26 de orde te komen. Op grond hiervan kunnen wij ons van harte vinden in het feit dat in het collegeprogramma vrouwenemancipatie als een van de hoofdprioriteiten wordt aange merkt. Het voornemen om emancipatie niet integraal maar bij een aantal beleidssectoren aan de orde te stellen wordt door ons dan ook onderschreven. De weg naar een volledig geëmancipeerde samenleving is echter nog lang. Vooral in een tijd met minder financiële middelen en meer oog voor de nieuwe zakelijkheid, dreigt emancipatie op de achtergrond te raken. De overheid moet echter voortdurend aandacht schenken aan een voorwaarden scheppend beleid om een en ander te realiseren. Het nu aan de orde zijnde onderwijs- emancipatiebeleid biedt hiertoe zeker een goede aanzet. De visie die doorklinkt bij de verschillende aspecten in de deelnota spreekt ons zeker aan. Het realiseren van de voornemens zal echter alleen mogelijk zijn wanneer alle be trokkenen met voortvarendheid zich hiervoor willen inzetten. De gevolgen van het beleid van de huidige minister van Onderwijs vormen zeker niet een ideale bedding om ten aan zien van onderwijs-emancipatie een flinke pas voorwaarts te doen. De rol die de leer kracht speelt kan van grote invloed zijn voor de gewenste na te streven ombuiging. Vooral binnen de onderwijsinstituten zal de rol van de leerkracht van groot belang kun nen zijn. Het volgen van studiedagen kan hiervoor een goede basis zijn. Het is echter van belang te zijner tijd na te gaan of de gewenste houding ten aanzien van emancipatoi re aspecten in gunstige zin is omgebogen. Emancipatie is een permanent proces. Op welke wijze denkt het college hieraan vorm te geven? De vorming van een nieuw fonds voor on derwijs en emancipatie kan de benodigde voortdurende aandacht tot stand brengen. Mijnheer de voorzitter, mijn fractie kan zich vinden in de door uw college ingenomen standpuntbepaling. Tot slot zou ik het college willen voorstellen over het vanavond vast te stellen beleid over twee jaar met een rapportage te komen om dan de uitvoering van het beleid goed te kunnen beoordelen. De heer Buurman: Onderwijs en opvoeding zijn in de principiële standpuntbepaling van mijn fractie in eerste instantie de taak van de ouders en derhalve niet van de ge meenschap, samenleving of overheid. Dit geldt ook voor wat men noemt het emancipatoir gehalte van het onderwijs. Ouders kunnen hun taak gedeeltelijk uitbesteden aan het pro fessioneel onderwijs. Dit betekent dat het onderwijs altijd in het verlengde van de thuis- opvoeding moet staan en daarbij moet aansluiten en dus niet andersom. De school heeft geen opvoedende taak ten opzichte van de ouders. Het machtsdenken van waaruit in deze nota over de verhouding tussen man en vrouw gesproken wordt achten wij onzinnig en verwerpelijk. Mannen en vrouwen staan niet in de wereld als eikaars concurrenten en vijanden, maar als bondgenoten bij de vervulling van de gezamenlijke opdracht. De gedachte dat de gehuwde vrouw eenzijdig van haar man afhankelijk zou zijn is onzin. De gehuwde man is evengoed afhankelijk van zijn vrouw. En zo hoort het ook. Deze wederzijdse afhankelijkheid is geen schande, maar juist een eer. Het huwelijk behoort immers altijd een relatie van wederzijdse liefde en dienstverle ning te zijn. De etnische groepen. De verhouding inclusief rolverdeling tussen man en vrouw be hoort ook bij de etnische minderheden tot de eigen verantwoordelijkheid van man en vrouw. Hiertoe reken ik ook de opvoeding van de kinderen op dit