- 12 - het voorstel wordt gesproken over een bedrag van f 90.000,-- voor de bestrijding van overlast door de verontreining van honden. Wij vragen ons af wat er dan gebeurt met de rest van de hon denbelasting. Daarover wordt met geen woord gerept. Ik heb dat eens nagevraagd en het blijkt dat dat geld gebruikt wordt voor algemene dekking. Op zich is het natuurlijk heel wenselijk dat dat gebeurt, maar er zit wel een heel principieel puntje aan. Wanneer wij het hebben over een gemeentelijke belasting als de onroerend goedbelastingen, dan gaat het om een belasting die alle burgers treft. Er bestaat dan ook weinig aanleiding om te zeggen of er een relatie gelegd moet worden tussen de heffing en de besteding van de gelden. Bij de hondenbelasting ligt het anders. Er is een bepaalde categorie burgers die aangesla gen wordt. Deze categorie wordt nu nog eens extra aangeslagen. De extra gelden zijn voor de be strijding van de overlast. De grondheffing wordt voor de algemene dekking gebruikt. Onze vraag is of je toch niet duidelijker moet gaan aangeven in de begroting dat de hon denbelasting gebruikt wordt voor allerlei activiteiten op het gebied van de reiniging. Ik kan mij voorstellen dat ook het schoonhouden van goten, plantsoenen en dergelijke daarbij hoort, omdat daar honden komen en daar dingen achterlaten die wij daar liever niet aantreffen. Onze fractie vindt in ieder geval dat die relatie aangegeven moet worden. Misschien kan dat tijdens de begrotingsbehandeling nog eens nader aan de orde komen. Ik wil het hier voorlopig bij laten. De heer Mledema (weth.): De heer Rozema is tevreden en dat is altijd mooi, mijnheer de voorzitter. Hij zegt dat hier sprake is van een stuk voorlichting en een stuk mentaliteitsver andering. In mijn optiek is de mentaliteitsverandering het belangrijkste element en dat kun je bereiken door een goede voorlichting. Al met al een evenwichtig pakket. De heer Rozema heeft ook gevraagd naar de inschakeling van de parkeerpolitie in het totaal. De heer Dubbelboer heeft daarover ook gesproken en heeft gezegd dat het toezicht be langrijk is. De mogelijkheden om de parkeerpolitie hierbij in te schakelen - het gaat dan ook om de functie - worden momenteel onderzocht. In het totale parkeerbeleid en parkeerregime woi den de functie en de omvang van de parkeerpolitie nader bekeken. Wij komen daar op een later tijdstip bij de raad op terug. Wij beraden ons erop of het binnen het totale concept verant woord is deze werkzaamheden bij de parkeerpolitie onder te brengen. Ook zullen wij bekijken of een en ander er qua taakstelling bij past. Maar zoals gezegd, wij komen daar nog op terug. De heer Dubbelboer zegt dat het pakket maatregelen snel en adequaat moet worden uitge voerd. Mijnheer de voorzitter, wij zijn dat van harte met hem eens. Dat blijkt ook wel uit het feit dat wij voor 1988 kredieten ramen en in november a.s. de voorlichting zullen starten. De heer Dubbelboer zegt vervolgens dat het toezicht belangrijk is. Ik ben dat met hem eens. Ik wil in dit verband ook wijzen op de opmerking in de raadsbrief dat wij af en toe een beroep zullen doen op het gemeentelijk politiekorps om eens iets te doen. Gezien de vele taken en de bescheiden omvang van het korps mogen wij echter niet te hoog gespannen verwachtingen hebben van de frequentie daarvan. De heer Meerdink zegt dat er in het voorstel sprake is van een bedrag van f 90.000,en vraagt wat er met de rest van de hondenbelasting gebeurt. De opbrengst van de hondenbelasting gaat per definitie naar de algemene middelen. Daar tegenover ramen wij een krediet ten laste van de algemene middelen voor de bestrijding van de problematiek die diezelfde honden veroor zaken. Dat lijkt mij duidelijk. Ik heb er geen enkel probleem mee dat de hondenbelasting gehe ven wordt ten behoeve van de algemene middelen. Dat is tot nog toe ook altijd gebeurd. Wij heb ben nu door een verhoging in wezen een heel duidelijke verbinding gelegd, namelijk de dekking zoeken bij de veroorzakers van de problematiek. Over het