12
wordt gehanteerd. Wij zullen er uiteraard naar streven om op een zo laag mogelijk bedrag
uit te komen. Ik moet daarbij echter wel een paar opmerkingen maken.
In de eerste plaats de procedure. De gemeenschappelijke regeling plus de daarbij beho
rende begrotingen komen nog in de diverse gemeentelijke commissies en uiteindelijk ook ter
vaststelling in de raad. Daar heeft u dan de gelegenheid om uw slotoordeel over de waarde
van de taken en de daarbij behorende financiële taakstelling te geven.
In de tweede plaats is het nu eenmaal zo dat op grond van artikel 240 van de gemeente
wet uitgaven via gemeenschappelijke regelingen gedaan verplichte uitgaven zijn. Met andere
woorden, uitgaven die op dat niveau door het bevoegd gezag, zijnde de regioraad, worden
vastgesteld kunnen niet eenzijdig door enige gemeente afzonderlijk worden gewijzigd. Aan
gezien Leeuwarden ook in de nieuw te vormen regioraad een minderheid vormt, is op dat
niveau niet rechtstreeks te scoren. Iets anders is natuurlijk dat je vanuit de bedoelingen
waarmee je werkt wel een moedige poging kunt doen om ook anderen daarvan te overtuigen.
Wat dat laatste betreft is het zo dat de regio indertijd al besloten heeft om een korting van
5j% op het totale budget door te voeren. Die korting is ook gehaald. Op het ogenblik vindt
de beslissing plaats dat er een zeer aanzienlijk deel van de gevormde reserves in de richting
van de gemeente gaat. Met die f. 200.000, die ik in eerdere instanties al eens heb genoemd
is het denk ik nog niet gezegd, want daar zouden wellicht nog wel bedragen aan kunnen
worden toegevoegd.
De heer Duijvendak heeft de uitdrukking "ruim begroten" gebruikt. Dat is maar een deel
van het verhaal. Een niet onbelangrijk ander deel is dat wij intussen door allerlei inspan
ningen van onze kant over veel meer rijksmiddelen hebben kunnen beschikken dan aanvanke
lijk was te voorzien. Dat is ook een heel kansrijke mogelijkheid om het budget te drukken.
Dus niet op zich zelf minder geld uitgeven, maar proberen om van derden meer geld te krij
gen dan wij tot nu toe hebben gedaan.
Samenvattend denk ik dat de raad in welke geleding dan ook daaraan voorafgaand even
eens nog de gelegenheid krijgt om regeling en begroting te beoordelen en daarover besluiten
te nemen. Daarnaast heeft het college de intentie - ik heb dat al eerder uitgesproken - om
met zo weinig mogelijk geld te volstaan in de nieuwe samenwerking. Dat is maar een deel van
het verhaal, want wij willen ook taken laten uitvoeren. De meeste taken kunnen nu eenmaal
niet zonder geld worden uitgevoerd. De mate en omvang waarin staan nog ter beoordeling.
U zult dan ook begrijpen, mijnheer de voorzitter, dat ik de benadering die de heer
Herrema kiest wenselijker acht ik wil die ook wel volgen - dan die van de heer Duijvendak.
In de eerste plaats is het door de heer Duijvendak genoemde bedrag een slag in de lucht en
in de tweede plaats kan om procedurele redenen een bezuiniging niet alleen door Leeuwarden
worden afgedwongen.
Mevrouw Vlietstra (weth.): Er was destijds een aantal redenen waarom bij de uitbesteding
van schoonmaakwerkzaamheden besloten is om op een ander niveau te gaan zitten dan gebrui
kelijk was bij de schoonmaakbedrijven. De voornaamste reden was eigenlijk dat wij naast uit
besteden van schoonmaakwerkzaamheden ook nog schoonmaaksters in eigen dienst hadden.
In deze voorstellen is dat niet meer zo. Wij wilden destijds niet dat er onderscheid was tus
sen enerzijds schoonmaaksters in dienst van het schoonmaakbedrijf en anderzijds schoon
maaksters in dienst van de gemeente die in feite hetzelfde werk deden.
