- 10 -
heel nadrukkelijk onderdeel is het afsluiten van de Esdoornstraat. Ik denk dan dat wij nu niet
meer in de positie zitten om te zeggen dat het misschien wel wat meevalt, terwijl al jarenlang
gezegd wordt dat het niet meevalt. Ik vind het volstrekt onlogisch om nu te gaan zitten vertel
len dat de Esdoornstraat noodzakelijkerwijs moet blijven aansluiten op de Kanaalweg. Als ik
constateer dat al het andere verkeer - fietsers, voetgangers en dergelijke - nog even gemakke
lijk van die route gebruik kan maken en dat al leen het autoverkeer, waarvoor een parallelweg
de Kanaalweg - is aangelegd, nu niet meer gebruik kan maken van een doorgaande route, dan
staan volgens mij de bezwaren tegen het afsluiten van de Esdoornstraat in absoluut geen
verhouding tot de voordelen.
De heer Sijbesma heeft een kanttekening geplaatst bij het feit dat wellicht ten gevolge
van de vroegtijdige afsluiting van de Esdoornstraat het nog niet gereconstrueerde kruispunt van
de Kanaalweg met de rondweg onvoldoende capaciteit zal hebben. Ik wil ook nu weer verwijzen
naar de proef die wij hebben genomen. Daaruit blijkt dat het nog te reconstrueren kruispunt op
zichzelf voldoende capaciteit heeft. Ik erken echter dat, als de Egelantierstraat afgesloten
is, er dan sprake is van een extra toevloed. Er is dus alles aan gelegen om die twee momenten
zo dicht mogelijk bij elkaar te doen zijn. Het lijkt mij echter niet verstandig om nu alles
weer los te gaan koppelen of daarvan afhankelijk te maken. Het is inderdaad ons voornemen om in
1990 dat kruispunt te reconstrueren. Eén jaar is dan eigenlijk een heel korte periode tussen de
beide maatregelen.
De heer Rozema heb ik reeds beantwoord met mijn voorgaande opmerkingen.
De heer Ybema haalt terecht nog een keer naar voren het punt - de heer Heins heeft dat ook
nog eens aangegeven - dat tijdens de commissiebehandeling, nadat wij aanvankelijk het compromis
van de wijken hebben vertaald in wegverdraaiingen en dergelijke, vanuit het wijkcomité is ge
zegd dat men meer effect verwacht van verkeersdrempels. Ik heb toen gezegd dat dat technisch
gezien een even goede mogelijkheid zou zijn die inderdaad goedkoper is en wellicht opening
biedt om binnen het budget dat beschikbaar is te kijken of, als bedoelde maatregel wordt geno
men, het fietspad dan meegenomen kan worden. Alleen de prijs die daaraan verbonden is is wel
licht te hoog om binnen het budget te worden gerealiseerd. Maar dat zal worden bekeken ook In
overleg met de buurten. Het zal duidelijk zijn dat wij die toezegging gewoon gestand doen. Als
dat een betere oplossing is voor hetzelfde effect, dan zullen wij dat niet nalaten.
De heer Ybema heeft ook een pleidooi gehouden voor de tussenoplossing, figuur 4. De heer
Heins pleit voor oplossing 5. Theoretisch is model 5 met de bajonetaansluiting de beste oplos
sing. Het is ook een oplossing die wij op andere plaatsen, wanneer het gaat om bereikbaarheids-
routes of ontsluitingsroutes naar de rondweg, hanteren. Wij hanteren dan geen doorgaande over
steken, maar maken gebruik van een bajonetaansluiting omdat dat een betere oplossing is.
Alleen, en dat heb ik ook aangegeven, er ligt nog een optie op dat stukje Coopmansstraat en
zolang die er ligt zien wij geen kans om zonder geweldig financiële problemen oplossing 5 na te
streven. Op het moment dat die optie er niet meer is zul je weer heel nadrukkelijk moeten gaan
kijken naar die oplossing. Met andere woorden - ik zeg dit in de richting van de heer Ybema -
de definitieve oplossing van de reconstructie van het kruispunt Egel antierstraat-Coopmansstraat
met de rondweg staat vanavond als zodanig niet ter discussie. Wij besluiten alleen over de
eerste fase. Over de inrichting en de financiering/dekking van de tweede fase, waaronder dit
kruispunt, komen wij nog nader bij de raad terug. In dat kader kunnen wij dan achtslaan op de
opmerkingen die tot nu toe zijn gemaakt.
