V
- 36 -
verbetering behoeft, blijkt wel uit het feit dat meer dan de helft van de in Leeuwarden
gevestigde Hinderwetplichtige bedrijven nog steeds geen vergunning heeft. Een duidelijk ml l leu-
handhavingsbeleid biedt de beste garanties om de vervulling tegen te gaan. Daarvoor zijn
bestuurlijke afspreken en is uitvoering daarvan nodig om tot een constructief gemeentelijk
milieubeleid te komen. De gemeente wordt ongeloofwaardig als er wel aan bedrijven een
vergunning wordt verstrekt, maar geregelde controle op de naleving uitblijft. Wat te derken van
de handhaving van de gemeentelijke lozingsverordening, als de controle daarop bijna nihil Is?
Wordt het zo langzamerhand niet tijd ock strafrechtelijk op te treden tegen bedrijven en par
ticulieren die zich niets aantrekken van milieuverordeningen of zelfs geen vergunning hebben
aangevraagd?
Mijn fractie Is van oordeel dat er veel te zeggen is voor een centrale milieudienst,
waarin alle huidige afdelingen zijn samengebracht. Bundeling van krachten is meer dan nood
zakelijk om te komen tot een goed milieubeheer. Nu komt het nogal eens voor dat de
verschillende afdelingen langs elkaar heen werken, met alle gevolgen van dien. Het samenbrengen
van de verschillende deskundigheden zou daaraan mogelijk een eind kunnen maken.
Welzijn.
Mede als gevolg van het overheidsbeleid zien wij In onze gemeente de vraag naar flarkerend
ouderenbeleid stijgen. Dit beleid zal het beste gevormd en ten uitvoer kunnen worden gebracht
door die organisaties en werkgroepen welke zich ock nu al met ouderenbeleid bezig houden. In
dit verband ondersteunen wij van harte het streven van de ouderenbond om op bestuurs- en uit
voeringsniveau zich te laten gelden. Onze gemeente heeft de ervaring, de deskundigheid en de
tijd van de 60-plussers hard nodig.
De buurt, de wijk of het dorp Is binnen het welzijnswerk erg belangrijk. Buurt- en club
huiswerk, ouderenzorg, culturele activiteiten, eerstelijns-gezondheidszorg (hometeams), jeugd-
en jongerenwerk enz. kunnen In dit totaalaanbod binnen de wijk worden gerealiseerd. Plaatsge-
rlcht werken is het beste te bereiken vla wijkgerichte samenwerking waarbij ock bijvoorbeeld
kerken en scholen actief betrekken kunnen worden. Op deze wijze zullen actuele en preventieve
acties gericht op probleemsituaties doeltreffender kunnen worden aangepdet, zoals aldspreven-
tie, bestrijding van vandalisme en gek versl av ing alsmede dak lozenzorg, om maar een greep te
doen uit de actuele problemen.
Onderwijs.
Artikel 23, lid 1, van de Grondwet geeft aan dat het onderwijs een voorwerp is van aanhou
dende zorg der regering. De praktijk van alle dag maakt die bepaling ten volle waar: er Is
dunkt mij geen beleidsonderdeel dat zoveel in beweging is als het onderwijsveld.
Het onderwijs Is echter niet alleen een aanhoudende zorg van de regering, maar ock een voort
durende bron van zorgen ten gevolge van diverse maatregelen. Een groot deel van de reeds door
gevoerde wijzigingen in het onderwijs en van aangekondigde plannen is namelijk het gevolg van
bezuinigingsmaatregelen en doet eerder aan de kwaliteit van het onderwijs af dan er aan toe.
Dat geldt naar mijn mening ock voor het door het rijk ontwikkelde fusie- c.q. Integra-
tiestreven. De vorming van grote scholengemeenschappen staat beslist niet garant voor ver
betering van de kwaliteit van het onderwijs en doet de zorg voor de Individuele leerling vaek
geen goed. Die Is met klelnschaligheld beter gediend. Mijn fractie heeft dan ode grote zorgen
over de onderwijsplannen van de gemeente Leeuwarden zoals die In de laatste raadsvergadering
zijn aangenomen. Wij hopen dat In het aangekondigde brede onderzoek ock het behoud van bepaalde
vormen van categoriaal onderwijs In beeld komen.
Vierde nota over de ruimtelijke ordening.
In deze nota komt Leeuwarden er maar bekaaid af. De doelstellingen zijn wel hoog gegrepen.
Om de Nederlandse internationale positie In de toekomst veilig te stellen, moeten sterke punten
alle nadrik krijgen. De Vierde nota formuleert het zo: "versterken van sterke punten in econo-
- 37 -
misch en ruimtelijk opzicht en het benutten van ontwikkelingskansen voor ons land".
