- 4 - en onderwijsvoorzieningen maar ock welzijnsvoorzieningen. Investeringen in de k inderopvang zijn In dit kader een belangrijke bijdrage aan het woonklimaat en hebben een duidelijke emancipa toire functie. Het college moet derhalve optimaal inspelen op de 125 miljoen gulden die van rijkswege voor de k inderopvang is gereserveerd. Qua kennisinfrastructuur blaast Leeuwarden zijn partijtje overigens wel mee. Op cultureel vlek is sprëce van dreigende ontwikkelingen - het Conservatorium, het Frysk Orkest - en op recreatief vlek hebben wij naar landelijke maatstaven nog relatief grote técorten. Als wij méér willen investeren in stedelijke ontwikkeling ten behoeve van - onder meer - de werkgelegenheidspositie van Leeuwarden dan is daarvoor in elk geval nodig: een planmatige aanpak, gebaseerd op een langere termijnvisie en uiteraard de bereidheid daartoe financiële middelen vrij te meken. Omdat deze middelen beperkt zijn, Is dus ock een prioriteitsstelling nodig. Voor wat betreft de planmatige aanpak: het college is daarmee terecht op diverse fronten reeds aan de slag gegaan. Ik doel daarbij op investeringsplannen die moeten leiden tot meer jarige afspreken met Den Haag en, zo mogelijk, Brussel en ock de provincie. Na het investe ringsplan voor de infrastructuur wordt nu gewerkt aan een Investeringsplan voor de economische structuurversterkende voorzieningen en voor de recreatieve voorzieningen. Ock zien wij met belangstelling uit naar een investeringsplan voor de culturele voorzieningen. Deze geheel nieuwe aanpak van de gemeente past volledig in onze visie dat het beter Is de middelen voor een aantal speerpunten in onze centrumpositie geconcentreerd In te zetten en daarover met externe financiers meerjarige afspraken te maken dan de prdctljk van vroeger, waarbij de gemeente voor elk ad hoe project met de pet in de hand bij hogere overheden om steun moest smeken. Ock al staan wij aan het begin van deze nieuwe aanpak, het is alleszins de moeite waard om hiervoor veel ambtelijke en bestuurlijke energie vrij te mdcen. Op die planmatige wijze neem je als gemeente het initiatief zelf in handen, geef je sturing aan de stedelijke ontwikkeling én confronteer je de overheden, die aan de gouden koorden trëcken, met het totaal aan voorzieningen dat voor de economische trekpaardfunctie van de stad zo hard nodig is. Ock het bedrijfsleven is voor zijn investeringsgedrag gebaat bij een gemeente die dynamiëc uit straalt, die duidelijke lijnen uitzet en qua planvorming voorspelbaar gedrag toont. Tienjaren- Investeringen dragen stik voor stik aan die doelstellingen bij. Desondanks plaatst mijn fractie enkele kanttekeningen bij de nieuwe aanpak. De desbetreffende Investeringsplannen moeten onzes Inziens beleidsmatig goed onderbouwd worden. Voor de raad en anderen moet duidelijk worden in hoeverre de projecten echt bijdragen aan de versterking van de economische betekenis van Leeuwarden. Zij moeten dus méér zijn dan een overzicht van rijpe en groene projecten. Verder raden wij aan overheden die later financieel aan de realisering moeten bijdragen, In een zo vroeg mogelijk stadium bij de planvorming te betrekken en hen aldus medeplichtig te maken. Dat laatste geldt zeker voor de gemeenteraad zélf, al was het maar vanwege de forse financiële verplichtingen die hier uit voort kunnen vloeien. In dit verband willen wij graag weten welke verplichtingen de gemeente aangaat in verband met het Nationaal Programma Communau tair Belang Noord-Friesland dat de provincie bij de Europese Gemeenschap (EG) heeft ingediend. In de vierde plaats is het duidelijk dat er zowel binnen als tussen de Investeringsplannen prioriteiten gesteld moeten worden. Daarvoor is onderlinge afstemming en coördinatie nodig. Mijn fractie zal zich bij die prioriteitsstelling vooral laten leiden door de mate waarin de plannen respectievelijk projecten, werkgelegenheid genereren en dus echt meehelpen de werkloosheid te bestrijden. Het college dient derhalve Informatie te geven die een dergelijke afweging daadwerkelijk mogelijk maekt. Tenslotte is het belangrijk het bedrijfsleven bij de plannen te betrekken. Niet alleen omdat financiële steun vanuit de marktsector voor sommige projecten gerechtvaardigd en nodig Is; wij moeten ock met deze plannen aan de weg timmeren om de dynamiek in deze plannen te laten overslaan op de vestiglngs- en investeringsbereidheid van het bedrijfsleven. Je investeert nu eenmaal sneller In een bruisende stad die "voorsorteert op de 21e eeuw". Rond het stationsge bied en straks bij de Oostergoweg kunnen wij zien dat de ene investering vaak de andere uit lekt. Mijnheer de voorzitter, als tweede thema noemde ik het behoud van een voldoende bevolk ingsdraagvldcHet is om tal van redenen van belang dat Leeuwarden ock de midden- en hogere inkomensgroepen aan zich weet te binden. De