14
herwaardering opgeschort. Aangezien deze reconstructie niet op investeringslijstjes of
iets dergelijks van de gemeente voorkomt en bovendien wat de gemeente betreft best uit-
stelbaar is, kun je dit ook onder nieuw beleid vatten, ongeveer 35.000,per jaar. Ik
ben een beetje verbaasd dat de PvdA, nu het om de harde sector gaat, nieuw beleid
plotseling zo maar laat passeren als het onder de vlag van pragmatisch beleid gaat.
Ik weet natuurlijk ook wel dat het door mij genoemde fietspad niet toe- of afdoet aan
het kruispunt, maar het is een toegevoegde waarde bij dit voorstel. Ik heb niet gezegd
dat wij dat fietspad nu ook zouden moeten aanleggen. Maar als er al geld beschikbaar is
in het nieuw beleid - en dat is er kennelijk - dan zou ik dat liever besteden aan de aan
leg van een dergelijke verbinding waar wij anders niet aan toekomen. Laat de provincie
voor het grootste deel haar eigen investeringen maar ophoesten als die voortvloeien uit
reconstructies van haar wegen. De PAL-fractie wenst te worden geacht te hebben ge
stemd tegen punt III van het besluit.
De heer Ybema: Ook mijn fractie blijft bij het bezwaar tegen het derde onderdeel van
het raadsvoorstel. De financiële situatie waarin wij zitten is uiterst klemmend. Tegen die
achtergrond vind ik het op dit moment onverantwoord om op basis van de informatie die
voorligt deze beslissing te nemen. Ik zou mij graag bij het voorstel van de heer Burg
willen aansluiten om met een andere onderbouwing van het voorstel in de Commissie voor
Openbare Werken en Milieu terug te komen. Wij zijn dan ongetwijfeld 28 april al gepas
seerd. Als die rook is opgetrokken, dan zullen wij denk ik misschien met heel andere
ogen over dit voorstel kunnen oordelen.
De heer Boelens: Onze fractie onderschrijft het voorstel van het college en ook de
motivering van de wethouder. Wij vinden dat het kruispunt moet worden gereconstrueerd
omdat dat bijdraagt aan een veilige oplossing ter plekke. Je kunt inderdaad stellen, zoals
ook de wethouder heeft gememoreerd, welk deel van de kosten voor wiens rekening komt.
Wij hebben thans de status stadsgewest. Vaak wordt er door buurgemeenten met een
beetje een scheef oog naar Leeuwarden gekeken wanneer wij weer allerlei middelen en
voorzieningen krijgen. Zij schieten er dan bij in, maar zij kunnen niet altijd met recht
zeggen: jongens, Leeuwarden eist dat allemaal op. Wij hebben in de commissie van de
wethouder begrepen dat er in de begroting steeds is gewerkt met een bedrag van
350.000,Onze fractie vindt dat de reconstructie door moet gaan. Wij onderschrijven
het voorstel.
De heer Buurman: Ik vind het opmerkelijk dat de andere fracties niet ingaan op het
feit. dat het de gemeente zelf geweest is die een bepaalde kostenverdeling voorgesteld
heeft. Ik heb dat in eerste instantie al aangegeven.
De heer Terpstra: Dit voorstel is in de Commissie voor Openbare Werken en Milieu
aan de orde geweest. Onze fractie heeft een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de
hoogte van de gemeentelijke bijdrage van 350.000,Na uitvoerig overleg binnen onze
fractie zijn wij van oordeel dat op dit punt van het voorstel instemming gewenst is. Uit
voering van de reconstructie van het kruispunt is uit een oogpunt van verkeersveiligheid
van belang. Het risico dat bij het uitblijven van een gemeentelijke bijdrage het werk in
zijn geheel niet uitgevoerd zal worden is te groot.
De inschatting - het is ook niet meer dan dat - is dat de gevraagde bijdrage verant
woord is en dat de verhouding gemeentelijke bijdrage-provinciale bijdrage-bijdragen van
derden overeenkomstig vergelijkbare voorstellen is. Eveneens van belang bij onze besluit
vorming is geweest het feit dat wij voor het op een andere wijze volledig financieren van
dit project geen mogelijkheden aanwezig achten. Vandaar vinden wij een doorbreking van
de prioriteitsstelling irreëel. Tot slot vinden wij dat er wat de reconstructie betreft spra
ke is van een gemeentelijk belang.
De heer Timmermans (weth.): Ik wil mij aansluiten bij de opmerkingen van de heren
Boelens en Terpstra.
De heren Burg, Van der Wal en Ybema blijven bij het standpunt dat zij in eerste in
stantie hebben ingenomen ten aanzien van punt III van het besluit. Het motief is dat het
nemen van het besluit nu gelet op de financiële situatie niet verantwoord is. Ik neem
daar kennis van. Alle afwegingen in dat opzicht zijn genoemd.
De heer Van der Wal heeft gezegd - de heer Boelens wees daar ook al min of meer
op - dat het hier gaat om nieuw beleid. Dat is absoluut niet waar. De reconstructie van
dit kruispunt en het bedrag van 350.000,komt al enige jaren voor op het lijstje...
