- 24 -
Misschien zijn er onderling verschuivingen mogelijk om de Tantaburgschool die dan overblijft
toch wat centraler In de wijk te krijgen. (De heer Krol: Voorzitter, mag Ik de heer Ybema vra
gen of Ik hem goed begrijp? HIJ zegt eigenlijk: WIJ stellen een centrale pfaats voor In B11
gaard. Klopt dat?) Ik heb nu alleen maar gezegd wat Ik destijds bedoeld heb te zeggen. (De
Voorzitter: De heer Ybema citeert zich zelf en geeft nu zijn huidige standpunt.) Ik begrijp de
gretigheid van de heer Krol, maar Ik ben nog niet aan hem toe. (De heer Krol: U bedoelde te
zeggen dat het toch maar moet zoals het hier staat.) Nee, Ik kom daar zo op.
Ik wil trouwens wel zeggen dat bij discussies over onderwijs altijd wat een aparte sfeer
ontstaat In deze raad. Ik heb dat vaker gevoeld. Bij behandeling van onderwijszaken hangt er
altijd wat een bljterlg sfeertje. (De Voorzitter: Het zal wel een gevoel van onzekerheid zijn
als het om onderwijs gaat.) Ik weet het niet, maar het Is heel raar. (De heer Ten Hoeve: Ver
bindt u daar ook een conclusie aan of Is het alleen een constatering?) Het Is uitsluitend een
constatering.
Voorzitter, het voorstel dat Ik zopas heb geformuleerd waarbij de Montessorischool ge
plaatst zou worden op de lokatle waar nu de Ffnne zit, houdt rekening met de opvatting die In
Ieder geval In deze discussie op een gegeven moment ook bij de Montessorischool zelf heeft ge
leefd. Men heeft op een gegeven moment uitgesproken dat men In de situatie die was overgebleven
bereid was om uit te wijken naar de lokatle de FInne. Ik was daar heel blij mee, omdat dat In
Ieder geval de mogelijkheid bood om de Tanfaburgschool Iets centraler In de wijk te krijgen. De
discussie gaat echter door en Ik heb nu moeten constateren dat men toch een duidelijke voorkeur
heeft voor de lokatle waar men nu zTt. Dus die mogelijkheid Is toch moeilijker, maar het geeft
aan dat die mogelijkheid wel voor het team van de Montessorischool bespreekbaar Is geweest.
Mijn conclusie was daarom dat er een mogelijkheid Is om daar toch nog eens naar te kijken.
Wat mijn fractie beweegt bij dit punt Is de zorg voor het openbaar onderwijs In nu met
name de wijk BH gaard. WIJ willen het liefst een situatie die voor het totale openbaar onder
wijs In Bllgaard naar de toekomst de beste kansen biedt. Het Is dan een kwestie van weging. Hoe
weeg Je de verschillende voorstellen. Een situatie die wij vreeen komt eigenlijk op het volgen
de neer. Op grond van dit standpunt van het college blijft de Montessorischool zitten waar die
nu zit, maar krijgt een heel duidelijke wïjkfunctïe. Dat zou ertoe moeten lelden dat ook met
name kinderen vanuit het oosten van Bllgaard gebruik maken van de Montessorischool. WIJ hopen
dat dat goed gaat, maar het zou kunnen - Ik vind dit een ernstige zaak en wil er dan ook ern
stig over praten - dat daardoor het karakter van die school toch zo verandert dat mensen van
bulten Bllgaard die hun kinderen nu op deze schoof plaatsen op grond van een bewuste keuze voor
het Montessorl-onderwljs dat dan niet meer doen. Dan krijg Je een situatie waarbij In wezen het
extra wat Je als gemeente hebt te bieden In de vorm van een Montessorischool verwatert. WÏJ
zouden dat heel Jammer vinden.
Aan de westkant van de wijk zou een situatie kunnen ontstaan waarbij de dan gefuseerde
school de Ffnne-Tanlaburg onvoldoende leerlingen trekt ook mede door het karakter van het
gebied waar deze school staat. Onze Inschatting Is namelijk dat de westkant van Bllgaard toch
wat meer verouderd/vergrijsd dan de oostkant en dat daardoor die schoof op die lokatle onder de
norm van 125 valt. WIJ weten allemaal dat de Instandhoudingsnorm voor het openbaar basisonder
wijs In de toekomst alleen maar scherper zal komen te liggen. Dat zou dus kunnen betekenen dat
er snel een situatie ontstaat waarbij de Instandhoudlngsnorm voor die school In gevaar komt.
Als die situatie zich voordoet dan ontstaat er een heel sombere situatie voor het openbaar ba
sisonderwijs In Bllgaard.
Dat Is de achtergrond van ons standpunt In deze kwestie. Daarom kiezen wij voor een andere
lokatle voor de openbare basisschool MontessorI en voor de gefuseerde openbare basisschool de
Ffnne-Tanlaburg. (Mevrouw Vlfetstra (weth.): Zou u hetzelfde verhaal nog eens willen houden,
maar dan In omgekeerde situatie? Want u doet net alsof er dan Iets heel anders aan de hand Is.)
Als Je Je oordeel over een bepaald voorstel moet geven, dan ga Je er vanuit wat de toekomst
waarde Is van het voorstel. Dat Is natuurlijk koffiedik kijken, dat Is Inschatten/taxeren hoe
de ontwikkelingen zullen zijn. Nogmaals, Ik hoop van ganser harte dat zowel de Montessorischool
op de huidige lokatle als de gefuseerde school de Ffnne-Tanlaburg op de lokatle de Ffnne twee
bloelende scholen zullen zijn. Onze politieke taxatie op dit moment Is echter dat wij de risi
co's vrij groot vinden en dat wij de risico's van ons voorstel kleiner vinden. Dat mag toch?
