24
op dat moment is. Daartoe zijn zeer zeker mogelijkheden. De verslagen van de werkgroep
kunnen mijns inziens dan ook ter discussie komen. Ik vind een uitgebreide notitie over hoe
de zaken er precies voorstaan verspilling van tijd en energie. Een helder inzicht in de voort
gang van een en ander en in de standpunten die op dat moment bestaan kan dan echter zeker
worden gegeven.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Ik breng in stemming motie II van PAL.
De motie van de heer Van der Wal en mevrouw Westra wordt verworpen met 28 tegen 2
stemmen
(Voor de motie stemmen de leden van de PAL-fractie.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over het voorstel van het college.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van
de toezeggingen van de wethouder.
Punt 18 (bijlage nr. 9).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Stadsgewest Leeuwarden.
De heer Buurman: Mijnheer de voorzitter, met de aanwijzing van Leeuwarden als stads
gewest heeft het rijk een zeer belangrijke impuls aan Leeuwarden gegeven. Het rapport van
de werkgroep geeft op een duidelijke wijze aan hoe daaraan als eerste invulling gestalte kan
worden gegeven. Er is een lijn van denken naar voren gebracht in de vorm van een aantal
getrokken conclusies en gedane aanbevelingen. De richting is uitgestippeld, niet meer maar
zeker ook niet minder. Enkele aandachtspunten wil ik nog benadrukken zonder daarbij te
willen aangeven dat andere geen aandacht zouden verdienen.
1. Het verdient aanbeveling met buurgemeenten contact op te nemen het gesprek met de
provincie te continueren in de vorm van een permanent overlegorgaan. Voorkomen moet wor
den dat misprijzend en mokkend naar Leeuwarden wordt en zal worden gekeken. Het gemeen
schappelijk belang op meer dan een punt van Leeuwarden/de buurgemeenten - ik denk aan
extra voorzieningen - dient duidelijk naar voren te worden gebracht.
2. Het aantal toe te wijzen woningbouwcontingenten zal groot genoeg moeten zijn om
onder meer de pendelstromen te stabiliseren en nog beter te verminderen.
3. De grondprijzen in Leeuwarden liggen op een hoger niveau dan in de omringende
gebieden. In de Noordelijke stadsgewesten bestaan grote overschotten aan bouwgrond in de
landelijke gemeenten en de gemeenten rondom de stadsgewesten. De notitie oppert de wense
lijkheid eens na te gaan of er een mogelijkheid bestaat de huidige verschillen enigszins te ver
minderen. Vooralsnog blijf ik hierbij een vraagteken plaatsen. Wat voor het stadsgewest
Leeuwarden aantrekkelijk en wenselijk is, is nu eenmaal financieel niet zo maar mogelijk.
4. De aanleg van een stedelijke recreatie zóne langs de waterloop de Potmarge lijkt voor
lopig om financiële redenen de mist in te gaan. Het behoeft geen betoog dat mijn fractie dit
diep zou betreuren.
5. In de periode 1985 tot en met 1999 zal een groeipercentage worden gehanteerd van
0,32%. Wij zullen voldoende draagvlak moeten houden. Is hierbij rekening gehouden met de
te verwachten aanvraag naar woningen door personeel van de Aegon?
6. Uiteraard zijn goede verbindingen met de andere stadsgewesten van groot belang.
Het is ergerlijk dat nog steeds geen snelle intercity-verbinding bestaat tussen Leeuwarden
en Groningen of, zoals men in Groningen graag zal horen, tussen Groningen en Leeuwarden.
Het zal duidelijk zijn, mijnheer de voorzitter, dat mijn fractie waardering heeft voor de
notitie Stadsgewest Leeuwarden en instemt met het concept-besluit van het college. Een uit
werking in een breder kader zien wij met belangstelling tegemoet.
De heer Stassen Mijnheer de voorzitter, de CDA-fractie gaat akkoord met de notitie
Stadsgewest Leeuwarden als uitgangspunt voor het beleid in de diverse sectoren en als in
breng in het kader van de herziening van het Streekplan.
De status stadsgewest van Leeuwarden is van belang ook voor de regio en de rest van
de provincie. Op deze twee niveau's zal dus overleg nodig zijn om aan de status inhoud te
geven
De regiovriendelijkheid van de notitie schiet te kort en zal door bijstelling een wat gun
stiger uitstralingseffect moeten bieden. Ik herinner er aan dat de wethouder in deze zin al
een toezegging heeft gedaan.
De notitie Stadsgewest Leeuwarden bevat niet veel concrete aandachtspunten die ons en
anderen een beeld geven van datgene waar Leeuwarden en omstreken aan denken in verband
met de status stadsgewest. Deze zaken zijn, inclusief het omslag van het rapport, wat dif
25
fuus gebleven. Waarom is bijvoorbeeld de jaarlijkse klaagzang van de raad over de woning
contingenten niet vertaald in een aanvraag van een hoger percentage welk kan worden ge
relateerd, zoals ook de heer Buurman doet, aan de pendelstroom die allerlei negatieve effec
ten met zich meebrengt? Waarom is er niet nog eens sterk gepleit voor een nationale status
van Het Princessehof?
