V - 36 - verbetering behoeft, blijkt wel uit het feit dat meer dan de helft van de in Leeuwarden gevestigde Hinderwetplichtige bedrijven nog steeds geen vergunning heeft. Een duidelijk ml l leu- handhavingsbeleid biedt de beste garanties om de vervulling tegen te gaan. Daarvoor zijn bestuurlijke afspreken en is uitvoering daarvan nodig om tot een constructief gemeentelijk milieubeleid te komen. De gemeente wordt ongeloofwaardig als er wel aan bedrijven een vergunning wordt verstrekt, maar geregelde controle op de naleving uitblijft. Wat te derken van de handhaving van de gemeentelijke lozingsverordening, als de controle daarop bijna nihil Is? Wordt het zo langzamerhand niet tijd ock strafrechtelijk op te treden tegen bedrijven en par ticulieren die zich niets aantrekken van milieuverordeningen of zelfs geen vergunning hebben aangevraagd? Mijn fractie Is van oordeel dat er veel te zeggen is voor een centrale milieudienst, waarin alle huidige afdelingen zijn samengebracht. Bundeling van krachten is meer dan nood zakelijk om te komen tot een goed milieubeheer. Nu komt het nogal eens voor dat de verschillende afdelingen langs elkaar heen werken, met alle gevolgen van dien. Het samenbrengen van de verschillende deskundigheden zou daaraan mogelijk een eind kunnen maken. Welzijn. Mede als gevolg van het overheidsbeleid zien wij In onze gemeente de vraag naar flarkerend ouderenbeleid stijgen. Dit beleid zal het beste gevormd en ten uitvoer kunnen worden gebracht door die organisaties en werkgroepen welke zich ock nu al met ouderenbeleid bezig houden. In dit verband ondersteunen wij van harte het streven van de ouderenbond om op bestuurs- en uit voeringsniveau zich te laten gelden. Onze gemeente heeft de ervaring, de deskundigheid en de tijd van de 60-plussers hard nodig. De buurt, de wijk of het dorp Is binnen het welzijnswerk erg belangrijk. Buurt- en club huiswerk, ouderenzorg, culturele activiteiten, eerstelijns-gezondheidszorg (hometeams), jeugd- en jongerenwerk enz. kunnen In dit totaalaanbod binnen de wijk worden gerealiseerd. Plaatsge- rlcht werken is het beste te bereiken vla wijkgerichte samenwerking waarbij ock bijvoorbeeld kerken en scholen actief betrekken kunnen worden. Op deze wijze zullen actuele en preventieve acties gericht op probleemsituaties doeltreffender kunnen worden aangepdet, zoals aldspreven- tie, bestrijding van vandalisme en gek versl av ing alsmede dak lozenzorg, om maar een greep te doen uit de actuele problemen. Onderwijs. Artikel 23, lid 1, van de Grondwet geeft aan dat het onderwijs een voorwerp is van aanhou dende zorg der regering. De praktijk van alle dag maakt die bepaling ten volle waar: er Is dunkt mij geen beleidsonderdeel dat zoveel in beweging is als het onderwijsveld. Het onderwijs Is echter niet alleen een aanhoudende zorg van de regering, maar ock een voort durende bron van zorgen ten gevolge van diverse maatregelen. Een groot deel van de reeds door gevoerde wijzigingen in het onderwijs en van aangekondigde plannen is namelijk het gevolg van bezuinigingsmaatregelen en doet eerder aan de kwaliteit van het onderwijs af dan er aan toe. Dat geldt naar mijn mening ock voor het door het rijk ontwikkelde fusie- c.q. Integra- tiestreven. De vorming van grote scholengemeenschappen staat beslist niet garant voor ver betering van de kwaliteit van het onderwijs en doet de zorg voor de Individuele leerling vaek geen goed. Die Is met klelnschaligheld beter gediend. Mijn fractie heeft dan ode grote zorgen over de onderwijsplannen van de gemeente Leeuwarden zoals die In de laatste raadsvergadering zijn aangenomen. Wij hopen dat In het aangekondigde brede onderzoek ock het behoud van bepaalde vormen van categoriaal onderwijs In beeld komen. Vierde nota over de ruimtelijke ordening. In deze nota komt Leeuwarden er maar bekaaid af. De doelstellingen zijn wel hoog gegrepen. Om de Nederlandse internationale positie In de toekomst veilig te stellen, moeten sterke punten alle nadrik krijgen. De Vierde nota formuleert het zo: "versterken van sterke punten in econo- - 37 - misch en ruimtelijk opzicht en