Ik dacht, voorzitter, dat ik hiermee de verschillende vragen heb beantwoord.
De heer De Beer: Het is op zichzelf natuurlijk hoogst Indrukwekkend dat twee wijkvereni-
gingen die in het begin nogal tegenover elkaar hebben gestaan uiteindelijk een compromisvoor
stel hebben gemaakt. Ik heb daar ook wel waardering voor, maar uiteindelijk moeten wij hier
toch met elkaar beslissen wat er gebeurt. Het is niet zo dat wij nu kunnen zeggen van: De wijk—
verenigingen zijn het met elkaar eens en dus moet het maar zo gebeuren. De argumenten van de
wethouder hebben mij en mijn fractie niet kunnen overtuigen. Wij zijn van mening dat de Es-
doornstraat open moet blijven. Wij stemmen derhalve tegen punt I, sub b, van het besluit.
- 11 -
De heer Heins: Wij zijn er in principe niet op tegen om een of andere maatregel te treffen
waardoor de Esdoornstraat niet een voordeur wordt van Camminghaburen. Dat er maatregelen in de
Esdoornstraat genomen moeten worden staat voor ons wel vast. Het punt is echter de wijze waarop
je dat doet. Er is wellicht nog te praten over de vraag of er sprake zal zijn van een volledige
afsluiting waardoor er totaal geen gemotoriseerd verkeer meer vanaf één kant kan komen. Ik heb
begrepen dat de wijze waarop de afsluiting gerealiseerd moet worden nog een keer in de Com
missie voor Openbare Werken en Milieu aan de orde komt.
De heer Timmermans (weth.): Ik wil de laatste opmerking van de heer Heins bevestigen dat
de wijze van afsluiting nog in de commissie aan de orde komt.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de
leden van de fracties van VVD en GPV/RPF/SGP wensen te worden geacht te hebben gestemd tegen
punt I, sub b, van het besluit.
Punt 12 (bijlage nr. 280).
De Voorzitter: Aan de orde is Maatregelen ter bestrijding van de verontreiniging door hon
denuitwerpselen. In het ontwerp-besluit nummer 15674 moet in punt I een wijziging worden aange
bracht. In punt 2 van artikel C67 staat: "Het in het eerste lid genoemde verbod..." Het woord
"verbod" moet worden gewijzigd in "gebod".
De heer Rozema: Mijn fractie is tevreden met de voorgestelde maatregelen. Het is een uit
gebreid pakket maatregelen dat ervoor moet zorgen dat onze stad wat schoner wordt. De voorstel
len kunnen worden verdeeld in controle- en sanctiemaatregelen enerzijds en preventieve maatre
gelen anderzijds. Beide onderdelen van dit voorstel zullen gerealiseerd moeten worden. De na
druk dient daarbij gelegd te worden op het aspect voorlichting c.q. mentaliteitsverandering.
Wat betreft de controle. Het zou aan te bevelen zijn ook, indien mogelijk, de parkeerpoli
tie hierbij in te schakelen. Graag hierover de mening van het college.
Over de afzonderlijke voorstellen zelf wil ik het nu niet meer hebben, want die zijn reeds
voldoende besproken in allerlei commissies-
Mijnheer de voorzitter, het zal nog wel even duren voordat wij er niet meer intrappen,
maar wij zijn op de goede weg.
De heer Dubbelboer: Mijn fractie is het van harte eens met het totale pakket aan voorstel
len dat er nu ligt: Een poging om wat te doen, zoals dat zo netjes heet, aan de bestrijding van
overlast door hondenuitwerpselen.
Wij dringen erbij het college op aan om snel en adequaat tot uitvoering van dit programma
over te gaan en daarbij uitdrukkelijk ook aandacht aan het toezicht te besteden. Wij realiseren
ons als fractie evenwel dat er weer een onderwerp bij is dat op het totale politiekorps gaat
drukken. Wij wensen het college veel wijsheid toe bij de beslissing waar deze taak nu exact in
het politiekorps moet liggen. Onze fractie is er heilig van overtuigd dat dat toezicht er moet
zijn wil men deze maatregelen kunnen effectueren. Wij dringen er dan ook met klem op aan om
daar de nodige aandacht aan te besteden.
De heer Meerdink: Na de door de voorzitter aangebrachte wijziging kunnen wij in ieder ge
val instemmen met het voorstel. Wel heeft het voorstel een paar vragen bij ons opgeroepen. In