8 zou geven. Het woord "up-grading" komt mij nog altijd niet uit de mond. Kortom, een ge bouw dat de versterking van de positie van Leeuwarden als centrumplaats in de provincie Friesland kan bewerkstelligen. Deze elementen zijn naar het oordeel van mijn fractie over eind gebleven. Ook de opmerkingen die in 1985 in de raad zijn gemaakt zijn naar ons gevoe len op een goede manier in het nu voorliggende plan verwerkt. Daarom kunnen wij thans akkoord gaan met het voorstel van het college. Na de commissievergadering zijn er voor ons nog twee punten overgebleven. In de eerste plaats het punt van de erfpacht. In 1985 zijn wij akkoord gegaan met verkoop in plaats van uitgifte in erfpacht. Onze conclusie was toen - die is keurig geformuleerd in het verslag -; "Wij blijven voorstander van uitgifte in erfpacht, maar de grote waarde die wij hechten aan de realisatie van dit gebouw in combinatie met de zekerheid van het bestemmingsplan weegt in dit geval zwaarder dan een mogelijke waardevermeerdering van de grond op termijn." Nu er een andere combinatie dan MAB/Aegon, namelijk de combinatie MAB/Bedrijfspensioen fonds voor de Metaalindustrie, naar voren is gekomen, had naar de mening van mijn fractie uitgifte in erfpacht opnieuw uitgangspunt van onderhandeling moeten zijn. Tegelijk realiseren wij ons dat er geen enkel nieuw feit of argument naar voren is gekomen dat kan rechtvaar digen dat wij terugkomen op onze beslissing van destijds. Wij willen dan ook akkoord gaan met verkoop, omdat wij groot belang hechten aan het realiseren van het pleinafsluitend ge bouw Daarnaast realiseren wij ons dat wij voor de binnenstad hebben gekozen voor het uitgangspunt van uitgifte in erfpacht, maar dat wij de laatste jaren een aantal malen grond hebben verkocht Rechtsongelijkheid naar kopers mag niet optreden. Mede in het licht van het feit dat binnen afzienbare tijd de gehele binnenstad is overdekt met bestemmingsplannen en wij de ontwikke ling daar dus kunnen sturen, willen wij ons in de fractie en in de PvdA-Leeuwarden beraden op het uitgangspunt erfpacht. Eventueel komen wij met de conclusie dienaangaande daar in gemeenteverband op terug. Een ander punt waar wij het vanaf het begin over hebben gehad en dat aan het eind van deze hele procedure toch wat op de achtergrond is geraakt is de verbetering van het Wilhel- minaplein. Vanaf het begin is gesproken over een pleinafsluitend gebouw - in ander verband is het woord "pleinvormend gebouw" wel eens gevallen -, maar. de PvdA-fractie wilde daar naast ook tegelijk het Wilhelminaplein verbeteren. In het begin hebben wij zelfs gesproken over het verkleinen van het plein en overbouwen over de ingang van de parkeergarage. Langzamerhand is het plan opgeschoven omdat er wensen waren in de richting van de Wirdu- merdijk. Wij gaan er echter nog steeds vanuit dat tegelijk met het realiseren van het plein afsluitend gebouw er ook iets wordt gedaan aan het Wilhelminaplein. Opnieuw wil ik de vorige woordvoerder van mijn fractie over deze zaak citeren: "Mijn fractie vindt echter ook dat het van het grootste belang is dat tegelijk met de verdere ontwikkeling van het gebouw een inte graal inrichtingsplan voor het hele Wilhelminapleingebied moet worden gemaakt, uiteraard met inachtneming van de belangen van de weekmarkt." De huidige wethouder van Ruimtelijke Ordening zal deze tekst niet onbekend voorkomen. Wij willen het college dan ook vragen om binnenkort te beginnen met de ontwikkeling van plannen voor het Wilhelminaplein. Over de procedure zou eventueel in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting kunnen worden gesproken. Wanneer ik praat over de herinrichting van het plein dan realiseer ik mij dat dat geld kost. De raadsbrief is wat onduidelijk over het geld. Ook