het benutten van ontwikkelingskansen voor ons land". Deze nota gaat uit van een terugtredende overheid die teken uitdeelt aan lagere overheden. Maar deze overheid op afstand onthoudt aan diezelfde lagere overheden voldoende financiële mid delen en gaat te veel uit van het verantwoordelIjkheldsbesef van de burgers en hun organisa ties. Het beleid is gericht op het versterken van de centrumpositie voor dienstverlening van knooppunten in hun regionaal verband. Het is daarom vreemd dat Leeuwarden ontbreekt In het rijtje. Toch kan Groningen nooit de taak van Leeuwarden overnemen als centrum voor dienst verlening voor Friesland. De gedachte van de constructie van een gedeeld knooppunt Gronlngen- Leeuwarden is niet zo gekDe vraag Is echter of deze unieke gedachte In Den Haag ock als zoda nig geaccepteerd gaat worden. Mijn fractie twijfelt hier toch wel aan. Er zal, hoe dan ock, gestreefd moeten worden naar het maken van spijkerharde afsprdcen over de taakverdeling tussen de beide steden in het Noorden. Toezeggingen van een minister blijken niet voldoende! Het Is noodzakelijk alles te doen wat mogelijk is om voor de status van knooppunt in aan merking te komen. Want als de regering invloed heeft op de lek at Ie van grootschalige publlëce voorzieningen, zoals In de gezondheidzorg en de cultuur, zal zij kiezen voor de vestiging in een der knooppunten. Verder komen de knooppunten als eerste in aanmerking voor telecom municatievoorzieningen, krijgen zij betere verkeers- en vervoersvoorzieningen en hebben zij als eerste recht op de sanering van verontreinigde grond. De NS grijpt hierop vooruit: Groningen wordt aangesloten op het Eurocitynet. Leeuwarden niet. Mijn fractie veronderstelt dat het college alles zal doen om de NS weer op het goede spoor te zetten. Ruimtelijke ordening. Over het gebied van de ruimtelijke ordening valt veel te zeggen. Ik wil in verband met de tijd puntsgewijs enkele punten noemen. - De naoorlogse wijken verdienen goede aandacht. Een verantwoord beleid zal moeten worden gevoerd om de leefbaarheid te waarborgen. Het woonklimaat van de wijk Lekkumerend mag niet verder teruglopen. - De dorpen zullen hun eigen karskter niet mogen verliezen. De schaal van de bebouwing en de inrichting van de openbare ruimte zullen gewaarborgd dienen te worden. - Restauraties van de monumentale bebouwing dienen ter hand genomen te worden. Met name de restauratie van de Westerkerk kan niet langer worden uitgesteld. - Aandacht dient te worden geschonken aan de architectuur uit de jaren dertig. - Het kaalslaggebled aan de Amelandsdwinger/Amelandsstraat zal een verantwoorde invulling moeten verkrijgen. Een en ander In goede samenhang met de BonifatIuskerk en het ver zorgingstehuis Het Nieuwe Hoek. - Nieuwe groenvoorzieningen rond de stad dienen te worden ontwikkeld. Goede aansluiting kan worden gezocht bij het recreatiegebied De Groene Ster. - De nodige financiële middelen moeten gereserveerd worden om nieuwe bestemmingsplannen te meken; sterk verouderde bestemmingsplannen moeten worden herzien. Hiervoor dient tijd en geld beschikbaar te worden gesteld. - De bejaardenhuisvesting dient goede aandacht te krijgen. Een goede keuze is de bouw van aanleunwoningen naast of in de buurt van een bejaardentehuis. Cultuur. Er schijnen betere tijden aan te breken voor het museum Het PrincessehofDe toezegging van de nationale status aan dit museum lijkt dichterbij te komen. Nu ock de financiële positie is verbeterd, moet de benoeming van een nieuwe directeur onzes inziens niet langer worden uitgesteld. Om goed te functioneren heeft het museum bekwame leiding nodig. Ock Is het wenselijk dat het Conservatorium hier gevestigd blijft. De groeiende uitstraling van dit Instituut op het culturele leven in de stad is waardevol. Dit geldt In niet mindere mate voor een volwaardig symfonie-orkest. Dat dit laatste niet voor ons is weggelegd, is te betreuren. Dat het streven van uw college er op Is gericht dat er nog tenminste een deel van het Noordelijk orkest In onze stad blijft gevestigd, in casu het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 19