6 men sadat de bou fan in seksynrjochting yn de Reigerstrjitte mooglik wurdt. De argumin- taasje fan b. en w. is ek ridlik. Sjoen de aard fan de lokaliteiten yn de buert fan it pan, is der üt stêdeboukundich eachpunt gjin beswier tsjin de festiging fan in seksynrjochting. Ien aktueel en nei üs betinken wichtich aspekt mist der lykwols yn it ferhaal, namment- lik de feroaring yn de wet jou wing oangeande seksynrjochtings dy't der oan stiet te kommen. By de Twadde Reamer leit op dit stuit it ütstel om artikel 250bis, bekend as it saneamde "bordeelverbod", te skrassen. As dizze wetlike bepaling ferfallen is - in Keamermearderheid is dêr wol foar - dan sil de gemeente har eigen bepalingen stelle kinne dêr't seksynrjochtings oan foldwaan moatte wolle hja in fergunning krije. Dat sil in hiele ferbettering wêze. De "business" is no ommers yn hannen fan frije jonges. As gemeente hat men no gjin middels yn hannen om greep op de saak te halden. As ien kear in gemeentlik fergunningenstelsel jildt kin dat wol en kin men betingsten stelle oangeande feilichheidhygiënesünenssoarch wurkomstannichheden foar de prostituees, ensafuorthinne Wy wolle graach witte oft it kolleezje de kwestje fan de feroarjende wetjouwing ek mei- spile litten hat yn syn oerweagings. Mei oare wurden, oft it kolleezje oerwoegen hat om de saak op te halden oant it nije wetlike ramt jilde sil. Wy binne fan betinken dat dat al moatten hie. Net omdat wy net in seksynrjochting yn de Reigerstrjitte hawwe wolle, mar omdat der meikoarten in folie geskikter momint foar beslütfoarming is. Men kin dan nammentlik as ge meente jins betingsten stelle en fanüt in eigen fisy op in gemeentlik prostitüsjebelied de finger oan de pols halde. De heer Buurman: Het college wil voor het pand Reigerstraat 13 aan het bouwplan mede werking verlenen door een voorbereidingsbesluit te nemen. Mijn fractie is niet bereid deze medewerking te geven. Zoals zo langzamerhand als bekend mag worden verondersteld stel ik mij op het standpunt dat het gemeentebestuur als hoofd van de openbare samenleving tot taak heeft de openbare prostitutie en de vestiging van sekswinkels en seksinrichtingen tegen te gaan. Het gemeentebestuur kan beter zorgdragen voor een goede hulpverlening aan prostituées die met de prostitutie willen stoppen en de mogelijkheden voor omschakeling en omscholing van deze vrouwen bevorderen. Ontheffing door de burgemeester op grond van artikel C 59-2 van de Algemene Politie verordening stuit volgens de politie niet op onoverkomelijke bezwaren, mits er voorwaarden met betrekking tot het sluitingsuur aan worden verbonden, zo is in de stukken te lezen. Ik stel daar tegenover dat niet het bestrijden van neveneffecten het motief moet zijn om zo veel mogelijk tot uitbanning over te gaan, maar de strijd tegen openbare prostitutie als zo danig. Wij moeten verder willen komen dan reguleren, al zijn wij heus wel zo realistisch te beseffen dat dit kwaad niet zo maar een-twee-drie de wereld uit geholpen kan worden. Het kwaad van de seksinrichtingen dient niet alleen gezoneerd te worden, maar ook te worden bestreden. In de nog te verschijnen horecanota zal wel een en ander over de vestigings plaatsen van de seksinrichtingen zijn opgenomen. Mijn fractie ziet overigens met belang stelling naar de horecanota uit. Resumerend. Ik vind dat het college hier te ver gaat en dat de raad geen medewerking dient te verlenen in de zin zoals aangegeven in het concept-besluit. Ik neem aan dat de burgemeester zijn eventueel besluit tot ontheffing aan de orde zal stellen in de Commissie Openbare Orde. De heer Timmermans (weth.): Mevrouw Westra heeft gezegd dat er een verandering op til is met betrekking tot seksinrichtingen. De betreffende wetswijziging is er echter nog niet. Het is dan ook niet zo relevant om daar nu over te praten. Wat is er trouwens aan de orde? Artikel 250bis van het Wetboek van Strafrecht - mevrouw Westra heeft dat ook genoemd - zal waarschijnlijk worden geschrapt. Op dit moment is het nog zo dat gemeenten en ook anderen geen gelegenheid mogen bieden tot het plegen van prostitutie. Als genoemd artikel vervalt, dan betekent dat nog niet dat daarmee de zaak, althans als het gaat om een voorbereidingsbesluitprincipieel zal veranderen. Planologisch gelegenheid geven is iets anders dan het gelegenheid geven tot prostitutie. De heer Buurman heeft aangegeven dat zijn fractie principiële bezwaren heeft tegen seksinrichtingen als zodanig. Ik neem daar kennis van. Hij heeft nog aangegeven dat, wanneer seksinrichtingen toch noodzakelijk zijn, in ieder geval de zonering nadrukkelijk aan de orde moet komen in de horecanota. Dat is ook de bedoeling. In de eerstvolgende gezamenlijke vergadering van de Commissie Openbare Orde en de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting zal de ontwerp-horecanota aan de orde worden gesteld. De Voorzitter: Ik denk dat de horecanota in de Commissie voor Algemene Zaken zal wor den behandeld, maar de