- 26 - onderw ij s", lezen hawwend de artikelen 22 en 23 fan it model-learlingestatut fan de Feriening foar lepenbier Underwiis, betinkende dat it kI achterjocht en beropsrjocht foar in goede rjochtsposysje fan de learling wêzentlik binne, bes Iut It kolleezje fan b. en w. op te dragen in utstel foar it opnimmen fan it kI achterjocht en beropsrjocht foar de learling yn de feroardering te me i tsj en Beide moties zijn mede-ondertekend door mevrouw Westra. Ik wil het hierbij laten, voorzitter. De heer Herrema: Het is plezierig om de heer Krol ook eens Fries te horen praten. (De heer Krol: Goed voorbeeld doet goed volgen!) Ja, daar ben ik blij mee. Ik wil bij dit voorstel twee opmerkingen maken. In de eerste plaats een waarderende opmerking over de voorliggende verordening en dan met name wat betreft de uitvoerige bepalingen met betreking tot het schoolwerkplan. Daartn komen nadrukkelijk aspecten naar voren waarin het gemeentelijk beleid op andere terreinen wordt door vertaald naar het onderwijsbeleid. Ik denk daarbij onder andere aan het onderwijs-emancipatie- beleid, aan het beleid met betrekking tot ongewenste intimiteiten en aan de bepaling voor het tegengaan en voorkomen van racistische, sexistische en homo-vijandige gedragingen en uitingen. Nogmaals, wij hebben daar waardering voor. Mijn tweede opmerking gaat over een punt dat wij in de verordening missen, namelijk de positie van de leerlingen. Wat daarover in de verordening onder Rechten en plichten wordt ver meld heeft vooral betrekking op extreme situaties als de niet-toeI ating en de eventuele verwij dering. Daarnaast spelen natuurlijk veel meer zaken op school een rol ten aanzien waarvan de rechtspositie van de leerlingen ook van belang Is. Het voert denk ik te ver om uitputtend in te gaan op de onderwerpen die ook zouden moeten worden opgenomen. De Vereniging voor Openbaar Onderwijs heeft daar een heel nuttig model voor ontwikkeld. Wij zouden dan ook willen voorstel len om in de verordening een artikel op te nemen om tot een leerlingenstatuut te komen. Wij hebben daar de volgende motie voor gemaakt. Motie C. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 24 oktober 1988, behandelende het voorstel tot vaststelling van de Verordening voor gemeentelijke scholen voor voortgezet onderwijs, overwegende dat: - de verordening onder meer een kader wil scheppen voor de rechtspositie van de leer Ii ng; - deze rechtspositie versterking behoeft; - een leerlingenstatuut een nuttig instrument is om de rechtspositie van de leerlingen nader inhoud te geven; - het derhalve van belang is dat binnen de diverse gemeentelijke scholen voor voortgezet onderwijs in overleg met de leerlingen een leerlingenstatuut tot stand komt; - opneming van het leerlingenstatuut in de verordening daartoe de aangewezen weg is, stelt daarom als artikel 34 van de verordening vast: "De schoolleiding bevordert de totstandkoming van een leerlingenstatuut dat met instemming van de I eer I ingenraad voor zover aanwezig of anders in overleg met leerlingen wordt vastgesteld." De motie is mede-ondertekend door mevrouw Doevendans. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Dit artikel heeft nadrukkelijk de bedoeling om de dagelijkse gang van zaken op school te regelen. Ik wacht eerst het antwoord van de wethouder af voordat ik inga op de moties van het CDA. Mefrou Westra: Ut it skoalreglemint fan samar in skoal Ie: "Artikel 1. De leerlingen zijn aan directie, leerkrachten en personeel gehoorzaamheid verschuldigd." Dat is it ütgongspunt. Dernei folget in tal praktyske bepalingen. Bygelyks artikel 16: "Het dragen van houten klompen is in de school verboden." It is in skoalreglemint fan in net-gemeentlike skoal Ie. De omgong mei de learl ingen op dy skoal Ie is miskien a Ideraardichst, mar üs yndruk is dochs wol dat it y11ustratyf is foar it feit dat plichten op it foarste plak komme en dat rjochten faak noch net eksplisyt beskreaun wurde. Ek yn dizze feroardering fine wy dat in tal saken dy't essinsjeel binne foar de rjochtspo sysje fan de learling untbrekke. len punt fan krityk, it rjocht fan de learling om registrearre gegevens yn te sjen, is troch it kolleezje oernommen. In twadde punt dat wy yn de kommisje ynbrocht hawwe, it omgean mei fertroulike ynformaasje, waard yn de kommisje noch net oernommen. De reaksje wie dat it dochs fansels is om ynformaasje dy't fertroulik jun is net samar oan oaren troch te jaan. It is moai as dat blykber fansels is, mar dêrom kin it dochs gjin kwea om it fêst te lizzen yn de feroardering? Yn de feroardering stean wol mear dingen dy't fansels binne, sa as itjinge wat yn artikel 35 stiet, nammentlik dat "de leerling gestraft kan worden". De bepaling "De leerling kan gestraft worden" Is in hiel algemiene bepaling. Wy fine dat, wol de learling dêr in effektive beropsmoogl ikheid tsjin hawwe, der dan yn artikel 35 noch twa bepalings by opnommen wurde moatte wol der in echt toetsend karakter oan fêst sitte. Wy hawwe dêrfoar de folgjende moasje makke. Moasje D. "De gemeenterled fan Ljouwert, gearkommende op 24 oktober 1988, behanneljend de "Verordening voor de gemeentelijke scholen voor voortgezet onderwijs", betinkende dat: - artikel 35, lid 2, gjin beheining stelt oan it soarte fan straf dat oplein wurde kin; - soks wol winsklik is, mei yn ferban mei de mooglikheid foar de learling om tsjin in opleine straf yn berop te gean, besIut om oan artikel 35 twa bepalingen ta te foegjen: - "Elke school legt in het huishoudelijk reglement (of - indien van toepassing - het leerlingenstatuut) vast welke straffen gegeven kunnen worden." - "Er moet een redelijke verhouding bestaan tussen de zwaarte van de straf en de overtreding." De moasje is mei-undertekene troch de hear Heins. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Dat wy it earste punt per skoal Ie fêst lizze wol Ie hat te krijen mei it feit dat it straf- belied fan eltse skoal Ie ferskille kin. Mar wy mlene dat der wol in limitative opsomming wêze moat fan straffen, wêrby dudlik is dat bygelyks Iichaamlike straffen net mooglik binne of dat It ofpakken troch in dosint fan eat dêr't in learling net mei yn de klasse sitte mei en dat dan seis haldt ek net meiFansels is ek it twadde elemint wichtich, nammentlik dat der ek altyd in rldlike ferhalding wêze moat tusken de oertrêding en de swierte fan de straf dy't oplein wurdt. Oer de algemiene berjopsmooglikheid dy't der wêze moat en oer it klachterjocht hawwe wy in

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 14