- 32 - de corporaties. Is het college bereid deze mogelijkheden verder te onderzoeken? Een gereorganiseerd apparaat dat effectief en doelmatig moet functioneren, heeft ock een goede huisvesting nodig. In de visie van D66 voldoen de gebouwen rond het Hofplein en het Stadhouderlijk Hof en het stadhuis daar zeker niet aan. De laatste twee zijn allesbehalve func tioneel en in de gebouwen rond het Hofplein zou de woonfunctie zoveel mogelijk moeten worden hersteld. Door de beschikbaarheid van het Burmaniahuls heeft mijn fractie er in het verleden op aangedrongen de huisvestingsmogelijkheden van een deel van het gereorganiseerde apparaat en het bestuurscentrum op de Ickatle Burmaniahuls te onderzoeken. Heeft dit onderzot inmiddels reeds tot bepaalde conclusies geleid? Aan het Raadhuisplein klopt het hart van de lekate democratie. En In die Ickale democratie maëct op grond van de getalsverhoudingen de PvdA de dienst uit. Dat is geen verwijt, maar een constatering. Veel raadszetels betekent veel Invloed, maar ock veel verantwoordelijkheid, ock voor het functioneren van de Ickale democratie. En over dat laatste meken wij ons zorgen. Het recente verleden heeft minstens twee voorbeelden gegeven van een onvoldoende functioneren van de Ickale democratie. Het eerste geval betrof de procedure voor een nieuwe gemeentesecretaris, waarbij de niet in het college vertegenwoordigde fracties zich tekort gedaan voelden. Het tweede geval was in de visie van D66 de discussie rond en de besluitvorming over de toekomstige structuur van het voortgezet onderwijs. Daarbij werd de democratie verengd tot de dictatuur van de helft plus één, terwijl het in een democratie vooral moet gaan over het zoveel mogelijk re kening houden met de opvattingen van minderheden. Dat is de essentie van democratie. Ock het maatschappelijk draagvlek bij dergelijke Ingrijpende beslissingen is van groot belang. Voor het peilen van een voldoende groot maatschappelijk draagvlak is een consultatief referendum mogelijk. Mede op grond van het collegeprogramma dringt D66 er opnieuw op aan de toepassingsmogelijkheden van een dergelijk Ickaal referendum te onderzoeken. Misschien kan dan bij de beslissende besluitvorming over de inrichting van het voortgezet onderwijs een dergelijk consultatief referendum voor het eerst worden toegepast. Het onderwerp is er in leder geval zwaar genoeg voor. Nadat jaar van deze raadsperiode is verstreken, zijn ock de politieke machtsverhoudin gen duidelijk. De PvdA heeft het CDA politiek In de houdgreep en laat zich in voor links gevoelige pol itleke kwesties vaak leiden door de fractie van PAL. Het beeld dringt zich op van het kleine loodsbootje van PAL voor de Juiste linkse koers; daarachter de grote tanker van de PvdA en ten slotte de machteloze volgboot van het CDA. (De heer Prulksma: En daarachter het dwaallicht van D66!) Ik ben benieuwd of dat beeld de komende li jaar ock nog zal veranderen. Tot slot enkele financiële opmerkingen. Het beleidsplan 1989-1993 heeft opnieuw aangetoond dat dreigende tekorten een nieuwe forse herwaardering noodzakelijk meken. Ock de resultaten van de rekeningen 1985, 1986 en 1987 leren dat er nog steeds grote financiële gevaren dreigen. Analyse van de meest recente rekeningsclj- fers is dan ock hard nodig. Worden daarmee intussen al wat vorderingen gemaekt? Ock de reservepositie voor de komende jaren vervult D66 met grote zorg. Wij vinden het onverantwoord in sommige jaren de algemene reserves te laten dalen onder een bedrag van drie miljoen gulden. Forse tegenvallers bij de rekeningen, zoals de afgelopen jaren hebben plaats gevonden, kunnen de gemeente Leeuwarden dan in zeer grote financiële problemen brengen. De nieuwe herwaarderingsoperatie moet een bedrag van vijf miljoen gulden opleveren. De resultaten zullen In het voorjaar van 1989 aan de raad worden voorgelegd. Kan het college op dit moment ock enig zicht geven op de aanpek die daarbij wordt gevolgd? D66 wijst een nieuwe bezuinigingsronde op de subsidies door middel van de 'kaasschaafmethode" af. Het functioneren van te veel instellingen zal daardoor in ernstig gevaar komen. D66 wijst er opnieuw op dat bij de reorganisatie van het gemeentelijk apparaat het huidige tdcenpëcket kritisch zal moeten wor den béceken. Daarmee zou een substantiële bezuiniging kunnen worden gerealiseerd. Mijnheer de voorzitter, de komende jaren zullen grote, dynamische veranderingen zich ver der in de stad voltrekken. Dat geeft vertrouwen in de toekomst van onze gemeente. Daarnaast is er spreke