- 10 - Volgens de plannen zal he+ plein worden voorzien van een grasveld, bomen en een haag. In de raadsbrief staat: "Naar verwachting zal deze beplanting door de eerdergenoemde maatregelen goed kunnen gedijen." Mijn vraag aan de wethouder is: Hoe diepgaand is het onderzoek geweest? Want als het alleen een verwachting is die je uitspreekt en als je denkt dat het wel goed zal gaan - dus een beetje natte vingerwerk dan zitten wij natuurlijk over een paar jaar weer voor een aantal financiële aspecten. En daar zou ik bezwaar tegen hebben. Het tweede punt waar ik op in wil gaan is de opmerking dat de kosten van deze operatie f 70.000,zullen bedragen. Ik neem aan en Ik ga er ook vanuit dat het ambtelijk apparaat die zaken goed heeft onderzocht. In de raadsbrief staat dat de Woningstichting Patrimonium deze f 70.000,voor haar rekening wil nemen. Mochten die kosten echter aanmerkelijk hoger zijn dan komt de gemeente natuurlijk wel voor die kosten te staan. Ik wil dus graag de volgende twee vragen beantwoord zien. Hoe diepgaand is het onderzoek geweest zodat het plein werkelijk een mooi plein zal worden dat aan de verwachtingen voldoet. De wethouder hoeft dan niet te zeggen dat hij ook niet in de toekomst kan kijken, want ik weet ook best dat er wat dat betreft een marge is. Maar een diepgaand onderzoek kan verder gaan dan een verwachting uitspreken. In de tweede plaats wil ik graag weten wat er gebeurt als het bedrag van f 70.000,wordt overschreden. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, het gaat over onvoldoende onderzoek in de Jaren zeventig in relatie tot de vraag of er wel diepgaand onderzoek heeft plaatsgevonden in de jaren tachtig. Het is niet zo, want dat moeten wij ons toch wel realiseren, dat in de jaren zeventig ten aanzien van de herinrichting van het Jacobijnerkerkhof over één nacht ijs is gegaan. Inte gendeel, er zijn uitgebreide studies geweest over hoe dat plein ingericht zou moeten worden. Er waren twee inrichtingsmodellen. In het eerste Inrichtingsvoorstel was sprake van een buurtin- richtlngskarakter met daarbij enige terugverwijzing naar het voormalige kerkhof dat daar is geweest en de omsloten muur rond het Kromme Jat. In het tweede inrichtingsvoorstel was sprake van het ontwikkelen van dit toch wat achtergelegen buurtplein tot een stadsplein. Het tweede InrIchtingsvoorste! is overgenomen en daardoor is die prachtige Italiaanse bestrating met keien er gekomen. Die inrichting is dus heel bewust gekozen. Er moet echter worden geconstateerd dat ten gevolge van onder meer bestemmingsplanwijzi ging bepaalde bebouwing is blijven bestaan. Ik verwijs naar het voormalige Elisabethklooster dat aanvankelijk gesloopt zou worden en waardoor er een andere plelnvorm zou komen, maar dat is om de u wel bekende redenen niet doorgegaan. Bovendien kan geconstateerd worden dat op dit mo ment de ruimtelijke werking van dat gebied niet voldoet aan de ideeën die men destijds had. Het gaat niet aan om te zeggen dat er onvoldoende onderzoek heeft plaatsgevonden. Men wist precies waaruit de keuze bestond. Er is een keuze gedaan en de praktijk heeft geleerd dat die toch niet de beste oplossing heeft geleverd. Zowel vanuit de ambtelijke organisatie als ook vanuit de bewonersorganisatie Is gezegd dat deze inrichting niet werkt en dat er eigenlijk een "groener" plein zou moeten komen. Vervolgens is onder meer ook naar aanleiding van de plaatsing van het Joods monument een studie gedaan naar de mogelijke verbetering van de grondslag ten behoeve van het aanbrengen van meer groen. Er stonden al boompjes, maar u hebt kunnen zien wat een kwijnend bestaan die hebben gehad. De meeste boompjes gingen iedere keer dood en men bleef maar aan de gang met vernieuwing. Voor zover ik het kan overzien is het onderzoek voldoende diepgaand geweest. De motieven zijn bekend, namelijk de grondwaterstand en de grondslag. Er is een voorstel gedaan. Ik ga er vanuit dat op grond van dit voorstel er op gerekend mag worden dat het een groene situatie zal blij ven Wat gebeurt er als de kosten hoger zijn dan f 70.000,--? Volgens mij is de consequentie dat de meerkosten uit de gemeentelijke begroting zullen komen, misschien wel ten laste van de post Onvoorzien in het kader van het stadsvernieuwingsfonds. Ik