12 De Voorzitter: Aan de orde is thans Voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening voor het plangebied Fonteinland e.o. Mevrouw Visscher-BouwerMijnheer de voorzitter, voor ons ligt het voorstel van het college om een voorbereidingsbesluit te nemen voor het plangebied Fonteinland om het moge lijk te maken de bestemming van het Fonteinland te wijzigen. De consequentie van de nieuwe vestiging van de Aegon is dat er vervangende parkeervoorzieningen moeten worden gereali seerd. De raad heeft in principe ingestemd met het Plan van aanpak vervangende parkeer voorzieningen, onder anderen op het Fonteinland. Dat voorstel ligt dus thans voor ons. Mijn fractie stemt in met het bebouwings- en inrichtingsvoorstel van b. en wEnkele fractieleden hebben nog wel enige bedenkingen ten aanzien van het gat aan de Tesselschade- straat naast het belastingkantoor. Bij de bewoners van de Westerparkwijk bestonden nogal wat bezwaren, zoals mogelijke overlast van verkeersbewegingen door de wijk en een tekort aan parkeerplaatsen voor eigen auto's. Hieraan is tegemoet gekomen door de Jacob Catsstraat af te sluiten voor autoverkeer, het parkeren op het Fonteinland gratis te maken en het aan tal parkeerplaatsen te verhogen van 211 naar 278. Met de bewoners van de Fonteinstraat is echter niet op alle punten overeenstemming bereikt. Men is het eens geworden over de bouw van autoboxen en het maken door de gemeente van een erfafscheiding achter de tuinen van de bewoners. Eveneens is overeenstemming bereikt over de verplaatsing van het bestaande toegangspad naar de kleuterschool achter de woningen van het westelijk deel van de Fontein straat Geen overeenstemming is bereikt over de hoogte van de nieuwe bebouwing namelijk twee of drie lagen en - een cruciaal punt - de afstand van de woningen tot de nieuwe bebouwing. In het plan van de gemeente is deze afstand 40 meter, terwijl de bewoners een afstand van 46 meter een harde voorwaarde vinden om het woongenot niet teveel te beperken. Een punt is met name de privacy van de bewoners. Zij denken dat die zal worden aangetast. Het plan van de bewoners was duurder en bovendien zou in dat plan een dubbele bomenrij binnen de ontworpen bebouwing niet meer mogelijk zijn. Dit laatste is voor ons een essentieel onderdeel van het plan waaraan wij willen vasthouden. Inmiddels heeft ons het voorstel van de bewo ners bereikt om van de 40 meter 43 meter te maken. Ik zou graag een reactie van de wethou der daarop willen horen. Wij vinden dat al met al behoorlijk rekening is gehouden met de wensen van de bewoners van de Fonteinstraat. Ons lijkt een afstand van 40 meter voldoende om een goed woonklimaat te garanderen. Wonen in een stedelijk gebied heeft nu eenmaal zijn consequenties. Wat de verdere uitwerking van de plannen betreft zouden wij ten aanzien van de bebou wing gebruik willen maken van de mogelijkheden die de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening geeft. Het gaat namelijk om het volgende. Indien een-vijfde deel van de raad - in ons geval dus acht leden - daar om verzoekt, moet de behandeling van de wijziging van het bestem mingsplan die tamelijk ingrijpende effecten heeft door de raad plaatsvinden. Ik verzoek het college om dat in dit geval te laten geschieden. De heer Van der Wal: Ook mijn fractie kan in grote lijnen instemmen met het voorberei dingsbesluit voor het plangebied Fonteinland e.o., want dat is tenslotte een uitvloeisel van het plan van aanpak in verband met de bebouwing op de Oude VeemarktIn vrij korte tijd is de situatie met betrekking tot het Fonteinland veranderd. Een jaar geleden had nog nie mand eraan gedacht dat daar zulke drastische bouwplannen zouden komen, maar nu is het bijna al zover. Het is te begrijpen dat de omwonenden daar nogal van geschrokken zijn. Er is toegezegd dat er een goede inspraakprocedure zou komen, maar volgens mij is daarmee toch het een en ander misgegaan. In de commissie zijn wij vrij uitgebreid op deze kwestie ingegaan en ik zal het daarom nu kort houden. De gang van zaken is als volgt. De ingestelde projectgroep is in overleg getreden met de contactgroep waar hoofdzake lijk bewoners uit de omgeving van het Fonteinland in zaten. Men is tot overeenstemming ge komen wat betreft het plan. Dit plan was naast het projectgroepplan ook het bewonersplan. Kennelijk, maar dat onttrekt zich aan mijn waarneming - ik zou daar graag wat inlichtingen over willen hebben -zijn bij het doorrekenen van het totale plan van aanpak de financiële moeilijkheden naar boven gekomen en is besloten tot een intensivering van de grondopbrengst, de bebouwingsmogelijkheden en dergelijke. Vervolgens is door wie dan ook de projectgroep teruggefloten en is het projectgroepmodel "gedegradeerd" tot alleen bewonersmodel. De pro jectgroep ging "om" en bracht een eigen, beter gezegd een b. en w.