14 herwaardering opgeschort. Aangezien deze reconstructie niet op investeringslijstjes of iets dergelijks van de gemeente voorkomt en bovendien wat de gemeente betreft best uit- stelbaar is, kun je dit ook onder nieuw beleid vatten, ongeveer 35.000,per jaar. Ik ben een beetje verbaasd dat de PvdA, nu het om de harde sector gaat, nieuw beleid plotseling zo maar laat passeren als het onder de vlag van pragmatisch beleid gaat. Ik weet natuurlijk ook wel dat het door mij genoemde fietspad niet toe- of afdoet aan het kruispunt, maar het is een toegevoegde waarde bij dit voorstel. Ik heb niet gezegd dat wij dat fietspad nu ook zouden moeten aanleggen. Maar als er al geld beschikbaar is in het nieuw beleid - en dat is er kennelijk - dan zou ik dat liever besteden aan de aan leg van een dergelijke verbinding waar wij anders niet aan toekomen. Laat de provincie voor het grootste deel haar eigen investeringen maar ophoesten als die voortvloeien uit reconstructies van haar wegen. De PAL-fractie wenst te worden geacht te hebben ge stemd tegen punt III van het besluit. De heer Ybema: Ook mijn fractie blijft bij het bezwaar tegen het derde onderdeel van het raadsvoorstel. De financiële situatie waarin wij zitten is uiterst klemmend. Tegen die achtergrond vind ik het op dit moment onverantwoord om op basis van de informatie die voorligt deze beslissing te nemen. Ik zou mij graag bij het voorstel van de heer Burg willen aansluiten om met een andere onderbouwing van het voorstel in de Commissie voor Openbare Werken en Milieu terug te komen. Wij zijn dan ongetwijfeld 28 april al gepas seerd. Als die rook is opgetrokken, dan zullen wij denk ik misschien met heel andere ogen over dit voorstel kunnen oordelen. De heer Boelens: Onze fractie onderschrijft het voorstel van het college en ook de motivering van de wethouder. Wij vinden dat het kruispunt moet worden gereconstrueerd omdat dat bijdraagt aan een veilige oplossing ter plekke. Je kunt inderdaad stellen, zoals ook de wethouder heeft gememoreerd, welk deel van de kosten voor wiens rekening komt. Wij hebben thans de status stadsgewest. Vaak wordt er door buurgemeenten met een beetje een scheef oog naar Leeuwarden gekeken wanneer wij weer allerlei middelen en voorzieningen krijgen. Zij schieten er dan bij in, maar zij kunnen niet altijd met recht zeggen: jongens, Leeuwarden eist dat allemaal op. Wij hebben in de commissie van de wethouder begrepen dat er in de begroting steeds is gewerkt met een bedrag van 350.000,Onze fractie vindt dat de reconstructie door moet gaan. Wij onderschrijven het voorstel. De heer Buurman: Ik vind het opmerkelijk dat de andere fracties niet ingaan op het feit. dat het de gemeente zelf geweest is die een bepaalde kostenverdeling voorgesteld heeft. Ik heb dat in eerste instantie al aangegeven. De heer Terpstra: Dit voorstel is in de Commissie voor Openbare Werken en Milieu aan de orde geweest. Onze fractie heeft een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de hoogte van de gemeentelijke bijdrage van 350.000,Na uitvoerig overleg binnen onze fractie zijn wij van oordeel dat op dit punt van het voorstel instemming gewenst is. Uit voering van de reconstructie van het kruispunt is uit een oogpunt van verkeersveiligheid van belang. Het risico dat bij het uitblijven van een gemeentelijke bijdrage het werk in zijn geheel niet uitgevoerd zal worden is te groot. De inschatting - het is ook niet meer dan dat - is dat de gevraagde bijdrage verant woord is en dat de verhouding gemeentelijke bijdrage-provinciale bijdrage-bijdragen van derden overeenkomstig vergelijkbare voorstellen is. Eveneens van belang bij onze besluit vorming is geweest het feit dat wij voor het op een andere wijze volledig financieren van dit project geen mogelijkheden aanwezig achten. Vandaar vinden wij een doorbreking van de prioriteitsstelling irreëel. Tot slot vinden wij dat er wat de reconstructie betreft spra ke is van een gemeentelijk belang. De heer Timmermans (weth.): Ik wil mij aansluiten bij de opmerkingen van de heren Boelens en Terpstra. De heren Burg, Van der Wal en Ybema blijven bij het standpunt dat zij in eerste in stantie hebben ingenomen ten aanzien van punt III van het besluit. Het motief is dat het nemen van het besluit nu gelet op de financiële situatie niet verantwoord is. Ik neem daar kennis van. Alle afwegingen in dat opzicht zijn genoemd. De heer Van der Wal heeft gezegd - de heer Boelens wees daar ook al min of meer op - dat het hier gaat om nieuw beleid. Dat is absoluut niet waar. De reconstructie van dit kruispunt en het bedrag van 350.000,komt al enige jaren voor op het lijstje... (De heer Van der Wal: Maar daar staan veel zaken op, bijvoorbeeld het Vrijheidsplein. Je kunt wel zeggen dat de halve stad op die lijst staat.) Het is wel degelijk zo dat het be drag van 350.000,en de reconstructie van het kruispunt al een paar jaar zijn aange 15 geven bij de vaststelling en de verdeling van de stelpost civieltechnische werken voor het betreffende jaar. Tot op heden is het zo dat de provincie niet tot uitvoering kon overgaan. Iedere keer is deze zaak echter heel bewust opgenomen bij de vaststelling en de verdeling van de stelpost civieltechnische werken. Er is geen sprake van nieuw be leid. Bovendien is de dekking niet ten laste van het jaar 1987, maar ten laste van de stelpost civieltechnische werken 1986. