- 10 - Hof Ieane-Sem Dresdenstraat-Valeriusstraat en Europaplein. Dat alternatief heeft een aantal belangrijke voordelen die ik even noem. Er is ten eerste sprake van een veel betere bereik baarheid voor het Valeri uskwartier en de componistenbuurt. Ook het onderdeel zuidwesten en westen van Westeinde - het nieuwe deel V - wordt veel beter bereikt. Het tweede belangrijke voordeel is dat deze route de nu verkeersonvei Iige Douwe Kalmaleane volledig ontziet. Ook het argument dat de RSG dan minder bereikbaar zal zijn is niet een argu ment dat echt hout snijdt. In de brief van de directie van de RSG die op onze tafels is neerge legd wordt ook afstand genomen van dat argument, omdat men geen behoefte heeft aan een bushalte vlak voor de RSG, ook weer gelet op met name de verkeersonveiligheid. De loopafstand van het winkelcentrum Westeinde tot de RSG is 100/200 meter en dat is een heel acceptabele loopafstand. Het derde voordeel is dat er geen sprake zal zijn van sociaal onveilige haltes. Dat be treft dan vooral de Douwe Kalmaleane en de PoptaweiIk heb er zopas over gesproken. Een vierde belangrijk voordeel is de omlooptijd. Een argument dat door het college in de commissievergadering naar voren is gebracht is dat het alternatief van beide wijkverenigingen de omlooptijd zal vergroten. Voorzitter, ik heb zatermiddag met mijn eigen ministadsbus de route gereden. In die zin kan ik dus proefondervindelijk aangeven dat het alternatief van de beide wijkverenigingen niet langer of gelijk maar zelfs korter is, namelijk 1.100 meter. Dat is 20? van de afstand. Bij het stadsautobusvervoer gaat het om - ik zeg dit voor de mensen die dat misschien niet weten - meters en om minuten, want de kosten tikken onmiddellijk aan. Een vijfde voordeel van het alternatief is dat er geen kosten hoeven te worden gemaakt voor het aanleggen van een verkeerslus op de Jan Jelles Hofleane. Dat scheelt ons in de post Reserve openbare werken. Een zesde en laatste voordeel is dat er geen sprake hoeft te zijn van streekbusvervoer over de Valeriusstraat. Het college noemt dat in de reactie wel als een van de oplossingen om tegemoet te komen aan de slechte bereikbaarheid van het Valeriuskwartier. Het streekbusvervoer hoeft niet via de Valeriusstraat, want dat kan via de Troelstraweg hetgeen ook met name voor de bereikbaarheid van het Medisch Centrum Leeuwarden-Noord (MCL) een belangrijke zaak is. Conclusie, voorzitter, is dat het alternatief van de beide wijkverenigingen resulteert in een veel betere bereikbaarheid voor de beide wijken, dat de totale afstand die gereden moet worden 20? korter is - dus een geringere omlooptijd - en dat de kosten lager zijn omdat de rij tijd korter is en er geen keer I us hoeft te worden aangelegd. Ik heb bovengenoemde stellingname in een amendement verwoord dat ik nu voorlees. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 14 november 1988, behandelende de wijziging van het lijnennet van de stadsautobusdienst, overwegende dat: - in het voorgestelde lijnennet de bereikbaarheid van de wijk Valeriuskwartier, de aangrenzende componistenbuurt en het zuiden en westen van de wijk Westeinde veel te wensen overlaat; - de voorgestelde lijn 1 de verkeersonveiligheid op de Douwe Kalmaleane aanzien lijk vergroot; - de aan te leggen haltes op de Douwe Kalmaleane sociaal onveilige situaties op leveren; - het gebruik maken van het streekvervoer via de Poptawei door de sociale onvei ligheid die dit meebrengt, moet worden afgewezen; - het alternatief van het Buurtcomité Valeriuskwartier en de Wijkvereniging Westeinde de bereikbaarheid sterk verbetert, in omlooptijd gerekend vanaf het Europaplein ongeveer 1.100 meter korter is en de aanleg van een geplande keer lus op de Jan Jelles Hofleane bespaart, besluit de route van de westelijke tak van lijn 1 te wijzigen in: Europapleln-Pieter Sipmawei(winkelcentrum Westeinde)-Poptawei-Jan Jelles Hofleane- Sem Dresdenstraat-VaIer i usstraat-Europap I ei n, en gaat over tot de orde van de dag." - 11 - Het amendement is proforma mede-ondertekend door de