Een andere reden is dat de Londo-normen naar ons idee een verantwoord niveau aange
ven. Londo heeft op allerlei zaken uitvoerig gestudeerd, zo ook op wat een verantwoorde
norm voor schoonmaken is. Alle scholen in Nederland werken met die norm. Ook het bijzon
der onderwijs werkt met die norm. Wij hebben de indruk dat het ook voor onze eigen basis
scholen een verantwoorde norm is. Dat hangt onder andere samen met het feit dat in de
afgelopen jaren volgens informatie van de afdeling Onderhoud gebouwen ook de werkmetho
des verbeterd zijn.
Een laatste reden is - dat is de afgelopen jaren ook gebleken - dat het heel moeilijk is
te controleren of de voorwaarden die wij aan de schoonmaakbedrijven stellen ten goede komen
aan vrouwen die schoonmaken dan wel of het geld verdwijnt in de portemonnaie van de
schoonmaakbedrijven. Ook om die reden hebben wij het verantwoord geacht om op dit moment
het beleid te wijzigen.
De heer Herrema: Wethouder Heere heeft gezegd dat er 51% korting is toegepast op het
totale budget van de regio. Dat is wel zo, maar - dat blijkt ook uit de onderliggende rappor
tages - het heeft in ieder geval geen benoembaar effect gehad op de middelen die voor de
gemeentebegroting gereserveerd waren. In die zin heeft die korting voor de gemeentebegro
ting dus niet veel effect gehad. Wij blijven bij het punt van de taakstelling. Ik ben blij dat
het college ons voorstel overneemt. Bij de begrotingsbehandeling in de Commissie voor Al
gemene Zaken zullen wij daar vervolgens een bedrag aan koppelen.
De heer Duijvendak: Ik wil eerst iets zeggen over wat er met de f. 200.000,— moet ge
beuren die in de gemeentekas terugvloeit. Uit de stukken blijkt - ik dacht dat het zelfs ook
13
in de raadsbrief staat - dat de gemeentebegroting tot nu tot nog niet van vorige herwaarde
ringen heeft kunnen profiteren. Je zou die f. 20.000,— structureel dus kunnen beschouwen
als een eerste effectieve bezuiniging die ons dan nu bekend wordt en dan ook nu betrokken
kan worden bij de bezuinigingsronde waar wij mee bezig zijn. Dat is onze motivatie - ik zeg
dit in de richting van wethouder Kessler - om dat geld er nu bij te betrekken.
De heer Kessler heeft wel een mooi algemeen verhaal gehouden over hoe het zou moeten.
Maar als je ziet met wat voor kunst- en vliegwerk wij de laatste tijd proberen allerlei dingen
overeind te houden/alsnog te dekken - ik vind dat terecht overigens, want de financiële
situatie is moeilijk -, dan vind ik het wat raar om hier nu te doen alsof wij altijd dit soort
gelden laten terugvloeien, terwijl wij in andere omstandigheden de laatste tijd wel vaker
gelden meteen aanwenden voor iets anders. Zo wordt bijvoorbeeld de uitgave die geraamd
was voor de Stichting Provinciaal Opbouworgaan Friesland maar niet meer hoeft te worden
gedaan meteen ingezet voor de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening. Zo zijn er meer
voorbeelden te geven uit de afgelopen tijd waarbij duidelijk wordt - omdat de financiële nood
hoog is-dat die gelden niet allemaal naar de algemene reserve terugvloeien. Daarbij komt
nog het heel reële argument dat het om f. 20.000,— bezuinigingsgeld gaat dat je op dit
moment zou kunnen inzetten, waardoor de discussie morgenavond misschien iets minder
moeilijk wordt.
Dan wil ik ingaan op de vraag in hoeverre je nu wel of niet een taakstellende herwaar
dering moet invoeren. Een aantal instellingen in onze stad zou graag de argumenten die de
wethouder noemt om ten aanzien van de regio geen taakstellende herwaardering in te voeren
ook van toepassing zien op hen zelf. Ik denk namelijk dat er niet zoveel andere argumenten
genoemd zijn die bijvoorbeeld ook voor het COL, de SSKWL, het JOL of het 't Vliet gelden.
