24 op dat moment is. Daartoe zijn zeer zeker mogelijkheden. De verslagen van de werkgroep kunnen mijns inziens dan ook ter discussie komen. Ik vind een uitgebreide notitie over hoe de zaken er precies voorstaan verspilling van tijd en energie. Een helder inzicht in de voort gang van een en ander en in de standpunten die op dat moment bestaan kan dan echter zeker worden gegeven. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Ik breng in stemming motie II van PAL. De motie van de heer Van der Wal en mevrouw Westra wordt verworpen met 28 tegen 2 stemmen (Voor de motie stemmen de leden van de PAL-fractie. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het voorstel van het college. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de toezeggingen van de wethouder. Punt 18 (bijlage nr. 9). De Voorzitter: Dit punt luidt: Stadsgewest Leeuwarden. De heer Buurman: Mijnheer de voorzitter, met de aanwijzing van Leeuwarden als stads gewest heeft het rijk een zeer belangrijke impuls aan Leeuwarden gegeven. Het rapport van de werkgroep geeft op een duidelijke wijze aan hoe daaraan als eerste invulling gestalte kan worden gegeven. Er is een lijn van denken naar voren gebracht in de vorm van een aantal getrokken conclusies en gedane aanbevelingen. De richting is uitgestippeld, niet meer maar zeker ook niet minder. Enkele aandachtspunten wil ik nog benadrukken zonder daarbij te willen aangeven dat andere geen aandacht zouden verdienen. 1. Het verdient aanbeveling met buurgemeenten contact op te nemen het gesprek met de provincie te continueren in de vorm van een permanent overlegorgaan. Voorkomen moet wor den dat misprijzend en mokkend naar Leeuwarden wordt en zal worden gekeken. Het gemeen schappelijk belang op meer dan een punt van Leeuwarden/de buurgemeenten - ik denk aan extra voorzieningen - dient duidelijk naar voren te worden gebracht. 2. Het aantal toe te wijzen woningbouwcontingenten zal groot genoeg moeten zijn om onder meer de pendelstromen te stabiliseren en nog beter te verminderen. 3. De grondprijzen in Leeuwarden liggen op een hoger niveau dan in de omringende gebieden. In de Noordelijke stadsgewesten bestaan grote overschotten aan bouwgrond in de landelijke gemeenten en de gemeenten rondom de stadsgewesten. De notitie oppert de wense lijkheid eens na te gaan of er een mogelijkheid bestaat de huidige verschillen enigszins te ver minderen. Vooralsnog blijf ik hierbij een vraagteken plaatsen. Wat voor het stadsgewest Leeuwarden aantrekkelijk en wenselijk is, is nu eenmaal financieel niet zo maar mogelijk. 4. De aanleg van een stedelijke recreatie zóne langs de waterloop de Potmarge lijkt voor lopig om financiële redenen de mist in te gaan. Het behoeft geen betoog dat mijn fractie dit diep zou betreuren. 5. In de periode 1985 tot en met 1999 zal een groeipercentage worden gehanteerd van 0,32%. Wij zullen voldoende draagvlak moeten houden. Is hierbij rekening gehouden met de te verwachten aanvraag naar woningen door personeel van de Aegon? 6. Uiteraard zijn goede verbindingen met de andere stadsgewesten van groot belang. Het is ergerlijk dat nog steeds geen snelle intercity-verbinding bestaat tussen Leeuwarden en Groningen of, zoals men in Groningen graag zal horen, tussen Groningen en Leeuwarden. Het zal duidelijk zijn, mijnheer de voorzitter, dat mijn fractie waardering heeft voor de notitie Stadsgewest Leeuwarden en instemt met het concept-besluit van het college. Een uit werking in een breder kader zien wij met belangstelling tegemoet. De heer Stassen Mijnheer de voorzitter, de CDA-fractie gaat akkoord met de notitie Stadsgewest Leeuwarden als uitgangspunt voor het beleid in de diverse sectoren en als in breng in het kader van de herziening van het Streekplan. De status stadsgewest van Leeuwarden is van belang ook voor de regio en de rest van de provincie. Op deze twee niveau's zal dus overleg nodig zijn om aan de status inhoud te geven De regiovriendelijkheid van de notitie schiet te kort en zal door bijstelling een wat gun stiger uitstralingseffect moeten bieden. Ik herinner er aan dat de wethouder in deze zin al een toezegging heeft gedaan. De notitie Stadsgewest Leeuwarden bevat niet veel concrete aandachtspunten die ons en anderen een beeld geven van datgene waar Leeuwarden en omstreken aan denken in verband met de status stadsgewest. Deze zaken zijn, inclusief het omslag van het rapport, wat dif 25 fuus gebleven. Waarom is bijvoorbeeld de jaarlijkse klaagzang van de raad over de woning contingenten niet vertaald in een aanvraag van een hoger percentage welk kan worden ge relateerd, zoals ook de heer Buurman doet, aan de pendelstroom die allerlei negatieve effec ten met zich meebrengt? Waarom is er niet nog eens sterk gepleit voor een nationale status van Het Princessehof? Op welke termijn stelt het college zich voor het gestructureerde overleg met de provin cie en de buurgemeenten te