12 wordt gehanteerd. Wij zullen er uiteraard naar streven om op een zo laag mogelijk bedrag uit te komen. Ik moet daarbij echter wel een paar opmerkingen maken. In de eerste plaats de procedure. De gemeenschappelijke regeling plus de daarbij beho rende begrotingen komen nog in de diverse gemeentelijke commissies en uiteindelijk ook ter vaststelling in de raad. Daar heeft u dan de gelegenheid om uw slotoordeel over de waarde van de taken en de daarbij behorende financiële taakstelling te geven. In de tweede plaats is het nu eenmaal zo dat op grond van artikel 240 van de gemeente wet uitgaven via gemeenschappelijke regelingen gedaan verplichte uitgaven zijn. Met andere woorden, uitgaven die op dat niveau door het bevoegd gezag, zijnde de regioraad, worden vastgesteld kunnen niet eenzijdig door enige gemeente afzonderlijk worden gewijzigd. Aan gezien Leeuwarden ook in de nieuw te vormen regioraad een minderheid vormt, is op dat niveau niet rechtstreeks te scoren. Iets anders is natuurlijk dat je vanuit de bedoelingen waarmee je werkt wel een moedige poging kunt doen om ook anderen daarvan te overtuigen. Wat dat laatste betreft is het zo dat de regio indertijd al besloten heeft om een korting van 5j% op het totale budget door te voeren. Die korting is ook gehaald. Op het ogenblik vindt de beslissing plaats dat er een zeer aanzienlijk deel van de gevormde reserves in de richting van de gemeente gaat. Met die f. 200.000, die ik in eerdere instanties al eens heb genoemd is het denk ik nog niet gezegd, want daar zouden wellicht nog wel bedragen aan kunnen worden toegevoegd. De heer Duijvendak heeft de uitdrukking "ruim begroten" gebruikt. Dat is maar een deel van het verhaal. Een niet onbelangrijk ander deel is dat wij intussen door allerlei inspan ningen van onze kant over veel meer rijksmiddelen hebben kunnen beschikken dan aanvanke lijk was te voorzien. Dat is ook een heel kansrijke mogelijkheid om het budget te drukken. Dus niet op zich zelf minder geld uitgeven, maar proberen om van derden meer geld te krij gen dan wij tot nu toe hebben gedaan. Samenvattend denk ik dat de raad in welke geleding dan ook daaraan voorafgaand even eens nog de gelegenheid krijgt om regeling en begroting te beoordelen en daarover besluiten te nemen. Daarnaast heeft het college de intentie - ik heb dat al eerder uitgesproken - om met zo weinig mogelijk geld te volstaan in de nieuwe samenwerking. Dat is maar een deel van het verhaal, want wij willen ook taken laten uitvoeren. De meeste taken kunnen nu eenmaal niet zonder geld worden uitgevoerd. De mate en omvang waarin staan nog ter beoordeling. U zult dan ook begrijpen, mijnheer de voorzitter, dat ik de benadering die de heer Herrema kiest wenselijker acht ik wil die ook wel volgen - dan die van de heer Duijvendak. In de eerste plaats is het door de heer Duijvendak genoemde bedrag een slag in de lucht en in de tweede plaats kan om procedurele redenen een bezuiniging niet alleen door Leeuwarden worden afgedwongen. Mevrouw Vlietstra (weth.): Er was destijds een aantal redenen waarom bij de uitbesteding van schoonmaakwerkzaamheden besloten is om op een ander niveau te gaan zitten dan gebrui kelijk was bij de schoonmaakbedrijven. De voornaamste reden was eigenlijk dat wij naast uit besteden van schoonmaakwerkzaamheden ook nog schoonmaaksters in eigen dienst hadden. In deze voorstellen is dat niet meer zo. Wij wilden destijds niet dat er onderscheid was tus sen enerzijds schoonmaaksters in dienst van het schoonmaakbedrijf en anderzijds schoon maaksters in dienst van de gemeente die in feite hetzelfde werk