de ter inzage gelegde stukken geven niet alle informatie. Ik heb geprobeerd de dingen op een rij te zetten. Storting van 1 miljoen gulden in de algemene reserve is wat ons betreft akkoord. Ook kunnen wij akkoord gaan met het afstaan van 1 miljoen gulden aan de parkeergarage, omdat dat tegelijk voor ons voordelen geeft voor de exploitatie van de garage. In de raadsbrief wordt voorgesteld om ongeveer 5,5 ton beschikbaar te stellen voor het bouwrijp maken van het te bebouwen per ceel. Ook daar gaan wij mee akkoord. Er blijft dan dus nog ongeveer 4,5 ton over voor de directe omgeving van het gebouw. Intussen is de verkoopprijs vastgesteld op 3,3 miljoen gulden. Daarbij is rekening ge houden met de fietsenstalling. Uiteindelijk blijft er een bedrag over van 3 ton. Wij willen het college verzoeken om in ieder geval deze 3 ton te gebruiken voor de broodnodige herinrichting van het Wilhelminaplein. Je kunt natuurlijk meteen concluderen dat, wanneer het opknappen van de directe omgeving van het pleinafsluitend gebouw al 4,5 ton kost, 3 ton voor het Wilhelminaplein niet voldoende zal zijn. Wij willen het college daarom in overweging geven om de post onderuitputting van het stadsvernieuwingsfonds eventueel voor een deel te gebrui ken voor de herinrichting van dit belangrijke plein. Ik wil het hierbij in eerste instantie laten. De heer Van der Wal; Zoals bekend heeft de PAL-fractie zich tot nu toe steeds tegen het pleinafsluitend gebouw opgesteld. Het is niet zo dat wij ons op de bewuste plek geen gebouw kunnen voorstellen, maar het gaat ons met name om de functies die dit gebouw moet bekleden en om de motivering die er achter zit en welke zou zijn afgeleid uit het distributie-planolo gisch onderzoek. De twijfels daarover overheersen bij ons nog steeds. Tegen een bebouwing 9 op deze plek hebben wij zoals gezegd op zich geen bezwaar. Een aantal zaken dat ons in het kader van deze bebouwing voor ogen stond is niet gerealiseerd. De verschrikkelijk onge lukkig gelegen ingang van de parkeergarage blijft waar die is. Deze ingang blijft enorm gevaarlijk en brengt bovendien een scheiding van het plein teweeg. Ook komt niets terecht van de wand aan de Wirdumerdijkbehalve dan misschien een muurtje van 1 U meter hoog. Helemaal onverdeeld gelukkig met het gebouw zijn wij dus niet. Ik wil dan nu nog even in gaan op een aantal andere zaken. De fietsenstalling. De gemeente stopt 7 ton in de fietsenstalling - je kunt beter zeggen dat zij de grondprijs met 7 ton verlaagt - en huurt dan de kelder voor f. 1,per jaar. Wij hebben er altijd op aangedrongen dat de kelder een zo laag mogelijke drempel krijgt, dus een heel ruime en lichte ingang op een heel goede plek. De plek die nu is gekozen ligt aan de kant van de Beurs. Daar is op dit moment praktisch geen of heel weinig fietsverkeerHet argument daarvoor is dat, als de ingang wordt gesitueerd op ongeveer de plaats van de in gang van de huidige fietsenstalling, je dan in het verblijfsgebied zit. Verblijfsgebied? Maar daar loopt nu toch ook een belangrijke fietsroute langs? Wanneer het druk is dan is de fiets route moeilijk te gebruiken omdat er geen profilering aanwezig is en omdat niemand door heeft dat daar een fietspad is. Al met al zal dit plan inhouden dat de fietsroute daar ver dwijnt. De fietsverbinding tussen Nieuwestad en Zaailand is al heel slecht. In de Oude Lom- bardsteeg en de Oude Doelesteeg mag niet gefietst worden. Blijven over de Wirdumerdijk en de Haniasteeg voor een gedeelte. Doordat de ruimte tussen V D en het pleinafsluitend ge bouw nogal verkleind wordt, zal daar helemaal niet meer gefietst kunnen worden. Voor het fietsverkeer wordt het in dat gebied dus behoorlijk ongunstig. Hoewel de plannen voor de omgeving nog moeten komen, zie ik nu