- 34 -
er voldoende mogelijkheid tot inspraak aanwezig is. Anderzijds mag de periode van onzekerheid
over de eigen positie niet te lang duren. Deze twee zaken verdienen een zorgvuldige afweging.
Cultuurverandering Is en blijft een sleutelbegrip binnen de reorganisatie. Wellicht kan In
een commissievergadering (bijvoorbeeld de Commissie voor Algemene Zaken) gespreken worden over
de vraag wat cultuurverandering nu concreet betekent ten opzichte van het functioneren van
raads- en collegeleden.
De gemeente schrijdt verder op het pad van de automatisering. Dat dit pad bezaaid is met
voetangels en klemmen is leder wel duidelijk. Belangrijk Is dat er duidelijkheid gaat ontstaan
over onze verhouding met het CEVAN. Een diepgaande discussie in de Commissie OPI en de raad zal
nu toch echt duidelijkheid moeten geven op de vraag of het CEVAN In de huidige omstandigheden
nog een rol kan blijven spelen binnen onze organisatie, waarbij ock financiële aspecten niet
vergeten mogen worden. Het voornemen van het CEVAN om zich los te meken van de gemeenten, zoals
wij kortgeleden in de krant konden lezen, heeft naar de mening van mijn fractie beslist
aantrekkel Ijke kanten.
Openbare orde.
De openbare orde in Leeuwarden laat in menig opzicht nog te wensen over, al moet genoemd
worden dat het beleid op enkele punten wel degelijk resultaat heeft geboekt. Ik der*, hierbij
aan onder andere de beperking van het voetbalvandalisme en de oud- en nieuwjaarvlering In de
FrieslandhatWaarvan ckte!
Mijn fractie begrijpt heel goed dat in deze tijd van bezuinigingen het zeer uitgebreide
tdcenpekket, zoals neergelegd in het beleidsplan, niet Integraal kan worden uitgevoerd. Toch Is
het voor ons allemaal van het grootste belang dat de criminaliteit wordt Ingeperkt, zodat wij
in huis en op straat veilig zijn. Daarom moeten beschikbare middelen optimaal worden benut. Een
aantal suggesties.
Het is een goede zaak dat de politie zoveel mogelijk herkenbaar op straat is. De preven
tieve werking hiervan moet niet onderschat worden. Een probleem is echter het aantal beschik
bare pol it Ie—agenten in de eerste lijnsdienst. Wellicht Is het mogelijk om In navolging van
andere steden de motorsurveillance uit te breiden. De politle-agent per motor Is opvallend aan
wezig en kan zich snel en vrijwel overal verplaatsen. Bovendien zijn er minder mensen nodig om
toch de surveillancediensten in stand te houden of zelfs uit te breiden.
Een ander tot op heden (ten onrechte) niet benut middel is de hondenbrigade. In gemeenten
waar wel een hondenbrigade is Ingesteld, heeft de Inzet hiervan In veel gevallen positief
gewerkt. Bij de bouw van het pol Itiebureau Is wel rekening gehouden met een onderkomen voor
honden.
Ock denkt mijn fractie aan het In navolging van de steden Amsterdam, Utrecht en recen
telijk Dordrecht instellen van een stadswacht, die In het bijzonder een functie kan hebben tij
denskoopavonden. Graag zal ik van het college vernemen of de mogelijkheid van het instellen
van een stads- of buurtwacht reeds Is onderzocht.
In het kader van de bespreking van de openbare orde dient ock zeker aandacht besteed te
worden aan de bestrijding van de kleine criminaliteit. Een krachtige en structurele bestrijding
van dit probleem Is geboden. Mijn fractie denkt hierbij aan uitbreiding van de drugsbestrij
ding. De handel In en het gebruik van drugs vormt een belangrijke oorzaek van kleine criminali
teit op grote schaal. In dit verband blijft grote aandacht nodig voor de helingbestrijding.
Zolang nog op diverse plaatsen in de stad "een bestelling geplaatst" kan worden kan de burger
niet zé<.er zijn van zijn eigendommen. Helingbestrijding dient naar onze mening hoog op de
prioriteitenlijst te worden geplaatst.
Sociaal-economische zaken/Werk ge tegenheid.
Dankbaar constateren wij met burgemeester en wethouders dat de werkgelegenheid In de
gemeente Leeuwarden gestaag blijft stijgen. Daarnaast blijft echter de zorgelijke constatering
dat het met de werkloosheid, mensen met sociale minima, enzovoort, slecht blijft gaan. Het
college noemt werkgelegenheid dan ock een hoofdprioriteit. Een constatering waarmee wij het
V
- 35 -
volledig eens zijn. De situatie wordt er voor ons gevoel niet rooskleuriger op. Recente ont
wikkelingen en persberichten voorkomen bepaald niet dat een zëcere frustratie optreedt. Wij
noemen het volgende:
- Het rapport Regionaal Enonomlsche Verkenningen 1989 verwacht weliswaar verdere groei van de
werkgelegenheid en daling van de werkloosheid voor Friesland, de Noordelijke groei blijft
echter achter bij de landelijke groei van de werkgelegenheid. Met andere woorden: de kloof
wordt nog groter.