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de leden van de fracties van VVD, PAL en D66 wensen te worden geacht te hebben ge stemd tegen punt III van het besluit. Punten 22 en 23 (bijlagen nrs. 137 en 148). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 23a (bijlage nr. 158). De Voorzitter: Dit punt luidt: Vaststelling van het bestemmingsplan Oude Veemarkt. Op uw tafels is een brief neergelegd van de heer W. Kuipers te Leeuwarden die mee in de beschouwingen kan worden betrokken. De heer Ten Hoeve: Wij hebben in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volks huisvesting langdurig gepraat over het bestemmingsplan Oude Veemarkt. Er zijn dan ook niet erg veel punten meer overgebleven waarover ik nu nog iets wil zeggen. Mijn fractie vindt het verheugend dat nog steeds de indertijd gemaakte planning ten aanzien van de Aegon-bebouwing wordt gehaald. Wij vinden dat een gunstige zaak. Voorts willen wij het college een compliment maken voor de wijze van opzetten van het bestemmingsplan en de manier waarop is onderhandeld waardoor er ten aanzien van het toch min of meer gevoelige plan zo weinig bezwaarschriften zijn binnengekomen. Ik wil dan nu nog kort iets zeggen over de bezwaarschriften. Wij gaan akkoord met wat het college heeft gezegd over het bezwaarschrift van de Leeuwarder Papierfabriek (LPF). Een en ander zal later bij een ander gebied opnieuw worden betrokken. Boven dien heeft de wethouder in de commissie toegezegd dat pas tot afsluiting van de Harlin- gertrekweg zal worden overgegaan wanneer andere mogelijkheden voorhanden zijn. Die toezegging is voor ons voldoende. Het voorgaande geldt ook voor het bezwaarschrift dat de ANWB heeft ingediend. Het hoofdpunt waarover wij in de commissie hebben gesproken is de Schapenweide, het plantsoen aan de Sophialaan. De vraag was en is: de grens wel of niet vijf meter meer naar het oosten. Wij hebben ten aanzien daarvan een afweging gemaakt die opnieuw in onze fractie is besproken. Aan de ene kant hebben wij te maken met het feit dat er een grote boom en twee kleinere bomen verdwijnen en met het grotere gevaar voor de te handhaven bomen. Aan de andere kant zal er door het opschuiven van de grens sprake zijn van een betere stedebouwkundige oplossing aan de Sophialaan, een betere begren zing, betere zichtlijnen en meer structuur. Een ander punt is dat, wanneer de grens vijf meter naar het oosten opschuift, er een betere looproute vanuit de binnenstad naar het station ontstaat en dat het plantsoen, dat nu een afscherming is van het parkeerterrein en de vroegere veemarkt, meer een voorruimte van het te bouwen Aegon-complex kan worden. Ik wil ook nog op een ander punt wijzen dat ik overigens ook al in de commissie heb genoemd en waarover de heer Kuipers in zijn brief ook spreekt. In deze brief wordt ge zegd dat er in de stad veel bomen verdwijnen en als voorbeeld wordt dan de Groninger straatweg genoemd. Dat is nu juist een voorbeeld van een straat waar in één keer ge rooid en geplant is. Het is soms goed om een zekere wisseling aan te brengen, om oude bomen die niet zo goed meer zijn te verwijderen en te vervangen door nieuwe. Daardoor houd je over langere tijd meer groen en krijg je geen kaalslag. Ook dat punt heeft in de afwegingen meegespeeld. Wij hebben tenslotte gekozen voor een complex dat vijf meter meer naar het oosten mag worden gebouwd. Daarbij heeft tevens een rol gespeeld de toe zegging van de wethouder - wij hebben daar goede nota van genomen - dat alle mogelijke maatregelen getroffen zullen worden om de bomen die gehandhaafd zullen worden ook werkelijk levenskansen te geven. Wij gaan akkoord met het ontwerp-bestemmingsplan. De heer Van der Wal: Wij zijn het in grote lijnen eens met het voorliggende bestem mingsplan Oude Veemarkt. Ook zijn wij het eens met het antwoord van het college op de bezwaren van de LPF en de ANWB die genoemd staan onder de punten A en B van de raadsbrief.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 8