al aankomen dat de mogelijkheid van fietsen daar ver dwijnt Het maken van de ingang van de fietsenstalling aan de kant van de Beurs doet bij ons de twijfel versterken over de haalbaarheid van deze fietsenstalling onder de grond. Stel dat die zaak mislukt, niet aan de verwachtingen voldoet of, ondanks die ene gulden huur die de gemeente moet betalen, niet exploitabel is. Wat gebeurt er dan? Je kunt die fietsenstalling laten bestaan, maar dan moet er geld bij. Je zou de fietsenstalling ook op een andere plek onder ongeveer dezelfde condities kunnen realiseren. In de fractie hebben wij het daar ook over gehad, maar wij zouden niet weten waar dat op deze schaal in deze omgeving zou kunnen. Iedereen kan dagelijks constateren dat de huidige fietsenstalling in een grote behoefte voor ziet. Wanneer de zaak mislukt dan is de gemeente 7 ton kwijt, want nergens is in het con tract geregeld dat wij, als de fietsenstalling zal verdwijnen, alsnog die 7ton terug krijgen. Als de fietsenstalling over drie jaar bijvoorbeeld in gebruik wordt genomen als zelfbedienings zaak - de termijn van drie jaar is afgesproken -, krijgt de gemeente die 7 ton dan terug? Kortom, welke garanties kan het college bieden dat deze fietsenstalling daadwerkelijk in de huidige behoefte blijft voorzien en die functie behoudt? Mocht de fietsenstalling verdwijnen, hoe zien wij ons geld dan weer terug? Wij zullen dat geld dan namelijk hard nodig hebben om een eventueel vervangende fietsenstalling te realiseren. Dan het punt erfpacht. Zoals bekend hebben wij ons van harte achter de erfpachtnota gesteld en is de binnenstad tot erfpachtgebied verklaard. De keren dat b. en win tegen spraak met hun eigen beleid toch verkoop voorstelden hebben wij daar tegengestemd. Wij hebben toen ook al gewaarschuwd: denk er om je schept hiermee een precedent, hiermee creëer je rechtsongelijkheid, hiermee haal je je eigen beleid onderuit. Nu hoor ik dat de PvdA het hele binnenstaderfpachtbeleid in beraad wil nemen vanwege genoemde rechtsonge lijkheid. De PvdA doet alsof zij dat nu pas ontdekt. In de betreffende raadsvergadering in 1985 en ook bij andere gelegenheden is daar echter al voor gewaarschuwd. Op deze manier brengt de PvdA haar eigen socialistische grondpolitiek om zeepHet gaat er bij erfpacht natuurlijk niet alleen om dat de zaak wel wordt geregeld als er maar bestemmingsplannen zijn. Nee, het gaat bij erfpacht ook om economische waardevermeerdering ten gevolge van publieke activiteiten. Ik doel dan op activiteiten van de overheid ten aanzien waarvan de waardever meerdering ook weer ten goede komt aan die overheid en niet in particuliere zakken verdwijnt. Dat is ook een van de motieven van het erfpachtsysteem. Een en ander ondervang je niet met bestemmingsplannen. De PvdA gaat als gevolg van haar eigen verzaken in dit soort kwesties in beraad. Overigens is het zo logisch als het maar kan dat, als de Aegon wordt toegezegd dat ge kocht kan worden, het pensioenfonds dan ook zegt dat het per se wil kopen. Het economische belang en nog allerlei andere belangen zijn dan zo sterk dat wij weer overstag gaan. Een ge volg van een verzaken ondanks alle mooie verhalen in verkiezings- en collegeprogramma's van twee jaar geleden. Wij blijven tegen verkoop en zullen om die reden tegen het raadsvoor stel stemmenHet is overigens wel zo dat wij wel degelijk ook positieve elementen in de reali sering van het pleinafsluitend gebouw zien. Tot slot wil ik nog iets zeggen over de besteding van het geld uit de grondverkoopVan de gerealiseerde grondopbrengst zal 1 miljoen gulden worden afgestaan aan de Stichting Par keergarage als de integratie tussen het pleinafsluitend gebouw en de parkeergarage tenminste

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 5