- 6 - Punt 5b (bijlage nr. 291). Benoeming leden van het bestuur van de Stichting Medisch Centrum Leeuwarden. Aanbeveling van burgemeester en wethouders: 1. mevrouw L. de Groot-Keijser; 2. de heer J.B.F. Bary; 3. de heer Y.J. Engelsma; 4. de heer H.M. Hettinga. Benoemd worden de aanbevoienen met algemene stemmen. De heren Heins en E.M. Janssen vormden met de voorzitter het stembureau. Punt 6 (bijlage nr. 295). De Voorzitter: Aan de orde is Verkoop erfpachtgrond. De heer Heins: De PAL-fractie stemt tegen verkoop van de grond genoemd onder punt 1 van de verkoopstaat, omdat het desbetreffende perceel in de binnenstad ligt. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de PAL-fractie wenst te worden geacht te hebben gestemd tegen de verkoop van de grond genoemd onder punt 1 van de verkoopstaat. Punt 7 (bijlage nr. 288). De Voorzitter: Aan de orde is Verwerving en vervreemding diverse onroerende goederen. De heer Heins: Onder de punten 2, 3 en 4 van de verkoopstaat worden gronden in de bin nenstad verkocht in plaats van in erfpacht uitgegeven. Ook daar zijn wij tegen. Z.h.st. wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met aantekening dat de PAL-fractie wenst te worden geacht te hebben gestemd tegen de verkoop van de grond genoemd onder de punten 2, 3 en 4 van de verkoopstaat. Punt 8 (bijlage nr. 301). De Voorzitter: Dit punt luidt: Uitgifte in erfpacht/opstal van het perceel grond met opstal Kleine Kerkstraat 35. De heer Terpstra: Het gemeentelijk verkoopbeleid is vrijwel altijd, althans de laatste ja ren, gericht op openbare verkoop. In de Commissie voor Openbare Werken en Milieu is uitvoerig over deze raadsbrief gesproken. Om het volgende is van genoemd beleid afgeweken. Aquarius heeft op korte termijn huisvesting nodig. Daarnaast is Aquarius een instelling - 7 - waardoor zij een breder belang heeft te dienen dan een individuele koper. In een in de Commis sie voor Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting vastgestelde notitie is de mogelijkheid ge schapen om in bepaalde gevallen het wonen boven winkels niet verplicht te stellen. In de Kleine Kerkstraat kon dit. Bovendien lag de overeengekomen prijs boven de boekwaarde. Deze redenen wa ren sterker dan de bezwaren van het niet wonen boven de winkel en het niet scheppen van een winkelfunctie in de Kleine Kerkstraat. Voor de ontwikkeling van de Kleine Kerkstraat zou dit wel het beste zijn geweest. Daarover wat onze fractie betreft geen twijfel. Indien de boven staande redenen geen aanleiding tot een uitzondering gaven, dan zou tot openbare verkoop zijn overgegaan. Op dat moment zou de heer Van der Kamp - want over hem hebben wij het - ook de gelegenheid worden geboden om in te schrijven. In dat licht moet ook de vraag gezien worden of hij nog interesse in het pand had. De heer Van der Kamp had nog steeds interesse, maar wel met de mededeling dat hij eerst zijn eigen pand moest kwijtraken. Dat lijkt mij ook terecht. Uit de achterliggende stukken maken wij op dat de heer Van der Kamp is geïnformeerd over de stand van zaken, maar dat geen optie is verleend. Dat kan ook niet omdat de gemeentelijke objecten individueel niet worden gegund. Na alle stukken te hebben ingezien en diverse personen te hebben gehoord is onzes inziens het traject gelopen zoals het gelopen diende te worden, al thans formeel. Nog een tweetal opmerkingen. 1. De gestelde vraag of de heer Van der Kamp nog interesse had is mogelijk zo uitgelegd dat er sprake is van een voorkeurspositie. Mensen zijn vaak geneigd te horen wat zij graag willen horen. Ik denk dat niet duidelijk is medegedeeld wat die vraag nou eigenlijk inhield. Men had de heer Van der Kamp op dat moment heel duidelijk moeten zeggen dat er een andere keuze is gemaakt dan openbare verkoop. Bovendien bestaat de indruk dat er een aantal toezeggingen is gedaan die niet zijn nagekomen, bijvoorbeeld het toesturen van stukken. Dat is een slechte zaak. 2. Aquarius heeft gemeend te moeten opmerken dat, hoewel dit pand te klein is, het een koopje is. Afgezien van het feit dat het zeker niet slim is om dat publiekelijk kenbaar te ma ken, is het ook niet waar. De verkoopprijs ligt immers ver boven de boekwaarde, maar ook voor de in erfpacht uitgegeven grond zal boven het verkoopbedrag nog eens ruim f 30.000,moeten worden opgeteld. Dan kom je uit op een heel wat reëler marktbedrag. De veronderstelde mogelijke handel die volgens Aquarius in het pand zou zitten wordt door het op initiatief van mijn frac tie opgenomen anti-specuIatiebeding teniet gedaan. Wellicht heeft Aquarius het gehele verkoop contract nog niet doorgelezen. De heer Heins: De PAL-fractie heeft op zich zelf geen bezwaar tegen het voorgestelde be sluit. Ook onze voorkeur gaat uit naar een zo snel mogelijke vestiging van Aquarius in het des betreffende pand. Wat dat betreft kan ik mij ten aanzien van de argumentatie aansluiten bij datgene wat in de raadsbrief staat en bij datgene wat de heer Terpstra daar verder aan heeft toegevoegd. Dat de koopsom voor Aquarius laag is is nooit onder stoelen of banken gestoken. Ook de ge meente heeft daar zelf een bepaald belang bij en dat dat in de prijs tot uitdrukking zou komen was al heel vroeg bekend. Wat ons wel stoort is dat er kennelijk terecht of onterecht verwachtingen zijn gewekt bij de antiquair die als eerste gegadigde bekend was. Het lijkt mij dat duidelijker aan gegadigde moet worden overgebracht hoe de verdere procedure is en dat het principe "wie het eerst komt, wie het eerst maalt" in dat soort gevallen niet opgaat. Voor zover mij bekend is hiermee niet al te zorgvuldig om gegaan. Het mag wel de enig formele juiste procedure geweest zijn die gehanteerd is, maar het is toch minstens ook een kwestie van zorgvuldig beleid om de gegadigde precies op de hoogte te stellen hoe de verdere gang van zaken is en wat hij of zij verder kan verwachten. Mijn conclusie is min of meer dat er aan het klantgerichte handelen van de gemeente wel wat schort. De heer Burg: Voorzitter, ik wil beginnen met de laatste opmerking op de eerste bladzijde van de raadsbrief die gaat over het instemmende advies van de Commissie voor Openbare Werken en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1989 | | pagina 4