16 der wol ris oer. Lykwols, in folk dat syn eigen achtergrün ferjit, giet in tsjustere ta- komst yn'e mjitte. Mevrouw Vlietstra (weth.): Eerst een opmerking vooraf. De brief van de Permaninte Kommisje Frysk yn it Underwiis bevat inderdaad een groot aantal aanbevelingen en maat regelen, maar dezelfde brief zegt dat hij niet bedoeld is als een soort handleiding voor gemeenten om al die maatregelen uit te voeren; de genoemde aanbevelingen zijn duidelijk bedoeld als suggesties, als richtlijnen. De gemeenten hebben de mogelijkheid om die maat regelen over te nemen die in hun gemeente van toepassing zijn. Dat betekent dus dat de Permaninte Kommisje Frysk yn it Underwiis er van uitgaat dat niet in alle gemeenten dezelfde situatie bestaat, de heer Bilker heeft dat ook al gezegd, en ik zou dat toch om te beginnen bij mevrouw Westra nog eens van harte onder de aandacht willen brengen. Immers, de gemeente Leeuwarden kan niet worden vergeleken met bijvoorbeeld de ge meente Boarnsterhim. Het Leeuwarders is al even gevallen; ik zou ook nog willen wijzen op de op sommige scholen in vrij groten getale voorkomende leden van etnische groepen In die situatie is er mijns inziens wel degelijk reden om ook wat gemeenten betreft te dif ferentiëren. Dan de punten die mevrouw Westra heeft genoemd. Dat het er in zijn algemeenheid niet best voorstaat met het Fries in het onderwijs is mij ook bekend. De gegevens uit het onderzoek van de inspectie kennen wij. Leeuwarden zal daarvan niet zo heel veel afwij ken. Een van de belangrijkste punten die daarbij een rol spelen - wij hebben dat ook naar aanleiding van ons onderzoek gezegd - is de deskundigheid van de mensen die dat onderwijs moeten verzorgen. Van mensen die van huis uit niet Friestalig zijn kan nauwe lijks worden verwacht dat hun deskundigheid op dit gebied in de korte periode waarin de applicatiecursus wordt gegeven zodanig wordt vergroot dat zij in staat zijn om op een verantwoorde manier daarin les te geven. Mijns inziens spelen deze zaken in een gemeen te als Leeuwarden, waar Friestaligheid toch niet de hoofdmoot is, nog weer sterker. De vraag is wat het bevoegd gezag daaraan kan en wil doen. Ik geef ogenblikkelijk toe dat het hier geformuleerde antwoord niet een antwoord is waaruit kan worden gelezen dat wij op korte termijn daarmee heel actief aan de gang zullen gaan. De reden daarvoor is dat wij ontzettend veel dingen willen in ons onderwijs. Ik wil nog wel even herhalen wat dat allemaal is, maar u weet het ongetwijfeld zelf ook. Er is een nota onderwijs/emancipatie, er is een homo-nota, wij zijn bezig met onderwijsvoorrangsbeleid, etnische groepen, noem maar op; er komt nog vredesonderwijs, er komt mondiale vorming en ik denk dat in die rij prioriteiten moeten worden gesteld. Ik voel er niet veel voor om op korte termijn ook nog weer eens heel actief met een werkgroep aan de gang te gaan om te kijken hoe het Fries beter van de grond kan komen. Dat betekent niet dat ik het niet belangrijk vind, maar het lijkt mij beter een en ander gefaseerd aan te pakken. Dat betekent dat wij op dit moment onze aandacht beperken tot het aan de hand van de schoolwerkplannen en de activiteitenplannen die de scholen jaarlijks bij ons indienen bekijken wat er op dit gebied gebeurt en wat daarin wellicht aan verbeteringen zou kunnen worden aangebracht. Aan de andere kant kunnen de leerkrachten worden gestimuleerd mee te doen aan applicatie cursussen. Mevrouw Westra vindt een en ander onvoldoende en „te meager". Dat zij dan zo, ik neem daar kennis van. Op dit moment zijn het de mogelijkheden die wij voorhan den hebben. Mevrouw Westra heeft nog een aantal