- 8 -
vrijgemaakt kunnen worden om de voorziening voor het fietsverkeer, te weten een fietspad aan de
zuidzijde van de Egelantierstraat, in de uitvoering te vervroegen. Ik vind op dat punt niets
terug in de voorliggende raadsbrief en daarom breng ik dat punt nog eens nadrukkelijk naar
voren.
De tweede opmerking betreft de principe-oplossing die wordt voorgesteld in de raadsbrief
voor het kruispunt Archipelweg-Egelantierstraat. In de raadsbrief staat het als volgt: "Er
dient dan wel voor zorg te worden gedragen dat het gebied Schil-Oost niet belast blijft worden
met doorgaand verkeer," - nu komt het - "hetgeen betekent dat het kruispunt Archipelweg-
Egelantierstraat in de toekomst gereconstrueerd zal moeten worden..." Dat laatste, voorzitter,
is voor D66 de vraag. In het thans voorliggende voorstel is een vrij ingrijpende reconstructie
opgenomen met hopelijk een heel fors effect op het verkeer door de Egelantierstraat. Die recon
structie zou kunnen betekenen dat het verkeer - ook het doorgaand verkeer - door de Egelan
tierstraat en de Coopmansstraat drastisch wordt verminderd.
Indien de maatregelen die wij daar treffen voldoende effect sorteren, dan zou dat beteke
nen dat wij niet 1,5 miljoen gulden hoeven vrij te maken voor de reconstructie van het genoemde
kruispunt. De stelpost civieltechnische werken zal ook de komende jaren danig onder druk komen
te staan. Bovendien hebben wij nog te maken met het oplossen van de aansluiting en het aan
brengen van een verkeerslichteninstaIlatie bij het kruispunt KanaaIweg-FrankIinstraat. Wij zit
ten ook nog steeds met het grote knelpunt bij het Vrijheidsplein. Voor D66 reden genoeg om
voorzichtig te zijn met het nu al nemen van principe-beslissingen die voor dat kruispunt 1,5
miljoen gulden betekenen.
Mocht het echter zo zijn dat de oplossingen die wij nu treffen voor de Egelantierstraat
onvoldoende effect sorteren op het doorgaand verkeer - en er dus toch een onhoudbare situatie
blijft bestaan voor met name Coopmansstraat en Cambuursterpad - dan kan altijd nog de beslis
sing worden genomen tot een vrij ingrijpende reconstructie van het kruispunt. D66 vindt het be
stuurlijk gezien verstandig om de beslissing over de definitieve keuze voor de oplossing van
het kruispunt Archipelweg-Egelantierstraat niet nu te nemen, maar pas te nemen wanneer voldoen
de zicht is op het effect van de maatregelen die wij vanavond vaststellen voor de Egelantier
straat. Ik zou dat punt uitdrukkelijk naar voren willen brengen.
De heer Helns: Mijnheer de voorzitter, de Egelantierstraat wordt de achterdeur van Cammin-
ghaburen. Dat komt heel duidelijk tot uitdrukking in het pakket van maatregelen dat nu voor ons
ligt. In grote lijnen kan onze fractie akkoord gaan met de voorstellen die nu ter tafel liggen
en die tot stand zijn gekomen in goed overleg met de wijken Schieringen en Camminghaburen. Toch
hebben wij nog een paar kritiekpunten.
Wat betreft de inrichting van de Egelantierstraat het volgende. In de raadsbrief staat dat
aparte fietsvoorzleningen worden overwogen en dat er in de tweede fase pas sprake is van een
eventuele aanleg van een fietspad. Voor ons staat vast dat hier aparte fietsvoorzieningen
moeten komen. De intensiteit van het fietsverkeer is hier hoog en zal in de komende jaren al
leen nog maar verder groeien. Een fietspad zoals in de notitie van de Dienst Stadsontwikkeling
(DSO) staat omschreven dient deel uit te maken van het plan. Voor de fietser namelijk blijft de
Egelantierstraat een van de voordeuren van Camminghaburen.
Wat betreft de aansluiting Egelantierstraat-Archipel weg wil ik het volgende opmerken. Het
is al weer heel wat jaren geleden dat PAL met een PAL'ternatief verkeersplan in deze raad kwam.
Als een van de opstellers daarvan kon ik de afgelopen jaren constateren dat veel van onze idee-
en van destijds nu gemeengoed zijn geworden van het gemeentelijk verkeersbeleid. Daarom stelt
ons de oplossing voor de aansluiting met de Archipelweg teleur. Wij zijn voorstander van zoveel
mogelijk T-aanslui tingen op de rondweg en staan dus achter de oplossing waarbij de Coopmans
straat rechtdoor wordt getrokken en er zodoende twee T-aansluitingen zijn op het punt dat nu
nog een kruispunt is. Zo'n oplossing is niet alleen beter maar in de uitvoering ook een stuk
goedkoper. Van de wethouder zouden wij willen weten in hoeverre deze oplossing die nu nog in de
stukken van de DSO staat nog tot de mogelijkheden behoort of dat deze geheel is afgeschreven.
