- 6 -
Volgens de nfeuwe planning zoals die In het formulier staat neemt deze bijdrage af naar
f 70.000,In 1990 en 1991 tot 0 In de Jaren daarna, omdat de legesopbrengsten en de extra
uitkering uit de Berenschotgelden voldoende zijn om de kosten te dekken.
De wethouder heeft In de Commfssle voor Openbare Werken en Milieu al de toezegging gedaan
dat de eigen middelen wel beschikbaar moeten blijven. Ik vind die toezeggfng toch Iets te vaag.
Een en ander blijkt niet uit de plannfng en bovendien Is het volgens de planning zoals die In
de formulieren staat ook nïet noodzakelijk. WIJ zouden graag willen dat de gelden uit eigen
middelen op het volume van 1988 In beeld blijven en Ingezet worden om de bulk van controles op
te vangen die na het Inlopen van de achterstand In de vergunningverlening zal ontstaan. BIJ de
behandeling van het Hinderwet Uitvoeringsprogramma hebben wij ook geconstateerd dat Je wel heel
snel de achterstand In de vergunningverlening kunt gaan Inhalen, maar dat dat tegelijk een hoe
veelheid controles oplevert waarvoor Je mfsschfen niet helemaal geëquipeerd bent.
Kort gezegd, spaar het geld uit de eigen middelen dat niet gelijk nodig is dankzij de bIJ
drage uft de Berenschotgelden en de legesopbrengsten op en stop dat - een suggestie - In een
stelpost. Dat geld is dan in eerste Instantie bedoeld om de grote hoeveel hefd controles na 1995
op te kunnen vangen als de achterstand fs ingelopen en de opbrengsten zullen afnemen. Bovendien
zullen voor zover mij bekend ook de Berenschotgelden na 1995 verdwijnen en voor een deel in het
Gemeentefonds worden gestopt. Zulk soort operaties gaan meestal samen met een bezulnfgfng, want
dat Is In het verleden vaak wel gebeurt. En wie weet gebeurt het hier ook weer.
Tot slot nog een opmerking over genoemde stelpost. Deze extra stelpost zou ook eventueel
gebruikt kunnen worden om bijzondere en onvoorziene situaties op te vangen, Iets wat bij de
uitvoering van de ml"! feuwetgeving maar al te vaak gebeurt. Ik denk bijvoorbeeld aan de vesti
ging van nieuwe bedrijven die extra behandeling nodig hebben, aan klachtenbehandeling of aan
speel ffek toezicht.
De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, de heer Heins heeft gelijk als hij zegt dat wij er
nu snel bfj moeten zfjn om ook voor 1990 al de mfddelen voor de nadere intensivering van dit
stuk mflieubelefd te garanderen. De aanpak die In de In de raadsbrfef genoemde nota staat ver
woord fs In nauw overleg met de Inspectie voor de Milieuhygiëne tot stand gekomen. WIJ gaan er
vanuit dat de opzet zoals die is gemaakt ook de instemmfng krijgt van deze Inspectie. Recent is
hierover nog bflateraal contact geweest. Voor 1 Januari a.s. zal de zaak gecombineerd met het
positieve advies van bedoelde regfonale inspectie fn Den Haag liggen. Ik heb begrepen dat niet
de angst hoeft te bestaan dat wfj niet voor een bijdrage fn aanmerkfng zouden kunnen komen.
Aanlefdfng om te veronderstellen dat wfj te laat zouden zfjn Is er niet, Integendeel'.
Voorzitter, dan de discussie over de mfddelen die te zfjner tijd vrij zouden komen. WIJ
hebben het dan met name over de eigen gemeentelijke bijdrage fn dit pakket. Ik kan mij we? Iets
voorstellen bij de formulerfng van de heer Hefns. Aan de andere kant is het uitgangspunt van de
Berenschotgelden - de gemeenten leveren op dit moment reeds een eigen bfjdrage aan de totstand
koming of uitvoering van dat beleid - dat het deel dat tekort komt wordt aangelengd tot het be
drag dat op basfs van de rapportage van Berenschot nodfg zou zijn om het totale pakket aan
werkzaamheden uit te kunnen voeren. Het rfjk gaat er vanuft dat die mfddelen/de eigen bijdrage
van de gemeenten ook in de toekomst gehandhaafd blijven. Ik heb de neiging om te zeggen dat
daar alleszins aanleiding voor fs. Het uftgangspunt is om fn vijf Jaar de achterstand fn te
lopen» Het Hinderwet Uitvoerfngsprogramma zal dan overigens al lang zfjn opgenomen in het
Mflieu Uitvoeringsprogramma, zodat straks niet exact meer kan worden nagegaan welke kosten ten
laste van welke bijdrage gaan komen.