(De heer Hefdstra: Is dat geen koffiedik kfjkerlj?) (Mevrouw Vffetstra (weth.): Ik wil dat
- 25 -
graag van u uitgelegd krijgen.)
Ik heb In mijn eerste termijn gezegd dat een lokatle voor de verplaatste TanIaburgschool
naar de huidige lokatle van de Montessorischool voor ons gevoel een beter voedIngsgebled voor
die schoof oplevert. (De heer Hefdstra: Mijnheer de voorzitter, heeft de heer Ybema de afstand
wel eens gemeten tussen de huidige lokatle van de TanIaburgschool en de lokatle van de Montes
sorischool? Die afstand Is namelijk niet meer dan 200 meter. Wat Is daar dan centraler aan, ais
Ik vragen mag?) Het voed!ngsgebled waar het dan om gaat kun Je aangeven met de buurten de
Meenthe, de Jokse, de Kei en de Brandmeer. In onze visie Is dat een voed!ngsgebled dat zeker
voor de komende Jaren voldoende leerlingen voor die school kan opleveren. Onze taxatie Is dat
het voedIngsgebled voor de westkant van Bllgaard veel minder perspectief biedt. Dat Is een be
langrijke overweging.
Ik wil het hierbij laten, voorzitter.
Mevrouw Van Ufzen-HakkerDe wethouder heeft natuurlijk gelijk als zij zegt dat vanavond
het voorstel tot het opheffen van de Ffnne aan de orde Is. De VVD-fractïe gaat zij het niet van
harte akkoord met die opheffing.
In eerste termijn heb Ik het gehad over het niet toelaten van een aantal kinderen op de
Montessorischool. Ik doelde daarbij op een passage In de raadsbrïef. De wethouder heeft gelijk
dat een en ander In de commissie anders Is besproken, want daar Is gezegd dat kinderen zullen
worden toegelaten enz. In de raadsbrïef op bladzijde twee staat echter - Ik heb de neiging om
mij te houden aan datgene wat mfj het laatste onder ogen komt wat deze zaak betreft - "Zo
zullen uitsluitend leerlingen afkomstig uit de groepen 1, 2 en 3 van genoemde schoof, Indien de
ouders dat wensen, de Montessorischool kunnen bezoeken." Daar ga Ik op af en dat lijkt mij ook
niet onterecht.
Ik ben het met de wethouder eens dat de Montessorischool heeft gezegd naar aanleiding van
vragen dat zij zeker geen kinderen zal weigeren en dat men er alles aan zal doen. In de commis
sie heb Ik een vraag gesteld waar Ik geen antwoord op gekregen heb, maar dat was mijn eigen
schuld want Ik ben daar niet verder op Ingegaan. Stel dat die toeloop wel groter wordt en dat
datgene wat Ik zojuist citeerde niet klopt. Is er dan voldoende geschoold personeel aanwezig,
omdat mensen die les geven aan een Montessorischool daar een extra aantekening voor dienen te
bezitten. Die opleiding schijnt toch niet gering te zïjn en daar gaat nogai wat tijd mee heen.
De Montessorischool heeft aanvankelijk Ingestemd - dat Is vanavond al eerder gezegd - met
de verplaatsing naar de lokatle de Ffnne. Daar zou dan meer verbouwd moeten worden en dat kost
Inderdaad meer. Het type onderwijs als het Montessorfonderwfjs Is nu eenmaal duurder. Dat komt
door onder andere de opzet en het materiaal. Ik heb al eens eerder gezegd dat een gemeente die
zich een Montessorischool veroorlooft dan ook de plicht heeft te zorgen dat de financiën dat
ook mogelijk maken en dat dat ook geregeld kan worden. In feite Is deze verschuiving weer terug
te brengen tot de financiën, maar daar lees Ik In het voorstel eigenlijk niets over.
Om terug te komen op het uitgangspunt van het voorliggende voorstel, de wethouder heeft
gelijk dat vanavond het opheffen van de Fjnne aan de orde Is. Nogmaals, wij zullen daar niet
tegen stemmen.
De heer Hefdstra: Voorzitter, met de laatste woorden van mevrouw Van Ulzen ben Ik het
eens. Vanavond Is de opheffing van de FInne aan de orde.
Er wordt nu ook gepraat over een fokatJekeuze. Ik krijg zo langzamerhand het Idee dat die
fracties die tegen de lokatïekeuze zijn om de Montessorischool een soort aureool leggen dat
zijn weerga niet kent. De heer Ybema zegt dat hij bang Is dat, wanneer kinderen uit de Meenthe
In grote getale naar de Montessorischool zullen gaan, dan de kinderen dfe niet uit de wijk
komen en nu nog die schoolsoort bewust bezoeken van die school zullen vertrekken. Ik vraag mij
dat allemaal af! Het Is pure koffiedik kfjkerlj. De heer Ybema heeft dat heel uitdrukkelijk
goed gezegd.
Een Montessorischool Is een school met een aparte pedagogfsch-d!dacttsche wijze van onder
wijzen, maar dat wil niet zeggen dat...(De heer Ybema: Het gaat om een schoolsysteem waar ou
ders heel bewust voor kiezen. Het Is toch heel belangrijk dat er een school Is waar mensen heel