starten? Aan welke van de partijen wordt het bijeenroepen voor dat overleg toegedacht, want dat hoeft niet per se Leeuwarden te zijn? Welke gemeenten worden bij het structurele overleg betrokken? Tot slot. Afgezien van de uitkomsten van het gestructureerde overleg vindt mijn fractie dat de notitie een goede startnotitie is die via een iteratie-proces geleidelijk verder uitge bouwd, geconcretiseerd en geactualiseerd dient te worden. De heer Ybema: Mijnheer de voorzitter, mijn fractie is akkoord met deze eerste aanzet van een vormgeving van een stadsgewestelijk beleid. Wij vinden dat de belangrijkste elemen ten van dat beleid in deze notitie wel zijn samengevat. Veel van die elementen zijn ook onder deel geweest van de algemene beschouwingen die wij hebben uitgesproken en dat verklaart dan nu onze instemming. Ik heb een punt waar ik het college een oordeel over zou willen vragen en dat is hoe nu verder wordt gehandeld met deze notitie. Ik sluit dan even aan bij de suggestie die door de PvdA-fractie is gedaan bij de algemene beschouwingen om te kijken of er mogelijkheden zijn om met de provincie een soort bestuursakkoord af te sluiten. Het college heeft daar toen positief op gereageerd. Betekent dat nu dat het college met misschien onder meer deze notitie als basis gaat proberen om te kijken hoever men op dit punt met de provincie kan komen? Ik heb nog een ander punt dat in hetzelfde vlak ligt. Op het Civob-congres dat eind oktober in Groningen is gehouden deelde de burgemeester van de gemeente Groningen mede dat zijn gemeente probeert met het rijk op activiteitenniveau een overeenkomst af te sluiten in het kader van de vierde Nota Ruimtelijke Ordening. Is het college bereid deze mogelijk heden op realiteitswaarde te onderzoeken? De heer Van der WalHet zal bekend zijn dat PAL altijd wat moeite heeft gehad zich een een voorstelling te maken van Leeuwarden als stadsgewest. Tot hoever lopen de grenzen van het stadsgewest? Horen Stiens en Hardegarijp daar ook nog bij? "Gewest" suggereert toch wel wat meer dan louter de gemeente Leeuwarden. Ik was dan ook heel benieuwd hoe de notitie de grenzen stelt. Wat betreft de werkgelegenheid wordt dat wat diffuus gezien. Toen ik dat las dacht ik: als er iets diffuus is dan is het wel het wonen, want ten aanzien daarvan is er sprake van verspreiding over de buurgemeenten, terwijl Leeuwarden het werkgelegen- heidscentrum is. Als je stadsgewest bent dan horen die gebieden er ook bij en hoe je daar binnen opereert kun je later uitwerken. Tot mijn verbazing is als grens van het stadsgewest voor de meest enge variant gekozen, namelijk de bebouwde kom van Leeuwarden inclusief Wiardaburen. Wij vinden dat een zeer beperkte opvatting van het stadsgewest, zelfs al ligt dat in een landelijk gebied. De omvang van het stadsgewest is nog kleiner dan het gebied van de gemeente Leeuwarden, want zelfs onze dorpen horen er niet eens bij. Het zal duidelijk zijn - dat is ook al gebleken uit diverse commentaren - dat zo'n enge opstelling al of niet terechte negatieve reacties oproept bij de buurgemeenten tot aan de gemeente Heerenveen toe. Wij hebben deze discussie ook al gevoerd in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting. De wethouder heeft toen gezegd dat bij de uitwerking van de notitie meer aandacht aan het aspect van de grenzen besteed zal worden. Betekent dat dat de notitie Stadsgewest Leeuwarden een eerste versie is die de raad nu passeert? Gaat deze versie ver volgens het overleg in en komt het college daarna met een definitieve versie bij de raad te rug? De definitieve versie kan dan naar de provincie toe en een rol spelen bij de behande ling van het Streekplan. Als de notitie op deze manier het veld ingaat dan zal dat de contro verse stad-platteland die er toch altijd al is - of je dat nu het Calimero-effect of weet ik wat wilt noemen doet er niet toe - verscherpen. Politiek gezien is het wel een feit. Provinciale staten zullen uiteindelijk het Streekplan moeten vaststellen. Het is bekend dat binnen de staten die verhouding niet onmiddellijk in het voordeel van de stad Leeuwarden zal uitvallen. Binnenkort zijn er weer statenverkiezingen en misschien kan er dan nog wat veranderen, maar het is niet te verwachten dat de stemming helemaal zal omslaan. Wij hebben de provincie hierbij echter wel duidelijk nodig. Ik pleit er dus nogmaals voor de voorliggende notitie voor wat betreft de grensbepaling wat minder eng te maken. Dat kan mooi na genoemd over leg en dat betekent dat wij nog een definitieve versie van de notitie in de raad aan de orde krijgen Een belangrijk punt voor PAL is dat de pendel tussen het werkgelegenheidscentrum Leeuwarden en de woongebieden om ons heen op zijn minst tot staan komt en liefst ook terug gedrongen wordt. Is het niet in absolute dan wel in relatieve zin. Een en ander sluit ook aan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 13