.
Het staat naar de mening van onze fractie vast dat het niet aangaat dat er vanwege
de politie bij de uitoefening van haar taak ernstige fouten worden gemaakt. Gebeurt dit
wel, dan dienen daartegenover maatregelen te staan. Overigens, de politie treedt op in
een maatschappij waarin de burgers steeds meer gebruik maken van hun rechten. Bij
voorbeeld, het recht om te demonstreren, enz. Op zich een goede ontwikkeling. Evenwel,
het legt een flinke druk op het politie-apparaat en op de individuele politiefunctionaris.
Maar, voorzitter, het mag ook niet zo zijn dat de politie, met name in de raad, onder
werp is van voortdurende kritiek. Terughoudendheid is daarbij geboden. Dit spreekt te
meer, omdat de politie werkt onder grote spanning. Met inachtneming van hetgeen ik zo
even heb gezegd, past daarbij, ook vanuit de raad, een stuk rugdekking. Naar onze me
ning worden daardoor frustraties voorkomen en wordt het klimaat waarin de politie werkt
verbeterd en heeft dat een gunstige invloed op de prestaties van het korps, zowel kwan
titatief als kwalitatief.
Overigens kan men zich afvragen waar de grenzen liggen van de demonstratievrij
heid. In dit verband wil ik herinneren aan de opening van de Thorbecke Academie op 1
oktober jl. in de Grote Kerk van Leeuwarden. De Thorbecke Academie, met de komst
waarvan wij allemaal blij zijn. Dat blijkt onder meer uit de ruime financiële steun die aan
dit instituut werd gegeven. Vervolgens komt dan de opening. Daaraan werd de nodige
publiciteit gegeven. Het werd een opening waaruit diende te blijken hoe belangrijk dit in
stituut werd gevonden. Welnu, voorzitter, Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Claus was
aanwezig, voorts de minister van Onderwijs en Wetenschappen, de staatssecretaris van
Binnenlandse Zaken, de Commissaris der Koningin, de burgemeester van Leeuwarden, en
kele wethouders en daarenboven diverse andere illustere functionarissen. Buiten de kerk
staan demonstranten hun misnoegen te betuigen tegen het beleid van de onderwijsminis
ter. Op zich niets op tegen. Mits binnen bepaalde grenzen. En toen bleek tijdens de ma
nifestatie dat sprekers binnen de kerk niet waren te verstaan vanwege het lawaai van de
demonstranten. Kijk, voorzitter, daar werden grenzen overschreden. Dat vervolgens bij
het verlaten van de kerk naar genodigden met allerlei viezigheid wordt gegooid, dan wor
den grenzen overschreden. En de naar mijn mening alom postvattende gedachte dat dit
normaal is, wordt door onze fractie verworpen.