- 6 - Volgens de nfeuwe planning zoals die In het formulier staat neemt deze bijdrage af naar f 70.000,In 1990 en 1991 tot 0 In de Jaren daarna, omdat de legesopbrengsten en de extra uitkering uit de Berenschotgelden voldoende zijn om de kosten te dekken. De wethouder heeft In de Commfssle voor Openbare Werken en Milieu al de toezegging gedaan dat de eigen middelen wel beschikbaar moeten blijven. Ik vind die toezeggfng toch Iets te vaag. Een en ander blijkt niet uit de plannfng en bovendien Is het volgens de planning zoals die In de formulieren staat ook nïet noodzakelijk. WIJ zouden graag willen dat de gelden uit eigen middelen op het volume van 1988 In beeld blijven en Ingezet worden om de bulk van controles op te vangen die na het Inlopen van de achterstand In de vergunningverlening zal ontstaan. BIJ de behandeling van het Hinderwet Uitvoeringsprogramma hebben wij ook geconstateerd dat Je wel heel snel de achterstand In de vergunningverlening kunt gaan Inhalen, maar dat dat tegelijk een hoe veelheid controles oplevert waarvoor Je mfsschfen niet helemaal geëquipeerd bent. Kort gezegd, spaar het geld uit de eigen middelen dat niet gelijk nodig is dankzij de bIJ drage uft de Berenschotgelden en de legesopbrengsten op en stop dat - een suggestie - In een stelpost. Dat geld is dan in eerste Instantie bedoeld om de grote hoeveel hefd controles na 1995 op te kunnen vangen als de achterstand fs ingelopen en de opbrengsten zullen afnemen. Bovendien zullen voor zover mij bekend ook de Berenschotgelden na 1995 verdwijnen en voor een deel in het Gemeentefonds worden gestopt. Zulk soort operaties gaan meestal samen met een bezulnfgfng, want dat Is In het verleden vaak wel gebeurt. En wie weet gebeurt het hier ook weer. Tot slot nog een opmerking over genoemde stelpost. Deze extra stelpost zou ook eventueel gebruikt kunnen worden om bijzondere en onvoorziene situaties op te vangen, Iets wat bij de uitvoering van de ml"! feuwetgeving maar al te vaak gebeurt. Ik denk bijvoorbeeld aan de vesti ging van nieuwe bedrijven die extra behandeling nodig hebben, aan klachtenbehandeling of aan speel ffek toezicht. De heer Timmermans (weth.): Voorzitter, de heer Heins heeft gelijk als hij zegt dat wij er nu snel bfj moeten zfjn om ook voor 1990 al de mfddelen voor de nadere intensivering van dit stuk mflieubelefd te garanderen. De aanpak die In de In de raadsbrfef genoemde nota staat ver woord fs In nauw overleg met de Inspectie voor de Milieuhygiëne tot stand gekomen. WIJ gaan er vanuit dat de opzet zoals die is gemaakt ook de instemmfng krijgt van deze Inspectie. Recent is hierover nog bflateraal contact geweest. Voor 1 Januari a.s. zal de zaak gecombineerd met het positieve advies van bedoelde regfonale inspectie fn Den Haag liggen. Ik heb begrepen dat niet de angst hoeft te bestaan dat wfj niet voor een bijdrage fn aanmerkfng zouden kunnen komen. Aanlefdfng om te veronderstellen dat wfj te laat zouden zfjn Is er niet, Integendeel'. Voorzitter, dan de discussie over de mfddelen die te zfjner tijd vrij zouden komen. WIJ hebben het dan met name over de eigen gemeentelijke bijdrage fn dit pakket. Ik kan mij we? Iets voorstellen bij de formulerfng van de heer Hefns. Aan de andere kant is het uitgangspunt van de Berenschotgelden - de gemeenten leveren op dit moment reeds een eigen bfjdrage aan de totstand koming of uitvoering van dat beleid - dat het deel dat tekort komt wordt aangelengd tot het be drag dat op basfs van de rapportage van Berenschot nodfg zou zijn om het totale pakket aan werkzaamheden uit te kunnen voeren. Het rfjk gaat er vanuft dat die mfddelen/de eigen bijdrage van de gemeenten ook in de toekomst gehandhaafd blijven. Ik heb de neiging om te zeggen dat daar alleszins aanleiding voor fs. Het uftgangspunt is om fn vijf Jaar de achterstand fn te lopen» Het Hinderwet Uitvoerfngsprogramma zal dan overigens al lang zfjn opgenomen in het Mflieu Uitvoeringsprogramma, zodat straks niet exact meer kan worden nagegaan welke kosten ten laste van welke bijdrage gaan komen. Gelet op de prioriteit die het