-model naar voren dat dan gepresenteerd wordt als projectgroepmodel. Ik vind dat een foute gang van zaken. Bij de instelling van het projectgroepensysteem was heel duidelijk het credo: de gescheiden verantwoordelijkheid De projectgroep gaat in overleg en maakt een plan. In dit geval was het plan heel gun stig want dat liep parallel met het bewonersplan. B. en w. kunnen de projectgroep best op dracht geven om ook een andere variant uit te werken en door te rekenen. Bovendien hebben b. en w. het recht om te zeggen dat zij om die en die reden het alternatieve plan beter vin den en dat ook aan de raad voorstellen. Maar zo is het hier helaas niet gegaan. 13 De projectgroep is teruggefloten - ik vind overigens dat de projectgroep niet erg stand vastig is geweest - en het projectmodel is "gedegradeerd" tot bewonersmodel. Ik vind dat een foute gang van zaken, want het blijkt dat er van gescheiden verantwoordelijkheid niet al teveel terechtkomt. Als ben w. als baas/werkgever van de projectgroep of via de DSO- directie een consigne geven, dan blijkt plotseling van die gescheiden verantwoordelijkheid niet zoveel meer over te zijn. Ik vind dat een principieel onjuiste zaak, maar ik zie dat de wethouder zijn hoofd schudt. In de commissie hebben wij het hier ook over gehad en er werd toen gezegd dat deze gang van zaken niet de schoonheidsprijs verdient. Maar daar gaat het niet om, hier is een principiële zaak aan de orde. Ik vind de gang van zaken onjuist en ik kan mij heel goed voorstellen dat de bewoners zeer boos geworden zijn. Desalniettemin hebben de bewoners een naar mijn mening behoorlijk vergaande mate van compromis-bereidheid ge toond. Ik zal niet op alle detailpunten ingaan die in de commissie zijn behandeld, maar ik wil tot slot nog wel op het volgende punt ingaan, namelijk of de achtergevel van de nieuwbouw wat verder verwijderd kan worden van de achtergevels van de bestaande bebouwing. Het gemeen temodel praat over 40 meter, het bewonersmodel over 46 meter. De meerderheid van de com missie was voor 40 meter. De bewoners hebben naar aanleiding daarvan toch weer een com promis willen sluiten en willen wel gaan tot een afstand van 43 meter. Ik was in de commissie al akkoord gegaan met 46 meter, maar als de bewoners zelf als compromis 43 meter willen, dan zal dat in een motie verwoord moeten worden en die heb ik dan ook gemaakt. De motie luidt als volgt. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 12 januari 1987, behandelende het voorbereidingsbesluit ex artikel 21 van de Wet op de ruimtelijke ordening voor het plangebied Fonteinland e.o. (bijlage nr4) besluit dat de achtergevel van de nieuwbouw op een afstand van 43 meter komt vanaf de achtergevels van de woningen in de Fonteinstraat De motie is mede-ondertekend door mevrouw Westra. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Het gaat hier om een compromis. Ik wil nog wel opmerken dat de dubbele bomenrij plotseling een heel essentieel onderdeel is geworden van het parkeerterrein. Ik ben benieuwd hoe dat in de toekomst uitgelegd zal worden De heer Stassen Mijnheer de voorzitter, ook voor dit onderwerp geldt dat er een zekere herhaling van zetten plaatsvindt ten aanzien van datgene wat er in de commissie heeft ge speeld. Dat kan echter geen kwaad, want voor degenen die de commissievergadering niet hebben bijgewoond strekt dat wellicht tot lering. Er zit een aantal verschillen tussen het gemeenteplan en het bewonersmodel. Allereerst is in de aanduiding al een hiërarchie te ontdekken. Ik heb in eerste instantie van de wethou der begrepen dat de zaak zich zou toespitsen op de financiële kloof. In de commissie is echter gebleken dat ook de rooilijnenkwestie en de ruimtelijke aankleding - of hoe dat ook moge heten in het jargon - van het plein een rol blijven spelen en dat die tot vasthouden aan de uitgangs punten van het gemeenteplan zouden noodzaken. In de commissievergadering is verder gebleken - dat is ook vanavond weer het geval - dat de creativiteit van de kant van de buurtbewoners en ook van de kant van de gemeente nog niet een eindpunt heeft bereikt. In de commissie heb ik gezegd dat de zaak wellicht nog niet uit-onderhandeld is. Het zojuist naar voren gebrachte nieuwe idee met betrekking tot de 43 meter uit de hoek van de bewoners van het Fonteinland duidt er op dat het construc tieve denken over deze zaak nog steeds door gaat. De CD A-fractie wil er daarom bij het col lege op aandringen om deze zaak nog eens een keer op te pakken, met de voorwaarde erbij dat er niet méér kosten aan verbonden mogen zijn dan de kosten die begroot zijn voor de realisatie van het gemeenteplan. De heer Ybema: Mijnheer de voorzitter, zoals te verwachten was spitst de discussie zich toe op het gemeentemodel en het bewonersmodel van het Fonteinland en omstreken. Mijn frac tie is van mening dat aan de wensen van de bewoners op een aantal belangrijke punten tege moet is gekomen. Ik noem de bouw van de autoboxen, het punt van geen ontsluiting via de Fonteinstraat en het punt van de 48 extra parkeerplaatsen die op het terrein worden gecre- eerd ter ontlasting van de parkeerdruk in de Vosseparkwijk In de commissievergadering was een belangrijk punt van discussie het verschil in kosten tussen het gemeentemodel en het bewonersmodel. Volgens het college bedraagt dat verschil ruim twee ton. In de commissievergadering werd met name van de kant van de bewoners naar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 7