22 Uit het antwoord op vraag 5 blijkt dat de Leegstandwet wel op een zeer vreemde manier is toegepast. Tevens is nog steeds in discussie of de anonieme dagvaarding wel of niet kan en of een en ander op gespannen voet staat met het Wetboek van burgerlijke rechtsvordering, maar goed, daar gaat het hier vanavond niet over. Het is een discutabel middel en wat ant woorden b. en w. op vraag 5? "Bij de planning van de sloopwerkzaamheden was uitgegaan van de veronderstelling dat de te slopen panden leeg waren. Omdat dit niet het geval bleek te zijn, is enigszins van de geplande volgorde afgewekenInderdaad, de sloop is 5 maanden vervroegd, want uit de brieven van het Woningbedrijf kan worden afgeleid dat deze was gepland in augustus 1986. Daardoor moest anoniem worden gedagvaard. Een en ander lokte een actie uit, die begon met het gooien van een glas chocolademelk tegen een graaf machine, maar die later vrij fors werd. (De heer Ten Hoeve: Is de volgorde niet omgekeerd? Als er sprake is van uitlokken, is er dan eerst niet iets anders gebeurd?) De Leegstandwet wordt toegepast als er een spoedeisend karakter is. Daarbij worden allerlei zaken genoemd, er moeten bijvoorbeeld bouwplannen zijn en er moet onmiddellijk worden begonnen. Daar was geen sprake van. B. en w. zeggen slechts dat er, omdat er gekraakt is, zo snel werd ge sloopt. Daar is de Leegstandwet niet voor bedoeld en wij zijn er tegen om deze discutabele wet op deze manier toe te passen. Op zich is het wel een eerlijk antwoord, alleen, wij aan vaarden dat niet. Wij zijn het met deze redenering niet eens. De conclusie dat geheel volgens het boekje is gehandeld delen wij niet en om die reden zullen wij tegen dit preadvies stemmen. De heer Timmermans (weth.): De eerste vraag van de heer Van der Wal is waarom het college niet heeft gekozen voor het zoeken naar de intentie van de krakers. Met een vraag als: "Krakers, waarom kraak je?" wordt natuurlijk wel een beetje naar de bekende weg ge vraagd. Normaal gesproken zijn daar argumenten voor. Naderhand heb ik van de heer Van der Wal begrepen dat het slechts een grapje is geweest. Dat dat grapje ons met elkaar wel vele duizenden guldens heeft gekost is blijkbaar niet zo erg. Dat de eigenaar van de graaf machine f. 2.400,schadevergoeding heeft gevraagd van de gemeente is blijkbaar ook niet erg. De situatie is mijns inziens zo dat in een uitgebreide discussie in de gemeenteraad is ge kozen voor een verbeteringsproces in de SchoolstraatbuurtEr is ook uitgebreid gesproken over de vraag of er regulier en rechtmatig vooruitlopend op de bouw kon worden gesloopt. Er zijn procedures gevoerd die ons - waarschijnlijk is dat ook een grapje geweest - duizenden guldens hebben gekost - gemeenschapsgeld dus - om aan te tonen dat er geen enkele aan leiding is te twijfelen aan de rechtmatigheid van het besluit van de raad om te slopen. De Raad van State is daar volstrekt duidelijk in geweest. Kortom, wij hebben heel zorgvuldig en heel nauwkeurig gehandeld en zijn zo goed mogelijk omgegaan met de beperkte gemeentelijke middelen De heer Van der Wal is het niet eens met het middel. Naar mijn idee stond ons in die situatie geen ander middel ter beschikking. Er kan uitgebreid over worden gesproken of men het wel of niet met ons eens is. Gebleken is dat de krakers het niet met ons eens waren; dat is in verschillende procedures tot uitdrukking gekomen. In de verschillende overlegsituaties is voldoende duidelijk naar voren gebracht hoe het college over een en ander dacht. Ook de PAL-fractie wist het standpunt van het college ver voordat deze actie werd ondernomen. In het woonconsumentenoverlegwaarin de PAL-fractie is vertegenwoordigd, is nadien echter niet gereageerd op de stellingname van het college. (De heer Duijvendak: Is dat een commis sie waarin overlegd wordt met de raad?) De PAL-fractie is lid van het woonconsumentenover leg. De verslagen worden ook toegezonden. U reageert daar niet op en als het college dan doet wat in het verleden is geformuleerd, pas dan meent u dat de tijd gekomen is om te rea geren. Dat is geen juiste werkwijze. Waarom is er geen overleg met de commissie gevoerd? Ik wil nogmaals benadrukken dat het hier gaat om een wettelijke bevoegdheid alleen van het college. Wij hebben er helemaal niet schimmig over gedaan. Er is in brede zin over gesproken, onder andere in het woon consumentenoverleg. Dat is zelfs nog een veel breder forum dan de gemeenteraad. Er is dus mijns inziens op het juiste moment duidelijkheid verschaft. Ik denk dat de volgorde op zich zelf niet zo geweldig interessant is. Er was een bepaalde termijn voor het slopen beschikbaar. Of dan met het ene of met het andere pand wordt begonnen is niet relevant; de reden daar voor is meer van technische aard. Op het moment dat duidelijk werd dat men dat proces wil de doorbreken - dat was om te plagen, begrijp ik nu van de heer Van der Wal - hebben wij gezegd: Die luxe kunnen wij ons niet permitteren en wij gaan gewoon datgene slopen wat het meest voor kraak in aanmerking komt. De heer Van der Wal: Laat er geen misverstand bestaan over het feit dat wij, hoewel wij een ander plan voorstonden, niet het voornemen tot sloop en nieuwbouw in dit gebied bestrij den Wat het karakter van de kraakactie betreft het volgende. Uit informatie is gebleken dat het min of meer een toevallige overnachting was, waar de gemeenten zeer snel op reageerde. 