ga er echter vanuit dat dat niet aan de orde Is, want de opdracht is om dit plan binnen die f 70.000,te realiseren. De heer Bijkersraa: Voorzitter, ik begrijp wel dat er in de jaren zeventig een uitgebreide studie is geweest en dat die misschien wat minder diepgaand is geweest dan nu het geval is. Ik - 11 - breng deze zaak juist naar voren omdat de gemeenteraad toch wel goed moet beseffen dat datgene wat wij hier beslissen altijd ten koste van geld van de burgerij gaat. Ook al is er een uitge breid onderzoek geweest en ook al is er uitgebreid over gediscussieerd, wij moeten eens In de gaten houden dat wij niet alleen maar moeten kijken naar het fraaie en naar wat misschien de helft plus één wil. Wij moeten ook eens naar de financiële sector, de centen, kijken. Daar wiI ik graag wat meer aandacht voor vragen en dat heb ik op deze wijze gedaan. De heer Timmermans (weth.): Ik denk dat wij het echt wel met elkaar eens zijn. De sugges tie alsof wij vaak beslissingen nemen die binnen een korte periode teruggedraaid moeten worden is echter niet Juist. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 11 (bijlage nr. 40). De Voorzitter: Aan de orde is Nadere besluitvorming inzake de problematiek rond de S8-flat in de Meenthe. Met betrekking tot dit punt is op uw tafels neergelegd een schrijven van het Platform Eén- en tweepersoonshuishoudens Leeuwarden (PEL) van 10 februari J.l« Mevrouw Jongedijk-Welles: Mijnheer de voorzitter, wij kunnen met elkaar vaststellen dat met de beslissing die nu voorligt het plan van aanpak voor de Meenthe voor wat betreft de S8-flat niet gehaald is. Met uitzondering van de VVD-fractie was iedereen het er in deze raad over eens dat deze goedkope woningen niet onttrokken moesten worden aan de woningmarkt en dat binnen de financiële grenzen alles geprobeerd moest worden de woningen tegen een aanvaardbare prijs opnieuw te verhuren. Dat is niet gelukt en dat vinden wij jammer. Hieruit blijkt maar weer eens heel duidelijk dat ondanks de inzet van de wethouder en de financiële steun van het gemeentebestuur de woningbouwcorporaties een geheel eigen koers kunnen varen. Immers, de Woningstichting Leeuwarden-Leeuwarderadeel (WLL) en ook de andere corporaties hebben steeds sloop van de S8-flat voorgestaan. WLL is weliswaar akkoord gegaan met de laatste redpoging om de S8-flat na het leegkomen onder specifieke condities opnieuw te verhuren en daarna eventueel te komen. Wij hebben nu kunnen merken dat deze woningstichting echt van harte en met volledige inzet de bedoeling van de gemeente om de flat te sparen heeft onderschreven. Ook de andere corporaties hebben steeds gestreefd naar sloop van de S8-flat. Dat men nu finan cieel bijspringt lijkt een royaal gebaar, maar wij mogen niet vergeten dat het hier om geld gaat dat beschikbaar is gesteld voor de sociale woningbouw. In feite is dit geld waaruit de nu Icontingenten betaald kunnen worden. Verder bestond er bij de corporaties natuurlijk de angst voor een nieuwe corporatie, de Stichting Studentenhuisvesting (SSH) in Groningen. De SSH, die op haar beurt de S8-f!at als hefboom wilde gebruiken om als toegelaten instelling In Leeuwarden te kunnen opereren, heeft naar onze mening ook een wat onduidelijke rol gespeeld onder andere door te suggereren dat er een aanvraag was ingediend om als corporatie in Leeuwarden te worden toegelaten. Misschien kan de wethouder ons nog eens vertellen hoe het precies gegaan is met de aanvraag van de SSH. Dan de toepassing van het Normkostensysteem voor de sociale woningbouw (NKS). De minister heeft geweigerd dit systeem op de S8-f!at toe te passen, waardoor de huren te hoog werden voor de doelgroep te weten studenten. Met andere woorden, Leeuwarden moest dit probleem zelf maar oplossen. De minister Is niet van plan hier maar iets aan bij te dragen. Dit gaat ons wel wat te ver. Wij vinden dat wij de minister in ieder geval een financiële bijdrage kunnen vragen en een aantal extra woningen buiten de toch al magere contingenten om. Wij raken 109 goedkope woningen kwijt en dat moet toch op de een of andere wijze gecompenseerd worden. Nu zal PAL on middellijk roepen: Dat hoeft niet, want je kunt ze ook verkopen. Ik kom daar straks nog op

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 6