deden. Een andere reden is dat de Londo-normen naar ons idee een verantwoord niveau aange ven. Londo heeft op allerlei zaken uitvoerig gestudeerd, zo ook op wat een verantwoorde norm voor schoonmaken is. Alle scholen in Nederland werken met die norm. Ook het bijzon der onderwijs werkt met die norm. Wij hebben de indruk dat het ook voor onze eigen basis scholen een verantwoorde norm is. Dat hangt onder andere samen met het feit dat in de afgelopen jaren volgens informatie van de afdeling Onderhoud gebouwen ook de werkmetho des verbeterd zijn. Een laatste reden is - dat is de afgelopen jaren ook gebleken - dat het heel moeilijk is te controleren of de voorwaarden die wij aan de schoonmaakbedrijven stellen ten goede komen aan vrouwen die schoonmaken dan wel of het geld verdwijnt in de portemonnaie van de schoonmaakbedrijven. Ook om die reden hebben wij het verantwoord geacht om op dit moment het beleid te wijzigen. De heer Herrema: Wethouder Heere heeft gezegd dat er 51% korting is toegepast op het totale budget van de regio. Dat is wel zo, maar - dat blijkt ook uit de onderliggende rappor tages - het heeft in ieder geval geen benoembaar effect gehad op de middelen die voor de gemeentebegroting gereserveerd waren. In die zin heeft die korting voor de gemeentebegro ting dus niet veel effect gehad. Wij blijven bij het punt van de taakstelling. Ik ben blij dat het college ons voorstel overneemt. Bij de begrotingsbehandeling in de Commissie voor Al gemene Zaken zullen wij daar vervolgens een bedrag aan koppelen. De heer Duijvendak: Ik wil eerst iets zeggen over wat er met de f. 200.000,— moet ge beuren die in de gemeentekas terugvloeit. Uit de stukken blijkt - ik dacht dat het zelfs ook 13 in de raadsbrief staat - dat de gemeentebegroting tot nu tot nog niet van vorige herwaarde ringen heeft kunnen profiteren. Je zou die f. 20.000,— structureel dus kunnen beschouwen als een eerste effectieve bezuiniging die ons dan nu bekend wordt en dan ook nu betrokken kan worden bij de bezuinigingsronde waar wij mee bezig zijn. Dat is onze motivatie - ik zeg dit in de richting van wethouder Kessler - om dat geld er nu bij te betrekken. De heer Kessler heeft wel een mooi algemeen verhaal gehouden over hoe het zou moeten. Maar als je ziet met wat voor kunst- en vliegwerk wij de laatste tijd proberen allerlei dingen overeind te houden/alsnog te dekken - ik vind dat terecht overigens, want de financiële situatie is moeilijk -, dan vind ik het wat raar om hier nu te doen alsof wij altijd dit soort gelden laten terugvloeien, terwijl wij in andere omstandigheden de laatste tijd wel vaker gelden meteen aanwenden voor iets anders. Zo wordt bijvoorbeeld de uitgave die geraamd was voor de Stichting Provinciaal Opbouworgaan Friesland maar niet meer hoeft te worden gedaan meteen ingezet voor de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening. Zo zijn er meer voorbeelden te geven uit de afgelopen tijd waarbij duidelijk wordt - omdat de financiële nood hoog is-dat die gelden niet allemaal naar de algemene reserve terugvloeien. Daarbij komt nog het heel reële argument dat het om f. 20.000,— bezuinigingsgeld gaat dat je op dit moment zou kunnen inzetten, waardoor de discussie morgenavond misschien iets minder moeilijk wordt. Dan wil ik ingaan op de vraag in hoeverre je nu wel of niet een taakstellende herwaar dering moet invoeren. Een aantal instellingen in onze stad zou graag de argumenten die de wethouder noemt om ten aanzien van de regio geen taakstellende herwaardering in te voeren ook van toepassing zien op hen zelf. Ik denk namelijk dat er niet