- 4 -
Aanbeveling van burgemeester en wethouders:
mevrouw J. van der Kloet.
Benoemd wordt de aanbevolene met algemene stemmen.
Punt 4b (bij lage nr. 281
Benoeming in diverse commissies.
Aanbevel ing van burgemeester en wethouders:
1
Commissie voor de Financiën
de
heer
P. Meerdink;
2.
Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting
de
heer
G.H.
Heins;
3.
Commissie voor Openbare Werken en Milieu
de
heer
G.H.
Heins;
4.
Commissie voor het Marktwezen en de Frieslandhal
de
heer
G.H.
Heins;
5.
Overlegcommissie voor de volkshuisvesting
de
heer
G.H.
Heins;
6.
Commissie voor Organisatie-, Personeels- en Informatiezaken
de
heer
G.H.
Hei ns.
Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen.
De heren Dubbelboer en Den Oudsten vormden met de voorzitter het stembureau.
Punten 5 t.e.m. 9 (bijlagen nrs. 272, 271, 269, 270 en 274).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 10 (bijlage nr. 276).
De Voorzitter: Aan de orde is thans Herverdeling stadsvernieuwingsmiddelen 1988.
De heer Heins: Mijnheer de voorzitter, stads- en dorpsvernieuwing is gericht op de ver
betering van de kwaliteit van het wonen en vereist een actief ingrijpen van de gemeentelijke
overheid. Dat het budget voor de eigen gemeentelijke activiteiten in het herverdeel bes I uit met
iets meer dan drie ton wordt verhoogd, is een consequentie van een actief stads- en dorpsver-
nieuwingsbeleid. De subsidieregeling voor de particuliere woningverbetering was vroeger niet
veel meer dan een klusjesregeling. Wij zien dat de regeling de laatste jaren vooral stimulerend
werkt voor het plegen van groot onderhoud en het wegnemen van bouwtechnische gebreken.
Het stimuleringsbeleid van de Stadsvernieuwingskorporatie (SVK) en de wijkorganisaties
werpt zijn vruchten af. Veel mensen dienen subsidie-aanvragen in en verbeteren hun woning en
daarmee de stad of het dorp. Getuige de hoge prioriteit die aan de particuliere woningver
betering is toegekend is dit een positieve ontwikkeling. Wel dienen er voldoende financiële
middelen te worden ingezet om particulieren blijvend te ondersteunen bij het verbeteren van de
kwaliteit van het wonen.
Met de drie ton extra die aan de subsidiepot van de particuliere woningverbetering wordt
toegevoegd is het bedrag van twee miljoen overschreden. Een record. Het financiële keurslijf
wordt steeds strakker als de activiteiten toenemen. De drie ton extra is bij lange na niet
- 5 -
genoeg om de aanvragen in de rest van het jaar te honoreren. De subsidiepot is nu leeg. Afge
zien van een klein contingent voor de SVK worden aanvragen al lang niet meer gehonoreerd. Er
treedt nu een stagnatie op als er geen subsidie meer wordt toegekend. Het gevolg daarvan is een
lastenverzwaring voor hen die gedwongen zijn hun woning toch op korte termijn te verbeteren,
het weer oplopen van de achterstand in de woningverbetering, een verslechtering van de kwali
teit van het wonen en meer aanvragen voor volgend jaar.
Het is toch niet te verkopen als gemeentelijke woonomgevingsplannen te laag worden geraamd
en in de tijd naar voren worden geschoven, terwijl de particuliere aanvragers door geldgebrek
van diezelfde overheid een lege beurs krijgen te zien? Ligt het niet voor de hand om de par
ticuliere aanvragen die dit jaar nog binnenkomen met voorrang in 1989 te behandelen en te
beschouwen als een in te lopen achterstand, ongeacht de op handen zijnde veranderingen in de
subsidieregeling?
Een tweede punt. Na 1990 zullen extra gelden nodig zijn om de problematiek in de naoorlog
se woonwijken aan te pakken. Het is te verwachten dat hiervoor hoge uitgaven noodzakelijk zijn.