Het gaat om allerlei instellingen waarvan wij de definitieve begrotingen nog moeten vaststel
len. Die begrotingen gaan allemaal over het jaar 1988 en komen hier allemaal nog terug. Er
kan nu wel gezegd worden dat er een moedige poging wordt gedaan om te bezuinigen en
dat wij tegen het eind van het jaar wel zien wat daar uit komtAls wij dat zouden doen dan
zullen wij die 8 k 9 miljoen gulden niet bij elkaar krijgen. Ik snap niet waarom de regio wat
dat betreft anders behandeld zou moeten worden. Het enige argument is dan nog een for
meel argument: Leeuwarden kan daarover niet alleen beslissen. Dat klopt, maar je kunt wel
zeggen met wat voor opdracht je de uit de gemeente Leeuwarden afkomstige leden van het
dagelijks bestuur van de regio op dit moment de begrotingsonderhandelingen instuurt. Die
opdracht is dus om f. 50.000,misschien had voor dat bedrag moeten staan "minimaal" -
binnen te halen. De wethouder geeft ook aan dat het helemaal niet zo'n raar bedrag is gelet
op de ontwikkelingen die er zijn. Het gaat trouwens om een bezuiniging van nog geen 4-s
heb ik mij laten voorrekenen. Met andere woorden, de raad kan nu uitspreken dat er een
bezuiniging van f. 50.000,moet worden doorgevoerd. Dat betekent dat wij dan f. 50.000,
hebben die morgen niet op andere instellingen gekort hoeft te worden. Dus waarom hier
anders mee omgaan dan bij andere instellingen.
Mocht de wethouder vinden dat de tekst van de motie al te stringent is of zou suggere
ren dat wij zo'n bezuiniging nu al definitief zouden kunnen besluiten, dan zou je kunnen
toevoegen dat wij besluiten om "een moedige poging te doen" om die bezuiniging a
f. 50.000,door te voeren.
Mefrou Westra: Wethalder Vlietstra hat op in rychje set hokker arguminten by it kolleezje
meispile hawwe om no de Londo-noarmen te brüken en it wurk dwaan te litten troch perso-
niel fan in partikulier bedriuw. Dat léste punt ferbaast my wat. Ik wit net oft it oan my leit
dat ik dat earder net begrepen haw. Mar yn it stik fan desimber lés ik noch dat in taakstel
ling realisearre wurde sil troch natuerlik ferrin fan personiel. Yn de foarlizzende riedsbrief
wurdt ek net hiel düdlik fermeld dat der dus fan no öf oan gjin gemeentlik personiel mear
wêze sil. (Mevrouw Vlietstra (weth.): Op termijn, dat staat ook in de rapportage.) Akkoart
Ta beslüt wol ik noch sizze dat der yn it ferline gjin Londo-noarmen wienen, mar dy
noarmen binne der no wol. Dêrom hat it ütstel fan it kolleezje wol üs ynstimming
De heer Bijkersma: Mijn fractie is er uitermate content mee dat het college de meevaller
van de regio laat terugvloeien in de algemene reserve.
Ik wil nog een reactie geven op de motie van PAL. Ik heb al vaker gezegd, mijnheer de
voorzitter, dat de regioraad een zaak van samenwerken is. Vaak kom ik in de regioraad de
heer Duijvendak tegen die daar naar mijn gevoel een andere mening over heeft. Dat blijkt
ook weer uit de door hem ingediende motie. In Leeuwarden is een bezuinigingsronde aan de
gang. Dat is een zaak van onze gemeente. Leeuwarden zal dat zelf moeten oplossen. En wat
wordt er in de PAL-motie gezegd? De regioraad moet een bijdrage leveren aan de nieuwe
bezuinigingsronde. Die tekst alleen al duidt niet op samenwerking. Er is vind ik meer sprake
van een soort dictatuur die PAL de regioraad op wil leggenDe VVD is daar in ieder geval
niet van gediend
Tot slot nog een aardig detail, mijnheer de voorzitter. In het verleden heb ik vaak ge-