- 110- bewljs dat bij deze regering niet de visie decentral IsatIe/vereenvoudigde regelgeving voorop staat maar dat het In feite de zoveelste bezuinigingsmaatregel Is. Terecht wordt In hoofdstuk 1 van het Programma geconstateerd dat de verantwoordelijkheid voor het In stand houden van het welzijnswerk geheel op de schouders van gemeente en provincie komt te rusten. Mijnheer de voorzitter, dit Is een grote verantwoordelijkheid. Als de financiën onder drk staan - en dat staan onze gemeentefInanclën - Is men al gauw geneigd tekorten op de zoals dat nog weieens geringschattend wordt genoemd zachte sector. Toch denk. Ik dat wij ons goed moeten realiseren dat werkgelegenheidsbeleid, minimabeleid en emancipatiebeleid - allemaal prioriteiten In ons beleid - weinig effect zullen hebben, als wij aan deze neiging toegeven om bezuinigingen als eerste tekorten op het welzijnswerk. Ik wil dan nu enige opmerkingen mken over de procedure. Hoewel onze fractie alle begrip heeft voor de werkdrik waaronder het sociaal-cultureel programma en de Nadere Standpuntbepaling gereed moeten komen, mede omdat projecten voor mensen zonder werk tot nu toe niet In het concept sociaal-cultureel programma konden worden opgenomen, mag het nooit zo zijn dat rechten van belanghebbenden, zoals het op tijd de stikken ontvangen en het zich kunnen voorbereiden op de vergaderingen van de Commissie voor Welzljnsaangelegenhe- den, In het gedrang komen. En dat Is wel gebeurd. Het driepart ijenoverleg één dag voor behan del Ing van het concept soclaal-cultureel programma in de commissie. Eén of enige dagen voor de behandeling In de Commissie voor Welzljnsaangelegenheden bereikte de Nadere Standpuntbepaling pas de Instelling/belanghebbende. Na de behandeling van de Nadere Standpuntbepaling In de com missie pas de tweede bijeenkomst van het driepart Ij enover leg. Dit zijn slechte zeken. Wij heb ben een vraag aan het college. In het voorjaar 1989 komen er voorstellen voor vereenvoudiging van de welzijnsplanning: deregulering, budgetfinanciering, eenvoudige controle. Kan bij deze voorstellen nadrikkelljk gekeken worden hoe de procedure kan worden aangepast, opdat de door mij geschetste situatie voortaan kan worden vermeden? Dan nu, mijnheer de voorzitter, een aantal opmerkingen over het socl aal-cultureel programma en de Nadere Standpuntbepaling zelf. Eerst de post Onvoorzien. Onze fractie gaat ekkoord met het In de raadsbrlef genoemde bedrag van f 50.000,Dat er, gezien de grootte van dit bedrag, nadrikkel Ijker wordt getoetst aan de criteria onvoorzienbaar held en onultstel baar heid, lijkt ons onvermijdelijk. Toch denk Ik dat wij bij deze toetsing rekening moeten houden met het feit dat veel van deze aanvragen worden gedaan door - en laten wij daar blij mee zijn - vrijwilligers. Is het college het met ons eens dat dit per definitie enige souplesse vereist? Nadere Standpuntbepaling, bladzijde 9, Een-ouderorganIsat!e Leeuwarden. Door deze organi satie Is een subsidie-aanvraag Ingediend voor onder andere het uitgeven van een maandbulletln. In de Nadere Standpuntbepaling Is deze aanvraag p.m. geraamd. BIJ de behandeling In de Commis sie voor Emancipatie-aangelegenheden zou gesteld zijn dat deze zak. In de Commissie voor Wel zljnsaangelegenheden zou moeten worden behandeld. Ock zouden daar enige toezeggingen gedaan zijn. Kan het college aangeven wat er met deze subsidie-aanvraag nu verder gaat gebeuren? Nadere Standpuntbepaling, bladzijden 12/13, Stichting Buurtwerk de Meenthe. Dit betreft de vrees van de Stichting Buurtwerk de Meenthe voor de continuïteit van beroepskrachtenondersteu ning In de wijk door de Stichting Welzijn Leeuwarden (SWL). Het college noemt deze vrees ongegrond, met als motivatie dat de tokennlng vanaf 1987 een basisfunctie Is en er de laatste jaren een stijging van de toegkende uren gerealiseerd Is. Betekent dit, met Inachtneming van de verantwoordelijkheid van de SWL In dezen, een garantie van de gemeente voor de eersfkomende jaren? Verder zijn wij blij met de toezegging van de wethouder dat, als er knelpunten zijn In het acttvlteltenbudget voor de Meenthe, er ruimte Is om dit per geval te bk Ijken. Dat geldt eveneens voor de toezegging dat er voor april 1989 duidelijkheid moet zijn hoe de aanvraag voor de verbetering van de noodlckalen bij de TanIaburgschool in het kader van Jongeren bouwen voor Jongeren, er voor staat. Bij een negatieve beschikking komt deze zak. terug in de commissie. Kan de wethouder zeggen of de brief van 't Vliet van 9 december - het gaat dan om de zinsnede: "Daarnaast verbouwt 't Vliet al vier jaar, met Instemming van de gemeente Leeuwarden, gebouwen met een goed resultaat." - een aanbod Inhoudt waarvan wij bij een negatieve beschikking eventueel gebruik kunnen mken? Nadere