punt. Terecht consta teert de nota een ongewenste discrepantie op dit punt tussen de opvoeding thuis en op school. De vervolgens getrokken conclusie dat dan de ouders maar moeten veranderen geeft echter de omgekeerde wereld aan. Het getuigt van typisch Westerse emancipatie- hoogmoed en wereldverbetering. De leerkracht. De rol van de leerkracht in het onderwijs moet niet die zijn van we reldverbeteraar, maar van uitvoerder van de opdracht van de ouders. Democratie en schoolwerkplan. Inspraak van de ouders in het onderwijs dus ook in het schoolwerkplan, behoort tot de basis-elementen van onze onderwijsvisie en is op christelijke scholen dan ook al vele jaren de gewoonste zaak van de wereld. Ouders beho ren ook mee te bepalen hoe geëmancipeerd de school zal zijn, ook via het werkplan. Toetsen van het schoolwerkplan op emancipatoir gehalte door een gemeentefunctionaris is weer een typisch staaltje van overheidspaternalisme dat wij afwijzen. De vrouw als werknemer. Vrouwen behoren zelf te kunnen kiezen welke functie zij in het onderwijs wensen te vervullen. Wanneer de overgrote meerderheid van hen kennelijk niet in aanmerking wenst te komen voor een directeursschap is dat hun goed recht en moet de overheid het niet weer beter willen weten. Benoeming dient plaats te vinden op grond van kwaliteiten, ongeacht vooringenomen posities ten aanzien van het geslacht van de sollicitant. Het is duidelijk, mijnheer de voorzitter, dat mijn conclusie is dat deze nota door ons op vrijwel alle punten wordt afgewezen. 27 Mefrou Westra: Underwiis dat net eksplisyt omtinken jout oan de opheffing fan ünge- likens tusken jonges en famkes, manlju en froulju, is per definysje mislearre underwiis, sa wurdt steld op de earste side fan de nota Underwiis-Emansipaasje. Wy ünderskriuwe dy stelling. Ommers, underwiis is net neutraal, mar spilet in rol by de oer dracht fan wearden en noarmen oan jonges en famkes en by de takomstperspektiven dy't hja üntwik- kelje. Yn dat oerdrachtsproses moat in bewuste kar makke wurde. Hokker takomstmoog- likheden wol men jonges en famkes foarhalde? Underwilens witte wy ek dat it underwiis net de iennichste ynstansje is dy't de kansen fan jonges en famkes bepaalt en dus ek net as iennichste ynstansje it emansipaasjebelied wiermeitsje kin. Mar it goede fan de nota is krekt dat wol sa folslein mooglik ferkend is op hokker wize troch it ünderwiis in bydrage levere wurde kin oan it bestriden fan de sekse-üngelikensütwurke en wol yn in aktivi- teiteprogramma. Wat us oangiet kin de ütfiering dêrfan no mei faasje oanpakt wurde. De ynspraakronde yn it fjild hat benammen ynstimmende en oanfoljende reaksjes op- smiten. Ien fan de ütstellen ut de nota hat lykwols foaral negative reaksjes oproppen en wol it mei foarrang oannimmen fan froulju by foldwaande geskiktens. De argumintaasje yn de reaksje is net botte ferrassend, om net te sizzen üt'e tiid. Wy kinne foar in replyk it automatysk antwurdapparaat wol oansette. It emansipaasjestribben moat net te fier troch- fierd wurde, dat wol sizze de kwaliteit fan it ünderwiis moat foarop stean. Tja, in beken de misfetting. Men krijt krekt dy kwaliteit dy't men frege hat, as men tenminsten jins funksje-easken mar goed omskriuwt. It soe hiel stigmatisearjend wêze foar froulju om op sa'n manier oannommen te wurden. Dat omtinken is wol moai, mar krekt it feit dat in grut tal maatskiplike funksjes op dit momint net troch froulju ferfolle wurdt wurket stig matisearjend. It haldt bylden yn stan as soe der echt