22 2.dat de regering op 9 december 1986 bij monde van minister Deetman in de Eerste Kamer van de Staten-Generaal heeft verklaard dat het praktijk is dat, indien een gemeente subsidie geeft aan een eigen schoolbegeleidingsdienst of een schoolbegeleidingsdienst waarin zij participeert, men automatisch de gelijkberechtiging doorvoert wanneer een schoolbegeleidingsdienst op specifiek levens beschouwelijke grondslag actief is; 3.dat een veranderde financieringswijze geen reden kan en mag zijn om gelijkwaardige instituten op ongelijke wijze te behandelen, besluit recht te doen aan een algemeen aanvaard beginsel van behoorlijk bestuur, namelijk het gelijkheidsbeginsel, en op grond daarvan op de subsidie aan het GPC verhoudingsgewijs op gelijke wijze en korting toe te passen als die aan het GCO." Deze motie is pro forma mede-ondertekend door de heer Bijkersma. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) De Kinderboerderij. De verwarring rond de Kinderboerderij neemt toe. Ik verwijs naar de open brief van het bestuur van 24 april en de publicatie in de Leeuwarder Courant van gisteren. Is het niet beter in de gegeven omstandigheden nu af te zien van een principe uitspraak om tot privatisering over te gaan? Ik vind privatiseren best, mits de Kinderboerde rij in vorm en educatieve functie blijft bestaan. Stichting Anders Aktieven. Tijdens de op 22 april gehouden commissievergadering heeft mijn fractie verzocht af te zien van de 35% korting op de activiteitenkosten van f. 1.350, Het blijkt dat het college nu slechts f. 890,wil korten en de rest, zegge en schrijve f. 460,--, wil verdelen naar evenredigheid over de binnen de overige projecten voor mensen zonder werk verrichte vrijetijds- en vormingsgerichte activiteiten. Met alle respect voor de berekening wil ik nogmaals bepleiten de gehele korting hier achterwege te laten. Het is mij te pietepeuterig. Mochten wij nog eens aan een herwaardering toe zijn dan is het aan te be velen "een kwijtscheldingsbeleid" te gaan voeren daar waar het zeer kleine bedragen betreft en de lak aan tijd en geld de brief niet waard is. Dan wat de stadsvernieuwing betreft onder sectoren met doeluitkeringen. Aan stadsver nieuwing wordt in het gemeenteprogramma van mijn fractie grote aandacht besteed. Er is in grote mate werkgelegenheid mee gemoeid ook vanwege de multiplier-effecten. Ook in het collegeprogramma worden aan stadsvernieuwing dierbare woorden gewijd. Het is een absolute hoofdprioriteit, hoger kan niet. De voorgestelde bezuiniging zal in de eerste jaren gevolgen hebben voor de werkgelegenheid - zij is structureel - en is niet te verdedigen afgezet tegen het ontzien van kinderopvang, enz. Het gaat nota bene cumulatief ruwweg om tien arbeids plaatsen per jaar. Het PrincessehofDe korting op Het Princessehof lijkt prematuur. Zij wordt meer inge geven door stellingname dan dat zij van wezenlijke betekenis is, tenzij het laatste nieuws ander licht op de zaak werpt. Belastingmaatregelen, i.e. afvalstoffenheffing. Wat dit punt betreft verwijs ik naar mijn algemene beschouwingen van december 1986. Als het college, beter gezegd de raad, niet dringende uitgaven als heilige huisjes blijft ontzien is aan de beoogde verhoging niet te ont komen. De burger betaalt het gelag. Op zich is een kostendekkend tarief niet onredelijk, maar de oorzaak dat de heffing omhoog gaat is een ander verhaal. Incidentele herwaardering. Reserves en voorzieningen. De overboeking van 1 miljoen gulden is een lapmiddel en een noodsprong. Daarover bestaat geen verschil van mening. In 1990 wordt de rekening aangeboden. Diverse fondsen komen in de tussentijd onder druk te staan. Met een overboeking uitsluitend van de Echo-gelden gaat mijn fractie voorshands niet akkoord uit bestuurlijke overwegingen. Voorstellen nieuw beleid. De post vredesonderwijs ontmoet bezwaar bij mijn fractie of het geld nu ten laste zou zijn gekomen van de rijksvergoeding voor het basisonderwijs of dat dit ten laste gebracht wordt van het Fonds onderwijsontwikkeling. Ook met de overboe king van f. 50.000,ga ik niet akkoord. Uitstel tot 1988 dient in mijn ogen afstel te zijn. Dekkingsplan. Van de opbrengsten uit de verkoop van het GEB en de stadsverwarming kan 9 miljoen gulden vrij worden aangewend. Dit geschenk had niet op een beter tijdstip kunnen komen. Het daalt als een malse regen op een dor land. Ik behoor tot die raadsleden die de algemene reserve niet almaar egaliserend bezig willen zien, maar achter de hand wil len houden voor het opvangen van calamiteiten en die deze reserve niet als dood kapitaal wensen te beschouwen. Welnu, er is voer voor deze hobbyisten die reserves aan hun boezem koesteren: de opbrengst wordt immers aan de algemene reserve toegevoegd? Dat deze 9 miljoen gulden onmiddellijk weer wordt aangewend ter dekking van het tekort over 1987 is een tweede gegeven. Het college is er sterk in om een en ander op haast humoristische wijze te verpakken Heroverwogen voorstellen nieuw beleid. Ik verwijs naar mijn eerder gemaakte bezwaren inzake het vredesonderwijs. 