8 enige was een briefje aan een paar omwonenden dat men bezig was te onderhandelen met de heer Hofstra over een stuk grond. Dat is natuurlijk geen aanschrijving of waarschuwing dat de modderberg verwijderd moet worden en kan zeker geen basis zijn voor een politiedwang- maatregel. Als b. en w. die politiedwang toch willen toepassen, dan moet betrokkene in ieder geval een behoorlijke termijn worden gegund. Een termijn van één maand is onder die omstandigheden op zich al niet gerechtvaardigd. Daarbij komt nog dat b. en w. zeiden dat zij deze beschikking onmiddellijk zouden uit voeren op grond van artikel 31 van de Woningwet. Dat artikel mag eigenlijk alleen maar wor den gehanteerd wanneer er dusdanige hinder en overlast is dat onmiddellijk ingrijpen ge rechtvaardigd is. In de beschikking wordt nergens met feiten aangetoond dat een onmiddel lijk ingrijpen noodzakelijk was vanwege de ernstige overlast. Daarbij komt dat diezelfde over last al vier jaar duurde en in de tussentijd niet erger maar minder geworden wasomdat een belangrijk deel van de modderberg al verwijderd was. De meerderheid van de commissie was van mening dat het bepaald niet gerechtvaardigd was om te spreken van dusdanige ernstige overlast en hinder dat een onmiddellijk ingrijpen, dat wil zeggen toepassing van artikel 31 van de Woningwet, gerechtvaardigd was. De commis sie heeft vervolgens gezegd dat - ik kom dan bij de heer Buurman - de beschikking zoals die luidt niet in stand kan blijven en dat wij de raad zullen adviseren om in plaats daarvan een beschikking te nemen zoals die naar onze mening wel juist is. De beschikking is dus op nieuw geformuleerd door de commissie, mijnheer Buurman, en dat betekent dat wij de raad adviseren om een nieuwe beschikking te nemen. Dit is de zakelijke korte inhoud van de moti vering van de meerderheid van de commissie. De commissie heeft zich niet beziggehouden met voorgeschiedenissen van onderhande lingen en met misschien wrijvingen op welk gebied dan ook tussen de gemeente en de heer Hofstra. In de eerste plaats lag dat niet op de weg van de commissie, ook al omdat daar nergens in de stukken naar werd verwezen. In de tweede plaats was dat in casu irrelevant, dat wil zeggen in dit geval niet van betekenis omdat het in dit geval niet ging om de vraag of de commissie vond dat de modderberg verwijderd moet worden maar om de wijze waarop en het tempo waarin b. en w. de beschikking genomen hadden. Op dat punt hebben wij gezegd dat dat niet kan, hoewel wij principieel het oordeel van b. en w. dat er op enigerlei wijze een eind moest komen aan die modderberg wel geaccepteerd hebben. Ik wil het bij deze toelichting laten, mijnheer de voorzitter. De Voorzitter: Wenst nog iemand het woord in tweede termijn? Ik constateer dat dat niet het geval is en dan is thans de stemming aan de orde. Het advies van de Raadsadviescommissie voor de Beroep- en Bezwaarschriften wordt verworpen met 16 tegen 13 stemmen. (Voor het advies stemmen van de CDA-fractie de heren Bilker, Boelens, Koopmans, Krol en Stassen, alsmede de leden van de fracties van VVD, PAL, GPV/RPF/SGP en D66.) De Voorzitter: Het advies is dus verworpen en wij zullen ons erop beraden wat nu de positie is. De heer Keuning verlaat hierna de vergadering. Punt 4. Rondgezonden mededelingen. Sub A t. e.m. F. De berichten, het protest en de brieven worden voor kennisgeving aangenomen. Sub G. De Voorzitter: Dit punt luidt: Brief van 19 november 1986 waarin enkele medewerkers bij de Gemeentelijke Sociale Dienst (GSD) hun verontrusting uitspreken omtrent het gemeen telijk beleid inzake economische eenheden in het kader van de Algemene Bijstandswet (ABW) en erop aandringen het gemeentelijk beleid ter zake te publiceren. Mefrou WestraIn tal meiwurkers fan de sosjale tsjinst leit in brief oan üs foar oangeande de beoardielingskritearia fan leeffoarmen. De meiwurkers sizze dat hja it net iens binne mei dizze kritearia, mar geane dêr fierder net wiidweidich op yn. De meiwurkers formulearje boppedat krityk op it feit dat de gemeente niisneamde kritearia net publisearje wol. Hja neame dêrby it argumint fan rjochtsüngelikens, want guon minsken dy't earder in öfwizing krigen hawwe doe't dy kritearia noch net jilden witte no net dat hja yntusken miskien wol rjocht hawwe op in ütkearing. 