personele samenstelling van die commissie is dezelfde als die van de Commissie Openbare Orde. Het is uiteraard de bedoeling om een eventuele ontheffing via de Commissie Openbare Orde te laten lopen, met name ook in verband met te stellen voorwaarden. Die zaak is hier niet aan vooraf gegaan. Wij hebben gezegd dat wij eerst moeten kijken of de zaak planolo gisch in orde is. Als lijn wordt aangehouden dat seksinrichtingen niet mogen worden opge richt in uitgesproken winkelstraten en woonbuurten. Globale toetsing daarvan heeft tot ge volg dat wij hebben gezegd dat wij eerst maar eens de planologische kant van de zaak moe ten beoordelen; die is thans aan de orde. Het eventuele vervolg zullen wij, zoals in het ver leden ook te doen gebruikelijk is geweest, via de Commissie Openbare Orde afwikkelen. Mefrou Westra: Ik wol earst noch wat sizze oer dat skrassen fan artikel 250bis. Ik sei niis dat it ütstel by de Twadde Reamer leit, mar ik hie sizze moatten dat it by de Twadde Reamer lei, omdat it dy Reamer ünderwilens passearre is en dêr akseptearre is. It is no óf- wachtsjen wat de Earste Reamer docht. De ferwachting is dat de Earste Reamer yn de hjerst oer it ütstel prate sil. Wy hawwe it dus hiel düdlik oer in net al te lange tiid. De kans dat it ütstel troch de Earste Reamer tsjin halden wurde sil liket my net sa grut. It is dus bepaald net sa dat wy hjir prate oer eat wat der miskien oan stiet te kommen. Wy kinne der ridlik wis fan wêze dat artikel 250bis skrast wurde sil. De wethalder seit dat by it foarlizzende ütstel om in tariedingsbeslüt te nimmen einliks allinne mar aspekten op it mêd fan de romtlike oardering meispylje. Prosedureel sjoen is dat sa, mar it giet wol om in plak yn de stêd dêr't neffens it bestimmingsplan gjin romte is foar in seksynrjochting. It is dus oan de ried oft wy al as net ófwike wolle fan it bestimmings plan. De PAL-fraksje hat redenen om te sizzen dat der op dit moment net fan dat bestimmings plan ófwykt wurde moat. Wy binne ek net ferplicht om "planologysk gelegenheid" te jaan. Ik wol ek nog eat sizze oer de opmerking dat op dit momint net de fraach oan de oarder is om in mear ynhaldlike beoardieling te jaan op hokker wize wy it fergunningenstelsel mei spylje litte wolle. It liket my wol sa suver om fuortdaliks düdlik te meitsjen wat men as ge meente wol en oan te jaan dat, sa gau't de mooglikheid fan in fergunningenstelsel der is, de gemeente dêr op ynspylje sil. Men kin fansels ek sizze dat, op it momint dat de üntheffing op grün fan de Algemiene Polysjeferoardering ferliend wurde moatmen de saak dan ek op- halde kin. It liket üs lykwols better om fuortdaliks düdlik te wêzen en no te sizzen dat wy de oanfraach oanhalde omdat der nije bepalingen oan stean te kommen. Wat üs oanbelanget kin it nimmen fan it tariedingsbeslüt bést ütsteld wurde. De heer Ten Hoeve: Wanneer komt de horecanota nu eindelijk eens? De heer Buurman: Het zal duidelijk zijn dat ik stem tegen het verlenen van medewerking aan dit voorbereidingsbesluit. De heer Timmermans (weth.): Mevrouw Westra constateert terecht dat het hier gaat om een wijziging van het bestemmingsplan. Het college heeft gekeken welke motieven er zijn om al of niet gebruik te maken van de mogelijkheid om een voorbereidingsbesluit te nemen Mevrouw Westra heeft gelijk als zij zegt dat wij daartoe niet verplicht zijn. Gelet op de ruim telijke opbouw op dit moment van het gebied en op het feit dat in de concept-horecanota uitdrukkelijk staat geformuleerd dat dit gebied in aanmerking komt voor deze vorm van be drijvigheid, is het college van mening dat er op dit moment geen redelijke planologische ar gumenten zijn om het belang van de ondernemer in dit geval niet mee te wegen. Het gaat ons te ver om nu uitstel voor te stellen zonder dat wij argumenten hebben waarom wij dat eigen lijk willen. Vandaar dit voorstel. Ik neem kennis van de stellingname van de heer Buurman. De VoorzitterDe horecanota is het college gepasseerd en ligt klaar voor inspraak De heer Timmermans (weth.): Het ligt in de bedoeling om in mei de concept-horecanota in de gezamenlijke commissievergadering te behandelen en in ieder geval voor het eind van dit jaar de definitieve raadsbehandeling daarover te doen plaatsvinden. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de leden van de fracties van PAL en GPV/RPF/SGP wensen te worden geacht tegen te heb ben gestemd en met inachtneming van de toezegging van de voorzitter. Punt 19 (bijlage nr. 176). De Voorzitter: Aan de orde is thans Rapportage budgetafspraak sociale huursector 1986 en uitvoeren van woningbouwprogramma sociale huursector 1987 op basis budgetafspraak 1987. Mefrou Westra: It haldt net oer wat Ljouwert oan kontinginten krijt, 224 om presys te wêzen. Dat makket it ferdielingsfraachstik der net makliker op. It aksent ferskoot fan "hokker projekt kin no oan de beurt komme?" nei "hokker plannen steane noch net sa lang

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 4