23 Voorstellen nieuw beleid. Gegeven de huidige zorgelijke financiële situtatie en mijn poli tieke benadering in combinatie met afgewogen prioriteiten wijst mijn fractie de volgende voorstellen af. Gemeentelijke kinderopvang, beleidsmedewerkster emancipatiewerk, storting in het Fonds onderwijs en emancipatie, filmkunst en, uiteraard en zonder bakkeleien, de Stichting Lesbisch Archief. Voorts wens ik van de op bladzijde 18 vermelde voorstellen in verband met het nieuwe bekostigingsstelsel voor het basisonderwijs uit te zonderen de post storting in een fonds voor onderwijs en emancipatie van f. 50.000, Mijnheer de voorzitter, ik denk dat ik binnen de afgesproken tijd ben gebleven. Mijn fractie hoopt dat uit het verleden lering zal worden getrokken. Dankzij het uitnemend geti mede moment van de verkoop van het GEB en niet te vergeten de voorgenomen liquidatie van een subsidie van het GPC zijn wij voorlopig weer uit de problemen. Voorzover mij bekend hebben wij geen "Mondriaan" in de kelder. Ik hoop dat het moment nog ver van ons is wan neer wij ons de vraag zouden moeten stellen: Wat hebben wij nog meer in de aanbieding? De Voorzitter: Wij gaan pauzeren. Ik stel u voor ongeveer een half uur te pauzeren zo dat dan eventueel fractie-overleg kan plaatsvinden. De Voorzitter schorst, om 21.25 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 22.05 uur, de vergadering. De Voorzitter: Ik heropen de vergadering. Wethouder Kessler heeft het woord. De heer Kessler (weth.): Ik begin met het maken van een aantal algemene opmerkingen en zal daarbij gelijk reageren op de algemene opmerkingen van de verschillende fracties. Het lijkt mij goed vooraf te stellen dat deze herwaarderingsoperatie heeft plaatsgevonden in een veranderd financieel klimaat. Ik noem: grote incidentele tekorten - voor 198 7/1988 10 miljoen gulden en voor de gehele beleidsperiode bijna 40 miljoen gulden -, geen of nage noeg geen algemene reserve meer, voor het eerst sinds jaren een rekeningstekort en een kabinet dat het motto "meer markt minder overheid" hanteert. Daarom nu een forse herwaar deringsoperatie waarin wij als college hebben geprobeerd schoon schip te maken. Dat wil zeggen dat wij een aantal oude taakstellingen bij deze herwaarderingsoperatie hebben betrok ken en een aantal optimistische veronderstellingen wat hebben afgebouwd. Een en ander is in een relatief korte tijd uitgevoerd. Ik ben het dan ook eens met diegenen die het ambtelijk apparaat daarvoor een pluim op de hoed geven. In het licht van deze algemene opmerkingen zal ik thans ingaan op de verschillende fracties. De PvdA-fractie onderschrijft in grote lijnen de gevolgde methodiek en stelt met name dat de "kaasschaaf-methode" verleden tijd is. Verder is zij van mening dat de steden van 50.000 tot 100.000 inwoners een krachtiger lobby in de richting van Den Haag moeten ont wikkelen. Het college is het daarmee eens. Het is misschien goed te vermelden dat wij onlangs een bedrag beschikbaar gesteld om samen met andere gemeenten te onderzoeken op welke manier deze steden financieel nadeel hebben ondervonden van een aantal kortingen in de af gelopen tijd. Op die manier proberen wij de lobby in de richting van Den Haag vorm te geven. De CDA-fractie heeft ook een aantal algemene opmerkingen gemaakt. Zij wijst op het ge vaar van "Kurieren am Symptom". Ik ben het daar niet mee eens. Wij hebben wel degelijk geprobeerd om met deze herwaarderingsoperatie alles op een rijtje te zetten. Sterker nog, wij hebben, zelfs een aantal stelposten opgenomen waarin nog eventueel te verwachten tegen vallers kunnen worden gedekt. De CDA-fractie vindt dat er onvoldoende is aangegeven welke elementen van meer of minder gewicht zijn geweest bij het ontwikkelen van de voor stellen. Ik kan mij die gedachte wel een beetje voorstellen, maar het was alleen in de korte tijd niet mogelijk een puur wetenschappelijke, heel analytische methode te ontwikkelen. Wij hebben - ik heb dat in de commissievergadering ook al gezegd - het systeem gehanteerd van "best professional judgement", dat wil zeggen zo goed mogelijk met de kennis die je in huis hebt proberen voorstellen te bedenken. De VVD-fractie. De heer Bijkersma merkt op dat de VVD-fractie van mening is dat er te weinig analyserend, te veel naar buiten gericht en te weinig naar binnen gekeken te werk is gegaan. Ik ben dat niet met deze fractie eens. In het stuk dat ongeveer anderhalve maand geleden in de Commissie voor de Financiën is besproken hebben wij heel nadrukkelijk die punten geanalyseerd en die ook aan de raad aangeboden ten aanzien waarvan wij tegenvallers onder ogen konden zien. Een groot aantal tegenvallers kan men typeren als "extern" en een aantal als "intern". Wij zijn daar heel open in geweest. De VVD-fractie zegt dat er steeds maar weer te optimistisch is geraamd. Ik ben het daar ook niet mee eens. Ik heb zojuist al gezegd dat wij in een ander financieel politiek klimaat moeten opereren. Dat is de reden ge weest dat wij nu de bakens hebben verzet. Maar overigens denk ik dat dit ook het juiste moment is om dat te doen. De PAL-fractie is van mening dat de voorstellen onrijp zijn en dat er sprake is van een onzorgvuldige procedure. Ook daar ben ik het niet mee eens. Wij hebben gegeven de ons

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 12