23 Het waren trouwens ook mensen die(De heer Pruiksma: waren verdwaald.)Dat kun je achteraf constateren. Wij hebben ons niet specifiek ingezet voor deze kraakactie, omdat het niet een serieuze kraakactie was. Daar doelt het PEL ook op als wordt gesproken over de intenties van de krakers. En ja, toen de gemeente zo snel en veel eerder dan was ver wacht reageerde, toen kwam het tot een escalatie. Ik praat dat verder niet goed, het is ge woon een feit. De wethouder moet nu niet aankomen met een verhaal dat voor de goedkoopste oplossing is gekozen. Dat is zeker niet het geval geweest. In het woonconsumentenoverleg heeft de wethouder namens het college begrippen naar voren gebracht als "een niet actieve opstelling" en "terughoudendheid". Daar zijn wij het in verband met deze wet mee eens en het is dus logisch dat daar niet op gereageerd is. Bovendien worden in dit overleg geen be leidslijnen vastgesteld, want daar is deze instelling niet voor. Het is een overlegorgaan en daarin worden geen beleidslijnen vastgesteld hoe de nieuwe discutabele wet moet worden ge hanteerd. Een feit blijft dat b. en w., doordat een woning was gekraakt, hebben besloten eerder te slopen als strikt noodzakelijk was en in de planning stond. Dat de rechter bij ge brek aan verweer van de tegenpartij het spoedeisende karakter niet voldoende heeft getoetst is jammer, daar kan ik op dit moment ook niet veel aan veranderen. Op dat moment had een en ander geen spoedeisend karakter en dat is wel een vereiste voor de toepassing van deze wet. Daarom kunnen wij niet anders dan tot de conclusie komen dat wij vinden dat b. en w. de wet op een verkeerde manier hebben toegepast en wij zullen dan ook tegen dit preadvies stemmen De heer Timmermans (weth.): Na de min of meer toevallige overnachting heeft de ge meente getracht informatie in te winnen. Ondanks het feit dat een en ander "toevallig" was heeft men hier niet op gereageerd. Pas daarna is de gemeente gaan procederen, dus er is wel degelijk zorgvuldig gehandeld. (De heer Ten Hoeve: Misschien kunnen ze er de volgende keer een bordje met daarop "Dit is een grapje" bij hangen, dan weten wij dat. Dat spaart heel veel geld.) Ik begrijp dat de heer Van der Wal vindt dat niet alleen het gemeentebestuur fout heeft gehandeld, maar dat ook de rechter zijn taak niet goed heeft gedaan. Ik laat die interpretatie voor de heer Van der Wal. Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de PAL- fractie wenst te worden geacht tegen te hebben gestemd. De heer Koopmans: Waar is men nu eigenlijk tegen? In het preadvies wordt voorgesteld bepaalde antwoorden te geven. Wil men iets anders antwoorden? De heer Van der Wal: Ja, er zal volgens ons een ander antwoord moeten worden gegeven. Daar heb ik op dit moment geen concrete formulering voor. Uit de context valt echter wel op te maken dat wij het met deze reactie niet eens zijn. De Voorzitter: Ik stel voor dat wij de discussie nu verder kappen. Het zou een acade mische discussie worden, omdat de stemverhouding heel duidelijk is. Punt 26 (bijlage nr. 266). Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 27 (bijlage nr. 281). De Voorzitter: Dit punt luidt: Evaluatie van het telefonisch meldpunt voor racistische discriminatie. De hear Bilker: Yn de Kommisje foar Algemiene Saken fan 22 juny lêstlyn haw ik al fer- skate opmerkings makke oer it diskriminaasjemeldingspuntDêr binne sunt dy tiid gjin nije asrrkten by kommen en sadwaande wol ik my no beheine ta it meitsjen fan 3 opmerkings fan algemiene aard. 1. Wy hawwe de yndruk dat it diskriminaasjemeldingspunt goed funksjonearretal kin it altyd better. De behanneling fan de klachten bart mei de grutste soarch, ek yn gearwur- king mei oare ynstellingenB. en w. sizze ta dat, foar safier't it net binnen de strafrjocht- like sfear fait, oer klachten wannear't dat nedich is de nedige ynformaasje of kommintaar by belutsenen frege wurde sil. Dat sil krekt kinne as de yntsjinner fan de klacht it dêrmei iens is. Faak is it sa dat de klachtenmelder bang is foar konsekwinsjes foar syn of har wurk. Ik nim oan dat b. en w. wat dit oanbelanget yndied mei soarch te wurk gean sille. Op himsels liket dit in goede ütwreiding. 2. Wy stelle üs achter de opmerkings dy't hannelje oer it plak fan it diskriminaasjemel dingspunt. Wy binne fan betinken dat it binnen de gemeente bliuwe moat. Der binne gjin düdlike oanwizings dat wy no de planke misslagge. Der is ek gjin düdlik ferskil oan te tsjut-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 12