heer Heins van de PAL-fractie. (De Voorzit ter: Het amendement is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.) Tot slot, voorzitter. Vanavond staat ook op de agenda het beleid ten aanzien van bewo nersparticipatie en buurtbeheer. Als wij weten dat het alternatief dat op dit punt vanavond voorligt breed gedragen wordt door het Buurtcomité VaIeriuskwartierde Wijkvereniging Westeinde en de bewoners van beide wijken, dan denk ik dat dit alternatief serieus moet worden gewogen. Als wij het beleid ten aanzien van bewonersparticipatie echt serieus nemen dan ver dient het alternatief brede steun van de raad. Ik roep alle fracties daartoe op. De heer Heins: Met de besluiten die in het voorliggende voorstel zijn opgenomen gaan wij in principe akkoord. Over de wijziging van het lijnennet heb ik wel een aantal opmerkingen. In zijn algemeen heid kun je stellen dat de wijziging een verbetering betekent ten opzichte van de huidige situ atie. Echter, er is uitgegaan van het niet vergroten van het aantal stadsbussen met als gevolg dat de door ons altijd zo voorgestane rondwegbus het moest afleggen tegenover modellen waarin de bus over de rondweg niet door kan gaan. Dat is niet zo verwonderlijk, omdat ook wij van mening zijn dat de bereikbaarheid van de wijken ten opzichte van het centrum een hogere priori teit verdient dan de bereikbaarheid tussen de wijken waarvoor de rondwegbus met name is bedoeld. Toch zullen wij altijd voorstander van de rondwegbus blijven, maar duidelijk is dat dat alleen kan als het aantal stadsbussen uitgebreid zal worden. Dan nog een opmerking over de verkeersveiligheid. De inrichting van de wegen zal op een aantal knelpunten aangepast moeten worden. Bij de plaatsing van de bushaltes en de inrichting van de wegen zullen met name de aspecten verkeersveiligheid en sociale veiligheid een belang rijke rol spelen. Dat hoeft verder geen betoog. Wij pleiten er voor om ten aanzien van de plaatsing van de bushaltes en de inrichting van de wegen goed overleg met de buurt- en de wijk- comités te voeren omdat zij het meest in staat zijn om aan te geven wat volgens hen wel en niet kan. Wij willen ons aansluiten bij de opmerking van mevrouw Van Ulzen van de VVD-fractie over het Dienstencentrum Huizum. Wat betreft het Valeriuskwartier staan wij niet alleen proforma achter de motie maar zelfs geheel achter de inhoud daarvan. Ik wil het hierbij laten. Mevrouw VisscheiBouwer: Wij zijn het ook in grote lijnen eens met dit nieuwe buslijnen model. In de commissie hebben wij ook opgemerkt dat het VaIeriuskwartier tot nu toe slecht wordt bediend. In het voorliggende vervoersplan wordt aangegeven dat dit voor een deel kan woi den opgeheven door het streekvervoer daar langs te laten lopen. Er is echter nog helemaal geen zekerheid of dat kan en hoe dat dan zal gebeuren. In de commissie is ook de situatie in Westeinde aan de orde geweest. Daar is op een vooi stel om de zaak te veranderen - er lag ook toen al een brief van de wijk - geantwoord dat dat psychologisch niet goed is, omdat je dan het gevoel krijgt dat je de wijk uitrijdt. Bovendien kan verandering niet omdat de FRAM proefondervindel ijk heeft geconstateerd dat de rijtijd te lang is. Ik weet niet of er inmiddels overleg is geweest en of er andere gezichtspunten over zijn. Wat wij toen nog niet wisten is het verhaal van de RSG die daar liever helemaal geen halte heeft en de toch wel grote onveiligheid van de Douwe Kalmaleane die nu ook naar voren komt. Ik zou graag van de wethouder willen weten of daar inmiddels al ideeën over zijn. De brief van het Dienstencentrum Huizum. Kan er over het verzoek dat daarin wordt gedaan nog overleg plaatsvinden? Er is ook een brief gekomen van de Wijkvereniging Het Knooppunt over een andere halte plaats. Ik denk dat dit later kan worden meegenomen. Ik moet nog even op het Westeinde terugkomen. De heer Ybema heeft het over goedkoper en zegt dat een keer I us niet hoeft. Als je langs de westkant van de wijk rijdt dan zul je daar wel

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 6