van een ernstig stagnerende bevolkingsontwikkeling en dat vervult ons met grote zorg. Tot zover het politlek panorama van D66. - 33 - De heer Rozema: Mijnheer de voorzitter, de GPV/RPF/SGP-fractie wil deze beschouwingen beginnen met de ambtenaren, en zeker ock de boden, hartelijk te bedanken voor hun werk en Inzet. In het afgelopen jaar zijn de ambtenaren weer geconfronteerd met allerlei problemen als gevolg van de reorganisatie, automatisering en de hier en daar te grote werkdrik. Mijn fractie zegt b. en w. dank voor het werk dat door hen verricht is. Dit houdt uiteraard niet in dat ik altijd even gelikkig ben met voorstellen die het college aan de raad voorlegt. Die voorstellen houden nu eenmeel verband, zo realiseer ik mij, met het collegeprogram en voortgaand beleid. Mijn fractie zal, binnen het bereik van haar mogelijkheden, haar krachten blijven Inzetten voor het medebesturen van onze gemeente en het verwoorden van een christelijke politiek. De financiën. Het beleid van de centrale overheid met betrekking tot het stelsel van sociale voorzienin gen is er op gericht deze voorzieningen (welke op een hoog niveau liggen) zoveel mogelijk be taalbaar te houden. De positie van de minst draa^crachtlgen zal waar het mogelijk en verant woord is, verbeterd dienen te worden. Overigens moet niet uit het oog worden verloren dat de positie van een andere grote groep met een modaal Inkomen de laatste jaren ock niet of nauwelijks is verbeterd. Door de Onder zoekscommissie Armoedeproblemat1éc zal getracht worden om binnen de beperkte gemeentelijke mar ges maatregelen te nemen ten gunste van de minima. Meerdere malen ben Ik in het beleidsplan met betrekking tot de financiële situatie van de gemeente Leeuwarden het woord "zorgwekkend" tegengekomen. Het is duidelijk dat het hier niet alleen maar om een constatering gaat. Er gaat duidelijk ock een waarschuwing vanuit. Wij als raadsleden hebben op onze tellen te passen! Daarbij komt ock artikel 12 van de Financiële Verhoudingswet om de hoëc kijken. In het nieuwe beleidsplan worden wij opnieuw, maar nu wat uitgebreider, op de hoogte gebracht van enkele facetten met betrécklng tot een artikel 12-gemeente. Mijn fractie zou graag wat meer duidelijkheid willen hebben over deze zaëcAls ik het goed begrepen heb, zullen bij het in aanmerk 1 ng komen voor een artikel 12-gemeente de belastingen omhoog moeten gaan, terwijl tevens de keuze van onze uitgaven beperkt zal worden. Twee zeken die, ondanks daartegenover staande voordelen, diep Ingrijpen in het gemeentelijk beleid: het gaat er om of wij zelf onze beslissingen nemen of dat het voor ons gedaan wordt. Het lijkt mij dan ock zinvol dat de gemeente zelf eens een onderzoek Instelt naar mogelijkheden voor een artikel 12-gemeente aan de hand van door het rijk gestelde normen. Waar liggen de knelpunten met betrekking tot onze beroerde financiële situatie en wat kunnen wij daar zelf aan doen? Hieraan gécoppeld zou ik verder willen voorstellen de een of andere vorm van taëc inven tarisatie In te stellen. Aan de hand hiervan zou een lijst met bezuinigingen op taken gemaakt kunnen worden met een (door de raad vast te stellen) volgorde. Met een dergelijke lijst kunnen nieuwe tegenvallers adequaat worden aangepakt door de bovenste of onderste (gedeelten van) taken te schrappen. Zo'n lijst kan ock worden gebruikt om bestaand beleid in te leveren voor nieuw beleid. In plaats van elk jaar opnieuw met herwaarder Ingsvoorstel len te komen, kan zo'n lijst continu gebruikt worden voor herwaardering en nieuw beleid, mits Jaarlijks aangepast en aangevuld. Ik begrijp dat mijn voorstel nadere uitwerking behoeft. Van mijn kant wil ik slechts een handreiking doen om tot een meer doeltreffend beleid te komen, waarbij tegenvallers tijdig kunnen worden opgevangen en wij wat verder van de financiële afgrond vandaan kunnen blijven. Dit houdt dan wellicht ock in dat wij de algemene reserve niet beneden het niveau van drie miljoen gulden laten komen. Dit zal tot gevolg hebben dat er (nog) meer bezuinigd zal moeten worden of dat de gemeentelijke belastingen verder zullen moeten worden verhoogd. Dit klinkt niet vriendelijk en zeker niet naar de burger toe, maar een zorgelijke financiële situatie vereist naar mijn mening een harde aanpëc Reorgan i satie. De reorganisatie van ons ambtelijk apparaat is in volle gang. De inspradcprocedure moet duidelijkheid verschaffen over de Ideeën en meningen van de betrokkenen zelf. Van belang Is dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 17