4
Punt 4 (bijlage nr. 88).
De Voorzitter: Aan de orde is Aankoop van en ontbinden huurovereenkomst met be
trekking tot het pand c.a. Zuiderplein 47.
De heer Van der Wal: De PAL-fractie wil geacht worden tegen dit voorstel te hebben
gestemd. Wij vinden het niet juist dat de huurontbinding ten laste van de gemeente komt.
Wij hadden het wenselijker gevonden dat het pand c.a. gewoon „vrij te aanvaarden" was
gekocht en zodoende niet mee te werken aan het eventueel weghalen van gelden onder een
faillissement. In de commissie hebben wij het ook over deze zaak gehad. Ik heb er geen
behoefte aan om hier nu nog verder op in te gaan.
De heer Terpstra: Wij stemmen zij het node, maar het is niet anders, wel in met het
voorstel. Ons is een suggestie aangereikt die wij het college niet willen onthouden. Het
voorliggende voorstel heeft tot doel het pand te slopen ten behoeve van de aanleg van
een fietspad langs de Oostergoweg. De suggestie is het pand niet te slopen en het fiets
pad door een deel van het pand te laten lopen. Hiervoor moet alleen de begane grond ter
breedte van de huidige gang worden gesloopt. Wel zal er dan een arcade moeten worden
aangebracht die de bovenverdiepingen kan dragen. De driedeling in de architectuur, na
melijk de twee vensters, de deur en de arcade, kan onzes inziens tot een heel aantrekke
lijk geheel leiden. Bovendien moet het mogelijk zijn om via wat andere aanpassingen in
plaats van de thans aanwezige minder vlakke beëindiging een meer koppand te krijgen.
Deze oplossing verdient bovendien aandacht omdat het desbetreffende pand een fraai
19e-eeuws pand is en er op de rij een aantal panden staat dat hetzelfde karakter uit die
periode draagt. Wanneer het onderhavige pand gesloopt zal worden dan betekent dat dat
de lengte van deze 19e-eeuwse gevelwand zal worden ingekort en dat is jammer.
Wij overzien de financiële consequenties van deze mogelijke oplossing niet, maar wij
willen het college toch vragen of het die op zijn merites wil bezien.
De heer Timmermans (weth.): Wij hoeven niet al te lang stil te staan bij de opmerking
van de heer Van der Wal, want dit voorstel is inderdaad uitvoerig in de commissie behan
deld. Het gaat hier om een legale constructie ten aanzien waarvan men inderdaad van me
ning kan verschillen of het allemaal zo wenselijk is. In dit verband is er sprake van het
verschuiven van BV's. Voor de gemeente zijn er geen nadelige consequenties aan verbon
den en derhalve is het naar onze mening verantwoord dit voorstel te doen.
Dan de opmerking van de heer Terpstra. De stedebouwkundige motivering, namelijk
het zoveel mogelijk behouden van dit toch al kleine wandje in de enorme ruimte die daar
straks zal ontstaan, kan worden onderschreven. De suggestie van de heer Terpstra is er
niet een die nooit elders een keer is toegepast. In die zin is het zeker de moeite waard
de suggestie te bekijken. De eventuele keuze - dat heeft hij zelf ook onderschreven -
wordt met name bepaald door de financiële consequenties van een dergelijke oplossing.
Wat kost het maken van een arcade en het aanpassen van het pand in relatie tot de op
brengst van het nog resterende deel van het pand? De tijd en de ruimte zijn nog wel
aanwezig om dat nog eens te bekijken. Wij komen daar in de commissie op terug.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van
de toezegging van de wethouder en met aantekening dat de leden van de PAL-fractie
wensen te worden geacht tegen te hebben gestemd.
Punten 5 t.e.m. 12 (bijlagen nrs. 80, 68, 69, 72, 73, 81, 82 en 83).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 13 (bijlage nr. 75).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Het ontwerpen van een folder over de gevolgen van
een kernwapenaanval op Leeuwarden.
De heer Meerdink: Onze fractie is blij met het voorstel een folder uit te brengen over
de gevolgen van een mogelijke kernwapenaanval op Leeuwarden. In de commissie is hier
ook over gesproken. Toen werd nog uitgegaan van een aantal van 8.000 folders. Kennelijk
zijn er nu argumenten om dat aantal te verlagen tot 5.000 stuks.
Onze fractie vindt het een goede zaak dat de folder niet huis aan huis wordt ver
spreid. De folder wordt te dik om zo in de prullebak te verdwijnen en zal daarvoor waar
schijnlijk inhoudelijk ook te goed zijn.