- In verband met het gegeven dat overheidsinvesteringen de motor vormen om particuliere
investeringen aan te zwengelen, hebben medewerkers van de Rijksuniversiteit te Groningen
daarnaar onlangs een onderzoek ingesteld. Hieruit Is gebldcen dat 80? van de Leeuwarder
ondernemers ontevreden is met die overheidsinvesteringen. In stedelijke knooppunten als
Zwolle en Breda lig dit percentage aanzienlijk lager, namelijk 30. Eerdergenoemd rapport
Regionaal Economische Verkenningen over 1989 geeft als een van de belangrijkste oorzdcen van
de groter wordende k loof dan ock het te beperkte herstel van de investeringen.
- De gesubsidieerde woningbouw In Friesland gaat zware tijden tegemoet. Volkshuisvesting geeft
steeds minder ruimte om gesubsidieerde woningbouw mogelijk te maken. De mogelijkheid om in
1985 nog 3.700 woningen in Friesland te bouwen met subsidie, terwijl dit in 1992 afneemt tot
ongeveer 900 woningen, kan naar onze mening een ineenstorting worden genoemd. Dat in 1989
helemaal geen erkele premiehuurwoning in Leeuwarden mag worden gebouwd, kan bepaald geen
"wervend" beleid worden genoemd.
Dergelijke sombere geluiden laten wij niet horen om de moed te laten zakken. Wij moeten
ons er bewust van blijven nog meer dan voorheen met z'n allen de "schouders er onder te
zetten". Het is onze taak negatieve tendensen om te buigen, voor zover daarop als gemeentelijke
overheid invloed Is uit te oefenen, en positieve tendensen te versterken. p
Jazeker, er zijn ock opwéekende geluiden. Er is een wethouder in ons midden die durft te
beweren dat Leeuwarden een prachtige stad is met veel mogelijkheden. En hij heeft nog gelijk
ock! Het idee van een agrarisch handelscentrum spreekt ons zeer aan. Onze vraag is alleen of
wij in die richting (weer) moeten gaan. Het in provinciale staten van Friesland geopperde idee
om een World Trade Center "In het klein" in Leeuwarden te vestigen, komt naar ons idee meer In
de richting.
Onze fractie lijkt een investering in een congrescentrum promotioneel een goede greep. Dit
schijnt een sterk groeiende markt te zijn, met positieve "bijkomende" effecten. Waarom zou het
Noorden en waarom zou Leeuwarden hier niet een rol in kunnen spelen? Wat te denken van een
combinatie van een congres- en Harmonie-centrum?
Verder wil onze fractie wijzen op de blijvend noodzdcelijke intensieve contacten met het
bedrijfsleven. Om eerdergenoemde ontevredenheid van de ondernemers over Investeringen van de
overheid weg te nemen, zal de gemeentelijke overheid overlegsituaties met ondernemend Leeuwar
den moeten uitbuiten. Wij denken aan promotionele en Informatieve activiteiten naar het
bedrijfsleven toe. Waarom zijn de Friese aanvragen voor steun van het Europees Sociaal Fonds
(ESF) weer zo laag? En waarom slaagt Noordoost Friesland er naar verwachting In wel een aan
zienlijke bijdrage uit het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFR0) binnen te slepen?
Het lijkt ons een goede zaek dergelijke mogelijkheden (ock met aandacht voor het midden- en
kleinbedrijf) te promoten. Op de bekende gemeentelijke wekelijkse pagina mag iets dergelijks
best letterlijken figuurlijk "aan de grote kick" gehangen worden.
Overleg en promotie met het bedrijfsleven kan naar onze mening heel wat inventiviteit
opleveren. Laten wij met z'n allen en met alle mogelijke middelen proberen de werkloosheid
terug te dringen, Leeuwarden te promoten en dit ock tot bulten de gemeentegrenzen duidelijk te
laten horen, zodat er over ons gespreken wordt.
Ml 1leubeheer
Ock de gemeente Leeuwarden dient een goed rentmeester van Gods schepping te zijn en
derhalve een goed milieubeleid voor te staan. Bij voornemens alleen mag het echter niet blij
ven. Nota's, verordeningen en wijzigingen van de APV komen regelmatig tot stand en dat is
belangrijk. Maar de daadwerkelijke uitvoering daarvan Is van even groot belang. Dat dit laatste