16 Verkeer en vervoer. Steeds vaker wordt gesproken over de wenselijkheid om de Nieuwestad en de Wirdu- merdijk op de koopavond en de zaterdagmiddag af te sluiten voor het autoverkeer. Ook onze fractie meent dat hier veel voor te zeggen is. Alvorens hierover een definitief standpunt in te nemen, wil onze fractie dat het college met de betreffende belangenorga nisaties contact opneemt. Gaarne zal onze fractie over deze zaak de zienswijze van het college vernemen. Werkgelegenheid. Deze zaak heeft in het collegeprogram naar onze mening terecht een hoge prioriteit gekregen. Toch menen wij dat deze zaak in het beleidsplan dat nu voorligt niet de aan dacht krijgt die nodig is. Natuurlijk is het ook onze fractie bekend dat de gemeente slechts marginaal op dit beleidsterrein kan opereren. Doch niettegenstaande dat, menen wij dat er in het verleden ter zake meer inventiviteit werd getoond. Graag zou onze frac tie nog eens vernemen welke beleidsvoornemens er ter zake zijn. Economische aangelegenheden. Over het Gemeentelijk Electriciteitsbedrijf zal ik volstaan met op te merken dat wij de voorstellen van het college ter zake zeer binnenkort verwachten. Het collegestandpunt inzake de kortingsregeling met betrekking tot de industrieter reinen stelt ons teleur. Mede gelet op de absolute noodzaak in de toekomst nieuwe indus trieën aan te trekken, achten wij het van belang zo gunstig mogelijke vestigingsvoor waarden te scheppen. Daartoe behoort naar onze mening ook een permanent aanbod van kortingen. Van het antwoord van het college op onze wensen zal afhangen of wij op dit punt met een motie zullen komen. Leeuwarden - stadsgewest. De CD A-fractie acht het van groot belang dat op zo kort mogelijke termijn, in samen spraak met de provincie, inhoud zal worden gegeven aan de in 1985 door Leeuwarden verkregen status van stadsgewest. Ter ondersteuning van de ingezette en verwachte ont wikkelingen en agglomeratie-effecten is een actief stimuleringsbeleid nodig dat is gericht op de verdere uitbouw van het Leeuwarder voorzieningenpakket op gebieden als indus trie, handel, onderwijs, de sociaal-culturele sector en woningbouw. Voorzieningen van meer dan lokale betekenis zullen primair in Leeuwarden moeten worden geconcentreerd en aldus het draagvlak van de hoofdstad moeten versterken. Onderwiq s Onze gemeente heeft als bevoegd gezag geen mbo-scholen. Niettemin zullen er wellicht een aantal sectorscholen komen in onze gemeente. Hoewel onze gemeente, zoals gezegd, niet rechtstreeks bij deze svm-operatie is betrokken, is die operatie vanuit een aspect van werkgelegenheid en centrumfunctie van groot belang. Onze fractie ziet dan ook graag dat het college ter zake alert blijft. Blijkens de schriftelijke antwoorden op vragen gesteld tijdens de afdelingsvergadering heeft het college nog geen standpunt bepaald met betrekking tot de tussenschoolse op vang van kinderen. Toch zal mijn fractie gaarne vernemen of het college mogelijkheden ziet voor het aanmerken van deze zaak als basisvoorziening. Naar eventuele oplossingen, wellicht nadat de uitkomsten bekend zijn van het experiment continu-roosterzou in overleg met het bijzonder onderwijs gezocht moeten worden. Een zaak waarvan men steeds vaker hoort, mijnheer de voorzitter, is de kwestie van de zelfdoding onder scholieren. Statistisch gezien is dit zelfs de tweede doodsoorzaak on der jongeren. Een naar het oordeel van onze fractie uiterst verdrietige zaak. Ook bij het voortgezet onderwijs in onze gemeente is dit verschijnsel niet onbekend. Natuurlijk is het gemakkelijk het college om oplossingen te vragen. Wij zijn ons evenwel bewust dat dit al te gemakkelijk zou zijn. Toch menen wij dat er iets gedaan moet worden. Wellicht heeft het college mogelijkheden tot een aanzet ter voorkoming van deze zo ingrijpende gebeur tenissen. In dit verband is wel eens de gedachte geopperd om per school „vertrouwensle- raren" aan te stellen. Onze fractie heeft met instemming kennis genomen van de toezegging van het college om in 1987 te komen met een nota over studentenvoorzieningen. Een beleidsvisie op deze zaak is naar onze mening op korte termijn van het grootste belang. Sociaal-cultureel werk. De laatste tijd is vereenvoudiging of, zo men wil, deregulering een alom gehoorde roep. In verband met het sociaal-cultureel werk wil onze fractie wijzen op de vrij om slachtige methode waarlangs wordt gekomen tot de vaststelling van een sociaal-cultureel plan. Momenteel wordt aan een dergelijk plan voor de periode 1987-1991 gewerkt. Het be treft hier de periode waarover de laatste keer rijkssubsidie zal worden verleend. Daarna is deze subsidie geheel verevend. Onze fractie acht het noodzakelijk een vereenvoudiging bij het maken van plannen door te voeren. Zo mogelijk zou dit voor het plan 1987-1991 17 reeds gerealiseerd kunnen worden. In het collegeprogram is neergelegd dat in de komende beleidsperiode het COL en de SSKWL organisatorisch zullen samensmelten. Hoewel wij ons ervan bewust zijn dat er slechts