- 22 -
De heer Ybema: Voorzitter, het voorstel van het college om eerst de evaluatie van de abon
nementhouders te plegen en dan te kijken of het noodzakelijk is om tot een verhoging van de
abonnementen te komen heeft de instemming van D66.
Het tweede punt betreft de tarifering van de nieuwe parkeergarage Klanderij. Ik denk toch
dat het verstandig is het voorstel van het college van f 2,50 per dag te handhaven, gelet met
name op de kwaliteit van de parkeergarage. Ik doel daarbij vooral op het feit dat de lokatie
heel dicht bij de binnenstad ligt en de geringe loopafstand naar het centrum. Als je het tarief
vergelijkt met de tarieven van parkeergarages in vergel ijkbare steden dan is f 2,50 eigenlijk
een schijntje.
Het punt dat daarbij wel speelt is de drempel die de mensen moeten overwinnen om de par
keergarage ook binnen te gaan. In de motie van de PvdA wordt daar mijns inziens terecht op
gewezen. Het voorstel dat het col lege op dit punt doet is om de parkeergarage voor de rest van
1988 gratis beschikbaar te stellen. Dat is nu al praktijk. De parkeergarage is sinds afgelopen
vrijdag open. Ik ben er geweest en heb geconstateerd dat het een aanwinst Is voor de stad.
Het lijkt mij wel belangrijk dat op de borden die verwijzen naar deze parkeergarage duide
lijk wordt aangegeven dat er in 1988 sprake is van gratis parkeren, want dat is informatie waar
veel mensen gevoelig voor zijn. Dergelijke informatie zou kunnen betekenen dat In de resterende
zes, zeven weken, inclusief de drukke winkeltijd, heel veel mensen de weg naar de nieuwe
parkeergarage weten te vinden, waardoor het patroon dan vaak al een beetje is ingesleten. Daar
moeten wij denk ik vooral op werken.
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, ik ga op dit moment maar even voorbij aan de vraag
van mevrouw Visscher of het parkeren en het wonen nabij de Amelandsstraat opnieuw kan worden
bezien. Wij komen nog te spreken over de stedebouwkundige randvoorwaarden binnen dat gebied.
Het lijkt mij dan het moment om daar met elkaar van gedachten over te wisselen.
Mevrouw Visscher heeft gewezen, ook andere sprekers hebben dat gedaan, op het voorstel van
hef college om voor de parkeergarage Klanderij een tarief van f 2,50 per dag te hanteren. Zij
heeft een motie ingediend waarin wordt voorgesteld uit te gaan van een tarief van f 2,
Mevrouw Visscher heeft daarvoor een aantal argumenten naar voren gebracht. Het lijkt mij goed
het collegestandpunt tegenover die argumenten naar voren te brengen.
De heer Ybema heeft opgemerkt dat je kunt constateren dat het hier gaat om een uitstekende
voorziening vlakbij de binnenstad. De parkeervoorziening is zeer concurrerend en zo aantrekke
lijk dat een prijs van f 2,50 best opweegt tegen de door mevrouw Visscher genoemde bezwaren van
onvei Iigheid.
Het tweede argument is het risico dat wordt gelopen als het gaat om de uitstroom van mid
del I angparkeerders van de Zaailandgarage naar de parkeergarage Klanderij, die namelijk bedoeld
is voor Iangparkeerders. Als je het tarief van de parkeergarage Klanderij te laag maakt dan
loop je de kans dat er nogal wat mensen van de Zaailandgarage naar de parkeergarage Klanderij
gaan en dat is niet de bedoeling.
Mevrouw Visscher heeft vervolgens gevraagd of het mogelijk is voor de parkeergarage Klan
derij een gedifferentieerd tarief te hanteren, met name op de donderdagavond - de koopavond -
en de zaterdag. De garage die bedoeld is voor Iangparkeerders - voor mensen die in en rond de
binnenstad werken - is dan mag je aannemen als zodanig nauwelijks althans minder in gebruik. Is
het, zo vraagt mevrouw Visscher zich af, dan niet verstandig om de garage een normale kort-
parkeerfunctie te geven zoals ook geldt voor andere parkeerterreinen direct nabij de bin
nenstad? Wij hebben daar eens naar gekeken en wij hebben geconstateerd dat er voor een een
voudige oplossing is gekozen, namelijk het hanteren van één tarief. Apparatuur die per situatie
- dus per dagdeel of per week - een aantal keren gewijzigd moet worden is buitengewoon kostbaar
in aanschaf. Ik heb mij laten vertellen dat dergelijke apparatuur een paar ton kost, nog afge
zien van het feit dat je, als je praat over een ingewikkelder systeem, ook veel meer toezicht
ter plaatse moet hebben. Een enkelvoudig systeem met een tarief van f 2,of f 2,50 behoeft
minder toezicht dan een systeem waarbij met verschillende prijzen op verschillende momenten
wordt gewerkt. Het blijkt dat er dan veel meer ondersteuning moet worden gegeven aan de mensen
die daarvan gebruik maken.