nadelen van de grote pendel zijn bekend: overlast, dure infrastructurele voorzieningen en milieuvervuiling. Maar, meer inwoners en meer woningen betekenen ock meer Inkomsten voor de gemeente. Iedere toegevoegde wooneenheid levert ongeveer f 1 .000,per jaar op aan inkomsten uit het gemeentefonds en betëcent een verruiming van de limiet voor de onroerend goedbelastingen. Hoe groter de financiële ruimte, hoe meer er gedaan kan worden aan een actief minimabeleid en aan diepte-investeringen om de Leeuwarder eco nomie op te krikken. Als wij de migratiebalans over 1987 bij de kop nemen, zien wij dat Leeuwarden ten opzichte van Friesland als totaal een vestigingsoverschot had - gelikkig wel - maar dat de stad ten opzichte van de rest van Nederland én de vijf randgemeenten een vertréco- verschot kende. Weliswaar Is het vertrekoverschot naar de omliggende gemeenten veel lager dan het jarenlang was, in 1987 lag dat saldo toch hoger dan in de drie voorafgaande Jaren. Nog belangrijker Is de samenstelling van de migrantenstromen. Tegenover een instroom van alleenstaande jongeren staat een uitstroomoverschot van meerpersoonshuishoudens. Het gaat hier om een negatief saldo van ongeveer 700 gezinnen per Jaar. Het is dan ock nodig om niet alleen de wachtlijst van woningzoekenden op te lossen door relatief beperkte nieuwbouw In de sociale sector en herstructurering van de bestaande woningvoorraad, maar het is evenzeer nodig het doorstromingsproces binnen Leeuwarden vorm te geven en dus het doorstromen naar randgemeenten te minimaliseren. Dat is alleen mogelijk als de provincie aan dit proces actief sturing wil geven, zowel via het planologische beleid als via voldoende contingenten In de gesubsidieerde koopsector. Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat er voldoende verbetercontingenten zijn om de bestaande woningvoorraad aan te kunnen passen aan de toekomstige behoefte. Willen wij actief bevorderen dat het aantal forensen afneemt, dan moeten wij de motieven zien te be'Invloeden die bepalen of mensen al dan niet in onze gemeente gaan wonen. De iets hogere kosten van stedelijk bouwen behoeven voor niemand een belemmering te zijn als de nabij heid van voorzieningen en het leefklimaat In de stad daartegen minstens opwegen. Ock al zijn wij nog zo van dat laatste overtuigd, het gaat erom dat degenen die voor de concrete woon plaatskeuze staan diezelfde overtuiging hebben. Hier nu ligt een duidelijke voorl ichtings- en acquisitietaek van de gemeente, de woning bouwverenigingen en particuliere instellingen die woningen te koop aanbieden. Wij zijn niet bepaald tevreden over de wijze waarop deze tadc op dit moment wordt uitgevoerd. Vaek wordt er wel reclame gemaekt voor een bepaald woningcomplex, maar niemand voelt zich blijkbaar verant woordelijk voor het duidelijk naar voren brengen van de voordelen die het wonen in de stad met zich meebrengt. Ik doel op alle hoogwaardige voorzieningen, die op fletsafstand bereikbaar zijn, een gevarieerd woonmilieu, uiteenlopend van wonen In de binnenstad tot een vrijstaande woning met een boot voor de deur. Verder moeten de kosten en het tijdverlies van het pendelen niet worden onderschat. Ock zouden in een voorlichtingscampagne enkele vooroordelen kunnen wor den ontzenuwd. In tegenstelling tot wat men denkt is de geregistreerde criminaliteit in Leeuwarden niet hoger dan In vergelijkbare steden. Belangrijk is ock dat de gemeentelijke tarieven en belastingen niet ongunstig afsteken In vergelijking met andere Friese gemeenten. Is het college bereid om samen met de woningbouwver enigingen en particuliere aanbieders van koopwoningen in overleg te treden voor een gezamenlij ke voorlichtingscampagne? Waarom zouden wij bijvoorbeeld niet een promotie-videofilm meken en exemplaren daarvan uitlenen aan categorieën medewerkers van grote bedrijven, zoals AEGON, CCFr les land, Philips en de vliegbasis, maar óck aan werknemers van de gemeente zelf? Vorig jaar heb ik ock al de suggestie gedaan gerichte informatiepakketten aan bedrijven ter beschikking te stellen voor nieuwe medewerkers. Daar Is welwillend op geantwoord, maar mijn fractie wil graag concrete daden. Mijnheer de voorzitter, als derde belangrijke thema noemde ik de maatschappel Ijke onge- I Ijk held en dan doel ik vooral op de positie van de bijna 13.000 personen die in Leeuwarden tot de groepen met een minimuminkomen gerëcend mogen worden. Vorig jaar zijn wij al uitvoerig op het probleem van de "nieuwe armoede" ingegaan en het daarmee gepaard gaande sociaal isolement. De daaruit voortgekomen Onderzoekscommissie ArmoedeprobIematiéc zal haar eerste bevindingen in het komend jaar rapporteren. Wij lopen daar niet op vooruit. Wel wil Ik een aantal algemene opmerkingen plaatsen bij dit punt. Allereerst wil ik er

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 3