40 - it hiel twiveleftich is oft in privatisearre opset fan de Bernebuorkerij kommersjeel oantreklik wêze sil, soks mei yn ferban mei de betingsten dy't de gemeente stelle moat ta behald fan de funksje fan de Bernebuorkerij, draagt it kolleezje op om net allinnich te ündersykjen hoe't de taakstelling fan f. 70.000,helle wurde kin troch privatisearring fan de Bernebuorkerij, mar yn oerlis mei it bestjoer fan de Berne buorkerij ek nei te gean wat oare mooglikheden binne om de gemeentlike bydrage oan de Bernebuorkerij te ferleegjen." De moasje is mei-undertekene troch de hear Duijvendak. (De Voorzitter: De motie is voldoen de ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Ta beslüt wol ik noch even werom nei moasje 21 fan D66 oer de Bernebuorkerij. Wy haw- we yn it ferhaal fan de hear Ybema mist wêrom hy seit dat privatisearring fan de Berne buorkerij net kin. Hy seit dat der wol in taakstelling realisearre wurde moat en dat dus it Natuer Edukatyf Sintrum foar D66 minder prioriteit hat dan de Bernebuorkerij. It giet op him seis om twa aparte foarsjennings dy't lykwols no yn itselde gebiet en gebou sitte. Foar it selde hie D66 sizze kinnen: keunstsinnige foarming of fredesünderwiis hat foar üs minder prioriteit. Foar PAL is der op dit stuit gjin inkelde ynhdldlike oanlieding om te sizzen dat der wol mear koarte wurde kin op it Natuer Edukatyf Sintrum yn it foardiel fan de Bernebuor kerij De heer Van der WalIk wil nog ingaan op onze motie 18 om in plaats van het in fasen kostendekkend maken van de afvalverwerking de rioolretributie te verhogen. De wethouder heeft gezegd dat de subsidie daarop eigenlijk wordt afgeschaft, want dat heeft een nauwe relatie met de dienstverlening. Het college en de PvdA-fractie zijn niet ingegaan op mijn argument dat nog niet zo lang geleden erg sterk opgeld deed namelijk de verhouding eige- naarsdeel van de lasten - gebruikersdeel van de lasten. Die verhouding speelt niet alleen bij de onroerend goedbelastingen maar ook hier. Wat dat betreft is een verhoging van de riool retributie meer een correctie in die discussie dan de verhoging van de afvalstoffenheffing doet, want de rioolretributie richt zich rechtstreeks op de gebruiker. Het valt mij erg tegen dat er op dat argument niet is ingegaan. Wij handhaven onze motie. Motie 19. De wethouder geeft in zijn antwoord een prachtig argument namelijk dat de verhoging van de afvalstoffenheffing een prachtige directe koppeling heeft met de dienst verlening. Je kunt daar nog wel meer bij halen zoals de vervuiler betaalt en het meer stimu leren van minder afval produceren. Wethouder Miedema spreekt van "een interessante ge dachte" en heeft een onderzoekje gedaan naar inwonersequivalenten. Daar zitten onrecht vaardige aspecten aan en dat is dus een vrij grof middel. Er zijn echter wel andere middelen, maar ik zal mij niet laten verleiden om daar op dit moment op in te gaan. Het is natuurlijk zo dat ik op dit moment ook niet de consequenties van alle mogelijkheden kan overzien, even min als mevrouw De Haan dat kan. Daarom vragen wij ook naar een onderzoek daarnaar. Het college geeft als argument dat er een directe koppeling aanwezig is. Wel, dan moet je ten minste een onderzoek doen op welke manier je de koppeling aan de burgers duidelijk wilt maken en op welke wijze zij daar besparingen in hun woonlasten mee kunnen bereiken. Vandaar dat wij motie 19 handhaven. Motie 7 van de VVD bepleit een verlaging van de rioolretributie. Ik vind dat een beetje tegenstrijdig met onze motie en wij zullen dan ook niet voor deze VVD-motie stemmen. Tot slot motie 22 van D66. In deze motie wordt voorgesteld om de afvalstoffenheffing helemaal niet te verhogen. Ik moet nog even zeggen dat de ruil die wij bij de rioolretributie voorstellen onder dezelfde condities is als die welke het college ten aanzien van de afval stoffenheffing hanteert: lage prioriteit, intrekken zodra dat mogelijk is, enz. Wat dat be treft verschillen wij niet van mening. Op zich zou ik graag voor deze motie willen stemmen, ware het niet dat de dekking erg mank gaat. Een aanpassing van de tarieven van de parkeer garage - wij hebben dat dekkingsmiddel een aantal jaren geleden al voorgesteld, maar dat is toen door de raad afgewezen - levert op zijn hoogst f. 350.000,op. Dan blijft er nog een dikke miljoen gulden over die gedekt moet worden vanwege het niet doorgaan van de verhoging van de afvalstof fenheffing. De dekking daarvan zou dan uit het gemeentelijk apparaat moeten komen. De heer Duijvendak is daar al op ingegaan. De dekking wordt nu voor de tweede keer opgevoerd en dat lijk ons, afgezien van andere redenen, wat te veel van het goede. Mede om die reden zullen wij deze motie niet steunen. De heer Ybema: Ik volg de moties en probeer daarbij dan andere punten mee te nemen. Motie 1 van het CDA. Daarin wordt een uitzondering bepleit voor het algemeen maatschappe lijk werk wat betreft de algemene 4%-operatie. Mijn fractie zal deze motie niet ondersteunen. Wij willen de uitzonderingen van de 4%-regel tot het uiterste beperken. In die zin zijn wij het eens met de argumentatie die wethouder Kessler in de commissievergadering daarover heeft gegeven 41 Motie 2 van het CDA zullen wij niet ondersteunen. Wij zijn het