8
kan dat gebeuren door spreiding van de activiteiten van 1987 tot 1990 over de jaren 1987-1992.
Wij vragen ons in dat verband af of er niet een verdere spreiding van deze taak kan worden
gerealiseerd. Natuurlijk beseffen ook wij dat het hier om uiterst pijnlijke maatregelen gaat,
maar afwegende tegen de voorgestelde lastenverzwaring achten wij een ombuiging van
f. 250.000,realiseerbaar. Het mag een hoog bedrag lijken, mijnheer de voorzitter, maar
het is in feite gebaseerd op één jaar extra spreiding.
Ten aanzien van de toepassing van het nieuwe berekeningsstelsel van het basisonderwijs,
de zogenaamde Londo-normenwaren voorstellen gedaan tot toewijzing van nieuw beleid.
Ook bij deze voorstellen kan naar onze mening f. 100.000,worden omgebogen.
De raming van het gemeentelijk infocentrum kan naar onze mening f. 25.000,structu
reel worden teruggebrachtWellicht is het ook mogelijk realisering een jaar uit te stellen
Met betrekking tot de raming voor verkeersluwe gebieden meent onze fractie dat hier
mee helaas moet worden gewacht tot de financiën weer gezonder zijn. De geraamde
f. 100.000,dus niet besteden.
Ook de bij de opsomming voor nieuw beleid genoemde f. 30.000,voor nog in te vullen
ruimte zou kunnen worden gebruikt voor het dichten van het gat dat ontstaat als de voorge
stelde belastingverhoging deels niet doorgaat.
Overigens, mijnheer de voorzitter, in het boekwerk Nieuw Beleid en Herwaardering
1987-1991 is sprake van een onbenoemde stelpost groot f. 100. Ö00,cumulatief per jaar
voor nieuw beleid. Het is onduidelijk waar die post is gebleven. Kan het college daar enige
duidelijkheid over geven?
Wij denken verder dat de Echo-middelen zowel voor investeringen als voor de jaarlijkse
exploitatie - er zijn daar aanzienlijke bedragen voor geraamd - een rol kunnen spelen. Ik
heb ze in dit verband overigens niet benoemd.
Een doelmatiger maken van inspraak op tal van gemeentelijke beleidsterreinen is een
onderwerp waarvan wij de mogelijke bezuinigingen niet kunnen becijferen. Toch achten wij
hier ook mogelijkheden aanwezig.
Zoëven heb ik gesproken over de op te nemen bedragen ten behoeve van de basiseduca
tie. Ook hier zou de nodige ruimte kunnen worden gevonden. Ik stel die op dit moment op
f. 100.000,
Uit de aanvullende raadsbrief blijkt dat een bedrag uit de reserves van de regio is te
verwachten. Ook dit bedrag ware te betrekken als dekkingsmiddel ten behoeve van onze
voorstellen. Ik raam daarvoor f. 20.000,
Met het bovenstaande hebben wij een poging gedaan, mijnheer de voorzitter, dekking
aan te geven voor onze voorstellen tot het slechts gedeeltelijk verhogen van de afvalstoffen
heffing. De dekking kan mede worden aangewend voor de door ons geformuleerde voorstel
len die betrekking hebben op het algemeen maatschappelijk werk en het Gereformeerd
Pedagogisch Centrum.
Resumerend, mijnheer de voorzitter, vraag ik u structureel een bedrag van f. 470.000,
de derde tranche. Over de tweede tranche wensen wij de mogelijkheid voor te behouden daarop
terug te komen. Als mogelijke dekkingsmiddelen geef ik een bedrag van ongeveer
f. 725.000,
Namens mijn fractie wil ik thans de volgende motie indienen.
Motie 4.
"De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op
28 april 1987,
overwegende
- dat een grondige analyse van de gehele financiële situatie op dit
moment ontbreekt;
- dat ook het resultaat van de rekening 1986 nog niet bekend is;
- dat het structurele tekort waar het college vanuit gaat een
aanname is;
- dat belastingverhoging in het collegeprogramma als laatste moge
lijkheid wordt aangegeven;
- dat de afvalstoffenheffing met name voor de lagere inkomens
een belangrijk knelpunt is;
- dat Leeuwarden voor wat betreft de belastingheffing in vergelijking
met andere grotere gemeenten niet erg hoog zit, doch dat dit beeld
niet opgaat voor de omliggende gemeenten en dat bovendien een
vergelijking van inkomenspositie van de Leeuwarder burgers met
die uit andere gedeelten van het land ontbreekt;
- dat het derhalve niet wenselijk is over te gaan tot het verhogen
van de afvalstoffenheffing met f. 470.000,per jaar tot 1,4 mil
joen gulden totaal;
- dat evenwel niet geheel aan die verhoging valt te ontkomen,
nodigt het college uit
9
1. de verhoging van de afvalstoffenheffing over de jaren te beperken
tot f. 470.000,in 1988 en nogmaals f. 470.000,in 1989
(totaal f. 940. 000,—
2. de dekking van f. 470.000,in 1990 te vinden door verdergaande
bezuinigingen op:
- DSO
- Stadsvernieuwing
- Londo-normen
- Gemeentelijk infocentrum
- Verkeersluwe gebieden
- Ruimte nieuw beleid
- Basiseducatie
- Reserves regio
f.