9 Wy kinne ynstimme mei de reaksje fan b. en w. op it earste punt, nammentlik de krityk op it gemeentlik belied yn dizze. Wy binne it der mei iens dat b. en w. dit belied nei oan- lieding fan dizze brief net wizigje wolle. Dan it twadde punt, nammentlik it net publisearje wolle fan de kritearia yn ófwachting fan it ryksbelied en de lannelike diskusje dêroer. Salang wurde de kritearia allinnich yntern as rjochtline brükt, sizze b. en w. Wy hawwe dêr in tal fragen by. Neffens üs is der by de behanneling yn 1985 fan de beleidsnotysje ófpraat dat de kritearia wol bekend makke wurde soenen. Ik haw sa gau net neigean kinnen oft dêroer doe ek in tasizzing dien is, mar ik wit wol dat wy yn dy diskusje der foaral op oantrune hawwe dat dy kritearia wol bekend makke wurde moatte. Klii'nten hawwe der rjocht op om te witten wêr't hja oan ta binne. As gemeente moat men maksimale düdlikheid jaan oer de tapassing fan alle regels en betingsten fan it sosjale wissichheidsstelsel. Ut it antwurd fan ben wbegryp ik dat it yn de takomst de bedoeling is kritearia wol te publisearjenMar wêrom wurde de kritearia dy't der no al binne en yntern brükt wurde net bekend makke? B. en w. ferwize yn dat ramt nei de lannelike diskusje dêroer. Wy fine dat net terjocht. Op dit stuit wurde der kritearia hantearre en wy fine dat dy dan ek bekend makke wurde moatte. Op grün fan dy kritearia wurde minsken ommers beoardield. Boppedat liket it derop dat de lannelike diskusje deselde kant opgiet as üs gemeentlik belied, namment lik allinne mar objektive kritearia hantearje en gjin subjektive beoardieling foar relaasjefoar- men brüke. Mocht it sa wêze dat der üt de lannelike diskusje üteinlik dochs wat oare kri tearia komme, dan kin men dy altyd noch publisearje. De hear Bilker: De brief fan nochal wat meiwurkers fan de Gemeentlike Sosjale Tsjinst (GST) hat ünderwerp fan diskusje west yn üs fraksje. Yn dizze brief wurdt steld dat de gemeente it belied oangeande de ferskate libbensfoarmen en it rjocht op bystan düdliker foar it fuotljocht bringe moat nei de boargers ta. Der is neffens de opstellers fan de brief ündüdlikheid yn de tapassing fan de kritearia alteast wannear't it giet om de kontróle. Neffens harren is der rjochtsüngelikens. Koart sein, by in grut part fan de meiwurkers fan de GST lib je nochal wat beswieren. Ynterne mieningsferskillen sille yntern oplost wurde moatte, skriuwt de GST-direksje op 3 novimber 1.1. oan de meiwurkers. En dat heart ek sa. Lykwols hat dat ynterne oerlis de ferskillen net weinommen. De meiwurkers rjochtsje harren no rjochtstreeks ta de gemeente. Us fraach is wêrom it gemeentlik belied yn dizze net bekend wêze mei. De reden dy't yn it antwurd fan ben wjün wurdt - mefrou Westra hat dat ek al sein - is dat de ütwurking fan it nije sosjale stelsel nochal wat ünwissichheid jout en dat men earst wat helderheid hawwe wol. Dat liket üs wat fier socht. Düdlik is yn it ferline sein dat by de foarljochtingskampagne fan de nije sosjale wetjouwing it gemeentlik belied meinommen wurde soe. Hawar, it ryk hat de kampagne start en de gemeente hat noch neat hearre litten. Mynhear de foarsitter, wy soenen der foar pleitsje wolle om dizze saak earst ris te be sprekken yn de Kommisje foar WolwêzensoangelegenhedenWy hawwe der sydlings okkerdeis oer praten, mar net konkreet mei de stikken foar üs. De saak is yngripend genóch om dy yn de kommisje earst ris yn diskusje te bringen. Miskien kin de wethalder dat tasizze. Mevrouw Vlietstra (weth.): Ik begrijp van mevrouw Westra dat zij op zich instemt met het standpunt van het college met betrekking tot de leefvormen, de economische eenheden. Ik zal daar dus niet op ingaan. Wat de publiciteit betreft het volgende. De richtlijn is nog niet zo lang geleden in b. en w. vastgesteld. Toen was al bekend dat de nieuwe stelselherziening eraan zat te komen en dat in dat kader het rijk nader aan zou geven wat de criteria zijn met betrekking tot de economische eenheden. Het leek ons niet verstandig om daarop vooruit te lopen en op dat moment al de gemeentelijke richtlijnen bekend te maken. Inmiddels is bekend dat de richt lijnen van het rijk min of meer dezelfde zijn als de gemeentelijke richtlijnen. Er wordt alleen getoetst op objectief controleerbare zaken. Het feit of mensen werkelijk samen op een adres wonen, hoe de financiële huishouding is. Hoe mensen zich naar buiten toe presenteren is geen toetsingscriterium meer. In die zin spoort de zaak. Wij hebben in folders die door de dienst zelf zijn gemaakt met betrekking tot het nieuwe zekerheidsstelsel aangegeven wat door ons onder een economische eenheid wordt verstaan. In ieder geval zijn alle cliënten die al bij de dienst zijn en die te maken krijgen met de stelselwijziging geïnformeerd over wat binnen de gemeente Leeuwarden onder een economische eenheid wordt verstaan en waarop getoetst wordt. Volgens mij zijn er nu geen bezwaren meer om dat ook in groter verband bekend te maken Wij hadden in eerste instantie een voorbehoud gemaaktomdat wij eerst af wilden wach ten hoe het nieuwe sociale zekerheidsstelsel er op dit punt uit zou komen te zien. Inmiddels is die duidelijkheid er en kunnen wij op korte termijn overgaan tot het in groter verband bekendmaken van genoemde informatie. Wat betreft de heer Bilker is mij niet geheel duidelijk wat volgens hem in de Commissie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 5