principieel oneens met de subsidiëring van het Gereformeerd Pedagogisch Centrum. In de commissie was dat ook al ons standpunt. Het verbaast mij wel wat dat het CDA met deze motie is gekomen, omdat de heer Buurman in de commissie erg duidelijk heeft aangekondigd dat hij het met dit punt on eens is en met een motie zou komen en daar ook duidelijk de strekking van heeft aangekon digd. (De heer Koopmans: En wij mogen dan geen motie meer indienen?) Het heeft volgens mij wat met politiek fatsoen te maken. (De heer Dubbelboer: Wij hebben zo iets wel eens eerder meegemaakt.) Het ging toen om moties die volstrekt niet gelijk waren. De thans in gediende moties hebben volstrekt dezelfde strekking. Ik vind dan dat in dit geval de heer Buurman toch wat de oudste rechten heeft. (De heer Koopmans: Dan ondersteunt u zo met een toch de motie van de heer Buurman?) De heer Dubbelboer pruttelt wat na en dat vind ik wel wat storend. De situatie waar hij op doelt heeft te maken met de discussie destijds over de verplaatsing van MKV van het Fonteinland. Hij moet de notulen van die discussie nog maar eens lezen. De moties die toen zijn ingediend door D66 en VVD waren volstrekt verschillend van karakter. Als je dat niet ziet, dan begrijp ik er niets meer van. Motie 3 van het CDA gaat over het Kreativiteitscentrum De Blauwe Stoep. Op zich van onze kant vooral waardering voor de vernieuwende activiteiten van deze instelling. Met het CDA denken ook wij dat de activiteiten van deze instelling heel dicht aanliggen tegen wat in wezen wordt bedoeld met de niet-traditionele kunstbeoefening. In die zin vinden wij dat ook een acceptabele dekking voor de constructie die wordt voorgesteld. Wat ons betreft dus steun voor deze motie. Motie 4 van het CDA. De dekking die daarin wordt voorgesteld kunnen wij niet accepte ren. Er zit een aantal zaken in - ik noem stadsvernieuwing, verkeersluwe gebieden en basiseducatie - die wij zo belangrijk vinden dat wij die niet willen inruilen als dekking voor het niet verhogen van een deel van afvalstoffenheffing. Motie 5 van de VVD zullen wij niet ondersteunen omdat die in wezen de politieke priori teitsstelling uitsluit. Motie 6 van de VVD betekent in wezen het opheffen van de accommodatie-reserve van Echo. Wij zijn het daar niet mee eens. (De heer Bijkersma: Wij willen die reserve niet ophef fen, want wij stellen voor die gelden per 1990 weer terug te storten.) In mijn optiek is dat hetzelfde. Motie 7 van de VVD gaat over het verlagen van de tarieven van de rioolbelasting tot een totaal bedrag van f. 275.000, Ook deze motie zullen wij niet ondersteunen omdat wij het niet eens zijn met de dekking die in motie 8 is aangegeven. Motie 9 van de VVD gaat over het eventueel inschakelen van een extern bureau bij het reorganisatieproces. Ik ben het op dat punt eens met de redenering die mevrouw De Haan heeft gegeven, namelijk dat je op dit moment niet voor de vuist weg kunt zeggen dat dat geen goede constructie zou zijn. (De heer Bijkersma: Wanneer kan dat volgens u dan wel?) Ik heb van wethouder Kessler begrepen dat vandaag heel nadrukkelijk in het college aan de orde is geweest de vraag of de reorganisatie met de eigen mensen moet plaatsvinden. Op zich moet dat de informatie en onderbouwing leveren voor deze keuze. Dan lijkt mij de Commissie voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken de enige plaats waarin déze vraag expli ciet aan de orde hoort te komen. (De heer Bijkersma: Ik hoop dat u mij dan zult ondersteu nen. De vergadering van die commissie is binnenkort.) De moties van PAL. Ik heb zojuist al gezegd dat wij er niet voor zijn om nog meer uit zonderingen te maken op de 4%-regeling. Daarmee heb ik een aantal moties van PAL af gehandeld. Motie 10 van PAL waarin een uitruil tegen het infocentrum wordt voorgesteld zullen wij niet ondersteunen, omdat wij op zich het nieuw beleid op dat punt niet willen laten vallen. In de moties 11, 12 en 13 van PAL wordt een afwijking voorgesteld van de 4%-regeling. Ik heb daar al over gesproken. Motie 14 van PAL gaat over het niet door laten gaan van de voorgestelde herwaardering op COL/SSKWL. Ik heb in de commissievergadering al aangegeven dat wij, hoe moeilijk op zich de bezuiniging ook is, in de gegeven situatie toch akkoord gaan met de voorgestelde bezuiniging bij COL en SSKWL. Motie 15 van PAL gaat over 't Vliet. Wij vinden dat ook weer zo'n moeilijke beslissing. Als ik de achterliggende stukken lees dan heb ik toch de indruk dat, hoe moeilijk ook, deze bezuiniging bij 't Vliet nog verantwoord is. Motie 16 is ingetrokken. Motie 17 gaat over het Lesbisch Archief. Wethouder Kessler heeft in eerste instantie een reactie gegeven en heeft gezegd dat het college niet bereid is om een blanco cheque af te geven die het Lesbisch Archief vraagt. Ik vind dat toch een wat verkeerde suggestie die daarmee wordt gewekt. De discussie, althans voorzover ik die heb meegemaakt, heeft zich steeds geconcentreerd op het bedrag van f. 30.000,dat nodig zou zijn om op een verantwoorde manier de nieuwe huisvesting van de grond te krijgen. Als je dan als gemeente wel akkoord bent met het principe dat er een nieuwe huisvesting voor het Lesbisch Archief

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 21