100.000,—
f.
250.000,—
f.
100.000,—
f.
25.000,
f.
100.000,
f.
30.000
f.
100.000,—
f.
20.000,—
f.
725.000,—
Totaal
en gaat over tot de orde van de dag."
Ook deze motie is mede-ondertekend door de heer Bilker. (De Voorzitter: De motie is vol
doende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen
Ik dank u wel.
De heer Bijkersma: Mevrouw De Haan is haar betoog begonnen met een compliment in de
richting van b. en w. dat zij in korte tijd een herwaarderingsoperatie op papier hebben ge
zet en aan de raad hebben voorgelegd. Dat is voor wat betreft het werk dat daaraan ver
richt is. Voor wat betreft de opzet van het geheel vind ik dat er toch een kritisch geluid
in de richting het college moet worden gegeven. Wij vinden dat de herwaarderingsoperatie
zoals het college die aan de raad voorlegt te weinig een analytisch karakter heeft. Het col
lege wijst in zijn stellingname namelijk voor het grootste deel op de invloeden van buitenaf
die de ellende veroorzaken. Te weinig heeft het college opgenomen waar door ons
fouten zijn gemaakt. Er is toch een groot aantal fouten gemaakt. Niet alleen door dit college
maar ook door vorige colleges zijn steeds voorstellen gepresenteerd die in onze ogen toch
erg bekritiseerd konden worden.
Bovendien vinden wij dat het college er niet in is geslaagd het publiek duidelijk te
maken dat ook Leeuwarden moet bezuinigen. Wij hebben zo vaak in deze raad gezegd: doe
nu zelf eens wat en toon eens dat je zelf ook in het kader van de bezuinigingsronde die
in Nederland rondgaat iets wilt doen. Het college heeft daar in onze ogen te weinig aan ge
daan. Zelfs vorig jaar toen al duidelijk was dat er in een bepaalde richting bezuinigingen
doorgevoerd zouden moeten worden hebben de raad en het college alleen een protestmotie
richting Den Haag gezonden. Verder heeft men niets gedaan. Dat waren duidelijk signalen
dat er iets moest gebeuren, maar daarin heeft het college gefaald. Een en ander is de basis
geweest van de voorliggende herwaarderingsoperatie.
Bovendien heeft het college in de afgelopen jaren steeds weer te optimistisch geraamd.
Het college heeft steeds de bevolking niet duidelijk willen maken dat er iets moet gebeuren
en dat dat sneller moet dan tot nu is gebeurd. Vandaar dat ineens dit grote bedrag boven
de tafel komt. Het college is daar ook in de fout gegaan. B. en w. besteden veel tijd aan
beleid, maar te weinig aan beheer. Het feit dat de rekening 1985 een groot tekort laat zien
mag aantonen dat het college de boeken niet goed heeft bijgehouden, want anders had dat
tekort veel eerder gesignaleerd moeten worden. Ik wil een voorbeeld geven uit de afgelopen
tijd ten aanzien van een gemeentelijke dienst. Er is een aanbesteding met een laagste in
schrijver. Wat gebeurt er? Het werk wordt niet aan de laagste inschrijver gegund. Vervol
gens vindt er arbitrage plaats. De gemeente moet betalen. Dat zijn fouten waarvoor het col
lege verantwoordelijk is. Ik had graag gezien dat het college het boetekleed, zij het in alge
mene zin, had aangetrokken. Vandaar dat wij vinden dat deze herwaarderingsoperatie de
toets der kritiek niet kan doorstaan.
Ik wil ook iets zeggen over de methodiek. (De heer Pruiksma: Dat kan nog net even.)
Ik ben wel binnen de tijd, mijnheer Pruiksma. U had uw eigen fractievoorzitter wat dat be
treft moeten kritiseren, maar u hebt toen gezwegen. Het CDA zwijgt echter wel vaker. Het
college zegt dat het een groot aantal herwaarderingsprojecten in het kader van deze operatie
heeft bekeken. In dat verband zegt het college dat het zich heeft laten leiden door politieke
prioriteiten, dus kijken of een en ander binnen het collegeprogramma past. Wij vinden dat
geen goede zaak. Als er bezuinigd moet worden, moet er in zijn totaliteit worden bezuinigd.
Iedereen moet aan die bezuiniging worden onderworpen en niet, zoals het college heeft ge
daan, een aantal instituten daar buiten houden omdat die in de politieke denkwijze van het
college naar voren gebracht worden. Ik vind dat niet reëel en niet van solidariteit getuigen.
Het college doet dat heel erg bij de subsidieverlening aan de gesubsidieerde instellingen.
Er is een algemene korting van 4%. Maar waar komt het op neer? Een korting van 4% voor