Het alternatief waar het college nu mee komt is een slechte oplossing, omdat het uitgaat van
een volwaardig kruispunt waar alle verkeersbewegingen zijn toegestaan behalve rechtdoorgaand
- 9 -
verkeer van de Egelantierstraat naar de Coopmansstraat. Dat schept een onduidelijke verkeerssi
tuatie met grote kans op ongelukken. Er bestaat ook geen verbodsbord voor rechtdoorgaand ver
keer. Er zal naar andere alternatieven moeten worden gezocht. Ik hoop dat wij die in de Com
missie voor Openbare Werken en Milieu tegemoet kunnen zien.
Tot slot nog een opmerking over de Esdoornstraat. De Kanaalweg moet de zuidelijke toegang
van Camminghaburen worden. De Esdoornstraat mag dan ook geen mogelijkheden bieden voor sluip-
verkeer bijvoorbeeld richting Schieringerweg. Onze fractie vindt een gehele afsluiting van de
straat wel een zeer grote ingreep. Wij krijgen dan een situatie als bij de Pasteurweg waarbij
een zes meter brede asfaltweg alleen maar gebruikt wordt door leswagens. Wellicht zijn andere
oplossingen die hetzelfde effect hebben maar niet uitgaan van een volledige afsluiting hier ook
nog denkbaar.
Mevrouw Visscher-BouwerMijn fractie is het eens met het voorliggende plan. Het plan be
oogt een aanzet tot het verkeersluw maken van de wijk en een oplossing voor het afremmen van
doorgaand verkeer naar Camminghaburen. Wij zijn het daarom ook eens met de afsluiting van de
Esdoornstraat, omdat dat past in het verkeersluw maken van de wijk. Gebeurt dat niet dan zal
een en ander tot sluipverkeer leiden. Wanneer Camminghaburen verder wordt ingevuld en ook de
zuidkant zal zijn bebouwd dan zal de verkeersstroom groter worden. Het voorgestelde plan past
helemaal in de filosofie van het verkeersluw maken. De uitwerkingen komen nog aan de orde in de
Commissie voor Openbare Werken en Milieu. Wij kunnen de onderdelen dan nader bekijken.
De heer Timmermans (weth): De heer De Beer heeft zich uitgesproken tegen de afsluiting van n
de Esdoornstraat. Ook andere sprekers hebben zich in die zin uitgelaten. De heer De Beer heeft
daar twee argumenten voor genoemd. Het eerste argument is dat, wanneer de Esdoornstraat wordt
afgesloten, de kans bestaat dat het sluipverkeer via de Egelantierstraat weer gaat toenemen.
Omgekeerd is het risico natuurlijk veel groter. Je hebt eerder kans dat, omdat rijden via de
Egelantierstraat zo lastig wordt, het sluipverkeer via het resterende deel van de Esdoornstraat
zal toenemen. Ik kom daar dadelijk nog even op terug.
Dat de Esdoornstraat via de SchierIngerweg en de Egelantierstraat een mogelijke sluiproute
zal worden is niet uitgesloten. Maar als je goed kijkt hoe ingewikkeld dat is in vergelijking
met de mogelijkheden die je hebt via de normale rechtstreekse routes Kanaalweg en Groninger-
straatweg, dan denk ik dat het kwantitatief vrijwel uit te sluiten is dat er een sluiproute zal
ontstaan. Mocht dat toch gaan gebeuren - ik heb dat ook in de Commissie voor Ruimtelijke
Ordening en Volkshuisvesting aangegeven - dan kun je op de Schieringerweg voldoende maatregelen
nemen om de sluiproute via de Esdoornstraat nog moeilijker te maken.
Voorzitter, ik wil nu even ingaan op de algemene benadering met betrekking tot Esdoorn-
straat. Ik constateer dat wij de afgelopen jaren, nadat de Esdoornstraat naar de Kanaalweg als
tijdelijke verbinding is doorgetrokken - de Kanaalweg zelf was er nog niet - ieder jaar nota's
van het Wijkkomité Schieringen hebben gekregen. Tijdens de behandeling in de Commissie voor
Openbare Werken en Milieu zeiden alle fracties vervolgens: Wat hier gebeurt is niet de
bedoeling; het sluipverkeer moet uit die wijk want dat hoort daar helemaal niet; men rijdt daar
veel te hard; het is een brede straat; kortom, als het even kan die zaak zo snel mogelijk
afsluiten. Ik heb geconstateerd dat in al die vier jaar nooit bezwaren zijn gemaakt tegen die
nota's om de weg Esdoornstraat af te sluiten.
Vervolgens hebben wij in het kader van het plegen van onderhoudswerkzaamheden aan het
viaduct bij de Egelantierstraat met elkaar afgesproken dat wij na zouden gaan wat de gevolgen
zouden zijn als wij op dat moment ook de Esdoornstraat zouden afsluiten. Ik constateer dan dat
de gevolgen zijn dat er een aanzienlijke vermindering, ruim 40?, van het aantal verkeersbewe
gingen via de Esdoornstraat is. Ook constateer ik dat niemand op dat moment bezwaren heeft ge
maakt tegen het feit dat de Esdoornstraat is afgesloten. Met andere woorden, alles wat in het
verleden door het wijkcomité naar voren is gebracht wordt bevestigd door het onderzoek dat wij
gezamenlijk hebben opgezet.
Er is op het allerlaatste moment een compromis bereikt tussen de twee wijken waarvan een