Standpuntbepaling, bladzijde 19. Het betreft het opheffen van de subsidieparagraaf - 111 - Vrijwillig Bejaardenwerk en de budgettoevoeging aan de subsidieregeling buurtactlvltelten. Reeds In de commlsslebehandelIng heeft onze fractie gesteld dat het opheffen van de subsidie- paragraaf Vrijwillig Bejaardenwerk nooit mag inhouden dat dit tevens het einde van het bejaar denwerk betkent. In afwijking van de verantwoordelijkheden die behoren bij budgetfinanciering naar buurt- en wijkniveau middels de afkoopsommensystematlkverzoken wij het college met name de eerste jaren er op toe te zien dat de overgehevelde budgetten van vrijwillig bejaarden werk ok Inderdaad aan dit werk worden besteed. In de commissievergadering heeft het college reeds geantwoord dat hierop gelet dient te worden. Heeft het college enig Idee hoe dit te controleren? Wel licht kan bij de toegezegde voorstellen In het komend voorjaar bij het ondei deel controle dit nader worden uitgewerkt. Het onderdeel Gastouder project en kinderopvang Is vanmiddag al behandeld In het kader van nieuw beleid. Ik sla dat nu over. Nadere Standpuntbepaling, bladzijde 50, Projecten voor mensen zonder werk. Ik zou eerst even willen stilstaan bij de herziening van artikel 36 van de Wet werk loosheidvoorziening (WWV). Daardoor wordt er In het regeringsbeleid niet langer gesprken over soclaal-cultureel werk maar over voorzieningen die In directe zin gericht zijn op behoud, herstel of bevordering van de arbeidsgeschiktheid met het oog op herintreden In het arbeidsproces. Dit houdt In dat het rijk niet langer bkostlgt In het wegnemen van de negatieve gevolgen van de werkloosheid. Tevens worden de financiële middelen voortaan verstrkt In de vorm van budgetfinanciering. Het rijk toetst dan achteraf of dit budget overeenkomstig de richtlijnen en voorwaarden is aangewend. Het klikt weer mooi: decentralisatie, budgetfinanciering, gemeentel ijke keuzemoge lijkheden, maar helaas blijkt wederom de bezuinigingsdrift van deze regering voorop te staan. Het blijkt dat wij gefaseerd tot 1992 ons budget voor projecten voor mensen zonder werk dienen af te bouwen met honderdduizenden guldens. Als wij dan nog bedeken dat het budget besteed dient te worden met als doel herintreden op de arbeidsmarkt, er sprke Is van een grote structurele werkloosheid en de regering er op geen ekele manier In slaagt om deze structurele werkloosheid ok maar enigszins tot aanvaard bare proporties terug te brengen, dan kan onze fractie niets anders dan constateren dat mede In het licht van deze grote bezuiniging op dit werk de zorg van deze regering voor onze werkloze medeburgers blijft stken In woorden en beloften. Gedwongen door dit rijksbeleid zal ok het gemeentelijk beleid herzien dienen te worden. Onze fractie vindt In deze situatie dat projecten voor mensen zonder werk gericht op het herintreden, gezien onze werkgelegenheldsprlorltelt, voorrang verdienen. Dit houdt noodgedwon gen In afbouw van socl aal-culture Ie projecten en subsidies voor projecten voor mensen zonder werk Gezien het bovenstaande vragen wij het college bij de toetsing of een ingediende subsidie aanvraag aan dit her Intredingsperspectief voldoet een onderzok In te stellen naar alle In dit kader gesubsidieerde projecten en te kijken naar de herlntredlngsperspectleven, de doorstro mingseffecten en dit niet selectief te doen. Nadere Standpuntbepaling, bladzijde 56, en de raadsbrlef, bladzijde 3, Stichting Kreatlvl- teltscentrum De Blauwe Stoep. In de concept-raadsbrlef wordt het besluit In de Nadere Stand puntbepaling om de subsidie per 1 Januari 1989 te beëindigen, gezien het lopende cursusjaar, uitgesteld tot 1 juni 1989. Onze fractie stemt hiermee In. Tevens wil onze fractie benadrukken dat beëindiging van subsidie voor het volgen van cursussen aan het Kreatlvlteltscentrum door mensen zonder werk niet mag en kan betkenen dat deze groep gezien de hoogte van het cursusgeld hieraan niet meer deel zou kunnen nemen. Wij onderschrijven de stelling op bladzijde 53 van de Nadere Standpuntbepaling dat het kiezen voor arbeldsperspectlef biedende projecten voor mensen zonder werk niet mag betkenen dat er geen sociaal-culturele activiteiten voor werklozen meer worden opgezet. Naast de mening van het college dat soclaal-culturele Instellingen meer dan voorheen rkenJng dienen te houden met de behoefte aan activiteiten op dit terrein voor een grote groep wek lozen, Is onze fractie van mening dat hier ok een tak ligt voor de Stuurgroep Minimabeleid. Onze fractie vindt dat het kunnen deelnemen aan het cursusaanbod van het Kreatlvlteltscentrum valt onder de algemeen geformuleerde doelstelling van het minimabeleid: het bevorderen van deelname van minima aan het maatschappelijk verkeer.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 57