concrete vragen gesteld. Zij vraagt onder ande re of de benoemingseis er komt. Ik vind dat een moeilijk punt. Er is een benoemingsbe leid. Er is ook met betrekking tot het onderwijs een aantal keren uitgesproken dat vrou wen, mensen uit etnische groepen en homoseksuelen voorkeur moeten hebben. Als wij daar dan ook nog aan toevoegen dat het Friestalige mensen moeten zijn, dan vraag ik mij af waar wij met elkaar „bedaren". Ik heb er mijn twijfels over of dit nu al zo duidelijk moet worden uitgesproken. Het lijkt mij wel belangrijk dat er binnen een schoolteam één of meer mensen zijn die het Fries beheersen, maar of zo ver moet worden gegaan dat dit bij de benoeming van alle leerkrachten als eis moet worden geformuleerd lijkt mij niet juist. Ik zeg dus op dit moment ook niet toe dat die eis er komt. De heer Bilker vraagt of er ideeën zijn om iets meer met het Leeuwarders te doen binnen het onderwijs. Die ideeën zijn er op dit moment niet. Ik kan hem ook niet toezeg gen wanneer die er zullen komen. De financiële faciliteiten van het rijk zijn onvoldoende, dat ben ik met de heer Bilker eens. Een en ander is mager, in het voortgezet onderwijs zijn er zelfs geen financiële fa ciliteiten. Dat leidt er al gauw toe - in een situatie als Leeuwarden misschien nog wel eerder - dat het erg afhangt van de leerkracht of er binnen de school meer of minder aandacht aan het betreffende vak wordt gegeven. Overigens geldt dit wel voor meer vak gebieden. Ik ben dit allemaal met de heer Bilker eens. Wat wij daaraan kunnen doen - ik heb dit zojuist ook al gezegd in mijn antwoord op de vragen van mevrouw Westra - is aan de hand van de gesprekken die wij regelmatig met de scholen hebben en door middel van schoolwerkplannen en activiteitenplannen de zaak aan de orde stellen en bekijken hoe wij 17 er voor kunnen zorgen dat het allemaal niet zo vrijblijvend wordt als de heer Bilker vreest. Wij vinden het niet zomaar goed, aldus de heer Bilker. Ik ben dat met hem eens. Als wij de mogelijkheden en met name de tijd hebben om een en ander actiever aan te pakken, dan zullen wij dat zeker niet laten. De heer Bilker heeft nog een vraag gesteld omtrent het taalbeleid, waarover in het collegeprogramma ook iets is gezegd ten aanzien van het Fries en het Leeuwarders. Als ik het goed heb dan is dat een onderdeel van de portefeuille van wethouder Kessler. Wellicht zou hij daarover iets kunnen zeggen. Ik begrijp uit zijn reactie dat er op dit moment nog niets over kan worden gezegd. Er zijn nog geen concrete voorstellen voor ontwikkeld. Mefrou WestraDe wethalder hat earst wat sein oer it karakter fan de oanbefellings fan de Permaninte Kommisje. Dy hoege net perfoarst troch eltse gemeente oernommen te wurden. Dat is my ek bést, dy suggestje haw ik yn myn ferhaal ek net lizze wollen. (Mevrouw Vlietstra (weth.): U had het over 23 voorstellen die door ons zomaar aan de kant gelegd zouden zijn. In dat kader lijkt het mij goed te wijzen op het karakter van de brief.) Ik haw as kritykpunt ynbrocht dat it kolleezje eins neat mei de suggestjes docht, mar se trochskoot, foarüt skoot of nei oare klubs skoot. Der wurdt troch it kolleezje net oer neitocht wat wy mei dizze suggestjes yn Ljouwert dwaan kinne. Ik fyn lykwols ek dat der in bytsje in eigenaardige draai yn de diskusje üntstiet. Yn myn rjochting wurdt no sein dat ik wat mear each hawwe moat foar de bysündere posysje dy't Ljouwert yn- nimt. Ik soe nammentlik wat te egaal oer de kwestje prate. Ik tink lykwols dat it kolleez je net sa'n algemiene list mei suggestjes dellizze kin yn it Ljouwerter ünderwiisfjild sun der fierder yn te gean op de fraach wat it