manljuswurk en typysk frouljus- wurk wêze. Opmerklik yn de reaksjes is ek noch wol dat oanname by gelike geskiktens no wol foarstien wurdt; der sit dus noch wol wat beweging yn stanpunten. De oandroegen argu- minten jouwe nei üs betinken gjin oanlieding om it beliedsütgongspunt fan oanname by foldwaande geskiktens falie te litten. Dat nimt net wei dat men de wjerstannen dy't üt de reaksjes sprekke wol serieus nimme moat. Dat wol sizze, dat men jins belied mear ütdrage moat sadat der ris foargoed ófweve wurdt mei de misfettings dy't der oer dit foarrangs- belied binne. En men sil de ütfiering fan it belied sa opsette moatte dat dat belied yn de praktyk net undermine wurdt troch dizze wjerstannen. It oannimmen fan it ütgongspunt foarrang by foldwaande geskiktens seit op himsels net sa folie, alhoewol't it ferrassend genóch is dat guon partijen hjir blykber sünder problemen mei ynstimme kinne. Krekt de wize fan ütfiering bepaalt of it ütgongspunt yn de praktyk ek realisearre wurdt. Yn de kommisje hawwe wy bepleite om by de ütfiering it Amsterdamske model te folgjen. Dat wol sizze foar liedingjaande funksjes eksklusyf un der froulju te werven. De reaksje fan de wethalder wie dat de Amsterdamske oanpak net wêzentlik ferskilt fan de ütfiering dy't Ljouwert foar eagen hat en ik mien doe bespeurd te hawwen dat inkelde kommisjeleden by dit antwurd even ferblikten. Wy meitsje üt dit antwurd op dat it kolleezje yndied in strakke ütfiering fan it belied wol, mar wy soenen noch wol graach in eksplisite ütspraak hawwe wolle dat de ek yn de nota werving en se- leksje fermelde ütwurkingsmooglikheid fan eksklusive werving yn it ünderwiisfjild yndied tapast wurde sil. Dan it leste punt. Wy hawwe yn de diskusje ynbrocht dat PAL wol hechte hie oan in mear eksplisite fermelding fan de doelstelling „trochbrekken fan de noarm fan heterosek sualiteit". It wêrom dêrfan hawwe wy yn de kommisje genóch taljochte. Yn de neiere stanpuntbepaling wurde wy ferwezen nei it aktiviteiteplan foar it homobelied. Dat is in net alhiel befredigjend antwurd, al wie it allinne al omdat it aktiviteiteplan üs net bekend is. Wy soene graach in tasizzing fan de wethalder foar emansipaasjesaken hawwe wolle dat it plan op'e wurklist foar de gearkomste fan de emansipaasjekommisje setten wurdt. Mevrouw Vlietstra (weth.): Mevrouw Van der Kloet zwaait het college lof toe voor de aan de orde zijnde nota. Onwillekeurig keek ik even in de richting van de heer Van der Wal, want die vindt zoveel lof op één avond waarschijnlijk te veel. Niettemin zal mijn ant woord hetzelfde zijn als dat van wethouder Timmermans, namelijk dat wij blij zijn met de ze lof en dat wij die van harte zullen overbrengen aan de ambtenaren die zoveel tijd, energie en deskundigheid in deze nota hebben gestopt. Mevrouw Van der Kloet constateert dat de PvdA-fractie het grotendeels eens is met de inhoud van de nota. Ik zal dan ook niet op alle opmerkingen die daarover zijn ge maakt ingaan. Op een aantal daarvan zal ik direct terugkomen. Het enige punt ten aanzien waarvan mevrouw Van der Kloet heeft gesproken namens een minderheid van haar fractie is het punt dat zij mèt die minderheid vindt dat er iets nadrukkelijker in de nota had mogen staan dat ook de norm van heteroseksualiteit door broken zal moeten worden. In de commissie is daar twee keer uitvoerig over gepraat. Ik heb bij de bespreking van de nadere standpuntbepaling ook verwezen naar pagina zeven

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 14