gebruik van de rest van de honden belasting - afhankelijk van het aantal honden wordt de score misschien hoger of lager; de tijd zal het leren - krijgt de raad een nader voorstel. Volgens de huidige regels gaat de opbrengst van de hondenbelasting naar de algemene middelen. De heer Rozema; Gezien de werkdruk van de politie is het inderdaad niet te verwachten dat van die kant veel hulp komt. De mi Iieupolitie zou het werk moeten doen, maar het gaat daarbij - 13 - slechts om twee mensen. Ik zou er dus uitdrukkelijk op aan willen dringen om deze twee mensen wat steun te geven; als het kan door de parkeerpolitie. De heer Meerdink: Er dreigt een misverstand te ontstaan. Het gaat ons er niet om dat er een directe relatie aangegeven gaat worden tussen de heffing in het kader van de hondenbelas ting en datgene waar de opbrengst aan uitgegeven gaat worden. Het gaat erom dat het om een spe cifieke categorie burgers gaat die aangeslagen wordt voor een deel van de problemen in de stad ten aanzien waarvan wij vinden dat daar iets aan gedaan moet worden. Als je een bijzondere categorie aanslaat dan zul je volgens ons ten opzichte van die categorie duidelijk moeten maken waar dat geld aan besteed wordt. Wel, die informatie missen wij op dit moment in de begroting. Het lijkt ons een goede zaak om in de richting van hondenbezitters aan te geven wat er met hun belasting zoal gebeurt. Je kunt dat dan inderdaad vertalen in termen van dat het geld ook gebruikt wordt voor reiniging van plantsoenen, straten en dergelijke. De heer Mledema (weth.): De heer Rozema zegt dat wij het echt moeten hebben van de milieu pol itie, maar dat wij maar twee milieupolitiemensen hebben. Ik vind dat wat te voorzichtig ge steld. In de raadsbrief staat dat incidentele acties van het politiekorps plaats zullen vinden op de meest onverwachte momenten en op de meest gekke plaatsen om de pakkans zo groot mogelijk te maken. Ik denk dat, als iedere hondenbezitter weet dat de pakkans niet klein is, het er dan niet slechter op wordt. Het is op dit moment evenwel te vroeg om de toezegging te doen dat de parkeerpolitie bij deze werkzaamheden zal worden ingeschakeld. De heer Meerdink zegt dat het goed is dat de hondenbezitters die toch de hondenbelasting r opbrengen weten wat daar mee gebeurt. Er wordt in de raadsbrief een heel pakket maatregelen voorgesteld waar ook een financiële vertaling aan ten grondslag ligt. Wat dat betreft is het dus wel bekend wat er met de belasting gebeurt. Wij moeten ons natuurlijk geen illusies maken, voorzitter, dat met deze maatregelen het probleem is opgelost. Wij hopen dat de vervuiling van de stad voor een groot deel wordt teruggebracht. De vervuiling blijft er, zij het in veel min dere mate. De plantsoenendienst en de reinigingsdienst blijven met deze problematiek geconfron teerd. Op dit moment is het werk dat daarmee is gemoeid nooit exact benoemd en berekend. De kosten van het pakket maatregelen dat nu wordt voorgesteld plus de kosten van het werk dat voorheen gedaan is en ook in de toekomst gedaan wordt naast de thans voorgestelde maatregelen worden bij lange na niet gedekt door de totale opbrengst van de hondenbelasting. Als die kosten bekend zijn dan is een duidelijk plaatje te geven naar de hondenbelastingbetaler wat er met zijn geld gebeurt. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. met inachtneming van de mondeling door de voorzitter aangebrachte wijziging in besluit nummer 15674. Punt 13 (bijlage nr. 278). De Voorzitter: Dit punt luidt: Verzoek van het Leeuwarder Vredesoverleg (LV0) tot straat naamwijzigingen in de Transvaal buurt. De heer Meerdink: Het verzoek van het LV0 dateert van 18 september 1987. Het is nu ruim een jaar later dat wij daarover praten. In de Commissie voor Algemene Zaken is al aangegeven dat "dat te maken heeft met het feit dat de Werkgroep Straatnaamgeving slechts incidenteel ver gadert. Dat kan best zo zijn, maar het duurt in ieder geval wel heel erg lang voordat er dan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 7