milieu terecht steeds meer gaat krijgen en ook gelet op het regeerakkoord, vermag fk nfet In te zien dat wfj nu risico's lopen of dat er aanleiding zou be staan om te veronderstellen dat het geld dat gemeenten en rijk op dit moment daaraan besteden in de toekomst daarvoor niet beschikbaar zou blijven. Ik wil bovendien opmerken dat de rekenmethodiek die de heer Heins hanteert nfet helemaal klopt. Het zal duidelijk zfjn dat de Berenschotgelden nfet uitsluitend bedoeld zfjn voor de Hinderwet, maar ook voor andere onderdelen van de mfIieuwetgeving. Daardoor ontstaat al weer een soort complicatie als het gaat om het precies toedelen van opbrengsten en kosten. Voorzitter, wfj zijn op dit moment bezig met het formuleren van een Mllteunota die onmid- - 7 - del lijk wordt gevolgd door een Milieu Uitvoeringsplan. Ik ga er vanuit dat de middelen dfe op dit moment beschikbaar zfjn - voor de verschillende onderdelen van het milieubeleid zijn verschillende budgetten - op basfs van het Mi Iieu-Uitvoerfngsplan nader verdeeld zullen worden. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat wfj dan tot de conclusie komen dat wfj voor het meerja renplan geld overhouden, Integendeel. Ik neem aan dat de besluitvorming - ik neem aan dat de heer Heins daar ook bfj zit - garant zal staan voor een Jufste aanwending van dfe mfddelen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstfg het voorstel van b. en w. Punt 9 (bijlage nr. 265). De Voorzitter: Dit punt luidt: Goedkeuring van de Jaarrekening van de Stichting Medisch Centrum Leeuwarden (MCL). De heer IJestra: Mijnheer de voorzftter, vooraf wil Ik zeggen dat mijn fractie akkoord gaat met de Jaarrekening 1988 van het MCL. Ik wf f dan nu nog het volgende opmerken. De VVD-fractie wil graag dat de Commissie voor Wefzijnsaangelegenheden snel wordt ge'fn- formeerd over de ffnanciële situatfe van het MCL en dan specfaaf over de toch wel zorgelijke toestand van de reserves. Snelle Informatie lijkt ons gemakkelijk te realiseren gezien het feit dat er gemeentelijke vertegenwoordigers in het stichtingsbestuur zitten van wfe geacht wordt dat zij alert reageren als daar zaken dreigen mis te lopen. De heer Heere (weth.): Voorzitter, fk denk dat wij niet sneller kunnen dan wij al gedaan hebben. Er fs namelijk bij de af del Ingsvergaderfng van een paar dagen geleden een uitvoerige uiteenzetting gegeven over de situatie. Weliswaar heeft de heer Van den Berg die uiteenzetting gegeven - hij fs namelfjk wat deze materie betreft veel deskundiger dan fk - maar hij heeft dat uiteraard namens het college gedaan. Ik vraag mij dan ook af wat er dan nog meer te vermelden valt. De heer IJestra vraagt om informatfe. WIJ willen het een en ander nog wel een keer op pa pier zetten en dat aan de commfssie toesturen. Als de heer IJestra vervolgens spreekt over de zorgelijke flnancfële situatfe van met name de reserve, dan denk fk dat dat reuze meevalt. De heer IJestra: Mijnheer de voorzitter, ik ben niet helemaal tevreden met het antwoord van de wethouder. Waar het ons gewoon om gaat Is de toekomst. Het verhaal dat de heer Van den Berg heeft afgestoken was correct, dat weten wfj ook wel, maar het gaat ons specfaal om de toe komst. De heer Heere (weth.): Ik weet niet of het college verder dan de heer Van den Berg fn de toekomst kan kijken. Maar als de heer IJestra dat op papier wil krijgen, dan denk Ik dat dat een uitermate beperkte uiteenzetting wordt. De Voorzftter: Aan de orde fs de stemming. De heer Bijkersma: Voorzitter, fk wfl graag reageren op de woorden van wethouder Heere. Ik vind dat hij de toestand een beetje bagatelliseert, ledereen heeft In de pers kunnen lezen dat de ziekenhufzen worden geconfronteerd met forse uitgaven die niet voorzien zijn. Daar hebben wij zorg over. Dat mag toch? Ik vfnd het wat gemakkelijk van wethouder Heere om te zeggen: Ik zal wat Informatfe op papier zetten» De heer Heere fs als bestuurder politiek verantwoordelijk en toch niet de heer Van den Berg? Zo had fk het graag gezien, voorzitter.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 4