- 23 -
Conclusie is dat, hoewel wellicht de eerste indruk bestaat dat een gedifferentieerd tarief
de gemeente meer geld oplevert, de investeringen die daarvoor noodzakelijk zijn veel groter
zijn dan de geschatte opbrengst. Ik zou de raad dat in ieder geval willen ontraden.
Mevrouw Visscher heeft met anderen met instemming geconstateerd dat wij voornemens zijn om
het tarief voor de belanghebbenden-parkeerders in de binnenstad nu niet te verhogen maar eerst
de evaluatie naar de feitelijke gang van zaken te plegen. Ik neem daar kennis van. Wij komen
daarover bij de raad op terug.
Tot slot heeft mevrouw Visscher een opmerking gemaakt over de fasering van de tarieven.
Het college doet daar verschillende voorstellen voor. Wat is nu het verstandigst: geleidelijke
verhoging van de tarieven of de tarieven in een keer verhogen. Voor beide manieren zijn argu
menten aan te reiken. Ik wil het als volgt formuleren. Langparkeerders zijn, omdat zij iedere
dag parkeren, veel gevoeliger voor prijsverhogingen - en met name aanzienlijke prijsverhogin
gen - dan kortparkeerders. Dat ligt natuurlijk wel een beetje voor de hand. Je loopt een
geweldig risico dat de Iangparkeerders, die wij in ons beleid nu net aan de rand van de bin
nenstad hebben gesitueerd, een vluchtgedrag gaan vertonen als het tarief in een keer te veel
wordt verhoogd. Als het verschil ten opzichte van de huidige bedragen die men moet betalen te
hoog wordt zal men dus in de woonbuurten gaan parkeren. Ik zou de raad willen aanraden om in
ieder geval niet die weg op te gaan.
Dan de kortparkeersituatie. Wij hebben het dan over de zones 3 en 4 aan de rand van de
binnenstad - dus niet de zones 1 en 2 die in het hartje van de stad liggen - binnen de
stadssingels uiteraard. Er wordt nu voorgesteld om in 1989 als tarief f 1,per uur respec
tievelijk f 0,50 per uur te hanteren. In 1990 zou dat f 1,50 per uur respectievelijk f 1,per
uur worden. Wat de hoogte van dat tarief betreft moet je de afweging maken of je in een keer op
dat niveau gaat zitten of dat je dat in twee keer gaat doen. Dat laatste heeft ook nogal wat
financiële consequenties omdat je alle apparatuur dan weer moet omzetten. Bovendien moet je dan
twee jaar achter elkaar een verhoging voorstellen, wat over het algemeen niet als cllëntvrien-
delijk wordt ervaren. Dat is een politieke inschatting. Op zichzelf zou het college er geen
probleem mee hebben voor het kortparkeren niet de gefaseerde invoering te plegen, maar in een
keer tot een relatief toch vrij geringe verhoging over te gaan.
De heer Sijbesma heeft de zinsnede "Wat is wijsheid?" aangehaald. Ik heb de argumenten
naar voren gebracht waarom het college gemeend heeft toch een tarief van f 2,50 per dag te
moeten voorstellen.
De heer De Beer gaat akkoord met een tarief van f 2,50. Wel wil hij graag na een Jaar de
parkeeropbrengsten van beide garages weten, om dan alsnog te kunnen kiezen voor een hogere dan
wel lagere prijsstelling. Het moet mogelijk zijn dat wij na een jaar bekijken hoe de situatie
Is uitgewerkt. Ik wil er wel op wijzen dat het natuurlijk niet zo mag zijn dat wij met elkaar
een systeem gaan ontwikkelen waarbij wij hier ieder jaar opnieuw al die tarieven bepalen, want
dat is ook niet in het belang van de beeldvorming van de stad. Tot nu toe is het zo dat wij,
met uitzondering van een kleine wijziging, na 1979 het systeem en ook de prijzen niet meer heb
ben veranderd. Op zichzelf is er veel voor te zeggen om niet te vaak in dit soort zaken te gaan
rommeI en
Tot slot de heer Ybema. Hij heeft gepleit voor het tarief van f 2,50. De argumenten zijn
genoemd.
Hij heeft ook een opmerking gemaakt over de borden die verwijzen naar de parkeergarage
Klanderij. Er kunnen natuurlijk onderborden geplaatst worden, maar ik betwijfel een beetje of
dat nog zin heeft voor zo'n anderhalve maand. Ik wil er op wijzen dat het hier gaat om een
garage die in principe bedoeld is om 's morgensvroeg vol te stromen en 's avonds laat in een
keer weer leeg te stromen. Ik kan de raad verzekeren dat de mensen die elke dag in de nabijheid
van de binnenstad hun auto parkeren heel snel op de hoogte zijn van die mogelijkheid. De
belangrijkste route naar de parkeergarage Klanderij is die komend vanaf de Oostergoweg. In die
benadering is dat ook de enige plek waar een dergelijk bord geplaatst kan worden.
De Voorzitter: De tweede termijn is na de pauze. Wij handelen dan ook punt S van de mede
del i ngen af