- 4 -
stappen van het systeem, wat blijkbaar in het verleden toch de werkwijze was, cliënten van de
Stichting Straathoekwerk als niet toelaatbaar te beschouwen. Men heeft besloten om ieder geval
afzonderlijk te bezien en daarbij de vraag te stellen of iemand wel of niet als toelaatbaar
moet worden beschouwd. De discussie over de criteria die daaraan verbonden worden is op dit mo
ment gaande. Wij zijn voornemens, zoals ook In de mededelingenI ijst wordt aangegeven, een nader
voorstel aan de raad voor te leggen over de volgens ons in dit verband te hanteren werkwijze.
Besloten wordt overeenkomstig het voorstel van b. en w.
Sub I en J.
Het beroepschrift en het bezwaarschrift zijn om advies in handen gesteld van de Raadsad-
viescommissle voor de Beroep- en Bezwaarschriften.
Punt 4 (bijlage nr. 60).
Benoeming lid en plv. lid in het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling
Bestuursschoof Friesland.
Aanbeveling van burgemeester en wethouders:
1. lid de heer Ir. G.A. Kessler;
2. plv. lid: mevrouw ir. J.A. Lantermans.
Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen.
De heren Bifker en Terpstra vormden met de voorzitter het stembureau.
Punten 5 en 6 (bijlagen nrs. 62 en 52).
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w.
Punt 7 (bijlage nr. 64).
De Voorzitter: Aan de orde is Verkoop woningwetwoningen in Afdlan-Oost.
De heer Heins: PAL is niet tegen de verkoop van slechtlopende woningwetwoningen. Zeker op
huisvestingsgebied moet je je soms richten op de markt. Wij zitten in een situatie met over
schotten in de dure huursector en met tekorten in de koopsector zeker tot anderhalve ton. Door
huurwoningen te verkopen speel je in op een actuele vraag en verminder je het te grote aanbod
van de duurdere huurwoningen. Een mes dat aan twee kanten snijdt. Toch zal PAL tegen dit voor
stel stemmen. Dit vereist een nadere toelichting.
1. Wij hebben bezwaar tegen wat ik noem het open eindbesluit waarbij de raad b. en w.
machtigt om woningwetwoningen te verkopen tot maximaal 460 stuks. De raad geeft daarbij een
stukje bevoegdheid uit handen dat van cruciale betekenis is voor de volkshuisvesting. Alleen de
Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting wordt nog gehoord over wat zij van de
- 5 -
verschillende verkoopprojecten vindt. Met dit besluit geeft de raad te kennen dat hij geen be
zwaren meer heeft tegen verkoop van huurwoningen in het algemeen.
2. Het tijdstip. Afgesproken was dat de definitieve standpuntbepaling ten aanzien van de
verkoop van woningwetwoningen integraal in de bespreking van de nota Woningbouwbeleid zou
plaatsvinden. Die bespreking is gepland over slechts enkele maanden namelijk in mei a.s. Het is
ons niet duidelijk waarom dit besluit niet twee maanden kan wachten. Ook uit de raadsbrief
blijkt dit niet. De enige concrete reden is wellicht dat het contingent te verkopen woningen op
is en de nieuwe Beheerstichting Beter Wonen in Leeuwarden en Leeuwarderadeel dringend geld
nodig heeft om de sloop van de S8-ffat te betalen.
3. Het hoofdcriterium om al dan niet tot verkoop over te gaan is dat de woningen geen
functie meer vervullen op de sociale woningmarkt. In mei 1988 heeft mijn voorganger, Piet van
der Wal, ook af gewezen op de relatie die er is tussen de leegstand en de fiatteringsregeling
van de individuele huursubsidie. Het valt niet meer te ontkennen dat veel van de leegstaande
dure huurwoningen verhuurd zouden zijn als de gemeente Leeuwarden de rijksregeting van de indi
viduele huursubsidie onverkort zou hanteren. Verhuurders, huurders en consumentenorganisaties
zeggen dat dit keihard kan worden aangetoond. Dit betekent dat er op grond van het voorstel dat
voor ons ligt leegstaande huurwoningen verkocht gaan worden die niet leeg behoeven te staan.
4. Er is een groeiend tekort aan woonruimte voor de laagstbetaalden. Ook in een andere
context heeft PAL hier aandacht voor gevraagd. Een huurwoning is het enige wat wij als gemeente
hen aan kunnen bieden. Deze categorie wordt nu gedwongen meer te betalen dan dat zij zich
eigenlijk kan permitteren als het aanbod van goedkope huurwoningen steeds verder afneemt en er
te weinig goedkope huurwoningen vrijkomen. Op dit moment betaalt een kwart van de huishoudens
al meer dan 25? aan woonlasten. De verwachtingen zijn dat tegen de eeuwwisseling dit kwart zal
zijn gegroeid tot de helft.
Wij concluderen dat er een duidelijke relatie ligt tussen enerzijds de verkoop van huur
woningen en anderzijds de zorg voor huisvesting van de lagere inkomensgroepen. Wij pleiten er
dan ook voor dit besluit niet nu te behandelen maar dit te doen als het gehele volkshuisves
tingsbeleid in deze raad wordt behandeld en dat is over twee maanden. Wij hebben hiertoe de
volgende motie gemaakt.
"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag,
6 maart 1989,
behandelende de verkoop van woningwetwoningen in Afdtan-Oost (bijlage nr. 64),
overwegende dat een besfuit om woningwetwoningen te verkopen als instrument
moet worden bezien in relatie tot het totale gemeentelijke votkshuisvestings-
belei d,
besluit de besluitvorming over de verkoop van woningwetwoningen uit te stellen
tot de behandeling van het totale volkshuisvestingsbeleid in deze raad."
De motie is mede-ondertekend door de heer Meerdink.
De Voorzitter: De motie is voldoende ondersteund en maakt deel uit van de beraadslagingen.
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, ik constateer dat de PAL-fractie niet zonder meer
tegen de verkoop van dure sociale huurwoningen - ik neem aan dat uitdrukkelijk die categorie
wordt bedoeld - is. Zij heeft afteen In dit geval een aantal argumenten om vooralsnog niet voor
dit raadsvoorstel te stemmen.
Het eerste punt is dat hier sprake zou zijn van een open eindbesluit. De raad zou daarmee
de bevoegdheid weggeven en niet meer betrokken worden bij de verkoop van woningen, in dit geval
463 woningen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en de opzet. Wij zijn echter van mening dat
het weinig zinvol is om regelmatig met hetzelfde naar de raad toe te gaan als er inhoudelijk