Over de inhoud nog het volgende. Wij zouden het op prijs stellen wanneer in de fol
der ook aspecten worden opgenomen van wat de gemeente nog meer zou kunnen doen om
M
5
een proces van ontwapening op gang te brengen. Er is al toegezegd dat de inhoud van
de folder eerst nog in de Commissie voor Algemene Zaken aan de orde zal komen. Ik denk
met name aan aspecten als het aangaan van relaties met zustergemeenten in het Oostblok
en eventueel ook in andere delen van de wereld.
Tot slot denk ik dat het erg goed zal zijn wanneer in de folder niet de suggestie
wordt gewekt dat er iets te doen zou zijn tegen de gevolgen van een kernwapenaanval op
Leeuwarden. In de brochure van de gemeente Arnhem die als voorbeeld dient wordt dat
in feite ook uitgesloten, maar toch wordt in die brochure in het hoofdstuk wat de burgers
zouden kunnen doen erop gewezen dat zij de veilige plaatsen in huis zouden kunnen op
zoeken ingeval van een bombardement. Dergelijke suggesties moeten in ieder geval niet in
onze folder worden opgenomen.
Voor de rest instemming met het voorstel.
Mevrouw Vlietstra (weth.): De heer Meerdink stemt over het algemeen in met het
voorstel. Hij vraagt ook om aandacht te geven aan andere punten op het gebied van het
lokale vredesbeleid, onder andere de jumelage. Ik weet niet of de folder daar zoveel ster
ker van wordt. De folder is niet in de eerste plaats gericht op het totale gemeentelijke
vredesbeleid, maar is met name gericht op het inzicht geven in wat de consequenties van
een kernwapenaanval zijn met de bedoeling om mensen daar meer over te laten nadenken
en wellicht ook actiever stelling te nemen in dit soort zaken. Ik aarzel een beetje of het
door de heer Meerdink gevraagde in de folder moet. Binnenkort vindt er overleg plaats
met het Studiecentrum voor Vredesvraagstukken te Nijmegen. Wij kunnen die vraag dan
eens aan de orde stellen. Ik kan echter nu nog niet zeggen wat het resultaat daarvan zal
zijn. Het lijkt mij dat wij daar te zijner tijd in de commissie nog maar eens over van ge
dachten moeten wisselen.
Ik ben het verder met de heer Meerdink eens dat wij niet de suggestie moeten wek
ken dat, als er een bom valt - want over zo'n situatie praat hij dan -, daar dan nog iets
tegen zou kunnen worden gedaan. Wij hebben dat in het verleden in deze raad ook al uit
gesproken toen het ging over civiele verdediging in oorlogssituaties. Wat dat betreft is er
dus geen verschil van mening.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punten 14 en 15 (bijlagen nrs. 85 en 70).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 16 (bijlage nr. 71).
De Voorzitter: Aan de orde is thans Subsidiëring Stichting Noordelijk Centrum voor
Technologische Innovatie.
De heer Koopmans: Mijn fractie heeft met veel instemming kennis genomen van dit
voorstel. Het gaat hier om de stichting van een Noordelijk centrum voor technologische
innovatie. Er wordt gevraagd om een subsidie van 72.500,-- voor de investerings- en
exploitatiekosten. Voorzitter, wij zijn het eens met de zienswijze van het college dat het
hier gaat om activiteiten met een innoverend karakter. Wij zijn het er eveneens mee eens
dat het centrum als hier bedoeld een positief effect zal hebben op de werkgelegenheid zo
wel in kwantitatieve als in kwalitatieve zin. Het voorstel past uitstekend binnen de uit
gangspunten op het terrein van de werkgelegenheid zoals die zijn neergelegd in het colle
geprogramma.
Tijdens de laatste algemene beschouwingen heeft mijn fractie met veel nadruk de hele
problematiek van de werkgelegenheid aan de orde gesteld. Wij hebben er daarbij op gewe
zen dat het van groot belang is zelf initiatieven te ontwikkelen. Ook toen hebben wij het
belang van het tot stand komen van een innovatiecentrum onderstreept. Een initiatief zo
als nu aan de orde is juichen wij dan ook zeer toe. Het betekent natuurlijk niet, voorzit
ter, dat er geen risico's zijn, maar dat is inherent aan het ondernemersschap.
Voorzitter, zoals gezegd staan wij uiterst positief tegenover dit voorstel. Wij willen
het zien als een eerste initiatief van het college om mede op eigen kracht en inventiviteit
de werkgelegenheid te verbeteren.
Mevrouw Vlietstra (weth.): Ik weet niet wat ik hier nog aan toe moet voegen, voorzit
ter. (De Voorzitter: U zou kunnen bedanken voor de instemming!) Mede namens de voor
zitter wil ik de heer Koopmans danken voor zijn instemming.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.