- 10 - Motie II. "De gemeenteraad van Leeuwarden, In vergadering bijeen op 12 en 13 december 1988, overwegende, - dat Leeuwarden een uitstékend woon- en werkklimaat heeft; - dat Leeuwarden op het gebied van kunsten en cultuur een belangrijke plaats in het Noorden inneemt; - dat Leeuwarden het breedste winkelaanbod van Friesland aan de consument biedt; - dat Leeuwarden monumentenstad bij uitstek is; - dat Leeuwarden een spilfunctie vervult in het maatschappelijk leven in Friesland; - dat Leeuwarden een voorzienlngpekket bezit, waarvan verdere ontwikkeling voor heel Friesland van cruciaal belang is; - dat Leeuwarden voor bewoners en bezoékers derhalve veel heeft te bieden; - dat de huidige beeldvorming van Leeuwarden onvoldoende recht doet aan de hier voor genoemde kwal IfIcaties; - dat de toekomst van Leeuwarden sterk wordt be'lnvloed door de rijkserkenning van de centrumpositie van onze gemeente; - dat ter verbetering van de beeldvorming een structureel en professioneel public relationsbeleld noodzakelijk Is; - dat het een verantwoordelijkheid Is van het gemeentebestuur het initiatief te nemen om te komen tot een structureel en professioneel public relationsbeleld; - dat binnenkort een door het college toegezegde uitwerking van het public relationsbeleld zal worden aangeboden, verzoekt het college van burgemeester en wethouders in de toegezegde public relationsnotitie In ieder geval aandacht te schenken aan de volgende aspecten: - het ontwikkelen van een evenwichtige strategie, die het kader moet bieden voor een reéks van activiteiten, die erop zijn gericht een positieve beeldvorming van Leeuwarden te bevorderen; - het niet alleen richten van de activiteiten op het bereiken van potentiële bewoners en bezoékers, maar ock op die doelgroepen, die de realiseringskansen van het Leeuwarder beleid in sterke mate bepalen (zoals de hogere overheden); - de noodzaak om vorm te geven aan een samenwerking met Ickaal en regionaal bedrijfsleven en instanties (zoals Kamer van Koophandel, VVV, Cityclub) in een sIagvaard ige organ isat iestructuur - het aangeven van een gericht actieprogramma voor de komende jaren met concrete activ itelten; - de wenselijkheid van een professionele begeleiding; - het nemen van maatregelen, waardoor het public relationsbeleld Integraal onder deel gaat vormen van het totale gemeentelijk beleid; - het betrékken van de Leeuwarder bewoners bij een gericht public relationsbeleld, en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie Is mede-ondertékend door de heer Den Oudsten. (De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maékt deel uit van de beraadslagingen.) Tenslotte wil ik de gemeentesecretarIs die zijn laatste begrotingszitting meemaekt vragen of hij alle ambtelijke medewerkers wil bedanken voor het vele werk dat zij, vaak onder hoge drik, ock dit jaar hebben verricht. Mevrouw Doevendans is Inmiddels ter vergadering gekomen. De heer Koopmans: Mijnheer de voorzitter, het Is reeds de derde maal in deze zittingsperi ode van deze raad dat er algemene beschouwingen worden gehouden. Evenals de vorige keren zullen vandaag de positie van onze gemeente en haar toékomstperspectieven centraal staan. Naar de mening van mijn fractie is het van uitermate groot belang op gezette tijden zowel terug te blikken als vooruit te zien. Op die wijze Is er gelegenheid voor beschouwing, bijsturing en aanscherping van de situatie. In deze algemene beschouwingen zal onze fractie met name de posi tie van onze gemeente als centrum van Friesland en als, al dan niet formeel, mede-knooppunt In het Noorden centraal stellen. Alle onderwerpen die door ons worden belicht zullen in dat kader worden geplaatst. Terugblikkend op hetgeen zich de laatste jaren met betrékking tot de ont wikkeling van onze gemeente heeft voltrekken komen wij tot het volgende. De ontwikkelingen op met name economisch terrein in ons werelddeel geven voor onze