Het kan niet anders dan dat uitvoering van projecten in de wijken in de Schil de hoogste prio
riteit krijgt. Ongerust zijn wij dan ook over het budget dat na 1990 overblijft voor besteding
aan de stads- en dorpsvernieuwing. Niet alleen staat de doeluitkering van tien miljoen gulden
van het rijk onder druk, dat is ook het geval met de eigen gemeentelijke bijdrage. Deze eigen
gemeentelijke bijdrage komt uit het stadsvernieuwingsfonds. Voor zover mijn informatie gaat
stopt de gemeente daar elk jaar drie miljoen gulden in maar haalt er weer vier miljoen uit. Hoe
het fonds er over enkele jaren door deze jaarlijkse truc uit ziet laat zich raden. Ik denk dat
wij al lang door de bodem zijn gegaan.
Toch is er geen Informatie over dit fonds en groeit het mysterie en onze onrust. Zonder
inzicht in de stand van zaken van het stadsvernieuwingsfonds en de vooruitzichten wordt op dit
moment, voor zover het de eigen gemeentelijke bijdrage betreft, een financieel beleid op aan
names en schattingen gevoerd. De eigen gemeentelijke bijdrage moet ook na 1990 nog ingezet kun
nen worden, want anders heeft de prioriteit voor de stadsvernieuwing en de naoorlogse woonwij
ken geen waarde meer. Wij verwachten dit overzicht op korte termijn, in ieder geval voor de
behandeling van de begroting voor 1989. Hierbij gaan wij er vanuit dat er ook in 1990 en de
jaren daarna een eigen gemeentelijke bijdrage ter dekking van het stadsvernieuwingsprogramma
mogelijk is en zeker als de naoorlogse wijken aan de beurt zijn.
De heer Timmermans (weth.): De heer Heins heeft gelijk als hij constateert dat de particu
liere woningverbetering door met name de eigenaar/bewoner - het geldt overigens ook voor de
verhuursector - de laatste jaren aanzienlijk aantrekt. Sinds 1985 is dat het geval, want daar
voor was het problematischer. Er waren toen jaren dat er naar ons idee helaas te weinig in deze
sfeer werd verbeterd. Door de wijziging van de subsidieregeling is er inderdaad sprake van een
verbetering. De klusjesregeling is nu een effectief stadsvernieuwingsinstrument geworden. Vorig
jaar is er in een dusdanige mate geld beschikbaar gesteld dat alle aanvragen konden worden ge
honoreerd. Halverwege dit jaar bleek dat er te weinig geld beschikbaar was. Het college stelt
nu ook voor om f 300.000,extra hiervoor uit te trekken. Dat betekent dat al Ie aanvragen die
tot heden zijn ingediend gehonoreerd kunnen worden. Het betekent ook dat aanvragen die nu bin
nenkomen dit jaar niet meer gehonoreerd zullen worden en derhalve volgend jaar voor een bij
drage in aanmerking kunnen komen.
De heer Heins zegt dat de aanvragen die dit jaar niet meer gehonoreerd worden derhalve
volgend jaar prioriteit zullen moeten krijgen. De algemene regel is dat er volgend jaar weer
gewoon een nieuwe aanvraag ingediend moet worden. Je mag aannemen dat de plannen klaar zijn en
dat de mensen die nu in de "wachtkamer" zitten dan ook de aanvragen snel zullen indienen.
Bovendien mag je aannemen dat de aanvragen dan volgend jaar worden gehonoreerd.
Vervolgens noemt de heer Heins een aantal argumenten waarom het van belang is dat mensen
met onder andere de laagste inkomens en die in de kwetsbaarste wijken wonen ook recht hebben op
die subsidie. Wij hebben geconstateerd dat er een ontwikkeling heeft plaatsgevonden van een on
derbesteding naar een overbesteding. Al eerder hebben wij in de richting van de gemeenteraad
aangegeven dat er behoefte is om eens na te gaan hoe dat komt. Gaat het om aanvragen die niet