(De heer Van der Wal: Maar daar staan veel zaken op, bijvoorbeeld het Vrijheidsplein. Je
kunt wel zeggen dat de halve stad op die lijst staat.) Het is wel degelijk zo dat het be
drag van 350.000,en de reconstructie van het kruispunt al een paar jaar zijn aange
15
geven bij de vaststelling en de verdeling van de stelpost civieltechnische werken voor
het betreffende jaar. Tot op heden is het zo dat de provincie niet tot uitvoering kon
overgaan. Iedere keer is deze zaak echter heel bewust opgenomen bij de vaststelling en
de verdeling van de stelpost civieltechnische werken. Er is geen sprake van nieuw be
leid. Bovendien is de dekking niet ten laste van het jaar 1987, maar ten laste van de
stelpost civieltechnische werken 1986.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat
de leden van de fracties van VVD, PAL en D66 wensen te worden geacht te hebben ge
stemd tegen punt III van het besluit.
Punten 22 en 23 (bijlagen nrs. 137 en 148).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 23a (bijlage nr. 158).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Vaststelling van het bestemmingsplan Oude Veemarkt.
Op uw tafels is een brief neergelegd van de heer W. Kuipers te Leeuwarden die mee in
de beschouwingen kan worden betrokken.
De heer Ten Hoeve: Wij hebben in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volks
huisvesting langdurig gepraat over het bestemmingsplan Oude Veemarkt. Er zijn dan ook
niet erg veel punten meer overgebleven waarover ik nu nog iets wil zeggen.
Mijn fractie vindt het verheugend dat nog steeds de indertijd gemaakte planning ten
aanzien van de Aegon-bebouwing wordt gehaald. Wij vinden dat een gunstige zaak.
Voorts willen wij het college een compliment maken voor de wijze van opzetten van het
bestemmingsplan en de manier waarop is onderhandeld waardoor er ten aanzien van het
toch min of meer gevoelige plan zo weinig bezwaarschriften zijn binnengekomen.
Ik wil dan nu nog kort iets zeggen over de bezwaarschriften. Wij gaan akkoord met
wat het college heeft gezegd over het bezwaarschrift van de Leeuwarder Papierfabriek
(LPF). Een en ander zal later bij een ander gebied opnieuw worden betrokken. Boven
dien heeft de wethouder in de commissie toegezegd dat pas tot afsluiting van de Harlin-
gertrekweg zal worden overgegaan wanneer andere mogelijkheden voorhanden zijn. Die
toezegging is voor ons voldoende. Het voorgaande geldt ook voor het bezwaarschrift dat
de ANWB heeft ingediend.
Het hoofdpunt waarover wij in de commissie hebben gesproken is de Schapenweide,
het plantsoen aan de Sophialaan. De vraag was en is: de grens wel of niet vijf meter
meer naar het oosten. Wij hebben ten aanzien daarvan een afweging gemaakt die opnieuw
in onze fractie is besproken. Aan de ene kant hebben wij te maken met het feit dat er
een grote boom en twee kleinere bomen verdwijnen en met het grotere gevaar voor de te
handhaven bomen. Aan de andere kant zal er door het opschuiven van de grens sprake
zijn van een betere stedebouwkundige oplossing aan de Sophialaan, een betere begren
zing, betere zichtlijnen en meer structuur. Een ander punt is dat, wanneer de grens vijf
meter naar het oosten opschuift, er een betere looproute vanuit de binnenstad naar het
station ontstaat en dat het plantsoen, dat nu een afscherming is van het parkeerterrein
en de vroegere veemarkt, meer een voorruimte van het te bouwen Aegon-complex kan
worden.
Ik wil ook nog op een ander punt wijzen dat ik overigens ook al in de commissie heb
genoemd en waarover de heer Kuipers in zijn brief ook spreekt. In deze brief wordt ge
zegd dat er in de stad veel bomen verdwijnen en als voorbeeld wordt dan de Groninger
straatweg genoemd. Dat is nu juist een voorbeeld van een straat waar in één keer ge
rooid en geplant is. Het is soms goed om een zekere wisseling aan te brengen, om oude
bomen die niet zo goed meer zijn te verwijderen en te vervangen door nieuwe. Daardoor
houd je over langere tijd meer groen en krijg je geen kaalslag. Ook dat punt heeft in de
afwegingen meegespeeld. Wij hebben tenslotte gekozen voor een complex dat vijf meter
meer naar het oosten mag worden gebouwd. Daarbij heeft tevens een rol gespeeld de toe
zegging van de wethouder - wij hebben daar goede nota van genomen - dat alle mogelijke
maatregelen getroffen zullen worden om de bomen die gehandhaafd zullen worden ook
werkelijk levenskansen te geven.
Wij gaan akkoord met het ontwerp-bestemmingsplan.
De heer Van der Wal: Wij zijn het in grote lijnen eens met het voorliggende bestem
mingsplan Oude Veemarkt. Ook zijn wij het eens met het antwoord van het college op de
bezwaren van de LPF en de ANWB die genoemd staan onder de punten A en B van de
raadsbrief.