- 36 -
De heer Rozema: Kunnen de gegevens op tafel komen tijdens de eerstvolgende vergadering van
de Commissie OPI aanstaande donderdag?
De heer Kessler (weth.) Er is geen officiële deadline, maar het is wel duidelijk dat er
voor zowel het bestuur van het CEVAN als het bestuur van het CIOB zo snel mogelijk duidelijk
heid moeten komen over de samenwerking. Binnen de bedrijven wacht men een beetje op elkaar,
want als je met elkaar doorgaat dan moet dat toch op een andere manier dan wanneer je weer
alleen doorgaat. Alleen al gelet op de hele systeemontwikkeling en op het adequaat kunnen
opereren op de markt is het gewoon van alle belang om daar zo snel mogelijk een uitspraak over
te krijgen. Ik verwacht dat dat binnen een maand het geval zal zijn. Het lijkt mij logisch om
er daarna in de Commissie OPI nader over te gaan praten. Dat is dan een antwoord op de vraag
van de heer Rozema.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met inachtneming van de
toezegging van de wethouder.
Punt 31 (bij lage nr. 307)
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 32 (bij lage nr. 308)
De Voorzitter: Aan de orde is Voorlopige vaststelling van de rekeningen van de Algemene
Dienst en van de takken van dienst over het dienstjaar 1985.
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, ik zou bij dit voorstel toch graag een korte op
merking willen maken. De VVD-fractie is van mening dat het best voor kan komen dat overschrij
dingen plaatsvinden. Wij vinden wel dat de nu aan de orde zijnde overschrijding wat aan de
riante kant is. Nu kunnen wij dit nadelige saldo nog dekken door te putten uit de algemene
reserve, maar wij zien met angst en beven tegemoet hoe dat met de rekeningen 1986 en 1987 moet.
Wij vragen u dan ook om met spoed te zorgen voor de cijfers van 1986 en Indien mogelijk ook die
van 1987.
De heer Kessler (weth.) Wij hebben de voorlopige cijfers van 1986 en 1987 al, maar ik heb
ze overigens nu niet paraat. De formule is altijd dat met het opmaken van de definitieve reke
ning er een zekere marge is die naar de plus of de min kan afwijken. Dat zal dan ook het geval
zijn denk i k
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van de Commissie voor de Financiën.
(De wethouders worden geacht niet aan dit besluit te hebben meegewerkt.)
Punt 33 (bij lage nr. 302)
De Voorzitter: Dit punt luidt: Bijstelling begroting 1988.
De heer Mink: Het blijkt dat het netto-resultaat van de bijstelling f 823.940,-- nadelig
is. Veel van de mee- en tegenvallers zijn te wijten aan externe factoren. Wat de tegenvallers
- 37 -
betreft gaat het dan met name om kortingen van het rijk. Wij moeten ook constateren dat sommige
tegenvallers te wijten zijn aan te lage uitgavenramingen. Ik neem daarbij als voorbeeld de post
Publiciteit van het PrincessehofDie post is voor 1988 te laag geraamd, wat in 1987 ook al het
geval was. Bij een goed middelenbeheer zal je ervoor moeten zorgen dat op de Juiste manier
wordt geraamd en dat geen bijstelling van de desbetreffende begroting meer nodig is.
0e heer Kessler (weth.) Het karakter van een bijstelling is dat Je bijstelt, dat wil
zeggen dat je kijkt waar tegenvallers zijn en waar meevallers zijn en daar rekening mee pro
beert te houden. Ik ben het in zijn algemeenheid wel met de heer Mink eens als hij zegt dat in
principe geprobeerd moet worden om binnen de begroting te blijven en dat het niet zo moet zijn
dat Je bij bosjes bepaalde begrotingsposten overschrijdt. Alleen soms kunnen er bijzondere
redenen zijn waardoor je er vanaf moet wijken.
De heer Mink noemt als voorbeeld het Princessehof. Daar valt zo'n bijzondere redenering
voor op te hangen. Er is in 1987 inderdaad meer uitgegeven dan is geraamd. Overigens is het
niet op voorhand duidelijk dat dat ook echt een overschrijding zal gaan inhouden van de totale
post voor het Princessehof, omdat er ook een aantal posten lager Is uitgevallen. Waarom is die
post hoger uitgevallen? Omdat wij in 1987, u weet dat allemaal, op een zeer publiciteitsachtige
manier ons best hebben gedaan dat het Princessehof een rijksmuseum zou worden. Dat betekent dat
er op ad hoe basis extra uitgaven zijn gedaan voor nieuwsbrieven, voor het mailen naar allerlei
Tweede Kamerleden, etc. etc.
In 1987 zijn die overschrijdingen niet op tijd aangemeld. Dat is iets wat je het college
zou kunnen verwijten. Overigens gaat het om een ontwikkeling die ons ook enige zorgen baart.
Vandaar ook dat wij sinds enige tijd een experiment met budgethouders hebben. In ieder geval
heeft het voor het Princessehof voor 1988 aanleiding gegeven om te zeggen van: Dat zal ons niet
nog een tweede keer moeten gebeuren. Wij doen nu het voorstel om in het kader van de bijstel
ling van de begroting met die te verwachten hogere uitgaven, gelet op publiciteit richting
rijksoverheid, rekening te gaan houden. Vandaar dat nu het voorstel wordt gedaan om de posten
voor 1988 te verhogen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 34 bij lage nr. 305)
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Punt 35 bij I age nr. 315)
De Voorzitter: Aan de orde is Wijzigen van de gemeentebegroting en de begrotingen van de
diverse takken van dienst en bedrijven voor het dienstjaar 1988.
Algemene Dienst.
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, ik wil een opmerking maken over punt 1. De Warme
Winternacht 1988/1989. Mijn fractie is van mening dat dit festijn wel weer plaats moet vinden.
Alleen wij zitten wat met de financiering. Er is een begroting gemaakt van f 125.000, Wij
komen met de getallen die hier staan op f 90.000,plus x-getal dat gefourneerd wordt door
laten wij zeggen de middenstand en wat daarbij hoort.
Nu is ons bekend dat het tekort van f 35.000,nog niet op de tafel ligt. Ik heb in de
vergadering van de Commissie voor Algemene Zaken al gezegd dat mijn fractie niet bereid is om
een begroting van f 125.000,te accepteren als daar geen dekking voor is. Voor ons zijn wel
acceptabel de bedragen die hier worden genoemd van f 35.000,f 35.000,en f 20.000, plus
het getal x. Dat is de begroting waar wij vanuit gaan.