zoveel andere argumenten genoemd zijn die bijvoorbeeld ook voor het COL, de SSKWL, het JOL of het 't Vliet gelden. Het gaat om allerlei instellingen waarvan wij de definitieve begrotingen nog moeten vaststel len. Die begrotingen gaan allemaal over het jaar 1988 en komen hier allemaal nog terug. Er kan nu wel gezegd worden dat er een moedige poging wordt gedaan om te bezuinigen en dat wij tegen het eind van het jaar wel zien wat daar uit komtAls wij dat zouden doen dan zullen wij die 8 k 9 miljoen gulden niet bij elkaar krijgen. Ik snap niet waarom de regio wat dat betreft anders behandeld zou moeten worden. Het enige argument is dan nog een for meel argument: Leeuwarden kan daarover niet alleen beslissen. Dat klopt, maar je kunt wel zeggen met wat voor opdracht je de uit de gemeente Leeuwarden afkomstige leden van het dagelijks bestuur van de regio op dit moment de begrotingsonderhandelingen instuurt. Die opdracht is dus om f. 50.000,misschien had voor dat bedrag moeten staan "minimaal" - binnen te halen. De wethouder geeft ook aan dat het helemaal niet zo'n raar bedrag is gelet op de ontwikkelingen die er zijn. Het gaat trouwens om een bezuiniging van nog geen 4-s heb ik mij laten voorrekenen. Met andere woorden, de raad kan nu uitspreken dat er een bezuiniging van f. 50.000,moet worden doorgevoerd. Dat betekent dat wij dan f. 50.000, hebben die morgen niet op andere instellingen gekort hoeft te worden. Dus waarom hier anders mee omgaan dan bij andere instellingen. Mocht de wethouder vinden dat de tekst van de motie al te stringent is of zou suggere ren dat wij zo'n bezuiniging nu al definitief zouden kunnen besluiten, dan zou je kunnen toevoegen dat wij besluiten om "een moedige poging te doen" om die bezuiniging a f. 50.000,door te voeren. Mefrou Westra: Wethalder Vlietstra hat op in rychje set hokker arguminten by it kolleezje meispile hawwe om no de Londo-noarmen te brüken en it wurk dwaan te litten troch perso- niel fan in partikulier bedriuw. Dat léste punt ferbaast my wat. Ik wit net oft it oan my leit dat ik dat earder net begrepen haw. Mar yn it stik fan desimber lés ik noch dat in taakstel ling realisearre wurde sil troch natuerlik ferrin fan personiel. Yn de foarlizzende riedsbrief wurdt ek net hiel düdlik fermeld dat der dus fan no öf oan gjin gemeentlik personiel mear wêze sil. (Mevrouw Vlietstra (weth.): Op termijn, dat staat ook in de rapportage.) Akkoart Ta beslüt wol ik noch sizze dat der yn it ferline gjin Londo-noarmen wienen, mar dy noarmen binne der no wol. Dêrom hat it ütstel fan it kolleezje wol üs ynstimming De heer Bijkersma: Mijn fractie is er uitermate content mee dat het college de meevaller van de regio laat terugvloeien in de algemene reserve. Ik wil nog een reactie geven op de motie van PAL. Ik heb al vaker gezegd, mijnheer de voorzitter, dat de regioraad een zaak van samenwerken is. Vaak kom ik in de regioraad de heer Duijvendak tegen die daar naar mijn gevoel een andere mening over heeft. Dat blijkt ook weer uit de door hem ingediende motie. In Leeuwarden is een bezuinigingsronde aan de gang. Dat is een zaak van onze gemeente. Leeuwarden zal dat zelf moeten oplossen. En wat wordt er in de PAL-motie gezegd? De regioraad moet een bijdrage leveren aan de nieuwe bezuinigingsronde. Die tekst alleen al duidt niet op samenwerking. Er is vind ik meer sprake van een soort dictatuur die PAL de regioraad op wil leggenDe VVD is daar in ieder geval niet van gediend Tot slot nog een aardig detail, mijnheer de voorzitter. In het verleden heb ik vaak ge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 7