Op welke termijn stelt het college zich voor het gestructureerde overleg met de provin
cie en de buurgemeenten te starten? Aan welke van de partijen wordt het bijeenroepen voor
dat overleg toegedacht, want dat hoeft niet per se Leeuwarden te zijn? Welke gemeenten
worden bij het structurele overleg betrokken?
Tot slot. Afgezien van de uitkomsten van het gestructureerde overleg vindt mijn fractie
dat de notitie een goede startnotitie is die via een iteratie-proces geleidelijk verder uitge
bouwd, geconcretiseerd en geactualiseerd dient te worden.
De heer Ybema: Mijnheer de voorzitter, mijn fractie is akkoord met deze eerste aanzet
van een vormgeving van een stadsgewestelijk beleid. Wij vinden dat de belangrijkste elemen
ten van dat beleid in deze notitie wel zijn samengevat. Veel van die elementen zijn ook onder
deel geweest van de algemene beschouwingen die wij hebben uitgesproken en dat verklaart
dan nu onze instemming.
Ik heb een punt waar ik het college een oordeel over zou willen vragen en dat is hoe nu
verder wordt gehandeld met deze notitie. Ik sluit dan even aan bij de suggestie die door de
PvdA-fractie is gedaan bij de algemene beschouwingen om te kijken of er mogelijkheden zijn
om met de provincie een soort bestuursakkoord af te sluiten. Het college heeft daar toen
positief op gereageerd. Betekent dat nu dat het college met misschien onder meer deze notitie
als basis gaat proberen om te kijken hoever men op dit punt met de provincie kan komen?
Ik heb nog een ander punt dat in hetzelfde vlak ligt. Op het Civob-congres dat eind
oktober in Groningen is gehouden deelde de burgemeester van de gemeente Groningen mede
dat zijn gemeente probeert met het rijk op activiteitenniveau een overeenkomst af te sluiten
in het kader van de vierde Nota Ruimtelijke Ordening. Is het college bereid deze mogelijk
heden op realiteitswaarde te onderzoeken?
De heer Van der WalHet zal bekend zijn dat PAL altijd wat moeite heeft gehad zich een
een voorstelling te maken van Leeuwarden als stadsgewest. Tot hoever lopen de grenzen van
het stadsgewest? Horen Stiens en Hardegarijp daar ook nog bij? "Gewest" suggereert toch
wel wat meer dan louter de gemeente Leeuwarden. Ik was dan ook heel benieuwd hoe de
notitie de grenzen stelt. Wat betreft de werkgelegenheid wordt dat wat diffuus gezien. Toen
ik dat las dacht ik: als er iets diffuus is dan is het wel het wonen, want ten aanzien daarvan
is er sprake van verspreiding over de buurgemeenten, terwijl Leeuwarden het werkgelegen-
heidscentrum is. Als je stadsgewest bent dan horen die gebieden er ook bij en hoe je daar
binnen opereert kun je later uitwerken.
Tot mijn verbazing is als grens van het stadsgewest voor de meest enge variant gekozen,
namelijk de bebouwde kom van Leeuwarden inclusief Wiardaburen. Wij vinden dat een zeer
beperkte opvatting van het stadsgewest, zelfs al ligt dat in een landelijk gebied. De omvang
van het stadsgewest is nog kleiner dan het gebied van de gemeente Leeuwarden, want zelfs
onze dorpen horen er niet eens bij. Het zal duidelijk zijn - dat is ook al gebleken uit diverse
commentaren - dat zo'n enge opstelling al of niet terechte negatieve reacties oproept bij de
buurgemeenten tot aan de gemeente Heerenveen toe.
Wij hebben deze discussie ook al gevoerd in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en
Volkshuisvesting. De wethouder heeft toen gezegd dat bij de uitwerking van de notitie meer
aandacht aan het aspect van de grenzen besteed zal worden. Betekent dat dat de notitie
Stadsgewest Leeuwarden een eerste versie is die de raad nu passeert? Gaat deze versie ver
volgens het overleg in en komt het college daarna met een definitieve versie bij de raad te
rug? De definitieve versie kan dan naar de provincie toe en een rol spelen bij de behande
ling van het Streekplan. Als de notitie op deze manier het veld ingaat dan zal dat de contro
verse stad-platteland die er toch altijd al is - of je dat nu het Calimero-effect of weet ik wat
wilt noemen doet er niet toe - verscherpen. Politiek gezien is het wel een feit. Provinciale
staten zullen uiteindelijk het Streekplan moeten vaststellen. Het is bekend dat binnen de
staten die verhouding niet onmiddellijk in het voordeel van de stad Leeuwarden zal uitvallen.
Binnenkort zijn er weer statenverkiezingen en misschien kan er dan nog wat veranderen,
maar het is niet te verwachten dat de stemming helemaal zal omslaan. Wij hebben de provincie
hierbij echter wel duidelijk nodig. Ik pleit er dus nogmaals voor de voorliggende notitie
voor wat betreft de grensbepaling wat minder eng te maken. Dat kan mooi na genoemd over
leg en dat betekent dat wij nog een definitieve versie van de notitie in de raad aan de orde
krijgen
Een belangrijk punt voor PAL is dat de pendel tussen het werkgelegenheidscentrum
Leeuwarden en de woongebieden om ons heen op zijn minst tot staan komt en liefst ook terug
gedrongen wordt. Is het niet in absolute dan wel in relatieve zin. Een en ander sluit ook aan