gemeente niet zonder meer een vrolijk beeld. Terzake noemen wij de volgende feiten: - In Europa verplaatsen zich de technologische machtscentra onmiskenbaar in zuidelijke rich ting. Met name stréken als Beleren in Zuid Duitsland, Noord Italië en het gebied rond Bar celona in Spanje zijn centra van toékomstige bedrijvigheid in Europa. - De aanvoerlijnen die traditioneel vla Europoort en Schiphol lopen spelen daarop terecht duidelijk in. De toékomstige Kanaaltunnel zal op dat punt deze ontwikkelingen versterken. - Voor de zwakke regio's in ons land, waartoe het gehele Noorden helaas behoort, hebben deze ontwikkelingen weinig te bieden. Daarentegen zal een laatste bescherming van deze zwakke regio's door het wegvallen van de grenzen in Europa in 1992 onder extra druk komen te staan. Een maatregel die In algemene zin zeker toegejuicht moet worden, kan voor onze regio de problemen vergroten. Gegeven deze ontwikkelingen zullen de mogelijkheden tot steun voor de zogenaamde zwakke regio's steeds meer in Brussel komen te liggen. Het zal van het grootste belang zijn daar vroegtijdig, in nauwe samenwerking met de provincie Friesland, op in te spelen. Wellicht dient er via de desbetreffende rijkskanalen op aangedrongen te worden om criteria waarnaar subsidie en derge lijke worden verstrékt ten behoeve van onze regio bij te stellen. Beschouwen wij de ontwikkelingen in ons eigen land dan constateren wij het volgende. De in ontwerp verschenen Vierde nota over de ruimtelijke ordening legt de accenten heel duidelijk bij de Randstad, het midden en het zuiden van het land. Het is verbijsterend te constateren dat verbindingswegen via de Afsluitdijk naar Noord-Nederland in deze nota niet eens voorkomen. Als enig stedelijk knooppunt wordt zoals békend slechts Groningen aangewezen. In feite Is het uitgangspunt van de Vierde nota dat de sterke regio's steeds sterker worden. Ock de onlangs békend geworden rapporten voor de transport infrastructuur bieden Leeuwarden te weinig. Geen snelle intercity bijvoorbeeld. Een blik op het provinciale beleid met betrékking tot de hoofdstad van onze provincie maékt het beeld niet fleuriger. Het provinciaal bestuur heeft - het moet helaas worden gecon stateerd - nog steeds niet een ondubbelzlnning standpunt ten gunste van Leeuwarden ingenomen. Daardoor ondervindt onze gemeente weinig steun van de provincie in de pogingen de eigen positie te verbeteren. Typerend daarvoor zijn de opmerkingen, die zeer onlangs in een van de provin ciale commissies werden geventileerd, die inhielden dat Leeuwarden voorlopig wel genoeg was ge steund. Naar onze mening dorpspol itiék met een verdeel- en heers achter grond op zijn Bdkwerds! Mijnheer de voorzitter, na de hierboven gegeven schets van de situatie komen wij tot het tweede deel van ons betoog. Daarin zal nog eens op een rij worden gezet wat er tot nu toe alle maal Is gebeurd. In woord en geschrift heeft het college van burgemeester en wethouders stelling genomen tegen de uitgangspunten zoals die In de Vierde nota over de ruimtelijke ordening zijn verwoord. In dit verband noemen wij: - de schets van Leeuwarden en zijn positie in het Noorden; - de notitie Leeuwarden als vestigingsplaats voor bedrijven; - het standpunt van de gemeente Leeuwarden naar aanleiding van de Vierde nota over de ruim- tel ijke Ordening; - een voorstel over de samenwerking en taakverdeling tussen Groningen en Leeuwarden als uit werking van de Vierde nota over de ruimtelijke ordening. In de ogen van onze fractie stik voor stik geschriften, die op overzichtelijke wijze infor matie geven over onze gemeente, over de politiéke mogelijkheden en over de in de ogen van onze gemeente voor de hand liggende mogelijkheden tot gezamenlijke inspanning. Onze grote waardering voor de inzet van het college op dit punt hebben wij reeds uitgesproken. De teneur van deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1988 | | pagina 6