Deze nota gaat uit van een terugtredende overheid die teken uitdeelt aan lagere overheden.
Maar deze overheid op afstand onthoudt aan diezelfde lagere overheden voldoende financiële mid
delen en gaat te veel uit van het verantwoordelIjkheldsbesef van de burgers en hun organisa
ties. Het beleid is gericht op het versterken van de centrumpositie voor dienstverlening van
knooppunten in hun regionaal verband. Het is daarom vreemd dat Leeuwarden ontbreekt In het
rijtje. Toch kan Groningen nooit de taak van Leeuwarden overnemen als centrum voor dienst
verlening voor Friesland. De gedachte van de constructie van een gedeeld knooppunt Gronlngen-
Leeuwarden is niet zo gekDe vraag Is echter of deze unieke gedachte In Den Haag ock als zoda
nig geaccepteerd gaat worden. Mijn fractie twijfelt hier toch wel aan. Er zal, hoe dan ock,
gestreefd moeten worden naar het maken van spijkerharde afsprdcen over de taakverdeling tussen
de beide steden in het Noorden. Toezeggingen van een minister blijken niet voldoende!
Het Is noodzakelijk alles te doen wat mogelijk is om voor de status van knooppunt in aan
merking te komen. Want als de regering invloed heeft op de lek at Ie van grootschalige publlëce
voorzieningen, zoals In de gezondheidzorg en de cultuur, zal zij kiezen voor de vestiging in
een der knooppunten. Verder komen de knooppunten als eerste in aanmerking voor telecom
municatievoorzieningen, krijgen zij betere verkeers- en vervoersvoorzieningen en hebben zij als
eerste recht op de sanering van verontreinigde grond. De NS grijpt hierop vooruit: Groningen
wordt aangesloten op het Eurocitynet. Leeuwarden niet. Mijn fractie veronderstelt dat het
college alles zal doen om de NS weer op het goede spoor te zetten.
Ruimtelijke ordening.
Over het gebied van de ruimtelijke ordening valt veel te zeggen. Ik wil in verband met de
tijd puntsgewijs enkele punten noemen.
- De naoorlogse wijken verdienen goede aandacht. Een verantwoord beleid zal moeten worden
gevoerd om de leefbaarheid te waarborgen. Het woonklimaat van de wijk Lekkumerend mag niet
verder teruglopen.
- De dorpen zullen hun eigen karskter niet mogen verliezen. De schaal van de bebouwing en de
inrichting van de openbare ruimte zullen gewaarborgd dienen te worden.
- Restauraties van de monumentale bebouwing dienen ter hand genomen te worden. Met name de
restauratie van de Westerkerk kan niet langer worden uitgesteld.
- Aandacht dient te worden geschonken aan de architectuur uit de jaren dertig.
- Het kaalslaggebled aan de Amelandsdwinger/Amelandsstraat zal een verantwoorde invulling
moeten verkrijgen. Een en ander In goede samenhang met de BonifatIuskerk en het ver
zorgingstehuis Het Nieuwe Hoek.
- Nieuwe groenvoorzieningen rond de stad dienen te worden ontwikkeld. Goede aansluiting kan
worden gezocht bij het recreatiegebied De Groene Ster.
- De nodige financiële middelen moeten gereserveerd worden om nieuwe bestemmingsplannen te
meken; sterk verouderde bestemmingsplannen moeten worden herzien. Hiervoor dient tijd en geld
beschikbaar te worden gesteld.
- De bejaardenhuisvesting dient goede aandacht te krijgen. Een goede keuze is de bouw van
aanleunwoningen naast of in de buurt van een bejaardentehuis.
Cultuur.
Er schijnen betere tijden aan te breken voor het museum Het PrincessehofDe toezegging
van de nationale status aan dit museum lijkt dichterbij te komen. Nu ock de financiële positie
is verbeterd, moet de benoeming van een nieuwe directeur onzes inziens niet langer worden
uitgesteld. Om goed te functioneren heeft het museum bekwame leiding nodig.
Ock Is het wenselijk dat het Conservatorium hier gevestigd blijft. De groeiende
uitstraling van dit Instituut op het culturele leven in de stad is waardevol.
Dit geldt In niet mindere mate voor een volwaardig symfonie-orkest. Dat dit laatste niet
voor ons is weggelegd, is te betreuren. Dat het streven van uw college er op Is gericht dat er
nog tenminste een deel van het Noordelijk orkest In onze stad blijft gevestigd, in casu het