bysündere yn Ljouwert is en wat de fisy fan it kolleezje is op bysündere kenmerken fan skoallen yn Ljouwert. Wat dat oangiet is it Ljouwerters neamd en de oanwêzichheid fan etnyske groepen yn Ljouwert. It wurdt no suver sa draaid dat ik net genóch omtinken foar ien en oar hawwe soe, wylst myn kri tykpunt is dat sa'n algemien ferhaal net sünder mear trochskood wurde kin nei de skoal len, sa fan; Réd jim der mar mei! Dér sil in fisy op üntwikkele wurde moatte om't der yndied yn Ljouwert sprake is fan in hiel eigen situaasje. No wol ik dat lykwols ek wol wer in bytsje relativearje. It algemiene idee is faak dat yn Ljouwert sa'n bytsje alle mins- ken Hollansktalich binne. Ut de sifers docht bliken dat tsjin 56% fan de bern yn Ljouwert thus Hollansk praat wurdt. 44% groeit thüs dus net Hollansktalich op. In grutte groep wurdt op dit stuit yn it ünderwiis net yn de eigen taal opfongen. Ik fyn it nuver dat, wylst it sa klear as in klüntsje is dat it mei de kwaliteit fan it Frysk min steld isit foechhawwend gesach fan in protte skoallen seit: Wy witte wol dat it sa is, mar wy dogge der op dit stuit neat oan. Stel jo foar dat der sa oer praat wurde soe as der ünfoldwaan- de nivo wêze soe by bygelyks it rekkenünderwiis of it ierdrykskunde-ünderwiis. Dat bringt my ek op it punt fan de kwalifikaasje-easken. Stel jo foar dat in ünderwizer it rekkenjen net genóch yn'e macht hawwe soe, dan soe dat by in sollisitaasje wol as in minpunt beskóge wurde. As ünderwizers it Frysk net genóch yn'e macht hawwe - it Frysk is yntusken in ferplicht fak -, dan wurdt dat fan minder belang achte. De wethal der neamt in rychje fan dingen op dy't al dien wurde: wy dogge al wat oan frouljuseman- sipaasje, wy wolle wat dwaan foar minsken üt etnyske groepen en wy wolle wat dwaan foar homoseksuelen. Dér past dizze kwestje dan hast net mear by, want dan wurdt it sa- folle! Eins giet it dan allinnich mar om in kwantitatyf argumint en net om in ynhaldlik ar- gumint. Mar ik fyn dat gewoan yn it ramt fan wat ien yn'e hüs hawwe moat oan oplieding en oan feardichheden besjoen wurde moat oft hy as kwalifisearre beskóge wurde kin om ünderwiis te jaan. De wethalder seit der foarlopich net oan te wollen om foar eltse ünderwizer it Frysk as kwalifikaasje-eask te stellen. Ik haw yn de kommisje al opmurken dat ris ynventari- searre wurde kin hoe't it der yn de teams op'e skoallen foarstiet. Der soe neigien wurde kinne oft der yn elts team in ridlike deskundichheid oanwêzich is wat it Frysk oanbelan- get. Dat soe dus in foarlopige ynfolling wêze kinne foar skoallen dêr't dat mar amper it gefal is, as wy teminsten nije learkrêften hawwe wolle dy't as pree hawwe dat hja it Frysk goed yn'e macht hawwe. Der is wat üs oanbelanget hiel wat diskusje oer dit soart saken mooglik, mar de gelegenheid om dér mei elkoar neier oer te praten wurdt üs op dizze manier eins net bean. De hear Bilker: Ik hie hope dat it kolleezje him troch myn ferhaal wat aktiver opstel- le soe, mar nei de wurden fan wethalder Vlietstra haw ik no wer myn twifels. Mei my konstatearret de wethalder dat de finansjele middels op dit stuit net genóch binne. Dan sis ik: By dy konstatearring moat it net bliuwe. Wat docht it kolleezje no mei de oanbe fellings dy't der dochs dien wurde? Hoe sil it kolleezje mei dizze saken by de provinsje en by it ryk op it aljemint komme? De wethalder hat ek sein dat der regelmjittich yn it oerlis mei de skoallen foar it iepenbier ünderwiis oer dizze saak sprutsen wurde sil. Ik hie üt de riedsbrief begrepen dat ien en oar ien kear oan'e oarder steld wurde soe, mar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1987 | | pagina 9