een relatief korte tijd van de beleidsperiode is verstreken, hebben ons nog geen signalen bereikt waaruit zou blijken dat beide instellingen daadwerkelijk bezig zijn deze eis te realiseren. Op korte termijn achten wij ter zake initiatieven nodig. Ook hier noopt de financiële situatie tot uiterste efficiency en doelmatigheid. Voor wat betreft de werkzaamheden van beide instellingen, mijnheer de voorzitter, nog het volgende. Geconstateerd moet worden dat zowel het COL als de SSKWL zich de laatste tijd in toenemende mate met categoriaal werk bezig houden. Als voorbeeld noem ik huurdersverenigingen, woonwagenbewoners, bijstandsvrouwen, enz. Daardoor ontstaat het gevaar dat vrijwilligers in de wijken en buurten aan hun lot worden overgelaten. Naar de mening van onze fractie is dit niet acceptabel. De gemeente heeft zeer fors in wijk- en buurtvoorzieningen geïnvesteerd. Alleen daarom al mogen de activiteiten daar niet in ge vaar worden gebracht. Willen de vrijwilligers in wijken en buurten goed kunnen functio neren, dan is ondersteuning van beroepskrachten nodig. Ten aanzien van gesubsidieerde instellingen in het algemeen, doch aansluitend op hetgeen ik zonet zei, nog het volgende. Onze fractie heeft enige zorg over het inhoude lijk functioneren van gesubsidieerde instellingen. Worden de prioriteiten wel juist gesteld? Hoe is het gesteld met de controle van het effect en de doelmatigheid van instellingen? Naar onze mening bestaat er behoefte, naast inzicht in het financiële reilen en zeilen van de instellingen, aan inzicht in de inhoudelijke gang van zaken. Wellicht kan door middel van het eigen apparaat dat inzicht worden verkregen. Onze fractie zou over deze aange legenheid graag de mening van het college vernemen. Zorg voor ouderen. Onze fractie is bezorgd over de ontwikkelingen met betrekking tot de ouderenzorg. In dit verband achten wij het van belang op korte termijn de beschikking te hebben over de toegezegde nota Huisvesting van ouderen. Indien onverhoopt het besluit van gedepu teerde staten tot sluiting van bejaardenoorden doorgaat - een beleid overigens waartegen wij grote bezwaren hebben - is dit met name belangrijk met het oog op de noodzakelijke herbestemming van (delen van) te sluiten bejaardenoorden. Wordt bij de verdeling van de contingenten in voldoende mate rekening gehouden met de demografische ontwikkeling in onze gemeente? Ook acht onze fractie het mogelijk dat er financiële problemen ontstaan bij langdurige leegstand van (delen van) verzorgingstehuizen. Zulks in verband met de in dertijd door de gemeente ter zake gegarandeerde geldleningen. Overigens heerst er binnen onze fractie bezorgdheid over de kloof die door het ge brek aan financiële middelen ontstaat tussen de afbouw in de intra-murale en de in de plaats daarvan te stellen extra-murale zorg. Zijn de daarvoor beschikbare middelen wel voldoende? En welke mogelijkheden ziet het college ter zake? Grote waardering heeft onze fractie voor het werk van de Stichting SMAL. In de praktijk blijken steeds meer bejaarden hiervan gebruik te maken. Met kracht dient er naar gestreefd te worden om voor dit project subsidie te verkrijgen. Maatschappelijke Dienstverlening. De totale werkomvang van de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening neemt al ja ren toe, terwijl het subsidie „bevroren" is op het niveau 1982. Tevens is (ook hier) in toenemende mate een ontwikkeling te constateren in de richting van categoriaal- en pro- jectenwerk (adviesinformatie, etnische groepen, huwelijks/echtscheidingsvraagstukken, wijkgezondheidscentrum, enz.). ATV en 7 x 24-uurs bereikbaarheid eisen eveneens hun tol. Het wordt tijd om de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening wat meer ruimte te geven. Dat kan door te gaan werken met een budgetsysteem waardoor een grotere sou plesse in de besteding ontstaat. Tevens zou het gemeentelijk subsidie moeten worden ver hoogd met ten minste 50.000,Bij de herwaarderingsvoorstellen zullen wij te zijner tijd hierop terug komen. Volksgezondheid Met instemming hebben wij geconstateerd dat de dreigende gedwongen ontslagen bij het MCL niet behoeven door te gaan. Dat wil overigens niet zeggen dat de bezuinigingen van de baan zijn. Allerminst, maar het blijkt mogelijk te zijn via natuurlijk personeels verloop tot het gestelde doel te geraken. Het heeft onze fractie wat verbaasd dat alle commotie moest ontstaan, terwijl nu blijkt dat er oplossingen mogelijk zijn die acceptabel zijn. Onze zorg gaat met name uit naar de bezuinigingen rond de patiënt. Met waardering hebben wij kennis genomen van de gekozen beleidslijn van het bestuur, waarbij met name de patiënt wordt ontzien. Mijnheer de voorzitter, zowel in de sfeer van de volksgezondheid als bij de ouderen bonden organiseren de gebruikers/betrokkenen zich als vertegenwoordigers en/of belan- genbehartigingsgroepen. Te denken valt onder meer aan patiëntenverenigingen. Die toe-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1986 | | pagina 9