Gelet op de prioriteit die het milieu terecht steeds meer gaat krijgen en ook gelet op het
regeerakkoord, vermag fk nfet In te zien dat wfj nu risico's lopen of dat er aanleiding zou be
staan om te veronderstellen dat het geld dat gemeenten en rijk op dit moment daaraan besteden
in de toekomst daarvoor niet beschikbaar zou blijven.
Ik wil bovendien opmerken dat de rekenmethodiek die de heer Heins hanteert nfet helemaal
klopt. Het zal duidelijk zfjn dat de Berenschotgelden nfet uitsluitend bedoeld zfjn voor de
Hinderwet, maar ook voor andere onderdelen van de mfIieuwetgeving. Daardoor ontstaat al weer
een soort complicatie als het gaat om het precies toedelen van opbrengsten en kosten.
Voorzitter, wfj zijn op dit moment bezig met het formuleren van een Mllteunota die onmid-
- 7 -
del lijk wordt gevolgd door een Milieu Uitvoeringsplan. Ik ga er vanuit dat de middelen dfe op
dit moment beschikbaar zfjn - voor de verschillende onderdelen van het milieubeleid zijn
verschillende budgetten - op basfs van het Mi Iieu-Uitvoerfngsplan nader verdeeld zullen worden.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat wfj dan tot de conclusie komen dat wfj voor het meerja
renplan geld overhouden, Integendeel. Ik neem aan dat de besluitvorming - ik neem aan dat de
heer Heins daar ook bfj zit - garant zal staan voor een Jufste aanwending van dfe mfddelen.
Z.h.st. wordt besloten overeenkomstfg het voorstel van b. en w.
Punt 9 (bijlage nr. 265).
De Voorzitter: Dit punt luidt: Goedkeuring van de Jaarrekening van de Stichting Medisch
Centrum Leeuwarden (MCL).
De heer IJestra: Mijnheer de voorzftter, vooraf wil Ik zeggen dat mijn fractie akkoord
gaat met de Jaarrekening 1988 van het MCL. Ik wf f dan nu nog het volgende opmerken.
De VVD-fractie wil graag dat de Commissie voor Wefzijnsaangelegenheden snel wordt ge'fn-
formeerd over de ffnanciële situatfe van het MCL en dan specfaaf over de toch wel zorgelijke
toestand van de reserves. Snelle Informatie lijkt ons gemakkelijk te realiseren gezien het feit
dat er gemeentelijke vertegenwoordigers in het stichtingsbestuur zitten van wfe geacht wordt
dat zij alert reageren als daar zaken dreigen mis te lopen.
De heer Heere (weth.): Voorzitter, fk denk dat wij niet sneller kunnen dan wij al gedaan
hebben. Er fs namelijk bij de af del Ingsvergaderfng van een paar dagen geleden een uitvoerige
uiteenzetting gegeven over de situatie. Weliswaar heeft de heer Van den Berg die uiteenzetting
gegeven - hij fs namelfjk wat deze materie betreft veel deskundiger dan fk - maar hij heeft dat
uiteraard namens het college gedaan. Ik vraag mij dan ook af wat er dan nog meer te vermelden
valt. De heer IJestra vraagt om informatfe. WIJ willen het een en ander nog wel een keer op pa
pier zetten en dat aan de commfssie toesturen. Als de heer IJestra vervolgens spreekt over de
zorgelijke flnancfële situatfe van met name de reserve, dan denk fk dat dat reuze meevalt.
De heer IJestra: Mijnheer de voorzitter, ik ben niet helemaal tevreden met het antwoord
van de wethouder. Waar het ons gewoon om gaat Is de toekomst. Het verhaal dat de heer Van den
Berg heeft afgestoken was correct, dat weten wfj ook wel, maar het gaat ons specfaal om de toe
komst.
De heer Heere (weth.): Ik weet niet of het college verder dan de heer Van den Berg fn de
toekomst kan kijken. Maar als de heer IJestra dat op papier wil krijgen, dan denk Ik dat dat
een uitermate beperkte uiteenzetting wordt.
De Voorzftter: Aan de orde fs de stemming.
De heer Bijkersma: Voorzitter, fk wfl graag reageren op de woorden van wethouder Heere. Ik
vind dat hij de toestand een beetje bagatelliseert, ledereen heeft In de pers kunnen lezen dat
de ziekenhufzen worden geconfronteerd met forse uitgaven die niet voorzien zijn. Daar hebben
wij zorg over. Dat mag toch? Ik vfnd het wat gemakkelijk van wethouder Heere om te zeggen: Ik
zal wat Informatfe op papier zetten» De heer Heere fs als bestuurder politiek verantwoordelijk
en toch niet de heer Van den Berg? Zo had fk het graag gezien, voorzitter.